Jump to content
Annons

Tror du på någon gud?


Overkill

Tror du på Gud?  

176 röster

  1. 1. Tror du på Gud?

    • Ja.
      39
    • Ja, men jag är inte kristen (t.ex muslim, jude, buddhist etc.)
      9
    • Nej.
      79
    • Ibland, när jag känner för det.
      12
    • Jag firar kristendomens högtider men är inte troende.
      25
    • Ingen aning
      10


Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, en kristen religion? Och vidare på ämnet om Bibelns roll... 🙂

LDS Newsroom - Reverence for the Bible

Anledningen att jag inte säger alla dessa saker med mina egna ord är att jag inte är så himla bra med ord, haha. Dumt om det blir missförstånd tycker jag. 😉

Godnatt på er!

Hej Robert!

Är du hormon? Det var intressant! Mormon, menar jag... kunde inte låta bli! Min första fråga är VARFÖR?? Där jag bor formligen KRYLLAR det av mormoner! Ofta bor de två och två och av samma kön, när de missionerar sitt budskap i andra länder. De jag pratar om kommer alla från USA. De bär alltid kostym och vit skjorta med slips. Enligt vad de själva hävdar så MÅSTE man ALLTID vara sådär finklädd vardag som helgdag, för att hedra Gud. Annars syndar man. Vad är din åsikt om det? Klär du sig alltid så? Är just dessa mormoner extrema eller är alla så?

Jag läste om mormonerna att de tror att Messias i själva verket mest verkade i USA och att han faktum nog var just Amerikan! De tror även på ufo:s och andra varelser. Lite grann i riktning mot Scientologerna som tror att varje människa kan sväva om den vill och tränar upp de färdigheterna. Inte som Scientologerna, inte alls så extremt, men lite åt det hållet har jag läst. Om det är sant vill jag veta.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
Här in kommer väl sen också frågan med hinduismen som har flera gudar inom samma religion... Vem vet de kanske har rätt 😉

Gulligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Att känna sig tillfredsställd med livet gör det väl snarare enklare att acceptera verkligheten som den är. En troende för mig, är någon med inre sinnesfrid

är man verkligen tillfredsställd med livet om man måste ha en gudsfigur som "mening" med livet?

Ja, eftersom man inte kan vara det utan. Anser man att man kan vara det utan, så är det bara inbillning. Man vet inte bättre.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, en kristen religion? Och vidare på ämnet om Bibelns roll... 🙂

LDS Newsroom - Reverence for the Bible

Anledningen att jag inte säger alla dessa saker med mina egna ord är att jag inte är så himla bra med ord, haha. Dumt om det blir missförstånd tycker jag. 😉

Godnatt på er!

Hej Robert!

Är du hormon? Det var intressant! Mormon, menar jag... kunde inte låta bli!

Lol, humor!

Typiskt oss göteborgare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Robert!

Är du hormon? Det var intressant! Mormon, menar jag... kunde inte låta bli! Min första fråga är VARFÖR?? Där jag bor formligen KRYLLAR det av mormoner! Ofta bor de två och två och av samma kön, när de missionerar sitt budskap i andra länder. De jag pratar om kommer alla från USA. De bär alltid kostym och vit skjorta med slips. Enligt vad de själva hävdar så MÅSTE man ALLTID vara sådär finklädd vardag som helgdag, för att hedra Gud. Annars syndar man. Vad är din åsikt om det? Klär du sig alltid så? Är just dessa mormoner extrema eller är alla så?

Jag läste om mormonerna att de tror att Messias i själva verket mest verkade i USA och att han faktum nog var just Amerikan! De tror även på ufo:s och andra varelser. Lite grann i riktning mot Scientologerna som tror att varje människa kan sväva om den vill och tränar upp de färdigheterna. Inte som Scientologerna, inte alls så extremt, men lite åt det hållet har jag läst. Om det är sant vill jag veta.

🙂

:musik

Ojdu! 😛 Här var det gott om missförstånd hehe... 🙂

Var bor du förresten? 😛 Jag delar upp svaren lite här nu.

