Berra Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Tjena! Ăr det nĂ„gon som vet om man mĂ„ste komplettera krk rokitÂŽs rp5-monitorer med en subbas om man hĂ„ller pĂ„ med elektronisk dansmusik? De gĂ„r ner till 53 hz, ungefĂ€r samma omrĂ„de dit mĂ„nga andra 5-tumsmonitorer nĂ„r. GĂ„r det att klara sig bra utan att veta vad som hĂ€nder dĂ€r nedanför? Rp5 verkar bra och jag har inte direkt rĂ„d med dyrare grejer har Ă€ven tillgĂ„ng till akglurar som referens. mvh Berra!
Claes Holmerup Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Att de gĂ„r ner till 53Hz innebĂ€r inte att de tvĂ€rdör exakt dĂ€r. De spelar upp lĂ€gre frekvenser ocksĂ„, men allt svagare ju lĂ€gre i frekvens man kommer. Det kan vara bra med en sub - men om du inte köper en bra (lĂ€s: dyr đ ) sub, sĂ„ kommer det att lĂ„ta just som en sub med satelliter, i stĂ€llet för att lĂ„ta som ett komplett system. För att göra tillfĂ€lliga kontroller av vad som hĂ€nder i de lĂ€gre regionerna, kan du skaffa en billig hembio-sub - men det blir inte roligt att köra med en sĂ„dan om man vill köra med den kontinuerligt inkopplad...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Dina mixar Àr nog lite pÄ lotto i nedre omrÄdena utan sub. Med en sub som inte Àr anpassad till dina huvudmonitorer Àr du ocksÄ ute och lottar, men med större sannolikhet att fÄ allt rÀtt. Mixar du utan subwoofer, bör du kolla dina mixar t.ex i en bil eller dylikt dÀr basena oftast Àr rikligt överstyrda.. à andra sidan, klagar nÄn, kan du ju alttid sÀga att det nu bara Àr din stil.
Glaskatten (oregistrerad) Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Att de gĂ„r ner till 53Hz innebĂ€r inte att de tvĂ€rdör exakt dĂ€r. De spelar upp lĂ€gre frekvenser ocksĂ„, men allt svagare ju lĂ€gre i frekvens man kommer.Det kan vara bra med en sub - men om du inte köper en bra (lĂ€s: dyr đ ) sub, sĂ„ kommer det att lĂ„ta just som en sub med satelliter, i stĂ€llet för att lĂ„ta som ett komplett system. För att göra tillfĂ€lliga kontroller av vad som hĂ€nder i de lĂ€gre regionerna, kan du skaffa en billig hembio-sub - men det blir inte roligt att köra med en sĂ„dan om man vill köra med den kontinuerligt inkopplad... Hur bra en sub (billig eller dyr) fungerar ihop med huvudmonitorerna beror ju pĂ„ rummet/stĂ€llet den Ă€r placerad i och hur den Ă€r instĂ€lld, billiga subbar Ă€r ofta inte sĂ„ dĂ„liga pĂ„ nĂ„got annat Ă€n att spela riktigt högt...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 14 april 2006 Postat 14 april 2006 Med sub som sub kommer du Ätminstone Ät skitet som bara brummar och stÀller till med fanskap. Den pÄminner dig om alla HPF pÄ 30-50Hz som din mix krÀver. SÄ en sub, om ocksÄ en spy-sub, Àr bra att ha. I alla fall som tillfÀllig referens.
Berra Postat 15 april 2006 TrÄdstartare Postat 15 april 2006 kanon, tack för svaren. Men Àr det sÄ att det mest Àr störande brus som kan röra sig i de nedre omrÄdena eller Àr det sjÀlva "kropparna" pÄ tex bas och kick som man missar nÀr man inte hör frekvenser dÀrifrÄn? Dessutom sÄ kan det vÀl vara svÄrt att ens höra sÄ lÄga basljud nÀr det handlar om nÀrfÀltsmonitorer, Àven om de Àr kapabla till det.. eller?
