Jump to content
Annons

Hacke & PH rular i mailen


®offe

Recommended Posts

Howdy!

Sitter och jobbar och får just ett mail från en kollega där Hackemans text till "det gör ont" finns med.

Tänkte skrika ut att " HONOM KÄNNER JAG" men min blygsamhet förbjöd mig...

Men det var väl lite festligt att Hackemans text valsar runt på kontoren i Sverige nu? Synd du inte får stim hackis... 🙂

Ha det gött i regnet alla glada !

Eder hård arbetande

®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm, ni är riktiga kompisar ni. 😉

Jag låtsas att jag inte läst mailet ännu, och imorgon ropar jag ut, Ähh va'faan gamle Hacke, han å ja é ju som Humle å Dumle, Kalle & Långben, Helan å Halvan å Dollys boppisar...Sen gör jag en mystisk anspelning att det kanske är jag som givit Hackis idén, eller t.o.m egentligen skrivit den ihop med honom fast jag skrev mest, ja kanske typ hela, men på Hackis dator, då när jag var i Hässleholm och raggade fett med skånskor ihop med honom...ouuu vicka räääliga orgier....Har dessutom printat hans Hackemanbild som jag nonchalant sliter upp ur pluskan å säger till Bosse (han som skickade mailet) - Tjjaee, så här ser'an ut serrru!

Sen råkar jag snudda vid mp3-spelar och "Oh fy faan" dånar ut över kontorslandskapet och alla brudarna klänger på mitt ben och jag....*suck* näe faen, jag orkar inte. 😆

Nu måste jag hoppa i säng. Ny arbetsdag med Bosse imorgon.... 😎

/The kontorsråtta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ni är riktiga kompisar ni. 😉

Jag låtsas att jag inte läst mailet ännu, och imorgon ropar jag ut, Ähh va'faan gamle Hacke, han å ja é ju som Humle å Dumle, Kalle & Långben, Helan å Halvan å Dollys boppisar...Sen gör jag en mystisk anspelning att det kanske är jag som givit Hackis idén, eller t.o.m egentligen skrivit den ihop med honom fast jag skrev mest, ja kanske typ hela, men på Hackis dator, då när jag var i Hässleholm och raggade fett med skånskor ihop med honom...ouuu vicka räääliga orgier....Har  dessutom printat hans Hackemanbild som jag nonchalant sliter upp ur pluskan å säger till Bosse (han som skickade mailet) - Tjjaee, så här ser'an ut serrru!

Sen råkar jag snudda vid mp3-spelar och "Oh fy faan" dånar ut över kontorslandskapet och alla brudarna klänger på mitt ben och jag....*suck* näe faen, jag orkar inte. 😉

Nu måste jag hoppa i säng. Ny arbetsdag med Bosse imorgon.... 😄

/The kontorsråtta

😆😎😎 Roffe, vi har saknat dig här på forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hm, ni är riktiga kompisar ni. 🙁

Jag låtsas att jag inte läst mailet ännu, och imorgon ropar jag ut, Ähh va'faan gamle Hacke, han å ja é ju som Humle å Dumle, Kalle & Långben, Helan å Halvan å Dollys boppisar...Sen gör jag en mystisk anspelning att det kanske är jag som givit Hackis idén, eller t.o.m egentligen skrivit den ihop med honom fast jag skrev mest, ja kanske typ hela, men på Hackis dator, då när jag var i Hässleholm och raggade fett med skånskor ihop med honom...ouuu vicka räääliga orgier....Har  dessutom printat hans Hackemanbild som jag nonchalant sliter upp ur pluskan å säger till Bosse (han som skickade mailet) - Tjjaee, så här ser'an ut serrru!

