Jump to content
Annons

Hemstudio i lägenhet


Nightroad

Recommended Posts

Jag har funderingar på att köpa en bostadsrätts lägenhet som ligger på översta våningen i ett 3 våningshus. Lägenheter ligger på husets gavel och borde därför ge bästa förutsättning att hålla sig i god ton med grannarna. Rummet som man eventuellt kan bygga en hemstudio i ligger vid husgaveln. Hall, kök och sovrum ligger mellan nästa lägenhet och denna så därför borde inte grannarna vid sidan om bli störda.

Mitt problem är däremot att det finns en lägenhet under! Finns det något effektivt sätt att dämpa ljud och bastoner mot lägenheten under i ett hyreshus? Jag spelar inte på något sätt överdrivet högt när jag sitter och arbetar. Norman lyssningsvolym är det som gäller.

Har någon tips och råd på hur jag ska göra? Finns det en lösning på problemet eller är det dött lopp? Borde man kanske rent av leta efter ett enskillt hus istället? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bastonerna är svåra att få bort. Stora problemet som jag hade haft hade varit att jag hade jobbat/proddat mitt i natten,, Ett par bra lurar? Vad spelar du för instrument? Ett trumset,,, då lär du inte vara vän med grannarna speciellt länge, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att dämpa och ljudisolera så att du inte stör grannarna behöver du bygga ett så kallat flytande golv vilket är en tung konstruktion så se till att grannen under i så fall har Gevalia hemma för det finns en viss risk att han kommer få oväntat besök när hela din studio brakar ner en våning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Theocrat (oregistrerad)

Jo visst fasen går det! Fast man får nog använda sig av en Toneport (som jag jag nu använder, el liknande, även om micka en amp är bäst). Har ett digitalt trumset som jag var tvungen att använda dämpning under (liggunderlag och matta) pga parkettgolv som ger genomslag. Just nu är det dags för att ljudisolera en garderob (med äggkartongsliknande skumplast) som jag har tömt på skräp, sen blir det att sjunga in.

Man borde nästan kunna göra en hemsida om hur man går till väga för att bygga en studio i lägenheter av olika slag (bilder osv) från olika personer givetviss..

Och visst fan kostar det pengar!.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur du bor och hur stort rummet är men det finns en del kul produkter.

Dessutom måste du fråga hyresvärden innan du skojar med att bygga om en hyreslägenhet. (Om du tror det är dyrt att bygga om så är det inget mot vad det kostar när hyresvärden skall återställa lägeheten...)

Själv bor jag inte i lägenhet men jag skulle väl använda de här produkterna. (Eller jag antingen gör eller ämnar göra det.)

Till golvet: Stepisol.

Stepisol hem

PDF med Maxit som baseras på Stepisol

Stepisol kan man köpa på Beijer Bygg, men det är dyrt (och fungerar).

Till väggarna: Stålreglar 45mm med ull i och två lager 13mm gips

Stålskenor SKT 45/55

Reglar R 45

Till taket: Akustikprofil (från Danogips men deras hemsida var nere under påsken..) med minst två lager gips.

Här är Gyprocs beskrivning.

PDF på Akustikprofil

Och här är Danogips

Danogips Akustikprofil

Jag har använt mig av prylar från Danogips eller Europrofil. Båda har bra byggbeskrivningar på sina hemsidor. De är trevliga, förstående och svarar på frågor också! Danogips ringde till och med tillbaka efter att jag skickat dem ett mail. Kundservice kallas det! (Kontaktade Gyproc också men de bad mig kontakta ett proffs som skulle göra jobbet. Att vara störst innebär tydligen att småfolk skall hålla käften. Påminner om Microsoft. Handlar inget från dem längre... Ni får gärna älska Gyproc, jag gillar dem i alla fall inte...)

Skall försöka skicka bilder lite senare på min skokartong till studiobygge.

Ha det

EDIT: Danogips hemsida fungerar igen så jag lade till länken till deras Akustikprofil

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom måste du fråga hyresvärden innan du skojar med att bygga om en hyreslägenhet. (Om du tror det är dyrt att bygga om så är det inget mot vad det kostar när hyresvärden skall återställa lägeheten...)

Jag har funderingar på att köpa en bostadsrätts lägenhet

Inget problem verkar det som 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Oops, missade visst den! 😱

I en bostadsrätt kan man göra mycket mer. (Men man har bara köpt sig en rätt att bo där, så förbannade grannar skall man akta sig för i alla fall. Man kan bli vräkt från sin rätt.) Så är det väl bara att åka och handla då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft hemstudio i minst 5 olika lägenheter, och har aldrig fått klagomål. Har dock haft turen att alltid ha "grannfritt" åt minst ett håll, och så får man ju helt klart tänka på när man kan eller inte kan spela högt.

De största problemen är ju faktiskt vid sånginspelning, annars kan man ju utan större problem anpassa utvolymen (iallafall om man som vi är synth-baserade och därmed inte behöver micka upp trummor eller gitarrstärkare).

Link to comment
Dela på andra sajter

SvenGr (oregistrerad)

Vibrationer från förstärkare kan man minska ganska mycket med hjälp av dämpfötter. Sonic eller Ljudbalans har bra grejer till det. Trummor kan man också dämpa med samma material som man använder till förstärkare, dock kan man ha lite tunnare för att få det billigare, hör dem dem! Ljudreflexer som ger taskigt ljud i rummet kan de nog också hjälpa dig med.

Ljud till grannen isolerar man bäst med gips och reglar som inte överför vibrationer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag har funderingar på att köpa en bostadsrätts lägenhet som ligger på översta våningen i ett 3 våningshus. Lägenheter ligger på husets gavel och borde därför ge bästa förutsättning att hålla sig i god ton med grannarna. Rummet som man eventuellt kan bygga en hemstudio i ligger vid husgaveln. Hall, kök och sovrum ligger mellan nästa lägenhet och denna så därför borde inte grannarna vid sidan om bli störda.

Mitt problem är däremot att det finns en lägenhet under! Finns det något effektivt sätt att dämpa ljud och bastoner mot lägenheten under i ett hyreshus? Jag spelar inte på något sätt överdrivet högt när jag sitter och arbetar. Norman lyssningsvolym är det som gäller.

Har någon tips och råd på hur jag ska göra? Finns det en lösning på problemet eller är det dött lopp? Borde man kanske rent av leta efter ett enskillt hus istället? 🥰

köpte hem några klossar från studiomässan. Vet inte vad de heter. Men det är iaf några klossar med många många olika lager med olika sorters gummi. Klossen sviktar lite granna. mitt band och jag byggde en pall med 4 sådana under. den blev ca: 7 cm hög. Har en basstärkare på 160 w ståendes på den. Och visst fan hjälper det. Så ifall det är högtalare, stärkare och sånt som bildar vibrationer, så lägg till en extra slant på dessa klossar, om du får tag på dem. Kostade 100 spänn styck har jag för mig.

Annars ska det ju finns ljudisolerande mattor, dock inte speciellt billiga ca: 1500 kr / kvm

lycka till / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...