patrik Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 Klipp allt under 30hz i mixen och hĂ„ll tummarna att resten sitter som det ska... Kör sjĂ€lv med KRK's RP5or och jag har inte fĂ„tt nĂ„gra klagomĂ„l pĂ„ mina mixar. LĂ„tarna dĂ€remot Ă€r det lite si och sĂ„ med.. Men dĂ€r hjĂ€lper ju tyvĂ€rr inte monitorerna đ
Berra Postat 15 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 april 2006 allright đ "En ton pĂ„ 20 Hz har en vĂ„glĂ€ngd pĂ„ cirka 17 meter sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt Ă€r dĂ€rför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttĂ„lighet av högtalarna." utdrag ur artikel.. Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums dĂ„.. Jag vill ju bevara grannsĂ€mjan och kommer inte lira sĂ€rskilt högt för egen del heller, plus att rummet Ă€r i minsta laget. Tack för svar!
Claes Holmerup Postat 15 april 2006 Postat 15 april 2006 allright đ "En ton pĂ„ 20 Hz har en vĂ„glĂ€ngd pĂ„ cirka 17 meter sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt Ă€r dĂ€rför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttĂ„lighet av högtalarna." utdrag ur artikel.. Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums dĂ„.. Jag vill ju bevara grannsĂ€mjan och kommer inte lira sĂ€rskilt högt för egen del heller, plus att rummet Ă€r i minsta laget. Tack för svar! Det dĂ€r Ă€r en sanning med modifikation. Uttalandet om vĂ„glĂ€ngden kontra rumsmĂ„tt innebĂ€r ju att man aldrig skulle kunna uppfatta sĂ„ lĂ„ga frekvenser i ett litet rum, men det stĂ€mmer helt enkelt inte. Det blir dĂ€remot ingen risk att det byggs upp stĂ„ende vĂ„gor vid sĂ„ lĂ„ga frekvenser, men det Ă€r en lite annan frĂ„ga...
Berra Postat 15 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 15 april 2006 allright đ "En ton pĂ„ 20 Hz har en vĂ„glĂ€ngd pĂ„ cirka 17 meter sĂ„ det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt Ă€r dĂ€rför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttĂ„lighet av högtalarna." utdrag ur artikel.. Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums dĂ„.. Jag vill ju bevara grannsĂ€mjan och kommer inte lira sĂ€rskilt högt för egen del heller, plus att rummet Ă€r i minsta laget. Tack för svar! Det dĂ€r Ă€r en sanning med modifikation. Uttalandet om vĂ„glĂ€ngden kontra rumsmĂ„tt innebĂ€r ju att man aldrig skulle kunna uppfatta sĂ„ lĂ„ga frekvenser i ett litet rum, men det stĂ€mmer helt enkelt inte. Det blir dĂ€remot ingen risk att det byggs upp stĂ„ende vĂ„gor vid sĂ„ lĂ„ga frekvenser, men det Ă€r en lite annan frĂ„ga... ok, jag fĂ„r prova mig fram helt enkelt, rp5-orna Ă€r pĂ„ vĂ€g iaf. Kommer sĂ€kert bli fattigare pĂ„ vĂ€gen men man mĂ„ste ju ha nĂ„got att lĂ€gga sitt över(lĂ€s under)flöd av pengar pĂ„ đ tack för hjĂ€lpen Claes, glad pĂ„sk! berra
Torwald Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Jag har sjÀlv ett par RP5 pÄ ingÄng som jag funderar pÄ att pÄ sikt komplettera med en sub; mycket beroende pÄ hur de artar sig. Kommer bara spela liveinstrument, sÄ det blir ju inte mycket jobb med överdrivna synthbasar. Hursomhelst tycker jag man fÄr mycket för pengarna med de monitorerna, att döma av den relativt korta lyssning jag gjorde i en nÀrliggande butik... Lycka till!
flintan Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Problemet med sub och basfrekvenser överhuvudtaget Ă€r att det du hör mest beror pĂ„ rummet och inte vad som egentligen hĂ€nder i mixen om du inte har ett bra akustiskt avpassat rum. Referenslyssna i lurarna och var glad att du slipper alla stĂ„ende vĂ„gor mm som skulle uppstĂ„ med en sub. đ Om du nu inte har ett jĂ€ttebra rum vill sĂ€ga...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Fnns d et nÄt sÀtt att rÀkna ut problemfrekvenser med hjÀlp av rummets dimensioner? Visst, man kan ju rÀkna ut vÄglÀngder, men eftersom rummen nu oftast rör sig kring 3-4 meter (antar jag) sÄ Àr det ju inte helt lÀtt. NÄgra fÀrdiga formler nÄstans att ta till? RÀcker bokvÀgg, soffa och en massa möbler till för att ha en godtyvklig dÀmpning, eller mÄste man anstrÀnga sig pÄ riktigt?