1. JAPP, jag är hormon. 😛 Men det som gör att vi får mycket dåligt rykte som äntligen börjar försvinna, är bland annat de som kallar sig mormoner, men som har brutit sig ut från den ursprungliga läran, som är den jag tillhör. Vi, Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga, håller inte på med månggifte, tror inte att Jesus skulle vara amerikan eller att han mest skulle verkat i amerika. Att han däremot kom till amerika efter sin uppståndelse tror vi på. Men det rör sig inte om ens i närheten lika lång tid som hans liv i Jerusalem. Det var ett antal besök precis efter hans uppståndelse, men annars så det som mormons bok berättar om är främst en 1000-årig uppteckning om en profet i Jerusalem, vid namn Lehi, och hans familj som drog sig ut från det landet på befallning av Gud som talade till honom i en dröm/syn, vad man nu vill kalla det.

De kom till den amerikanska kontinenten ca 600 f.Kr och det som står i Mormons Bok är helt enkelt deras liv och historia genom nästkommande generationer fram till lite drygt 400 e.Kr då de som fanns kvar efter ett antal mycket stora strider är en del av de som man kallar indianer/urbefolkningen i amerika idag. Dessutom kan man läsa om uppteckningar som de fann när de väl kommit till amerika där det berättades om ett folk som kom dit ca 2500 f.Kr, vilket var ungefär då berättelsen om Babels torn infann sig.

2. När det gäller just den missionerande delen av medlemmarna (runt 60 000 missionärer) så stämmer det att man är ute två och två, i 18-24 månader, av samma kön. På huvudkontoret för hela kyrkan, beläget i Salt Lake City, bestäms var volontärerna ska skickas för nånstans ut i världen. Man betalar oftast sin mission till största delen själv. Det är sant att många volontärer/missionärer som sänds till Sverige kommer från Usa, många vars förfäder kommer från Sverige eller de nordiska länderna. Detta vet man bland annat för att vi i kyrkan arbetar väldigt mycket med genealogi/släktforskning. Dessutom är det ju väldigt många medlemmar i kyrkan som bor i Usa. Det var inte alls många år sedan som medlemsantalet utanför Usa översteg antalet i Usa. Totala antalet medlemmar är lite drygt 13 miljoner idag. I slutet av 1940-talet passerades 1 miljon. Så Vi har nästan blivit populära! 🙂

2. När det gäller deras kläder så handlar det alltså bara om de som är ute på mission. Under den perioden som man är ute (18-24 månader) så finns det ett antal regler man förväntas följa för att underlätta sitt arbete, bland annat det här med kläderna. Men som sagt, dessa klädregler gäller bara under missionen. Annars är vi klädda som vanligt folk och finklädda i kyrkan på söndagar.

3. Är alla mormoner så extrema? Alltså blir svaret där nej. 😉 Och det ser ut som att du fått en bunt med felaktig information. När det gäller \"ufon\", ja vad ska man säga. Vi tror på att det finns andra världar som denna och att människan är skapad till Guds avbild så dessa andra världar befolkas människor som ser ut som vi.

4. De \"mormoner\" som framställs i media lite då och då har vid ett ytterst få antal tillfällen varit medlemmar av Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga. Nästan alltid fokuserar man på utbrytargrupper som håller på med månggifte och gör andra saker som är i direkt motsats till vad kyrkan lär ut.

...typ så så länge. Nu drar jag till Malmö över helgen. Ska säga hejdå till min lillasyster som faktiskt åker på mission imorgon och ska arbeta med detta i södra England och Wales i 18 månader. Sedan ska jag till en bröllopsmottagning i köpenhamn där kyrkan har ett av sina tempel där man viger sig för tid och all evighet. Jag ska gifta mig där i augusti. 😄 Sedan är det halvårskonferens för kyrkans församlingar i södra Sverige. Hääärliga tider! 🙂

Så jag läser om era svar när jag kommer hem på måndag.

Ha en fett najs helg och skapa fett mycket musik!

EDIT: Varför jag är mormon? Jag känner i mitt hjärta att kyrkan är sann och att det del lär ut kommer att ge mig frälsning om jag gör mitt bästa för att vara en god medmänniska. Vi tror på personlig \"uppenbarelse\". Den Helige Anden som vittnar för oss om eviga sanningar. Jag känner starkt att denna kyrkan gett mig otroligt mycket mer hopp och glädje i livet än vad jag hade haft annars.

