Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Är det nĂ„gon som vet om man mĂ„ste komplettera krk rokitÂŽs rp5-monitorer med en subbas om man hĂ„ller pĂ„ med elektronisk dansmusik?

De gÄr ner till 53 hz, ungefÀr samma omrÄde dit mÄnga andra 5-tumsmonitorer nÄr.

GÄr det att klara sig bra utan att veta vad som hÀnder dÀr nedanför?

Rp5 verkar bra och jag har inte direkt rÄd med dyrare grejer :rolleyes:

har Àven tillgÄng till akglurar som referens.

mvh Berra!

Annons
Postat

Att de gÄr ner till 53Hz innebÀr inte att de tvÀrdör exakt dÀr. De spelar upp lÀgre frekvenser ocksÄ, men allt svagare ju lÀgre i frekvens man kommer.

Det kan vara bra med en sub - men om du inte köper en bra (lĂ€s: dyr 😛 ) sub, sĂ„ kommer det att lĂ„ta just som en sub med satelliter, i stĂ€llet för att lĂ„ta som ett komplett system.

För att göra tillfÀlliga kontroller av vad som hÀnder i de lÀgre regionerna, kan du skaffa en billig hembio-sub - men det blir inte roligt att köra med en sÄdan om man vill köra med den kontinuerligt inkopplad...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Dina mixar Àr nog lite pÄ lotto i nedre omrÄdena utan sub. Med en sub som inte Àr anpassad till dina huvudmonitorer Àr du ocksÄ ute och lottar, men med större sannolikhet att fÄ allt rÀtt. Mixar du utan subwoofer, bör du kolla dina mixar t.ex i en bil eller dylikt dÀr basena oftast Àr rikligt överstyrda..

Å andra sidan, klagar nĂ„n, kan du ju alttid sĂ€ga att det nu bara Ă€r din stil.

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Att de gÄr ner till 53Hz innebÀr inte att de tvÀrdör exakt dÀr. De spelar upp lÀgre frekvenser ocksÄ, men allt svagare ju lÀgre i frekvens man kommer.

Det kan vara bra med en sub - men om du inte köper en bra (lĂ€s: dyr 😛 ) sub, sĂ„ kommer det att lĂ„ta just som en sub med satelliter, i stĂ€llet för att lĂ„ta som ett komplett system.

För att göra tillfÀlliga kontroller av vad som hÀnder i de lÀgre regionerna, kan du skaffa en billig hembio-sub - men det blir inte roligt att köra med en sÄdan om man vill köra med den kontinuerligt inkopplad...

Hur bra en sub (billig eller dyr) fungerar ihop med huvudmonitorerna beror ju pÄ rummet/stÀllet den Àr placerad i och hur den Àr instÀlld, billiga subbar Àr ofta inte sÄ dÄliga pÄ nÄgot annat Àn att spela riktigt högt...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Med sub som sub kommer du Ätminstone Ät skitet som bara brummar och stÀller till med fanskap. Den pÄminner dig om alla HPF pÄ 30-50Hz som din mix krÀver. SÄ en sub, om ocksÄ en spy-sub, Àr bra att ha. I alla fall som tillfÀllig referens.

Postat

kanon, tack för svaren.

Men Àr det sÄ att det mest Àr störande brus som kan röra sig i de nedre omrÄdena eller Àr det sjÀlva "kropparna" pÄ tex bas och kick som man missar nÀr man inte hör frekvenser dÀrifrÄn?

Dessutom sÄ kan det vÀl vara svÄrt att ens höra sÄ lÄga basljud nÀr det handlar om nÀrfÀltsmonitorer, Àven om de Àr kapabla till det.. eller?

Postat

Klipp allt under 30hz i mixen och hÄll tummarna att resten sitter som det ska...

Kör sjĂ€lv med KRK's RP5or och jag har inte fĂ„tt nĂ„gra klagomĂ„l pĂ„ mina mixar. LĂ„tarna dĂ€remot Ă€r det lite si och sĂ„ med.. Men dĂ€r hjĂ€lper ju tyvĂ€rr inte monitorerna 😉

Postat

allright 😉

"En ton pÄ 20 Hz har en vÄglÀngd pÄ cirka 17 meter sÄ det Àr svÄrt att fÄ plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt Àr dÀrför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttÄlighet av högtalarna." utdrag ur artikel..

Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums dÄ.. Jag vill ju bevara grannsÀmjan och kommer inte lira sÀrskilt högt för egen del heller, plus att rummet Àr i minsta laget.

Tack för svar!

Postat
allright 🙂

"En ton pÄ 20 Hz har en vÄglÀngd pÄ cirka 17 meter sÄ det Àr svÄrt att fÄ plats med den i exempelvis ett mindre rum. Vanligt Àr dÀrför att man filtrerar bort allt ljud under 25 - 30 Hz. Dessa toner hörs oftast inte men tar en massa effekt ur slutstegen och effekttÄlighet av högtalarna." utdrag ur artikel..

Det funkar antagligen ganska hyfsat med 5-tums dÄ.. Jag vill ju bevara grannsÀmjan och kommer inte lira sÀrskilt högt för egen del heller, plus att rummet Àr i minsta laget.

Tack för svar!

Det dÀr Àr en sanning med modifikation.

Uttalandet om vÄglÀngden kontra rumsmÄtt innebÀr ju att man aldrig skulle kunna uppfatta sÄ lÄga frekvenser i ett litet rum, men det stÀmmer helt enkelt inte. Det blir dÀremot ingen risk att det byggs upp stÄende vÄgor vid sÄ lÄga frekvenser, men det Àr en lite annan frÄga... :rolleyes:

Postat
allright 🙂

Tack för svar!