Berra Postat 16 april 2006 TrĂ„dstartare Postat 16 april 2006 Torwald; ball, vi fĂ„r se hur det artar sig.. fintan; NĂ€, mitt rum Ă€r antagligen under all kritik đ men akglurarna gĂ„r ju lĂ„gt, till 16 hz tror jag sĂ„ det ska nog kunna gĂ„ att bilda sig en uppfattning den vĂ€gen, precis som du sĂ€ger. tsmalmbe; claes pĂ„ forumet kanske har koll pĂ„ sĂ„nt dĂ€r.. ha d gött
Claes Holmerup Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 ...dĂ„ fĂ„r jag vĂ€l komma med standardsvaret... đ HĂR hittar du tabeller över vĂ„glĂ€ngder och vilka toner det motsvarar etc - sĂ„ slipper du rĂ€kna. đ VĂ€rst problem fĂ„r du med den frekvens vars halva vĂ„glĂ€ngd motsvarar nĂ„got rumsmĂ„tt - och du fĂ„r Ă€ven problem med multiplar av halva vĂ„glĂ€ngden, men mindre och mindre ju högre du kommer. Ett exempel: Har du ett mĂ„tt pĂ„ 2.4m (ganska vanligt mĂ„tt golv-tak), sĂ„ kollar du alltsĂ„ upp vilken frekvens som har en vĂ„glĂ€ngd pĂ„ ca 4.8m - och ser i tabellerna att det Ă€r runt 70Hz som du kan vĂ€nta dig vĂ€rst problem. Vid 140Hz kan du ocksĂ„ fĂ„ problem, men troligen inte lika mycket...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 16 april 2006 Postat 16 april 2006 Tack Claes, standardsvaret bookmarkat!
kempor Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Problemet med sub och basfrekvenser överhuvudtaget Ă€r att det du hör mest beror pĂ„ rummet och inte vad som egentligen hĂ€nder i mixen om du inte har ett bra akustiskt avpassat rum. Referenslyssna i lurarna och var glad att du slipper alla stĂ„ende vĂ„gor mm som skulle uppstĂ„ med en sub. đł Om du nu inte har ett jĂ€ttebra rum vill sĂ€ga... Du slipper inte stĂ„endevĂ„gor bara för att du inte har en sub. TvĂ€rtom Ă€r det lĂ€ttare att hitta en optimal plats för en sub för sĂ„ jĂ€mn basĂ„tergivning som möjligt. Sen kan du ha monitorerna nĂ€rmre vĂ€ggarna dĂ„ du har en sub eftersom de dĂ„ inte behöver gĂ„ lika lĂ„gt i frekvens. S Som nĂ„gon sa tidigare, skĂ€r rĂ€tt mycket lĂ„gbas i mixarna frĂ„n kring 30 Hz, det blir mer energi till resten av spektrat. Kika pĂ„ frekvenskurvan pĂ„ en vanlig CD och se att de har vĂ€ldigt lite energi sĂ„ lĂ„gt. Men en sub Ă€r bra att ha iaf...
flintan Postat 17 april 2006 Postat 17 april 2006 Du slipper inte stÄendevÄgor bara för att du inte har en sub. TvÀrtom Àr det lÀttare att hitta en optimal plats för en sub för sÄ jÀmn basÄtergivning som möjligt. Sen kan du ha monitorerna nÀrmre vÀggarna dÄ du har en sub eftersom de dÄ inte behöver gÄ lika lÄgt i frekvens. S NÀ man slipper inte problemen men det blir mindre utan en sub i ett dÄligt rum. Tanken med nÀrfÀltsmonitorer Àr ju att sitta sÄ pass nÀra högtalarna att man mestadels bara hör direktljudet och inte sÄ mycket rumsreflektioner. Det blir nog svÄrt att placera subben lika nÀra öronen. DÄ Àr det bÀttre med hörlurar tycker jag.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.