Förutom att folk i allmänhet hänger upp sig så mycket på att vi tror på att Gud uppenbarar sanningar idag och att han använder sig av profeter idag precis som på Jesu tid och på gamla testamentets tid så är det inte direkt så konstiga saker vi tror på. Inga droger, ingen alkohol, inget kaffe å dyl, no hanky panky innan man är gift, vara god mot sina medmänniskor, inte vara självisk, osv osv. 🙂

Redigerat av RoBERT
Link to comment
Dela på andra sajter

Man är alltså både svag och icke-tillfredställd med livet om man är troende? Det var för mig en mycket märklig åsikt. De troende jag känner är goda människor, generösa, varma, fördomsfria.

märklig?

vad är märkligt med att det finns en svag egengrund som man måste fylla med hokus-pokus för att känna trygghet å glädje?

ja märkligt förstås att livet självt inte räcker till utan att man måste fylla den med något annat

dom flesta kristna jag träffat på har varit det man kallar "goda" människor, men lika ofta har dom varit ganska osäkra otrygga människor i grunden, rädda för att livet tar slut när döden inträffar, rädda för att ta egen ställning å stå för den

därav en religion å församling att hänga upp sin tillvaro på med tydliga livsregler å löftet om ett liv efter detta - så man orkar med verkligheten som inte lovar något vare sig i liv eller död

generösa? har varierat

varma? har varierat

fördomsfria? oftast inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är tillfredställd med livet och har en "gudsfigur" som anledning till det, vari ligger det onda, felet med det? Vad har du själv för mening med dit liv, om inte en "gudsfigur" så är det säkert något annat.

Har du försökt att finna Gud och inte hittat honom, då kan jag förstå dig, om inte skulle jag gärna vilja veta vad dessa exceptionellt korkade åsikter om troende har sin grund, eller vill du bara ha uppmärksamhet?

trampade jag dig på tån?

dessa "exceptionellt korkade åsikter" grundar sig i dom möten med troende människor jag haft genom livet

du kan ju förklara vad som är så korkat?

jag har aldrig känt något behov att hitta gud

livet räcker alldeles utmärkt som det är

jag behöver inte söka efter "meningen" med mitt liv - för mig räcker livet i sig självt

som magpie förklarade ovan - sökandet efter mening är nog det mest meningslösa människor sysslar med eftersom dom söker mening där mening inte finns - å inte behövs

det är ju när det enkla raka livet inte räcker till som man måste hitta mening i något annat - en tro på något, om det så är jesus som frälser dig till evigt liv (så du slipper konfronteras med döden) eller om det är tanken på återfödelse (så du slipper döden) eller helande kristaller som ger dig lycka i livet

om LIVET vore tillräckligt för alla troende skulle väl tron inte behövas?

fråga dig istället vilket syfte tron fyller för troende å varför dom måste ha en tro

fråga dig också varför svaret oftast blir att dom hellre behåller sin tro även om bevis skulle komma fram som förklarar att det dom tror på inte existerar

ryck bort deras tro - den trygga plattformen i livet - å deras värld rämnar

livet är ju livsfarligt å dessutom bara fyllt med frågor - inga svar

tron ger dig svaren du behöver för att klara din vardag - om du är troende

det är ju ingen slump att dom flesta religioner ger enkla lösningar å svar på dom svåraste frågor

det är precis vad vissa människor behöver å söker

Link to comment
Dela på andra sajter

Man är alltså både svag och icke-tillfredställd med livet om man är troende? Det var för mig en mycket märklig åsikt. De troende jag känner är goda människor, generösa, varma, fördomsfria.

märklig?

vad är märkligt med att det finns en svag egengrund som man måste fylla med hokus-pokus för att känna trygghet å glädje?

