Jump to content
Annons

hgpuke

Medlem
  • Antal inlägg

    11
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Hej! Min gamla DAT-bandspelare har packat ihop och nu söker jag ett alternativ. Eftersom jag nyss investerat i en jättesöt liten Linux-baserad PC (Asus EEE PC), undrar jag om man skulle kunna använda den tillsammans med ett externt ljudkort? Min utrustning består av två stycken stormembransmikrofoner som kräver fantommatning, två stycken mono-preamps och sladdar, inget mer. Jag har sett att det finns ljudkort med ingång för mikrofoner som kräver fantommatning, så då borde jag kunna göra mig av med pre-amparna, eller hur? Men har något av dessa ljudkort stöd för Linux?
  2. Tack för tipsen, men för min del är 8000 kr för en inspelningsapparatur alldeles för mycket. Jag har sett en liten grej som spelar in på SD-minne och som har två inbyggda kondensator-mickar för omkring 3500 kr. Den verkar ju smidig. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter, och inte behöver jag de inbyggda mickarna heller, men priset känns mer överkomligt. Är det någon som har hört något om denna och kanske vet vad den heter och hur bra (eller dålig) den är? Eller är en begagnad laptop ett bättre alternativ? Måste man isåfall ha ett (dyrt) externt ljudkort, eller duger det med linje-ingången på PCn? (Jag har iofs en Edirol UA1x eller vad det heter). -- Hans-Göran PS. Min DAT-bandare har nu lagt av, så nu behöver jag faktiskt hitta ett alternativ.
  3. hgpuke

    DAT kontra DDS band

    Hör till dem som ännu inte har övergett DAT-bandaren till förmån för hårddiskinspelning eller dylikt. Dock börjar det bli allt svårare att få tag på DAT-band. Däremot verkar det fortfarande vara lätt att få tag på "DAT-band för backup" dvs DDS. Nu undrar jag: Kan man använda DDS band i en DAT-bandspelare (min är en Denon stationär sak). I så fall, vad är det för skillnad på DDS-1, DDS-2 osv och vilket passar? Är 90 meters band lika med 90 minuters inspelning? Om jag nu skulle ta steget över till hårddisk-, eller flashminnes-inspelning, vad är då det billigaste man kan komma över för att fullt ut ersätta DAT-bandspelaren? (Dvs kravbilden är minst 90 minuters inspelningstid i okomprimerat utförande, 44 eller 48 Kb/s, 16-bitar per sample och två kanaler) Tack för alla tips, Hans-Göran Puke
  4. Så om jag förstår dig rätt, så rekommenderar du att jag fortsätter med DAT?
  5. Hej! Min gamla DAT-bandspelare (Sony DTC 670) har lagt av och jag står inför valet att införskaffa en nästan likadan, begagnad, för ca 1500 kr eller en begagnad digital-porta (t ex Fostex MR-8). Att skaffa en dator eller ny porta är för dyrt för mig. Så nu är min fråga till er experter: Vilket skall jag skaffa och varför? Mitt användningsområde är inspelning av kör i kyrkor. För detta ändamål har jag redan införskaffat två stormembransmickar med tillhörande pre-ampar). -- Hans-Göran, Linköping
  6. Visst, det skall jag gärna göra, så fort jag får litet tid att få in ski.. ursäkta inspelningen i datorn... 😳 OK, nu har jag fått in konserten i datorn, men ännu inte hunnit splitta på filen. Dock har jag tagit mig tid att exportera ett av styckena till mp3-format och lagt upp det på webben. Ni hittar det här. Stycket som heter "Media Vitae" har jag komprimerat till mp3 i 192kb/s för att det inte skall ta för mycket plats på vår webserver Kommentarer är mycket välkomna. Inspelningen, med Linköpings Kammarkör - en liten kör som igår var ca 15 man stark - är gjord i Ansgarskyrkan i Linköping, en liten modern kyrka, rund till formen (diameter kanske 12 meter) och väldigt högt i tak, vilket tillsammans med stengolv och väggar ger en ganska trevlig akustik. Mikrofonerna stod 5 meter framför kören (som stod ganska nära väggen på ett långt led.). Mikarna stod placerade ca 2 meter isär, mest för att det såg minst konstigt ut med tanke på altaret. De var placerade ca 2 meter upp i luften.
  7. Vill tacka alla för alla hjälpsamma råd. Jag har nu köpt utrustning och gjort min första inspelning. Vilken utrustning jag valde? Studio Projects B1 mikrofoner Studio Projects VTB1 pre-ampar Min gamla Sony DAT-bandspelare Edirol UA-1EX (optiskt ut från DAT-optiskt in i Edirol-USB in i datorn) Rockstand stativ Diverse kablar Totalpris ca 6 500 (exkl DAT bandaren) Hur det låter? Kanon! Klart, välseparerade stämmor, stort frekvensomfång, inget brus. Än en gång: Stort tack för alla tips. Jag kommer nog att "hänga här" fler gånger... 😱
  8. Efter att ha läst litet material lutar den nu åt att det blir Studio Project B1:or i alla fall. Pre-ampen är fortfarande en svår fråga. Är Studio Project vtb1 tillräckligt bra för mitt ändamål? (Jo, jag vet att det är en mono-amp, men den säljs i "paket" med B1 för 2095 kronor vilket jag kanske kan sträcka mig till).
  9. Tack för tipset. Men nybörjare som jag är måste jag få undra: Är verkligen en liten mikrofon som CM3 lika känslig och klarar av lika djup bas som en mikrofon med större membran? Om så är fallet: Varför gör man mikrofoner med större membran? Vidare: Även mic-preampen du pekar på (DMP) har ett för högt pris i mitt tycke (för min budget). Kan inte Behringer Tube Ultragain MIC100 (två stycken) vara ett alternativ? Vad är nackdelarna? Så här står det på musikbörsens sida: Har någon av er provat ADK-micken (A51e) som man talar sig varm för på musikbörsen? Bara tomt prat, eller?
  10. Tack för tipsen, skall genast kolla in dina inspelningar. Så du tycker alltså att CM2, B1 och STC-1 är likvärdiga? När det gäller pre-ampen: Vad förlorar man när man går ner i pris till t ex Alto Alpha Mictube för 895:-? (Det alternativ du anger tycker jag blir för dyrt).
  11. Hej! Jag står i begrepp att inhandla ett par mickar för inspelning av min kör (Linköpings Kammarkör) och skulle vilja ha litet råd. Tills nu har jag använt en enklare stereo-mikrofon från Sony (batteridriven) och en MD. Nu tänker jag ta steget upp till två separata fullmembran-mickar, mic-preamp och DAT. DAT:en har jag redan men allt det andra behöver jag köpa. Jag har tittat runt litet på Musikbörsen, Jam osv och kommit fram till följande "shortlist" vad gäller mickarna: * ADK A51e * JJLabs C010B * Studio Project B1 * Line Audio Design CM3 Samtliga dessa kostar ungefär 1000 kronor styck, vilket är vad jag anser mig ha råd med. Men vilken är bäst för mitt ändamål (att spela in körsång i kyrkor, ibland med orgel och/eller piano-accompangemang)? Vidare behöver jag en mic-preamp med fantommatning. Vad skall jag välja som inte är så dyrt men som ändå inte brusar? Vad mer behöver jag tänka på? Tacksam för alla tips jag kan få! -- Hans-Göran Puke, Linköping
×
×
  • Skapa ny...