Jump to content
Annons

Groove agent audioinspelning


jonasb

Recommended Posts

Annons

Hej!

Det är möjligt att det finns smidigare sätt, men så här gör jag:

1. Spelar in ett midispår med det trumkompet jag vill ha. (OBS! Du måste ha aktiverat Midi Output i Groove Agent för att detta ska gå. Det gör du på följande vis: 1. Öppna Edit i GA, knappen sitter ner till höger. 2. Öppna setupluckan. 3. Sätt Midi Output på on.)

2. Exprorterar midispåret till ett audiospår och lägger in det i projektfönstret.

När jag sedan ska göra en slutmix brukar jag dessutom dela upp midispåret i trumsetets olika beståndsdelar; baskagge, virvel, hihat...osv..., och göra ett midispår av varje del. Sedan exporterar jag varje midifil till en audiofil. Då har jag hela trumsetet liggande som ljudfiler i mixen och kan mycket enklare bearbeta varje enskilt trumljud. Lite pilljobb - men det lönar sig tycker jag.

Om det är någon som har en enklare lösning på detta förfarande så berätta gärna! :rolleyes:

/Samuel

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon som har en enklare lösning på detta förfarande så berätta gärna! 

du behöver inte dela upp midispåret för att exportera varje ljud till ett eget audio spår. i GA så har du nr. 1,2,3,4 efter varje trumma och cymblal. när du exporterar (gör audiomixdown) så väljer du GA1 i stället för stereo out, GA2 nästa gång osv.

vill du ha trummorna på fler än 4 audio spår så går du in i GA efter att du gjort de 4 första kanalerna och ändrar nr. till tex. 1 på alla som är klara(ned mixade) och sätter 2,3,4 på de som är kvar och gör audio mixdown av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är någon som har en enklare lösning på detta förfarande så berätta gärna! 

du behöver inte dela upp midispåret för att exportera varje ljud till ett eget audio spår. i GA så har du nr. 1,2,3,4 efter varje trumma och cymblal. när du exporterar (gör audiomixdown) så väljer du GA1 i stället för stereo out, GA2 nästa gång osv.

vill du ha trummorna på fler än 4 audio spår så går du in i GA efter att du gjort de 4 första kanalerna och ändrar nr. till tex. 1 på alla som är klara(ned mixade) och sätter 2,3,4 på de som är kvar och gör audio mixdown av dem.

Kanon detta skall jag testa!!

Link to comment
Dela på andra sajter

du behöver inte dela upp midispåret för att exportera varje ljud till ett eget audio spår. i GA  så har du nr. 1,2,3,4 efter varje trumma och cymblal. när du exporterar (gör audiomixdown) så väljer du GA1 i stället för stereo out, GA2 nästa gång osv.

vill du ha trummorna på fler än 4 audio spår så går du in i GA efter att du gjort de 4 första kanalerna och ändrar nr. till tex. 1 på alla som är klara(ned mixade) och sätter 2,3,4 på de som är kvar och gör audio mixdown av dem.

Kanon! Skall testa detta nån gång. 🙂 I GA2 har jag dessutom 8 spår redan från början.

Nu har jag dock mer och mer gått över till att använda andra trumsamlingar och redigerar från första början allt via Drumeditorn i Cubase. Tycker jag får bättre koll.

Samuel

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Öppna kanalen VST-Instruments-->GA i Cubase så finns alla fyra outputs där. Du måste dock ändra vilken output du vill ha för baskagge, virvel mm..Som standard är alla insatta på 1. För att ändra Öppna GA-->Edit-->sedan där det står ett i en liten ruta längst till höger bredvid t.ex Baskaggen. Sedan är det bara att lägga valfri audio-effekt till varje enskild trumma som har en egen Audio-Kanal. Smidigt och lätt:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...