Jump to content
Annons

Välja mickar för inspelning av kören


hgpuke

Recommended Posts

Hej!

Jag står i begrepp att inhandla ett par mickar för inspelning av min kör (Linköpings Kammarkör) och skulle vilja ha litet råd.

Tills nu har jag använt en enklare stereo-mikrofon från Sony (batteridriven) och en MD. Nu tänker jag ta steget upp till två separata fullmembran-mickar, mic-preamp och DAT. DAT:en har jag redan men allt det andra behöver jag köpa.

Jag har tittat runt litet på Musikbörsen, Jam osv och kommit fram till följande "shortlist" vad gäller mickarna:

* ADK A51e

* JJLabs C010B

* Studio Project B1

* Line Audio Design CM3

Samtliga dessa kostar ungefär 1000 kronor styck, vilket är vad jag anser mig ha råd med.

Men vilken är bäst för mitt ändamål (att spela in körsång i kyrkor, ibland med orgel och/eller piano-accompangemang)?

Vidare behöver jag en mic-preamp med fantommatning. Vad skall jag välja som inte är så dyrt men som ändå inte brusar?

Vad mer behöver jag tänka på?

Tacksam för alla tips jag kan få!

--

Hans-Göran Puke, Linköping

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ytterligare ett alternativ till samlingen: Sontronics STC-1, som har ett listpris på 1295:-/st.

Bland alla de omnämnda, skulle jag välja CM3, B1 eller STC-1.

Hämta gärna smakprov på hur det kan låta, på min testsite, där alla de nämnda modellerna finns med. 🙂

Som preamp - när det ska vara lågbrusigt, transparent och lagom pris - är utan tvekan Line Audio Design DMP, som är en svensk 2-kanalig mycket högklassig preamp som bara ligger på 2750:- - något som är klart missvisande med tanke på vilken kvalitet den håller. Det är tyvärr lång leveranstid på DMP - i nuläget ca 3-4 veckor - men den som väntar på något gott... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par Sontronics STC-1 och är mycket nöjd med dom. Har använt dem på mindre körer med vad jag tycker ett bra resultat för priset på mickarna!

Dom kommer dessutom i stora fina trälådor, så folk tror att dom kostar 20k styck 🙂

Eller nästan iaf 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland alla de omnämnda, skulle jag välja CM3, B1 eller STC-1.

Hämta gärna smakprov på hur det kan låta, på min testsite, där alla de nämnda modellerna finns med. 😕

Tack för tipsen, skall genast kolla in dina inspelningar.

Så du tycker alltså att CM2, B1 och STC-1 är likvärdiga?

När det gäller pre-ampen: Vad förlorar man när man går ner i pris till t ex Alto Alpha Mictube för 895:-? (Det alternativ du anger tycker jag blir för dyrt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland alla de omnämnda, skulle jag välja CM3, B1 eller STC-1.

Hämta gärna smakprov på hur det kan låta, på min testsite, där alla de nämnda modellerna finns med. 😄

Tack för tipsen, skall genast kolla in dina inspelningar.

Så du tycker alltså att CM2, B1 och STC-1 är likvärdiga?

När det gäller pre-ampen: Vad förlorar man när man går ner i pris till t ex Alto Alpha Mictube för 895:-? (Det alternativ du anger tycker jag blir för dyrt).

De är ganska likvärdiga och låter bra - även om de inte låter likadant...

Om du tar en Alto-preamp, så får du ganska mycket brus på köpet - och det ville du ju inte ha... :rolleyes: Sök i forumet, så får du nog upp ganska många negativa kommentarer om dem... Tyvärr får man oftast vad man betalar för när man köper preamp - utom när det gäller Line Audio Design, som kan ge betydligt dyrare preamps en mycket tuff match. En extra fördel med Line Audio-preampen, är att du inte behöver byta ut den om du efter hand gör uppgraderingar av studion, utan den håller måttet väldigt långt upp. :rolleyes:

Behöver du hålla dig till en snävare budget och få lite bättre resultat än med Alto-preampen, så ska du kanske titta på Behringer Ultragain Pro, som jag har för mig är ganska billig. Den är ganska ok i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför nämner inte Claes den omtalade vtb 1 av studio project?

En billig och bra rörpreamp för sitt pris?

Förmodligen bland annat för att det är bara en kanal och frågeställaren behöver två = stereo.

