Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag fick möjligheten att testa wavelab 5 hos en vän. Kan inte säga att jag precis hade låga förväntningar efter hans hypande. Efter att ha testat programmet under ett par dagar kan jag inte säga någon annat än att jag blev besviken på ljudkvalitén. Låt mig processa detta:

programmet var användarvänligt, något som tilltalar den datordumme (läs mig). Samtidigt är jag en kvalitétsmissbrukare och det är få saker som jag stör mig lika illa på inom musik som sänkt ljudkvalité efter process. Min besvikelse bygger på följande punkter som är avgörande för mig pga mitt behov av ett ljudediteringprogram (observera att mina punkter bygger på dels sång och dels inspelning av akustiskt instrument):

tempoändring - ibland jämna in- och utgång, oftast hackigt, en känsla av "nu blev det en ändrig i bakgrunden också", uppkomst av knaster i de flesta fall

Pitchändring - det blev inte tal om pitchändring, utan snarare om att "spänna ut bandet"....Jag hade tänkt mig en form av "intonator" effekt som smärtfritt kan höja/sänka tonarten (inom rimlig nivå förstås)

Min fråga är: ska det vara så? Är det jag som begär för mycket? Vill jag mer än vad programmen klarar av idag? Eller är det så att det finns alternativ till wavelab som gör jobbet bättre? Jag har läst lite om audition 2 men ej testat än, dessutom är jag medveten om att wavelab 6 är på ingång.

Edited by Solfeggio
Annons
Posted

Dom funktionerna är väl inte helt i toppklass när det gäller vanliga redigeringsprogram. Sen blir det givetvis sämre ju mer extrema ändringar som görs. Om det uteslutande är tempo- och pitchändringar du vill kunna jobba med kanske ett dedikerat program som Celemony Melodyne är vad du behöver. Ladda hem en demo och testa:

http://www.celemony.com/cms/index.php?id=358

Posted

Sony Soundforge brukar nämnas som konkuret till wavelab, kolla det