ja märkligt förstås att livet självt inte räcker till utan att man måste fylla den med något annat

dom flesta kristna jag träffat på har varit det man kallar "goda" människor, men lika ofta har dom varit ganska osäkra otrygga människor i grunden, rädda för att livet tar slut när döden inträffar, rädda för att ta egen ställning å stå för den

därav en religion å församling att hänga upp sin tillvaro på med tydliga livsregler å löftet om ett liv efter detta - så man orkar med verkligheten som inte lovar något vare sig i liv eller död

generösa? har varierat

varma? har varierat

fördomsfria? oftast inte

Jag kan inget annat än le åt ditt fördomsfulla och inskränkta tänkande. Du får gärna tro det om du vill, jag bryr mig inte för det är du som gör bort dig. Jag får dock intryck av att du, om någon, är svag och rädd för att öppna dig och göra dig tillgänglig för ett annat sätt att tänka och leva. Men du är förstås aldrig rädd, du har inga behov alls i ditt liv. Du är den perfekta varelsen och självklart mycket bättre och starkare och mer tillfredställd med livet än de som är troende? Seriöst Demonproducenten, jag tycker du är jättelöjlig när du påstår sådana saker. Snacka om att generalisera.

Jag vågar påstå att det med stor sannolikhet finns en hel drös med troende här i världen som är mer nöjda, lyckliga, vänliga, generösa, starka, tillfredställda med livet än vad du är.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Goa gubbar!!

😛

Jag skulle vilja säga såhär: Jag tror att man inte väljer att tro eller inte tro. När man tror så vet man det, det handlar mer om en känsla man har. Man har fått en gåva som det heter, man är uppfylld av något. Sedan om det är den helige ande eller bara gaser, det vete 17....

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej Robert!

Är du hormon? Det var intressant! Mormon, menar jag... kunde inte låta bli! Min första fråga är VARFÖR?? Där jag bor formligen KRYLLAR det av mormoner! Ofta bor de två och två och av samma kön, när de missionerar sitt budskap i andra länder. De jag pratar om kommer alla från USA. De bär alltid kostym och vit skjorta med slips. Enligt vad de själva hävdar så MÅSTE man ALLTID vara sådär finklädd vardag som helgdag, för att hedra Gud. Annars syndar man. Vad är din åsikt om det? Klär du sig alltid så? Är just dessa mormoner extrema eller är alla så?

Jag läste om mormonerna att de tror att Messias i själva verket mest verkade i USA och att han faktum nog var just Amerikan! De tror även på ufo:s och andra varelser. Lite grann i riktning mot Scientologerna som tror att varje människa kan sväva om den vill och tränar upp de färdigheterna. Inte som Scientologerna, inte alls så extremt, men lite åt det hållet har jag läst. Om det är sant vill jag veta.

🙂

:musik

Ojdu! 😛 Här var det gott om missförstånd hehe...

Var bor du förresten? Jag delar upp svaren lite här nu.

1. JAPP, jag är hormon. 🙂 Men det som gör att vi får mycket dåligt rykte som äntligen börjar försvinna, är bland annat de som kallar sig mormoner, men som har brutit sig ut från den ursprungliga läran, som är den jag tillhör. Vi, Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga, håller inte på med månggifte, tror inte att Jesus skulle vara amerikan eller att han mest skulle verkat i amerika. Att han däremot kom till amerika efter sin uppståndelse tror vi på. Men det rör sig inte om ens i närheten lika lång tid som hans liv i Jerusalem. Det var ett antal besök precis efter hans uppståndelse, men annars så det som mormons bok berättar om är främst en 1000-årig uppteckning om en profet i Jerusalem, vid namn Lehi, och hans familj som drog sig ut från det landet på befallning av Gud som talade till honom i en dröm/syn, vad man nu vill kalla det.

De kom till den amerikanska kontinenten ca 600 f.Kr och det som står i Mormons Bok är helt enkelt deras liv och historia genom nästkommande generationer fram till lite drygt 400 e.Kr då de som fanns kvar efter ett antal mycket stora strider är en del av de som man kallar indianer/urbefolkningen i amerika idag. Dessutom kan man läsa om uppteckningar som de fann när de väl kommit till amerika där det berättades om ett folk som kom dit ca 2500 f.Kr, vilket var ungefär då berättelsen om Babels torn infann sig.