Exakt - och då hamnar det på ungefär samma pris som Line Audio DMP, som tyvärr spräcker budgeten... 🙁

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare några alternativ:

preamp : M-Audio AudioBuddy. 2 kanaler kring tusenlappen nytt. Lite svag på fantom-matningen så den funkar inte riktigt med all kondingar (många dock helt OK).

mid: Studio Projects C4. Begagnat kring 2.000 för ett par (kolla www.vendolin.se). Inte världens bästa skall erkännas, men man får 2 kapslar till varje mik, omni och kardioid.

Allmänt, glöm inte kolla begagnat. Det brukar dyka upp saker för rätt mycket mindre än nypris.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du köpa nytt så kan jag gott och varmt rekomendera ett par Line Audio CM3 med den transparenta matchande micpreampen OMP/DMP mycket bra ljud för pengarna. 😆

EDIT: Stavfel

Fick hem just ett par CM3:or idag och provade dem litet snabbt med just en DMP. Verkar lovande för det priset. Spontant efter bara några minuters testande så föredrar jag dock Oktava MC012:orna som jag jämförde med, men de kostar ju mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du köpa nytt så kan jag gott och varmt rekomendera ett par Line Audio CM3 med den transparenta matchande micpreampen OMP/DMP mycket bra ljud för pengarna. 🙂

Tack för tipset. Men nybörjare som jag är måste jag få undra: Är verkligen en liten mikrofon som CM3 lika känslig och klarar av lika djup bas som en mikrofon med större membran? Om så är fallet: Varför gör man mikrofoner med större membran?

Vidare: Även mic-preampen du pekar på (DMP) har ett för högt pris i mitt tycke (för min budget). Kan inte Behringer Tube Ultragain MIC100 (två stycken) vara ett alternativ? Vad är nackdelarna? Så här står det på musikbörsens sida:

Behringer MIC100. För 570 spänn får du en mikrofonpreamp med rör?! MIC100 är en mikpreamp med ett 12AX7 rör och integrerad limiter, perfekt för lilla studion, live eller hårddiskinspelning. Nu kan du få värme till dina inspelningar.

Har någon av er provat ADK-micken (A51e) som man talar sig varm för på musikbörsen?

Trots ”attacker” från andra mickar till jättelåga priser står ADK51:an kvar som kung. Nu betalar du dessutom inte mer än för en No Name mikrofon!!! Faktum kvarstår - ADK51 regerar marknaden under 3.000:-

Bara tomt prat, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mic100 är inte mycket roligare än Alton som du var inne på.

Det går faktiskt inte att hitta någon vettig preamp på så lågt pris om man inte letar efter begagnat.

Mina testinspelningar talar för sig själva - så slipper du tro på överdrivet snack om det som någon butik tjänar mest på för stunden för att de har köpt in extra många och fått ner inköpspriset på... 😳

Min favorit i budgetklassen när det gäller stormembranare, är Studio Projects B1.

Stormembran eller småmembran?

Småmembranare brukar som regel ha en lite jämnare frekvensgång, men har lite högre brus, medan stormembranare oftast har en lite krokigare frekvensgång ("färgning") och brusar lite mindre. OBS! Grov generalisering... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stormembran eller småmembran?

Småmembranare brukar som regel ha en lite jämnare frekvensgång, men har lite högre brus, medan stormembranare oftast har en lite krokigare frekvensgång ("färgning") och brusar lite mindre. OBS! Grov generalisering... 😳

Är det ingen skillnad i bas på stor och småmembran? Tycker stormembranare borde kunna återge djupare bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stormembran eller småmembran?

Småmembranare brukar som regel ha en lite jämnare frekvensgång, men har lite högre brus, medan stormembranare oftast har en lite krokigare frekvensgång ("färgning") och brusar lite mindre. OBS! Grov generalisering... 😳

Är det ingen skillnad i bas på stor och småmembran? Tycker stormembranare borde kunna återge djupare bas?

Nej - faktiskt inte.

Alla mätmikrofoner är småmembranare - och de är ju som regel i princip helt linjära i hela det hörbara frekvensområdet och ofta en bit utanför både uppåt och neråt...

Line Audio Design CM3 kan man se frekvensresponsen hos HÄR. Den är också väldigt rak - och kan därför uppfattas som "tråkig" om man egentligen är ute efter en färgad upptagning. Den låter ju som det är och förskönar inte verkligheten något nämnvärt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker glömde jag ju nämna när det gäller skillnader generellt sett mellan stormembranare och småmembranare... 😳

Småmembranare har förstås lägre massa som ska flyttas och klarar därför oftast att ta upp snabba transienter lite noggrannare - och de klarar oftast också lite högre ljudtryck än stormembranarna.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare: Även mic-preampen du pekar på (DMP) har ett för högt pris i mitt tycke (för min budget). Kan inte Behringer Tube Ultragain MIC100 (två stycken) vara ett alternativ? Vad är nackdelarna? Så här står det på musikbörsens sida:
Behringer MIC100. För 570 spänn får du en mikrofonpreamp med rör?! MIC100 är en mikpreamp med ett 12AX7 rör och integrerad limiter, perfekt för lilla studion, live eller hårddiskinspelning. Nu kan du få värme till dina inspelningar.

