Jump to content
Annons

Rattar på midiklaviatur


Frizzle6

Recommended Posts

Hej!

För er som älskar nybörjarfrågor kommer här en till:

Vad använder man de så kallade rattarna på ett midiklaviatur till?

För tillfället känns det som om de mest skulle förvirra

mig om jag köpte ett sådant men kommer jag behöva

dem i framtiden, eller klarar man sig på "naket" midiklaviatur (typ M-audio keystation 49e)?

MVH

Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så vitt jag vet så handlar det om att du kan koppla rattarna till olika inställningar i datorn - så du t ex kan leka med ett filter, LFO eller så samtidigt som du spelar. Jag äger dock inget sådant klaviatur själv så jag är inte säker.

EDIT: Dvs, du klarar dej förmodligen bra även utan rattar.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Rattarna kan du använda till att justera parametrar t.ex i dina mjukvarusyntar.. använder du Reason så är det sjukt kul att kunna ratta runt live i stället för att pilla med musen på skärmen.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har själv en Roland A-70 med lite rattar, lite spakar och 4 pedalingångar. Programmerbar är den dessutom. Vad betyder detta? Jo, att om jag t.ex kör en analogsynth-VST, kan jag programmera mitt midikeyboard att styra resonansfrekevenser eller vad som helst som jag vill greja med i realtid. Mums och nam säger jag till det, eftersom det ger liv i luckan.

Köp du rattar bara, i framtiden uppskattar du dom. Såväl på synth som realistiska nstrument du spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
captain nemo (oregistrerad)

Många har även sliders och transportknappar till sequencern.

Kan vara trevligt att ha allt på ett ställe.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa ljudbibliotek använder man just dessa rattar till att komma åt olika varianter av samma instrument. Och som ngn skrev ovan, det är rätt tidsödande att sitta och tanka in ljuden och sedan skriva in modulation och pitch-bend mm Så om det skiljer ngn hundralapp tror jag att det är värt det.

Säg att du ska fixa lite hawaii-gitarr eller ett snyggt vibrato, eller kanske ngn härlig glissando-pryl i Brasset till orkestrering eller så... då är du nöjd över att ha dessa. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Problemet är löst. Såg att musikaffären här stan ha sänkt priset så att det med rattar nu kostar lika mycket som det utan. Inte så svårt val längre.

Tack för rådgivningen.

MVH

Johannes

Redigerat av Frizzle6
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Roland A-70 med lite rattar, lite spakar och 4 pedalingångar. Programmerbar är den dessutom. Vad betyder detta? Jo, att om jag t.ex kör en analogsynth-VST, kan jag programmera mitt midikeyboard att styra resonansfrekevenser eller vad som helst som jag vill greja med i realtid. Mums och nam säger jag till det, eftersom det ger liv i luckan.

Köp du rattar bara, i framtiden uppskattar du dom. Såväl på synth som realistiska nstrument du spelar.

Hur gör man? Har ett M-AUDIO Midiman med 8 knappar och 8 skjutreglar och en midiselect knapp och en data entry skjutregel. Kör FM7 och Absynth. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...