2. När det gäller just den missionerande delen av medlemmarna (runt 60 000 missionärer) så stämmer det att man är ute två och två, i 18-24 månader, av samma kön. På huvudkontoret för hela kyrkan, beläget i Salt Lake City, bestäms var volontärerna ska skickas för nånstans ut i världen. Man betalar oftast sin mission till största delen själv. Det är sant att många volontärer/missionärer som sänds till Sverige kommer från Usa, många vars förfäder kommer från Sverige eller de nordiska länderna. Detta vet man bland annat för att vi i kyrkan arbetar väldigt mycket med genealogi/släktforskning. Dessutom är det ju väldigt många medlemmar i kyrkan som bor i Usa. Det var inte alls många år sedan som medlemsantalet utanför Usa översteg antalet i Usa. Totala antalet medlemmar är lite drygt 13 miljoner idag. I slutet av 1940-talet passerades 1 miljon. Så Vi har nästan blivit populära! 😉

2. När det gäller deras kläder så handlar det alltså bara om de som är ute på mission. Under den perioden som man är ute (18-24 månader) så finns det ett antal regler man förväntas följa för att underlätta sitt arbete, bland annat det här med kläderna. Men som sagt, dessa klädregler gäller bara under missionen. Annars är vi klädda som vanligt folk och finklädda i kyrkan på söndagar.

3. Är alla mormoner så extrema? Alltså blir svaret där nej. 😉 Och det ser ut som att du fått en bunt med felaktig information. När det gäller \"ufon\", ja vad ska man säga. Vi tror på att det finns andra världar som denna och att människan är skapad till Guds avbild så dessa andra världar befolkas människor som ser ut som vi.

4. De \"mormoner\" som framställs i media lite då och då har vid ett ytterst få antal tillfällen varit medlemmar av Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga. Nästan alltid fokuserar man på utbrytargrupper som håller på med månggifte och gör andra saker som är i direkt motsats till vad kyrkan lär ut.

...typ så så länge. Nu drar jag till Malmö över helgen. Ska säga hejdå till min lillasyster som faktiskt åker på mission imorgon och ska arbeta med detta i södra England och Wales i 18 månader. Sedan ska jag till en bröllopsmottagning i köpenhamn där kyrkan har ett av sina tempel där man viger sig för tid och all evighet. Jag ska gifta mig där i augusti. 😄 Sedan är det halvårskonferens för kyrkans församlingar i södra Sverige. Hääärliga tider! 🙂

Så jag läser om era svar när jag kommer hem på måndag.

Ha en fett najs helg och skapa fett mycket musik!

EDIT: Varför jag är mormon? Jag känner i mitt hjärta att kyrkan är sann och att det del lär ut kommer att ge mig frälsning om jag gör mitt bästa för att vara en god medmänniska. Vi tror på personlig \"uppenbarelse\". Den Helige Anden som vittnar för oss om eviga sanningar. Jag känner starkt att denna kyrkan gett mig otroligt mycket mer hopp och glädje i livet än vad jag hade haft annars.

Förutom att folk i allmänhet hänger upp sig så mycket på att vi tror på att Gud uppenbarar sanningar idag och att han använder sig av profeter idag precis som på Jesu tid och på gamla testamentets tid så är det inte direkt så konstiga saker vi tror på. Inga droger, ingen alkohol, inget kaffe å dyl, no hanky panky innan man är gift, vara god mot sina medmänniskor, inte vara självisk, osv osv. 🙂

Det låter i många stycken så som jag lever... 🙂

..."som vittnar för oss", betyder det "som berättar för oss"? Jag tycker att "Jesu Kristi Kyrka av sista dagars heliga" är ett konstigt namn, eller är det bara en dålig översättning? Hur mycket vanligt folk tror du kommer ihåg namnet ens - jag skulle gissa på 7 %. Dags att ändra "slogan"?

Att ni håller fast vid tionde är väl sant? Dvs. skänker 10 procent av lönen till kyrkan? Hur gör man rent praktiskt om man lever vid existensminimum? Blir man utfryst eller kan man ideellt arbeta av beloppet istället?

De som du kallar utbrytargrupper förvånar mig lite. Enligt dem är ju ni utbrytargrupper, som gått ifrån detta med månggifte t.ex., även om ni nu är i majoritet. Vad jag minns så var det månggifte som gällde enligt den ursprungliga läran, men märk väl bara under en mycket speciell situation och tid. Det förkunnades att det var ok under de förutsättningar som då rådde, då det var kraftig brist på män. Pga krig antagligen.