Det spelar ingen roll hur mycket du vill att de här allra billigaste preamparna skall vara riktigt bra. Det är samma billiga junk i alla fall. Självklart talar marknadsföringen om hur fantastiska de är. Men du får vad du betalar för. Och under en viss gräns så blir det ganska avsevärda brister. De här ligger definitivt långt under gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker glömde jag ju nämna när det gäller skillnader generellt sett mellan stormembranare och småmembranare... 🙂

Småmembranare har förstås lägre massa som ska flyttas och klarar därför oftast att ta upp snabba transienter lite noggrannare - och de klarar oftast också lite högre ljudtryck än stormembranarna.

Har du ingen fördel på lager för stormembranare? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker glömde jag ju nämna när det gäller skillnader generellt sett mellan stormembranare och småmembranare... 🙂

Småmembranare har förstås lägre massa som ska flyttas och klarar därför oftast att ta upp snabba transienter lite noggrannare - och de klarar oftast också lite högre ljudtryck än stormembranarna.

Har du ingen fördel på lager för stormembranare? 🙂

Okej då - om du nu envisas... 😄

De färgar ofta ljudet på ett trevligt sätt - och så brusar de lite mindre än småmembranarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker glömde jag ju nämna när det gäller skillnader generellt sett mellan stormembranare och småmembranare... 🙂

Småmembranare har förstås lägre massa som ska flyttas och klarar därför oftast att ta upp snabba transienter lite noggrannare - och de klarar oftast också lite högre ljudtryck än stormembranarna.

Har du ingen fördel på lager för stormembranare? 🙂

Okej då - om du nu envisas... 😄

De färgar ofta ljudet på ett trevligt sätt - och så brusar de lite mindre än småmembranarna...

Härligt, men varför? Jag är teknikgalen och måste veta hur allt funkar :\.

Stormembranare har större membran som tar emot mer ljud och svänger större och genererar större spänning så att bruset hålls nere med en lägre förstärkning i preampen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett tag sedan spelade jag in kör med två MXL 606s (småmembran) i A+B stereo. Du kanske inte kollade på just dessa mickarna men dom finns ju med på Claes testsite och låter bra. Jag la upp lite av det jag spelade in så att du kan lyssna, här.

Jag spelade in till ett Motu 896hd.

Redigerat av frelin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt om jag tillfällig "hijackar" denna tråd, men jag har några frågor rörande inspelning av en kör:

Låt säga att man har tillgång till två stycken SP B1:or.

* Hur skall man micka upp en kör? Hur skall mickarna placeras?

* Är det en fördel att ha fler mickar? Var placerar man i så fall ytterligare mickar??

* Om kören ackompanjeras av ett piano, hur skall mickarna då placeras för att inte få för mycket läck i pianomick respektive körmickar??

Link to comment
Dela på andra sajter

De tre viktigaste reglerna när man spelar in är:

1) lyssna med dina öron.

2) använd öronen

3) använd öronen.

Alla andra regler är mindre viktiga.

Efter denna brutala inledning så kommer några tips som naturligtsvis är otroligt obetydliga jämfört med de tre reglerna.

* Hur skall man micka upp en kör? Hur skall mickarna placeras?

En bra utgångspunkt är en uppställning som kallas för ORTF. Den brukar ge en stabil och bra stereobild.

- mickarna skall då sitta ungefär 17cm från varandra och peka ungefär 110 grader från varandra. (ORTF är exakt, men lite grann hit och dit spelar inte så himla stor roll). 17 cm är mätt från mitten av membranen, så det innebär att det kan bli en sådär 10cm mellan mickarna. 110 grader är ett snäpp mer än rät vinkel som är 90 grader.

- försök få upp mickarna ordentligt i luften. Helst över huvudet på bakersta radern av sångare.

- en bit framför kören, ungefär där dirigenten står.

Nu kan du flytta mickarna lite fram och tillbaka och möblera om lite i kören. Får du till det rätt i en bra ljudande lokal så har du en inspelning som är bland det bästa som du kan göra med din utrustning. Vill du ha bättre så handlar det om dyrare mickar.

* Är det en fördel att ha fler mickar? Var placerar man i så fall ytterligare mickar??