Sen råkar jag snudda vid mp3-spelar och "Oh fy faan" dånar ut över kontorslandskapet och alla brudarna klänger på mitt ben och jag....*suck* näe faen, jag orkar inte. 🙂

Nu måste jag hoppa i säng. Ny arbetsdag med Bosse imorgon.... 😄

/The kontorsråtta

Haha... en till såndärade tråd jag missat... och den här var ju kul på riktigt!! 🙂

Du får hälsa Bosse från mig - din kompis 🙂 - och brudarna kan du skicka vidare till mig när de klängt färdigt på ditt ben. Eller nä förresten... det kanske inte min sambo uppskattar. Har fått nått mail från nån "beundrarinna" till "jag är full" som tyckte att jag hade "sexig röst" och det fnös min sambo åt, än om hon höll med... 😄

Men hörreni... ni får meeeeeeer än gärna riplaja på alla dessa mail och peta dit en länk till min hemsida så jag får lite credz, marknadsföring o egotripp som substitut till stim pengarna jag skulle blivit rik på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

som substitut till stim pengarna jag skulle blivit rik på... 😄

Måste man inte vara upphovsman för att få Stim-pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

...

som substitut till stim pengarna jag skulle blivit rik på... 🙂

Måste man inte vara upphovsman för att få Stim-pengar?

Du måste ha (varit med och) gjort text, musik eller mix/mastring för att få ersättning från STIM. Och förvisso har jag skrivit "Jag är Full" texten, men jag har däremot inte haft rättigheter att skriva annan text till "Det gör ont". Skulle jag rapportera in "Jag är Full" som ett verk så är det möjligt jag får ersättning, men riskerar att bli stämd och ersättningsskyldig. Tror jag. Å andra sidan riskerar jag kanske att bli stämd ändå... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man inte vara upphovsman för att få Stim-pengar?

Du måste ha (varit med och) gjort text, musik eller mix/mastring för att få ersättning från STIM. Och förvisso har jag skrivit "Jag är Full" texten, men jag har däremot inte haft rättigheter att skriva annan text till "Det gör ont". Skulle jag rapportera in "Jag är Full" som ett verk så är det möjligt jag får ersättning, men riskerar att bli stämd och ersättningsskyldig. Tror jag. Å andra sidan riskerar jag kanske att bli stämd ändå... 😳

Man får väl inga STIM-pengar för att ha mixat eller mastrat något? STIM har bara hand om kompositörerna vad jag vet??

Är man däremot delaktig som musiker på en produktion skall producenten rapportera detta till SAMI, men vet ärligt talat inte om man som mixare eller mastrare ens kan begära ersättning från SAMI.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste man inte vara upphovsman för att få Stim-pengar?

Du måste ha (varit med och) gjort text, musik eller mix/mastring för att få ersättning från STIM. Och förvisso har jag skrivit "Jag är Full" texten, men jag har däremot inte haft rättigheter att skriva annan text till "Det gör ont". Skulle jag rapportera in "Jag är Full" som ett verk så är det möjligt jag får ersättning, men riskerar att bli stämd och ersättningsskyldig. Tror jag. Å andra sidan riskerar jag kanske att bli stämd ändå... 😳

Man får väl inga STIM-pengar för att ha mixat eller mastrat något? STIM har bara hand om kompositörerna vad jag vet??

Är man däremot delaktig som musiker på en produktion skall producenten rapportera detta till SAMI, men vet ärligt talat inte om man som mixare eller mastrare ens kan begära ersättning från SAMI.

Har för mig det fanns nån roll utöver text- och musikskapare när man fyller i sina alster. Självklart är stim.se nere just nu så att jag inte kan kolla... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Har för mig det fanns nån roll utöver text- och musikskapare när man fyller i sina alster. Självklart är stim.se nere just nu så att jag inte kan kolla... 😱

Du tänker på "bearbetare".

Jag vill minnas att det handlar om när man typ arrar upp en folkmusiklåt eller andra fria verk, så kan man registrera sig som "bearbetare" om man gör nåt speciellt med låten. Men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Har för mig det fanns nån roll utöver text- och musikskapare när man fyller i sina alster.

Hur vill du helst titulera dig, tonsättare eller textförfattare?

Pappabalkan? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

För några helger sedan var vi nere i Kivik med gamla Bettan, hos en kompis som har sommarställe där, och mitt i natten när vi var i toppform, sätter han på Lena Ph, (jaae, ööh på cd alltså... 🙁 ) och sliter fram en print på "jag är full" och gastar som en ihjältrampad snigel...Nu börjar det bli för mycket Hackis tycker jag.