Jag bor i Göteborg och ser dem ofta i par, men de verkar aldrig prata med någon annan, så jag undrar hur det går med missionerandet egentligen. De flesta glin härruntomkring brukar väl skrika bööööööggg till dem, men det är också den enda kommunikation som förekommer.

Jag var alltså inte så särskilt felinformerad, frånsett det jag läst om ufo:s kanske, men man kan inte alltid tro på det som skrivs.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Förutom att folk i allmänhet hänger upp sig så mycket på att vi tror på att Gud uppenbarar sanningar idag och att han använder sig av profeter idag precis som på Jesu tid och på gamla testamentets tid så är det inte direkt så konstiga saker vi tror på. Inga droger, ingen alkohol, inget kaffe å dyl, no hanky panky innan man är gift, vara god mot sina medmänniskor, inte vara självisk, osv osv. 😛

Va? Skulle det vara konstigt att Gud finns idag? Menar "folk i allmänhet" att Gud är död och begraven sedan länge? Då bortfaller ju i så fall all tro på Gud automatiskt.

Nej, jag tror det handlar om något annat. "Folk i allmänhet" kan helt enkelt inte vara utan sprit... och möjligen kaffe.

Hanky Panky-piano, finns det som instrument? Det finns ju Honky Tonk-piano, menar jag...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar påstå att det med stor sannolikhet finns en hel drös med troende här i världen som är mer nöjda, lyckliga, vänliga, generösa, starka, tillfredställda med livet än vad du är.

ta bort deras tro

hur nöjda är dom då?

det är ju det som är min poäng

sen vad du tycker om den bryr jag mig inte speciellt mycket om

jag grundar den på rätt många möten med rätt många människor

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag vågar påstå att det med stor sannolikhet finns en hel drös med troende här i världen som är mer nöjda, lyckliga, vänliga, generösa, starka, tillfredställda med livet än vad du är.

ta bort deras tro

hur nöjda är dom då?

det är ju det som är min poäng

Jag förstår precis vad du menar, du producent av demoner. Inte särskilt nöjda alls skulle jag tro. Men det är precis samma sak med alla gåvor. Man blir inte glad då man mister dem. Om någon kom in och slog sönder alla dina musikinstrument tror jag inte du skulle flabba på dig precis?!

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar påstå att det med stor sannolikhet finns en hel drös med troende här i världen som är mer nöjda, lyckliga, vänliga, generösa, starka, tillfredställda med livet än vad du är.

ta bort deras tro

hur nöjda är dom då?

det är ju det som är min poäng

Jag förstår precis vad du menar, du producent av demoner. Inte särskilt nöjda alls skulle jag tro. Men det är precis samma sak med alla gåvor. Man blir inte glad då man mister dem. Om någon kom in och slog sönder alla dina musikinstrument tror jag inte du skulle flabba på dig precis?!

😛

:musik

jämför du gudstro med prylar?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag vågar påstå att det med stor sannolikhet finns en hel drös med troende här i världen som är mer nöjda, lyckliga, vänliga, generösa, starka, tillfredställda med livet än vad du är.

ta bort deras tro

hur nöjda är dom då?

det är ju det som är min poäng

Jag förstår precis vad du menar, du producent av demoner. Inte särskilt nöjda alls skulle jag tro. Men det är precis samma sak med alla gåvor. Man blir inte glad då man mister dem. Om någon kom in och slog sönder alla dina musikinstrument tror jag inte du skulle flabba på dig precis?!

😛

:musik

jämför du gudstro med prylar?

Låt mig formulera om det då:

Jag förstår precis vad du menar, du producent av demoner. Inte särskilt nöjda alls skulle jag tro. Men det är precis samma sak med alla som tror. Man inte glad då man mister tron. Om någon kom in och övertygade dig om att Gud inte fanns tror jag inte du skulle flabba på dig precis?!

Stämmer det bättre in på dig nu?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon kom in och övertygade dig om att Gud inte fanns tror jag inte du skulle flabba på dig precis?!

Stämmer det bättre in på dig nu?

:musik

😛

på vilket sätt skulle det stämma bättre in?

ungefär som om nån kom in å skulle övertyga mig om att tomten inte finns...