Kanske, men troligen inte. Om du har möjlighet att flytta om kören och mickarna så blir det antagligen som bäst med två mickar. Är det inte möjligt så kan du vilja ha fler mickar. Men det är rätt bökigt.

* Om kören ackompanjeras av ett piano, hur skall mickarna då placeras för att inte få för mycket läck i pianomick respektive körmickar??

Läck mellan mickarna är din vän. Använd det för att förbättr ljudet. En kör går i stort sett inte att närmicka, det blir då en massa olika röster i stället för en kör. Piano är inte det lättaste att närmicka heller, och ofta är pianot starkt nog ändå. I en amatörkör kan det istället vara så att bas-stämman är svagast och kan må bra av att hjälpas upp lite. Bästa sättet att göra det är då att ställa basarna lite närmare micken, då blir det starkare. Dvs tvärtom mot hur man brukar ha det där basarna kommer längst bak. Istället kan sopranerna få backa.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par saker glömde jag ju nämna när det gäller skillnader generellt sett mellan stormembranare och småmembranare... 😄

Småmembranare har förstås lägre massa som ska flyttas och klarar därför oftast att ta upp snabba transienter lite noggrannare - och de klarar oftast också lite högre ljudtryck än stormembranarna.

Har du ingen fördel på lager för stormembranare? 😄

Okej då - om du nu envisas... 🙂

De färgar ofta ljudet på ett trevligt sätt - och så brusar de lite mindre än småmembranarna...

Härligt, men varför? Jag är teknikgalen och måste veta hur allt funkar :\.

Stormembranare har större membran som tar emot mer ljud och svänger större och genererar större spänning så att bruset hålls nere med en lägre förstärkning i preampen? 🙂

Det beror på fysiska lagar, helt enkelt.

Ett litet membran är förhållandevis hårdare - och det innebär att luftmolekylerna som alltid studsar runt överallt i rummet, kommer att bromsas in hårdare och avge större del av sin energi vid studsen på membranet - och skapar då ett större tryck relaterat till ytan. Membranet rör sig alltså kontinuerligt lite mer i utgångsläget på grund av att det är mindre - alltså ger det högre grundbrus...

Hoppas bara att jag kommer ihåg ungefär rätt - annars får någon rätta mig... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt om jag tillfällig "hijackar" denna tråd, men jag har några frågor rörande inspelning av en kör:

Låt säga att man har tillgång till två stycken SP B1:or.

* Hur skall man micka upp en kör? Hur skall mickarna placeras?

* Är det en fördel att ha fler mickar? Var placerar man i så fall ytterligare mickar??

* Om kören ackompanjeras av ett piano, hur skall mickarna då placeras för att inte få för mycket läck i pianomick respektive körmickar??

Jag följer inga vetenskapliga teorier alls utan jag gör som Trombonisten säger.. Jag använder örona..

Dom gånger jag har gjort lyckade körinspelningar så har jag använt mig av 3 mickar.. Först ett "stereopar" typ CM3 eller motsvarande .. Om vi säger att körens bredd är 10 meter i en halv båge så brukar jag ha placerat stereoparen 3~6 meter framför körens ytterkanter (beroende på akustik) och micarna riktade 30 grader mot mitten.. Ca 2 meter från mitten av "körbågen" har jag brukat använda mig av en "solomic" (med instruktion till solisten att ta nåt steg mot den micen då det är dags sola.).. Jag har haft olika solomicar men tycker att det ändå ska vara en riktad mic. Kommer inte ihåg alla micar jag använt med viktigt är att även den micken har njurkaraktär. Eventuella fasfel får man försöka kompensera i mixen.. Men jag har hittills inte behövt det.. Akustiken har ofast varit i form av mindre kyrkor.

Varje mic har eget spår att spela in på (viktigt!!!)

Link to comment
Dela på andra sajter

De tre viktigaste reglerna när man spelar in är:

1) lyssna med dina öron.

2) använd öronen

3) använd öronen.

I got you there! Som alltid är det bra om öronen finns med. I alla fall när det handlar om musik 😉 .

* Hur skall man micka upp en kör? Hur skall mickarna placeras?

En bra utgångspunkt är en uppställning som kallas för ORTF. Den brukar ge en stabil och bra stereobild.

  - mickarna skall då sitta ungefär 17cm från varandra och peka ungefär 110 grader från varandra. (ORTF är exakt, men lite grann hit och dit spelar inte så himla stor roll). 17 cm är mätt från mitten av membranen, så det innebär att det kan bli en sådär 10cm mellan mickarna. 110 grader är ett snäpp mer än rät vinkel som är 90 grader.

