Jump to content
Annons

Felsäkert läge


Coffeemidget

Recommended Posts

Hur går jag till väga om jag behöver ladda system.ini win.ini systemtjänster och autostartobjekt manuellt i felsäkert läge efter hand?

I stort sett vill jag att all crap i msconfig ska laddas efter hand i felsäkert läge så jag kan se vilken grej som får burken att lacka ur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan med msconfig tillfälligtvis inaktivera vissa saker i uppstarten.

Alternativt kan du ta och kopiera autostartlistan från registret:

HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

och så kan du ta bort allt från msconfig så det inte startas och så kan du starta manuellt från listan via start, kör.

Link to comment
Dela på andra sajter

system.in och win.ini är bara till för 16-bits kompabiltet.. Inget men egentligen behöver bry sig om i dagens läge.. Men vill du anpassa dom så gå till "startknappen" och väljer "kör" och skriv "sysedit" och klicka ok..

allt du inte vill ska köras skiver du "rem: " före.. (har jag för mig.. Men det var 1000 år sen jag gjorde det sisst 😕 )

EDIT: eller så skulle man skriva ett semikolon före för att det skulle hoppas över.. alltså.. ett ; (minns inte riktigt säkert, men är ganska säker i alla fall 🙂 )

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, semikolon före är det som gäller i ini-filer. Rem är för Basic och bat-filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det är nu funkar allt dejligt i felsäkert läge, om jag startar datorn normalt med allt på GO i msconfig så startar datorn om sig när den kommer till desktopen.

Hitills så går det starta datorn normalt om jag kör på system och win.ini, men bockar av systemtjänster och autostart. Kör jag på antingen autostart eller systemtjänster så vill den starta om och hålla på.

Jag vill altså starta datorn normalt fast utan systemtjänster och autostart och sen, väl inne i windows, ladda alla grejer i autostart och systemtjänster efter hand grej för grej så jag ser vilken grej som får burken att lacka ur.

De e typ nästan hundra grejer i systemtjänster och att bocka på dom en å en med omstart mellan varje tar för lång tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...