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar påstå att det med stor sannolikhet finns en hel drös med troende här i världen som är mer nöjda, lyckliga, vänliga, generösa, starka, tillfredställda med livet än vad du är.

ta bort deras tro

hur nöjda är dom då?

det är ju det som är min poäng

sen vad du tycker om den bryr jag mig inte speciellt mycket om

jag grundar den på rätt många möten med rätt många människor

Du känner inte ens mig och så utgår du ifrån att jag inte är tillfredställd med livet och att jag är svag? Lille pussgurkan, känner du mig inte bättre än så? 🥰

Alltså, om vi tar bort något du älskar eller ser någon särskild mening i, då kanske du inte hade varit lika lycklig själv. Alla finner väl sin väg till lyckan. Jag är måttligt troende och tycker du är extremt mycket ute och cyklar. Min vardag ser precis ut som alla andras, min lycka skiljer sig inte från mina arbetskamrater, jag är varken svagare eller starkare än genomsnittet. Jag är precis som alla andra. Vare sig jag väljer att tro på Gud eller Arsenal Gunners. Sedan finns det ju de som är extrema, fundamentalister. Men sluta att jämnföra saker och ting med dom. De är inte representativa för oss andra. Det är med andra ord helt fel att generalisera.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]är det inte direkt så konstiga saker vi tror på. Inga droger, ingen alkohol, inget kaffe å dyl, no hanky panky innan man är gift, [...]

Jo det där är jättekonstigt på riktigt.

Ännu konstigare - direkt osunt - är att du tycker att inga andra källor än din kyrkas egna texter bör läsas av den som ska fatta sig en uppfattning om din kyrka.

Det har du blivit indoktrinerad att tycka och det är inte så bra.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan, jag delar dina åsikter.

Visst får man tro på vad man vill, men som jag skrivit i tråden tidigare så anser jag att det hör till barns rättigheter att få växa upp med en könsneutral, jämställd, demokratisk och vetenskaplig skolgång. Naturligtvis ska religionsundervisning finnas där då man förklarar alla varianter av fantastiska sägner och gudar mm. Klassisk religiös indoktrinering i unga år i skolan, könsstympning/omskärelse mm borde vara förbjudet i en demokrati där mänskliga rättigheter ska råda. Religion är inget annat än blind tro och det får man ägna sig åt på fritiden. Det är skrämmande när små barn blivit hjärntvättade oavsett religion. Jag har svårt att se hur strikt religiösa föräldrar förklarar för sina barn att religion är något många människor tror blint på och finner gemenskap i, men som saknar vetenskaplig grund. Det finns inga som helst bevis eller belägg för att allt vi tror på finns, men vi vill att du tycker såhär. Dessa barn får inte ta del av en religionsneutral uppväxt där man förklarar skillnaden mellan tro och vetenskap. Visst, barn gör som vuxna, men att hålla dom från öppenheten i skolmiljö och inte förklara skillnaderna tycker jag är destruktivt för individens självständighet och utveckling.

Man får tro på precis det man vill men jag tycker det är fel att uppfostra barn i religiös anda där de varken uppmuntras att ifrågasätta, får ett självständigt tänkande, söker källkritiskt eller lär sig finna egna svar. I värre fall så blir de helt skärmade från verkligheten och lever i en fantasivärld där de får en kraftigt förvräng verklighetsuppfattning. De sluter sig samman i en egen värld med strikta regler och omger sig med personer som alla tänker likadant. Tiita på sekterna i Sverige som får statligt stöd av våra skattepengar. Inte ens i USA ges en statlig dollar till religiösa skolor.

Någon som sett den läskiga dokumentären Jesus camp som kom för något år sedan?

Nu i kunskapskanalen 21.30, så visas en ny dokumentär om hur de unga utbildade kristna i USA genom politiken och vita huset ska stöpa om nationen till kristna krigare i deras sätt att tro. Skrämmande och rent vansinne!

