Jump to content
Annons

Kärleksbaciller


Tokai

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Power of resistance

* ARTIST/GRUPP: Staffan Widmark

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 2.55

* KOMPOSITÖR: Staffan Widmark

* PRODUCENT: Staffan Widmark

* EV. MEDVERKANDE: Staffan Widmark

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5.34

* STATUS: Färdig demo

Liten trudilutt inspirerad av en gammal hit med Sophia Loren tror jag fast i modern tid

och med vissa undertoner. Kan tolkas fritt. Liksom musiken är den fri. Hurra för detta fantastiska Forum!!

power.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fint! Svängigt, fast lite otajt va? Sången känns lite "bumlig", om inte EQ hjälper, testa att lägga på lite lite lite lite lätt distortion av nån typ, det brukar hjälpa. Dvs inte så det låter distat utan bara så det plattas till lite. Typ kör den genom en förstärkaremulator på clean.

Inte riktigt min genre så jag kan inte säga så mycket om arr, framförande etc. Fin fejdout.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker det låter bra.

sången kanske är lite för nära jämfört med det andra, lite bumligt? stråkarna kanske en oktav upp nu grumlas det ihop lite med det andra, annars var de fräcka.

din röst skulle passa på svenska, denna låten också, tror den låter mer personlig då. Har du något där du sjunger på svenska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det ligger för mycket basregister i sången, försökte fixa det men så kunde inte Cubase hitta mina BFD trummor eftersom jag uppgraderat, och att leta samma trumljud för att fixa sången kändes lite oinspirerat. Men det ska ju naturligtvis göras så småningom.

Det här med otajt vet jag inte. Jag vet inte vilka referenser du har om det är techno eller så. Jag har bara försökt spela som en naturlig trummis. Och jag inte höra något otajt. Möjligtvisvis nåt break eller så.

Tack för kritiken tbruce

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag ger dig samma svar som tbruce vad gäller att gå in och fixa saker. Jag vet, stråkarna upp. Underbara stråkar får Mellanöstern, väldigt mjuk klang.

Varför skulle jag sjunga på svenska? Är min engelska så dålig? Jag tyckte du hade en bra förklaring varför vi (svensktalande) reagerar på engelskt uttal när inte engelsktalande gör det. Faktum är att jag är rätt så trött på höra svenska sångare/sångerskor sjunga överdrivet amerikanskt.

...Jag har funderat på att sjunga på svenska. Det är ju mitt mitt modersmål. Varför sitta och kolla i engelska uppslagsböcker? Internationell karriär? Kiss my ass!

Men nu är det så här att det låter lite fräckare på engelska eller vad?...

"Käka vitlök och rysk rot hjälper inte mig, dåligt bot" eller nåt i den stilen. Kanske?

Och för det tredje eller fjärde, jag gör ju inte mina låtar för min skull utan för andra, jag är i princip bara en enkel låtskrivarae, inte en artist.

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle jag sjunga på svenska? Är min engelska så dålig? Jag tyckte du hade en bra förklaring varför vi (svensktalande) reagerar på engelskt uttal när inte engelsktalande gör det. Faktum är att jag är rätt så trött på höra svenska sångare/sångerskor sjunga överdrivet amerikanskt.

...Jag har funderat på att sjunga på svenska. Det är ju mitt mitt modersmål. Varför sitta och kolla i engelska uppslagsböcker? Internationell karriär? Kiss my ass!

Men nu är det så här att det låter lite fräckare på engelska eller vad?...

"Käka vitlök och rysk rot hjälper inte mig, dåligt bot" eller nåt i den stilen. Kanske?

Och för det tredje eller fjärde, jag gör ju inte mina låtar för min skull utan för andra, jag är i princip bara en enkel låtskrivarae, inte en artist.

hej där 😄 din engelska är inte alls dålig det var inte så jag menade alls utan var mer nyfiken på hur det skulle låta... du har en bra röst och tyckte mig känna något speciellt nerv i den som även skulle passa för en svensk text. Jag tycker ibland låtarna kommer mig närmare när jag hör de på mitt modersmål och sedan kanske det låter mindre mainstream. Du skall dock sjunga dina låtar på det språk du själv föredrar.

He he vet inte riktigt vad du menar med "käka vitlök..." låter man mer engelsk då. Det tycker jag inte du skall göra behåll din egen stil och utveckla den istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stajo: En förklaring kanske:

"Käka vitlök och rysk rot hjälper inte mig, dåligt bot"

Eating garlic ain´t the cure Or russian root that´s for sure

jo jag fattar ... ibland läser jag tydligen varannan mening 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla det otajt kalla det sväng men jag tycker trummorna låter väldigt live. 🙂

sen gillar jag mixen med sången så långt framme och torr i jämförelse med "bandet" Men gitarrljudet låter lite plast om jag nu måste hitta något att klaga på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...