Jump to content
Annons

Streama musiken i demoinspelningar?


steflund

Recommended Posts

Jag är allergisk mot alla typer av externa gratisuppladdningssystem då de tar tid för att man ska läsa all deras reklam och ofta inte funkar, ngn sunkig spelare eller dyligt, skulle inte ni på studio kunna erbjuda ngn bra spelare som streamar låtarna i demoforumet?

Jag förstår dem som lägger upp materialet på dylika sidor... misstänker att det är för att folk inte skall kunna ladda ned och att det skall komma på villovägar. Har ingen aning (jo, kanske lite, men för lite för att jag skall tordas säga det här) om hur man kan lösa det rent praktiskt.

Skulle inte det vara ett bra alternativ? Eller belastar det eran server för mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
som jag tidigare sagt: Forumet behöver en webradio eller prodcast

Jag sökte bara på streama, men du har så rätt.

Jag tror att idén har varit uppe innan, men det skadar väll inte att ta den en gång till. 😄 .

Enn jätte bra idé jag har själ sådana för att spela upp all musik på min hemsida, men en alternativ nedladdnings länk såklart.

Ett exempel: http://supraservers.net/4base/Nexustwins/Streams/Dial.htm

Man behöver bara ha ett program installerat som klara att streama i webbläsaren. För Windows finns det Windowsmedia player. klara detta utmärkt. För mac finns det Quicktime som är lika bra.

Koden för att skapa en sån här i HTML är:

<embed width="280" height="45" src="Platsen som låten ligger på!"><noembed>Sorry,But you have to install windows media player (C)</noembed><br>

// Sebbe - www.nexustwins.tk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
<embed width="280" height="45" src="Platsen som låten ligger på!"><noembed>Sorry,But you have to install windows media player (C)</noembed><br>

Nepp.

Om du använder <embed> för att bädda in en mp3-fil, så kommer filen att laddas hem till webbläsarens cache och spelas upp.

Att Quicktime-pluggen däremot börjar att spela upp filen, samtidigt som den håller på att ladda hem är en helt annan sak.

Och automatisk nedladdning och uppspelning av en mp3-fil ska inte förväxlas med streaming.

Embed användes typ i webbens stenålder för att spela upp midifiler i bakgrunden och kanske en hälsningfras i .au-format, i en låg och modemvänlig ljudkvalitet. 🙂

Att använda den taggen för mp3:or idag, tycker jag personligen är ett ofog.

Link to comment
Dela på andra sajter

<embed width="280" height="45" src="Platsen som låten ligger på!"><noembed>Sorry,But you have to install windows media player (C)</noembed><br>

Nepp.

Om du använder <embed> för att bädda in en mp3-fil, så kommer filen att laddas hem till webbläsarens cache och spelas upp.

Att Quicktime-pluggen däremot börjar att spela upp filen, samtidigt som den håller på att ladda hem är en helt annan sak.

Och automatisk nedladdning och uppspelning av en mp3-fil ska inte förväxlas med streaming.

Embed användes typ i webbens stenålder för att spela upp midifiler i bakgrunden och kanske en hälsningfras i .au-format, i en låg och modemvänlig ljudkvalitet. 🤪

Att använda den taggen för mp3:or idag, tycker jag personligen är ett ofog.

Precis.

Jag vill tillägga att ha en streamingserver är apdyrt. Onödigt lyx kanske? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

<embed width="280" height="45" src="Platsen som låten ligger på!"><noembed>Sorry,But you have to install windows media player (C)</noembed><br>

Nepp.

Om du använder <embed> för att bädda in en mp3-fil, så kommer filen att laddas hem till webbläsarens cache och spelas upp.

Att Quicktime-pluggen däremot börjar att spela upp filen, samtidigt som den håller på att ladda hem är en helt annan sak.

Och automatisk nedladdning och uppspelning av en mp3-fil ska inte förväxlas med streaming.

Embed användes typ i webbens stenålder för att spela upp midifiler i bakgrunden och kanske en hälsningfras i .au-format, i en låg och modemvänlig ljudkvalitet. 🙂

Att använda den taggen för mp3:or idag, tycker jag personligen är ett ofog.

Precis.

Jag vill tillägga att ha en streamingserver är apdyrt. Onödigt lyx kanske? 🙂

Då är ju webradio ett alternativ? eftersom det endast krävs en server (studios passar la bra), ett broadcasting progg och stim-anslutning

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jaha, grisfile är apdyrt, så låt oss beställa pork chops istället?

Eller vill nån definiera hur i all världen man sänder nånting som internetradio utan streaming? Vad ÄR en internetradio, jo ett program som skickar ut ett antal UDP paket per sekund till mottagare. Konnektionslösa prokokoll.

Eller talar du nu om multicast? Det sku ju vara maffigt, och jag vet inte så mycket om det. Bara att det inte är problemfritt, och att det inte är lätt. Men UDP-paketens antal blir mindre, hence blir det billigare i fråga om nätkostnader. Finns det några clienter till det, åtminstone skickar inga större bolg multicast's ännu i dagens läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag tror pointen inte var hur många servrar man behöver (billigt som smör), utan hör förbaskat tjock kabel man behöver. Oftast kan man heller inte begränsa trafiken inom rikets gränser var servern är upplagd, vilket leder tiil utrikesavgifter.

Nej, att skicka TCP/UDP paket till Kina kostar inte lika mycket som att skicka dom till grannen. Trots att det inte syns på era privata ADSL-räkningar. Att skicka ut en terabyte i månaden ha ren saftig prislapp.

Så att önska att få en sån kan vara lite för mycket. Det att det fungerar bra, sen då infrastrukturen finns på plats är det ingen frågan om alls! Vet inte hur t.ex myspace fungerar, men nån pumpar in pengarna dit: annonsörer, användare, eller riskplacerare. Om vi då kollar studios sajt, vet jag inte riktigt av vilka vi ska be om pengarna 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...