Jaa, ingen är ju gladare än jag att du gjort en text som valsar runt i hela Sverige, men ändå.... 😏

😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul! 😄

Ska erkänna att mitt ego har delade känslor... kul att covern blivit så uppskattad, men det hade varit ännu roligare om jag oxå blivit det. Fucka Jantelagen! 😛 Jag menar, av alla hundratusentals som hört eller hört talas om låten är det ytterst få som vet att det är jag. 🙂

Fast... på sätt o vis är det kanske tur det. 😄 (vet inte varför, kände bara att jag borde skriva så 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
treddoli (oregistrerad)

Hello all people

Är det någon som har koll på var den "remastrade" versionen av Hackes dunderhit "Jag är full" finns. Är det så att det har blivit en kommersiell historia av denna superinovation eller???

Håller med Roffe om att Hacke borde ha STIM för denna utsökta självtolkning av "Det gör ont".

Rock on......

Är det någon som har koll på om den uppstädade versionen finns tillgänglig eller??

//Rebellion rules

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Är det någon som har koll på var den "remastrade" versionen av Hackes dunderhit "Jag är full" finns.

Den ligger väl på deluxe-utgåvan med digipack-omslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello all people

Är det någon som har koll på var den "remastrade" versionen av Hackes dunderhit "Jag är full" finns. Är det så att det har blivit en kommersiell historia av denna superinovation eller???

Håller med Roffe om att Hacke borde ha STIM för denna utsökta självtolkning av "Det gör ont".

Rock on......

Är det någon som har koll på om den uppstädade versionen finns tillgänglig eller??

//Rebellion rules

🙂

Hallådär.

Den mastrade versionen är helt utan mitt medverkande, jag har inte ens hört den själv. 😛 Du skrev i PM att du hört den på NRJ, hörde du om det fortfarande var jag som sjöng eller om det var någon annan som sjungit in på nytt?

Jag kollade faktiskt med STIM om jag kunde anmäla verket i egenskap av upphovsman till texten (under förutsättning att jag fick ok från förlaget att skriva annan text) och fick följande som svar:

Hej!

 

Du kan inte anmäla in verket till Stim. Om du får texten godkänd och

eventuellt med andelar så är det orginalförlaget till "Det gör ont" som

anmäler in den.

Madhouse Music adm av BMG Music Publ Scand.

 

Hälsningar

 

Göran Carlsson

Dokumentationsavdelningen/Documentation Department

Jag brydde mig inte mer om det, eftersom den mest verkar spelas på privatfester, studentnationer, pubar, udda klubbar, marknader, stränder, traktorpulling o.d 😄 som ändå inte bryr som om att betala STIM. Men om den nu även spelas kommersiellt skulle jag kanske kolla med BMG.. eehh... eller inte. Vad vet jag. 😉

Någon som har nån bra kontakt på NRJ? Hade varit kul att höra den där mastrade versionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt oprovocerat frågar min brorsa mig igår; "hörru, du som håller på med musik o lirar ute ibland, varför kör du inte den där "ja e full"-låten, borde ju vara en golv-fyllare"

And it goes on and on and on. Vem vare som sa att man behövde skivbolag för att sprida sin musik... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Körde "jag är full" live för första (och gissningvis sista) gången i torsdax... vi hade schlagerfest på jobbet med ett par hundra IT-nördar och "Jag är Full" var visst ett givet extranummer. 😎 Så här såg det ut då:

IMG_5737_small.JPG

IMG_5738_small.JPG

Som synes på bilden lyckades jag övertala några kollegor att ställa upp.. så jag satte ihop några fylle-inspirerade danssteg som vi övade in som hastigast precis innan festen.. det ironiska är att jag körde hårt med grabbarna för att vi skulle kunna sätta showen någorlunda, men när vi väl kom upp på scen var det jag som klantade mig och glömde bort stegen.. 😆 men det var väl väntat, man kan ju inte ställa sig nykter på scen och sjunga "jag är full"... 😆 vi gjorde mao totalt bort oss och publiken älskade det! 😄

Det är förresten jag i mitten.. lägg märke till att min peruk är splittad i halva svart och halva vit, medans kollegorna vid min svarta halva har svarta peruker och de vid min vita halva har vita/blonda peruker... detta kom vi på c:a 15 sekunder innan vi stod på scen. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...