Det dÀr Àr en sanning med modifikation.

Uttalandet om vÄglÀngden kontra rumsmÄtt innebÀr ju att man aldrig skulle kunna uppfatta sÄ lÄga frekvenser i ett litet rum, men det stÀmmer helt enkelt inte. Det blir dÀremot ingen risk att det byggs upp stÄende vÄgor vid sÄ lÄga frekvenser, men det Àr en lite annan frÄga... :rolleyes:

ok, jag fÄr prova mig fram helt enkelt, rp5-orna Àr pÄ vÀg iaf.

Kommer sĂ€kert bli fattigare pĂ„ vĂ€gen men man mĂ„ste ju ha nĂ„got att lĂ€gga sitt över(lĂ€s under)flöd av pengar pĂ„ 😄

tack för hjÀlpen Claes, glad pÄsk!

berra

Postat

Jag har sjÀlv ett par RP5 pÄ ingÄng som jag funderar pÄ att pÄ sikt komplettera med en sub; mycket beroende pÄ hur de artar sig. Kommer bara spela liveinstrument, sÄ det blir ju inte mycket jobb med överdrivna synthbasar. Hursomhelst tycker jag man fÄr mycket för pengarna med de monitorerna, att döma av den relativt korta lyssning jag gjorde i en nÀrliggande butik...

Lycka till!

Postat

Problemet med sub och basfrekvenser överhuvudtaget Àr att det du hör mest beror pÄ rummet och inte vad som egentligen hÀnder i mixen om du inte har ett bra akustiskt avpassat rum.

Referenslyssna i lurarna och var glad att du slipper alla stĂ„ende vĂ„gor mm som skulle uppstĂ„ med en sub. 😏 Om du nu inte har ett jĂ€ttebra rum vill sĂ€ga...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Fnns d et nÄt sÀtt att rÀkna ut problemfrekvenser med hjÀlp av rummets dimensioner? Visst, man kan ju rÀkna ut vÄglÀngder, men eftersom rummen nu oftast rör sig kring 3-4 meter (antar jag) sÄ Àr det ju inte helt lÀtt. NÄgra fÀrdiga formler nÄstans att ta till? RÀcker bokvÀgg, soffa och en massa möbler till för att ha en godtyvklig dÀmpning, eller mÄste man anstrÀnga sig pÄ riktigt?

Postat

Torwald; ball, vi fÄr se hur det artar sig..

fintan; NĂ€, mitt rum Ă€r antagligen under all kritik 😆 men akglurarna gĂ„r ju lĂ„gt, till 16 hz tror jag sĂ„ det ska nog kunna gĂ„ att bilda sig en uppfattning den vĂ€gen, precis som du sĂ€ger.

tsmalmbe; claes pÄ forumet kanske har koll pÄ sÄnt dÀr..

ha d gött

Postat

...dĂ„ fĂ„r jag vĂ€l komma med standardsvaret... 🙁

HÄR hittar du tabeller över vĂ„glĂ€ngder och vilka toner det motsvarar etc - sĂ„ slipper du rĂ€kna. 😆

VÀrst problem fÄr du med den frekvens vars halva vÄglÀngd motsvarar nÄgot rumsmÄtt - och du fÄr Àven problem med multiplar av halva vÄglÀngden, men mindre och mindre ju högre du kommer.

Ett exempel: Har du ett mÄtt pÄ 2.4m (ganska vanligt mÄtt golv-tak), sÄ kollar du alltsÄ upp vilken frekvens som har en vÄglÀngd pÄ ca 4.8m - och ser i tabellerna att det Àr runt 70Hz som du kan vÀnta dig vÀrst problem. Vid 140Hz kan du ocksÄ fÄ problem, men troligen inte lika mycket...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tack Claes, standardsvaret bookmarkat!

Postat
Problemet med sub och basfrekvenser överhuvudtaget Àr att det du hör mest beror pÄ rummet och inte vad som egentligen hÀnder i mixen om du inte har ett bra akustiskt avpassat rum.

Referenslyssna i lurarna och var glad att du slipper alla stĂ„ende vĂ„gor mm som skulle uppstĂ„ med en sub. 😳 Om du nu inte har ett jĂ€ttebra rum vill sĂ€ga...

Du slipper inte stÄendevÄgor bara för att du inte har en sub. TvÀrtom Àr det lÀttare att hitta en optimal plats för en sub för sÄ jÀmn basÄtergivning som möjligt. Sen kan du ha monitorerna nÀrmre vÀggarna dÄ du har en sub eftersom de dÄ inte behöver gÄ lika lÄgt i frekvens. S

Som nÄgon sa tidigare, skÀr rÀtt mycket lÄgbas i mixarna frÄn kring 30 Hz, det blir mer energi till resten av spektrat. Kika pÄ frekvenskurvan pÄ en vanlig CD och se att de har vÀldigt lite energi sÄ lÄgt. Men en sub Àr bra att ha iaf...

Postat
Du slipper inte stÄendevÄgor bara för att du inte har en sub. TvÀrtom Àr det lÀttare att hitta en optimal plats för en sub för sÄ jÀmn basÄtergivning som möjligt. Sen kan du ha monitorerna nÀrmre vÀggarna dÄ du har en sub eftersom de dÄ inte behöver gÄ lika lÄgt i frekvens. S

NÀ man slipper inte problemen men det blir mindre utan en sub i ett dÄligt rum.

Tanken med nÀrfÀltsmonitorer Àr ju att sitta sÄ pass nÀra högtalarna att man mestadels bara hör direktljudet och inte sÄ mycket rumsreflektioner. Det blir nog svÄrt att placera subben lika nÀra öronen. DÄ Àr det bÀttre med hörlurar tycker jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.