Jump to content
Annons

Crumble Zone - Outsider


Recommended Posts

LÅTNAMN: Outsider

ARTIST/GRUPP: Crumble Zone

GENRE: Pop/rock

LÅTLÄNGD: 3:18

KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Fredrik J

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: wma (mp3 convertern har gått ut...)

STORLEK: 3.83Mb

STATUS: Färdig demo?

LÅTLÄNK:Outsider

Så här går det om man stannar inne en valborgsmässoafton... Behöver lite feedback om mix och.. tja, allt möjligt egentligen. Bara att klaga på. Framför allt vill jag höra synpunkter på ak. gitarrerna, eftersom det är första gången jag försöker micka dom.

Verkar för övrigt som att jag bara har en dag per månad då jag hittar lite inspiration såhär års.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Riktigt skön låt.

Jag tycker väl att dom akustiska gitarrerna låter sådär. Men det kanske beror på att jag gärna vill att dom ska vara lite basigare. tycker att dom är lite "kroppslösa" men dom fungerar ju i låten. Hur har du mickat upp dom?

Jag gillar inte riden den blir jättejobbig att lyssna på. Det känns som att gitarren i vänster är mycket starkare än den i höger. Trummorna är väldigt låga och sången är extremt hög. Nu sjunger du ju iof väldigt bra. Men jag tycker att den kanske skulle kunna sänkas lite.

Däremot så är ju låten är ju snygg. Riktigt snygg vers och väldigt bra refräng. Det enda som låter lite malplacerat är bryggan tillbaks till versen vid 1:04, den känns lite för "hafsig" eller odistinkt nästan som att du spelar fel eller glömmer vad du ska spela där.

Nu låter jag överdrivet kritisk för jag tyckte att den var riktigt bra. Snyggt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bone:

Jag får tack för precis den typ av kommentar jag ville ha 😛

Jag skulle också vilja ha gitarrerna lite mer basiga, men i det registret lät det verkligen hemskt, så jag fick skala ner det rejält. Inspelningstekniskt (eller otekniskt) placerade jag min ADK model S ungefär vid 12:e bandet och siktade in den lite framför hålet på stallet. Vet inte om det är så det är tänkt att man ska göra, men har för mig att jag läst det någonstans.

Sen fyllde jag ut det i mixen med det lineade ljudet som jag spelade in samtidigt.

Riden har jag inga problem att lyssna på, så den får nog vara som den är. Övriga nivåer är nog lite fel, precis som du påpekar, fast jag gillar att ha trummorna lite längre bak sådär.

Och ja, bryggingången var väl inte direkt genomtänkt. ville bara ha gott om tid för ett ackordbyte som jag tyckte var knöligt 😕

Kul att du gillar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är mycket bra! Gött! Jag "stör" mig lite på musiken dock, de tydliga "programerade" trummorna, sedan kvävs sången i mixen tycker jag. Men över lag är det en go låt som sagt med bra driv.

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är mycket bra! Gött! Jag "stör" mig lite på musiken dock, de tydliga "programerade" trummorna, sedan kvävs sången i mixen tycker jag. Men över lag är det en go låt som sagt med bra driv.

😉

hmm, vad folk klagar på trummorna jämt, kanske borde fundera på att skaffa nåt annat set...

Angående kvävd sång. Kanske lyfte jag gitarrerna lite mycket, så att det är det som stjäl utrymme från sången?

Tack för lyssning och kommentar! Kul att låten gillas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena..

Schysst låt,snyggt arrat. Lämnar mixningen till dom som begriper nåt 😕

Däremot så måste jag säga nåt om trummorna..alltså vad gjorde vi låtskrivare om det inte fanns program för trumprogramering? Mina första insp. för 5 år sedan innehöll en riktigt sunkig yamaha trummaskin..med färdiga komp..allt stökat ihop på en vanlig kassett bandspelare....Nä,vi fortsätter och skriver bra låtar - sedan när "Världs hitten"dyker upp,då tar vi det till studion - för slut insp. givetvis efter alla bra råd vi erhållit på forumet!! 😄

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte tar illa upp att jag postar när jag inte har något direkt konstruktivt att komma med 🙂.

Ville bara säga att det här tycker jag är skitskönt och precis min smak. Fan va bra!

Låten är alltså kanon.

Kanske att körerna skulle vara lite mer framträdande och lite mer höga toner...

Det är nog de karakteristiska crumble Zone dubbningarna som gör det 😆 .

Gitarrerna känns luftiga ja hela produktionen är härligt luftig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Japp, ska försöka hitta en liten enkel och smidig (och gratis) mp3-konverterare. Ogg är uteslutet eftersom många inte kan spela sådana filer. (vilket iofs gäller wma också)

Hade en skitbra förrut som bara var en EXE-fil som man skickade en wav-fil till via kommandoprompten... men den försvann vid en formatering för hundra år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångmicken är en ADK A-51 model S. Jag är student och måste tänka på ekonomin, men jag tycker den låter hyfsat iallafall. Att det låter smutsigt tycker jag är positivt, att det låter dovt negativt. Kanske något som lite bättre eq-inställningar kan fixa till nästa gång.

Kanske är det min röst som är dov också, vet inte riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångmicken är en ADK A-51 model S. Jag är student och måste tänka på ekonomin, men jag tycker den låter hyfsat iallafall. Att det låter smutsigt tycker jag är positivt, att det låter dovt negativt. Kanske något som lite bättre eq-inställningar kan fixa till nästa gång.

Kanske är det min röst som är dov också, vet inte riktigt.

Ok. Din mic duger säkert, så det beror nog snarare på din röst eller på eq-inställningar 🙂

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

gufv (oregistrerad)

Fin låt fredrik!

Jag gillar.

Experimentera mer med rösten, den har potential!

och fortsätt med vemod!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad säger man? Toppen! Hör verkligen till forumets övre skikt. Gillade inte trummorna först, men man vänjer sig. (Var det den typen av trummor du tyckte att jag skulle använda? 😲 )

Skön röst och mysig produktion. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ojoj, det tackar man för!

Nej, jag var mer inne på ännu lättare trummor på din låt, på ett ungefär lika lätt som på en del av hello saferides låtar.

Edit:

Men det blev ju bra som det blev ska väl tilläggas =)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

väldigt fint... den här går runt i mp3spelarn ett tag om det är lugnt...

som equality sa, vackert vemod... är det vemodigt att gilla vemod?

Nej nej, men det är vackert 😉

Kul att det uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...