Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Kanske några här som jobbar med att mixa, och lägger ni då på "lite slutsaker" på slutmixen innan ni skickar iväg det till proffsmastrare?

Man kan ju få ganska mycket bättre slutproduktion ifall man sitter och pillar med slutmixen, bara med t.ex. multibandskompressorer, eqs.

Men ifall man nu har gjort en egen liten slutproduktionsmastring och ger allt till ett proffs på slutproduktioner - kommer han vilja mastra om min slutproduktion (som då är "mastrad") eller är det alltid bäst för honom att fixa med min huvudmix, som då kanske låter cirkus 50% sämre??

Undrar alltså hur vanligt det är att man efterabetar mixen lite med "mastringsverktyg", även ifall man skall skicka vidare materialet till någon som mastrar.

Annons
Posted

Hej,skall du skicka låtar för mastering (obs stavningen) så låt bli att meka med mixbusskompression etc,lämna allt sådant åt proffset som du ger uppdraget till,om du pillat för mycket med exemplevis just kompression så finns inte mer at ta utav i dynamikomfång etc och då blir det inte bra helt enkelt/han kan inte tillföra mixen det som behövs om den redan är processad...spela in med kompression osv men låt det stanna därvid är vad jag försöker säga! 😳

Guest tsmalmbe
Posted

Eftersom både kompressor och limiter påverkar ljudet, kan det ju vara helt enkelt dumt att köra med dom på mastern, ställa in mixen enligt det, och sen ta bort kompressorn när man mixar ner. Då ligger ju nivåerna, ekvaliseringe etc. helt åt skogen. Mixa med mastern ren och fri från allt som påverkar ljudet.

Posted (edited)

jag brukade mixa utan att ha ngt över masterbussen, men senaste tiden har jag börjat mixa med kompression på masterbussen (snabb attack, lång release, 1:2 ratio, total ca 3dB kompression), och måste säga att jag föredrar det. det som händer är helt enkelt att du lägger mindre kompression på de individuella spåren.. men det går fortare att komma fram till ett tight/färdigt sound. jag har även provat att mixa med lite saturering på mixbussen (tbt tube limiter, tritone colortone, psp vintage warmer (kompressor)) och det känns bra det med.... slutresultatet blir likt det som jag får om jag mixar utan nåt på mastern, men det går helt enkelt fortare att få till..

detta skiljer sig alltså från att mixa utan ngt på masterregeln och i efterhand "premastra" själv, något jag inte skulle göra i överenstämmelser med kommentarerna ovan.

Edited by el davo
Posted

Se till att ligga på samma samplingsrate och bitar som du har spelat in låten i. Plus att lämna kvar en -5dB headroom.

Typ har du spelat in i 96/24 så bounca ner det i det formatet.

Vill du vara svinig mot killen som ska mastra så maxa rejält i normalisering med en massa Hitte-på-skitplugga-a-la-monster-maxxbazz-loudness-maxxi-mäxer-mixer-plugin-LA och gör en mp3a i 96 kbps och skicka iväg. Be sen att det ska låta fläskigt 😉

Guest tsmalmbe
Posted

eldavo, jag ser din point. min kommentar var specifikt angåen multibandskomprimering där man oftast kompenserar olika frekvensband med olika mycket gain. tar man sen bort den blir ju resultatet ganska kakka. lite som att mixa med kakkahögtalare som lurar dig hela tiden.

en enkel singelbandskompressor på mastern för att just minska komprimeringen skall jag själv prova, eftersom jag ganska ofta komprimerar ordentligt båda på enskilda spår och i min group-mixning.

Posted
Du går väl inte in till kocken och hackar löken på restaurangen när du beställt en måltid? Jag tycker inte det är fel att mixa igenom en kompressor och limiter men se till at stänga av dessa när du mixar ner.

om du har mixat genom kompressor, så är det INTE en bra ide att stänga av den när du mixar ner!! alla justeringar (eq, effekter etc) på spår och grupper är ju gjorda efter vad du hörde vid mix (dvs genom kompressorn). för egen del så faller mixen isär fullständigt om jag gör det..

Posted
Eftersom både kompressor och limiter påverkar ljudet, kan det ju vara helt enkelt dumt att köra med dom på mastern, ställa in mixen enligt det, och sen ta bort kompressorn när man mixar ner. Då ligger ju nivåerna, ekvaliseringe etc. helt åt skogen. Mixa med mastern ren och fri från allt som påverkar ljudet.

Men geez. Inte mixa i blindo, man jämför ju hela tiden saker med varandra, så även utan pluggarna. Men det du ser som ett problem anser jag vara en lösning till det problemet som KAN uppstå vid mastering då samma saker hamnar på igen.

Men visst, är man n00b så är det väl inget att rekomendera. Har man lite koll på mastering så är det ganska gynnsamt att ha ett hum om hur slutresultatet kommer att bli.

Guest tsmalmbe
Posted

Kryckan: att göra snabba A/B tester med en limiter i mastern var väl inte vad som diskuterades (ok, jag förenklade lite här)? Vad jag förstod rekommenderades det att köra multibandskompressor and the works på mastern och sen vid nermixning ta bort dem. Totalt förkastligt.

Note: Mastrar man själv kan man ju göra vadsomhelst, eftersom man 100% vet nästa arbetssteg. Men skickar man det nånstans, så hands off master - fortfarande.