Edit: Klassisk indoktrinering i ren jugendanda.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag önskar inte för en sekund att jag skulle ha fått slippa mitt kristna arv. Det är en kultur jag är mycket stolt över och som inte på något sätt gjort mig skada eller gör att jag skiljer mig från medelsvensson. Tvärtom är jag tämligen säker på att det givit mig mycket goda egenskaper. Som jag skrev tidigare, sluta att konstant jämnföra med fundamentalister. Det är som att jämnföra en vanlig fotbollssupporter med en fotbollshuligan. Det låter så otroligt fjantigt att höra vissa av er informera oss om hur kristna ska vara när man sitter här med en bärs i handen, en cigg i den andra med punkrock skrikandes i högtalarna och korset intatuerat i armen. Alla får tro på sitt sätt. Vissa mer andra mindre. Dra inte alla över en kam och generalisera inte. Låt sensationsjournalisterna göra det jobbet. Min tro må vara extremt light, men jag identifierar mig i allra högsta grad med protestantismen/katoliscismen (även om jag långt ifrån håller med alla dess principer). Det är för mig en kultur, ett arv och en värme som till stor del är personlig och familjebunden. Vissa av er verkar med andra ord ha sett en knutbydokumentär för mycket, även om jag inte förnekar att det finns extremfall, och att gå över gränser och överdriva är aldrig nyttigt, vad det än må handla om.

Ännu ett exempel. Min flickvän som visserligen är kristen som vilken annan svensson som helst, men ytterst sekulariserad och distanserad från kyrkan har fått jobb inom Svenska kyrkan som ekonom. De brydde sig inte nämnvärt om att förhöra henne om hennes tro, de har inte försökt påverkar henne, det går att tala med dessa människor som med vem som helst. Det springer inte runt skumma sekter i källarna. En präst berättade till och med för mig att hennes söner laddat ner ett par filmer till henne. De är som vilka andra som helst. Så sluta att vara så fördomsfulla och rädda.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Innebär "inga droger" att man inte får använda medicin? Om man får det, innebär då "inget kaffe" att man inte får äta huvudvärkstabletter med koffein i, typ treo? Får man dricka te?

Jag gör inget av det, men vill inte kalla mig mormon. Orsaken är en helt annan, jag gillar inte smaken och jag tål det inte.

Sedan är en mycket viktigare fråga: VARFÖR är just detta förbjudet i flera religioner?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Om någon kom in och övertygade dig om att Gud inte fanns tror jag inte du skulle flabba på dig precis?!

Stämmer det bättre in på dig nu?

:musik

🙂

på vilket sätt skulle det stämma bättre in?

ungefär som om nån kom in å skulle övertyga mig om att tomten inte finns...

Eftersom du inte förstår den andliga världen så trodde jag du skulle förstå den materialla världen.

Förmodligen finns du inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soxic, jag pratar inte om vardagligt religiösa. Visst, USA är extremt men det är inget att blunda för.

Jag syftar just på barn som indoktrineras religiöst i skolan. Vad tycker du om religiösa friskolor? Tycker du att det hör till barns rättigheter att få växa upp med en könsneutral, jämställd, demokratisk och vetenskaplig skolgång?

Senast plymouthbröderna som var på tapeten, men för all del livets ord mm.

Det är inga jämställda värderingar mm där direkt.

Det är inte längre en liten grupp och fler blir det. Vi vet alla hur destruktiva sekter är, och dit går skattepengarna.

Att man växer upp i ett religiöst hem är en helt annan sak än när barn ska indoktrineras av religion i skolan. Har man religiösa föräldrar så blir man nog oftast religiös själv, men det är viktigt att man får se en mer öppen sida i skolan. Föräldrar gör som dom vill, men jag tycker det hör till sunt förnuft och till barnets rättigheter att få veta skillnaden mellan religiös tro och vetenskap. Låt barnet själv avgöra.

Jag anser som sagt inte alls att religion är fel, men jag tycker inte att det ska förekomma religiös indoktrinering i skolan.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Soxic, om du tror att jag tror att alla kristna är fundamentalister som åker på Jesus Camp och fördömer Harry Potter så har du fel (om det nu var mot mig du riktade ditt inlägg). Är själv lite halvt troende, även om jag inte tror på kyrkan och tycker många kykor/sekter är skrämmande, puckade och märkliga. Sen tycker jag biskopar, påvar och liknande människor (med den typen av klädsel) är skrämmande så dom går bort dom också.

Annars uttryckte Magpire det rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...