Jump to content
Annons

Köpenhamn


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Copenhagen

* ARTIST/GRUPP: Staffan Widmark

* GENRE: Klassisk pop

* LÅTLÄNGD: 3.13

* KOMPOSITÖR: Staffan Widmark

* PRODUCENT: Staffan Widmark

* EV. MEDVERKANDE: Staffan Widmark

* INSPELNINGSÅR: 2005.

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.90 mb

* STATUS: kanske klart

(

* LÅTLÄNK:)

Låten handlar om när man kunde åka stora, fina båtar (innan bron) mellan Malmö och Köpenhamn och dricka bärs på däck... och nynna på en sång

Vad skulle Ray Davies tycka om detta? Det är min huvudfråga.

Fast Ni får ju också tycka nåt!!

Copenhagen2.mp3

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jorå, visst låter det lite Kinks. Saknar ett lite livligare parti som drar iväg låten från mollstämningen.

Ibland smattrar virveltrumman på lite väl hysteriskt o pianosolot kanske borde ses över också.

Trevlig låt annars 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt, jag gillar The Kinks så jag drog gladeligen igång den här låten.

Jag gillar det faktiskt. Det låter trevligt...Dock låter det lite för kliniskt och välspelat. Fiolerna i refrängen låter till exempel väldigt mycket synth. Jag skulle även ösnka lite tydligare körer då och då. Ännu fylligare alltså.

På något sätt skulle jag vilja att du skitade ner det här lite. Det låter redan bra men det skulle kunna bli ännu bättre med lite små förändringar.

Rock on 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Q, jag måste säga att jag inte riktigt förstår ditt svar vad beträffande" har en love rock... dom rockar röv...".

Och... alltså låten. Inga kommentarer?

jag menade att jag har en Tokai Love rock... och den rockar röv... låten e helt ok... glömde skirva det 🙂 No hard feelings I hope

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

martimn

"Saknar ett lite livligare parti som drar iväg låten från mollstämningen."

"Var menar du egentligen?

Låten går både i dur och moll. Versen i moll, refr. i dur. Den här låten skiftar mellan moll och dur på ett lite speciellt sätt så det är svårt attt säga vad som går i dur eller moll.

ang virveln. Jag har fått samma kritik från ett annat forum. Och jag fattar inte riktigt kritiken. Det finns en virvel som gör en i mina öron en typisk kinks virvel: Ta-Ta-Ta-Ta osv. Det är därför jag har den med. Visst kan jag byta ut den, men då är det inte Kinksinspirerat längre, som jag ser det.

Tack för kritiken!! 🙂

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Diggar denna låten skarpt 😕!!

Kanske hade den gjort sig bättre utan trummor. Alltså att instrumenten helt tog över markeringen av rytmen. De deltar ju redan nu men gärna ännu mer och mer experimentellt, kanske en triangel ibland??

Mkt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

martimn

"Saknar ett lite livligare parti som drar iväg låten från mollstämningen."

"Var menar du egentligen?

Låten går både i dur och moll. Versen i moll, refr. i dur. Den här låten skiftar mellan moll och dur på ett lite speciellt sätt så det är svårt attt säga vad som går i dur eller moll.

Visst, refrängen har lite av det jag söker. Tycker bara att det borde vara lite mer drag o lite mer durkänsla för att få en ordentlig kontrast till versens vemod.

Detta är ju bara min åsikt o den är förmodligen varken bättre eller mer sann än din egen. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Stajo,

Den här låten finns i otaliga versioner i mitt huvud...

Kanske du har rätt, en mer sparsmakat variat med gitarr, sång, kanske vispar och en ståfela?

Lite Norha Jones kanske?

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

martimn,

Det finns en upptakt innan "refrängen" - ("feel alright all is bright"...) där gitarren (och pianot tror jag) spelar en moduleringen från moll till dur - den är väldigt otydlig tycker jag. Borde tydliggöras mer. Kanske lägga på nån durklang från nåt annat instrument

Jag är så glad för respons!!½ 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...