  - försök få upp mickarna ordentligt i luften. Helst över huvudet på bakersta radern av sångare.

  - en bit framför kören, ungefär där dirigenten står.

Nu kan du flytta mickarna lite fram och tillbaka och möblera om lite i kören. Får du till det rätt i en bra ljudande lokal så har du en inspelning som är bland det bästa som du kan göra med din utrustning. Vill du ha bättre så handlar det om dyrare mickar.

* Är det en fördel att ha fler mickar? Var placerar man i så fall ytterligare mickar??

Kanske, men troligen inte. Om du har möjlighet att flytta om kören och mickarna så blir det antagligen som bäst med två mickar. Är det inte möjligt så kan du vilja ha fler mickar. Men det är rätt bökigt.

* Om kören ackompanjeras av ett piano, hur skall mickarna då placeras för att inte få för mycket läck i pianomick respektive körmickar??

Läck mellan mickarna är din vän. Använd det för att förbättr ljudet. En kör går i stort sett inte att närmicka, det blir då en massa olika röster i stället för en kör. Piano är inte det lättaste att närmicka heller, och ofta är pianot starkt nog ändå. I en amatörkör kan det istället vara så att bas-stämman är svagast och kan må bra av att hjälpas upp lite. Bästa sättet att göra det är då att ställa basarna lite närmare micken, då blir det starkare. Dvs tvärtom mot hur man brukar ha det där basarna kommer längst bak. Istället kan sopranerna få backa.

Tack för dina svar. Det var just detta jag önskade. Jag har aldrig spelat in en kör, så detta var bra tips.

Att det skall vara någon form av ORTF-uppställning hade jag nästan på känn. Bra tips om att få upp mickarna på höjden.

Jag är fortfarande lite fundersam på pianot. Vad jag närmast har i tanken är min dotters kör. Där brukar oftast den som ackompanjerar på piano sitta på sidan (till vänster) av kören. Det innebär (väl) att körmickarna fångar pianot och att det hamnar till vänster i stereobilden. Jag inbillar mig att man vill ha pianot centrerat i ljudbilden, men det kanske är ett felaktigt antagande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gånger jag har gjort lyckade körinspelningar så har jag använt mig av 3 mickar.. Först ett "stereopar" typ CM3 eller motsvarande .. Om vi säger att körens bredd är 10 meter i en halv båge så brukar jag ha placerat stereoparen 3~6 meter framför körens ytterkanter (beroende på akustik)  och micarna riktade 30 grader mot mitten.. Ca 2 meter från mitten av "körbågen" har jag brukat använda mig av en "solomic" (med instruktion till solisten att ta nåt steg mot den micen då det är dags sola.).. Jag har haft olika solomicar men tycker att det ändå ska vara en riktad mic. Kommer inte ihåg alla micar jag använt med viktigt är att även den micken har njurkaraktär. Eventuella fasfel får man försöka kompensera i mixen.. Men jag har hittills inte behövt det.. Akustiken har ofast varit i form av mindre kyrkor.

Varje mic har eget spår att spela in på (viktigt!!!)

Intressant! Du kör alltså inte en ORTF-uppställning. Jag får väl pröva bägge uppställningarna och använda öronen 😉. Jag antar att du "mutar" solomicken när den inte används? Har det varit ett piano med vid de inspelningar som du har gjort och hur löste du det i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.. .. Jag får tänka efter.. Jo. det har varit piano men nån gång ockdå.. Och dom gångerna har jag använt en egen mic för pianot.

Allstå.. den teknik jag använder kan skapa en massa fasfel men eftersom jag använder egna spår för varje mic så kan jag lätt flytta spåren i tid så att alla eventuella fasfel elimineras. Det är ju en av skönheterna med att använda digital och modern teknik.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena hgpuke jag har spelat in Gammalkils kyrkokör (blandad kör) inklusive piano fiol kontrabas i Gammakils kyrka och Boxholms manskör i Boxholms församlingshem och i Ekeby kyrka med två ADK 51 och Behringer mic 100 preampar, om du vill lyssna och snacka så pm:a till mig så får du telenumret bor i Sya.

Har för mig att i Sveriges radios utbildningsmaterial så anger man AB stereo för kör. Har lånat ut boken så jag är lite osäker kan oxå va XY Stereo, mickarna på njure. Jag fick ett tips av föreståndaren på 4Sound i Linköping att man också med fördel kan komplettera med att sätta ytterligare två åtta mickar med membranen mot väggarna/mot varandra längre ut i kyrkan för att få med rumsklangen.

Göran

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...