Jump to content
Annons

JIATRM - Fatsong


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Fatsong (nej det finns inget namn än)

* ARTIST/GRUPP: Jeremy Irons & The Ratgang Malibus

* GENRE: Stonerrock, 70-tal

* LÅTLÄNGD: ca 1:40 (inte 2:10)

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3, vbr

* STORLEK: 3,5 mb

* STATUS: Färdig om ingen har invändningar

Sådärja. Med medlemmar från Moog, The Sound OE, Delayed Action och Palms (VA? INTE HÖRT NÅT AV DEM?) bildas Jeremy Irons & The Ratgang Malibus. Efter en bejublad spelning som förband åt japanska Yumi Yumi och skitbandet Chick Habit lade vi ner bandet mest för att basisten flyttade till Visby, men så var han här och hälsade på för några veckor sen och vi passade på att spela in våra gamla låtar. Jag spelar trummor och har mixat och donat. Kritik tack! Jag vet att det är lite otajt men det ska vara så.

Vill gärna ha tips på hur man skitar till ljudet i mixningen också, eq-tips och liknande. Grungelizer i cubase funkar ju men jag tycker den låter lite för konstgjord.

fatsong.mp3

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
gladamatör (oregistrerad)

😉 ...hoppsan då !!! Låter ju fan bra ... Lite influenser från Led zeppelin ???

Låter riktigt shysst iaf !!! Gött

🙂 gladamatör

Link to comment
Dela på andra sajter

Galet sväng! Roliga falsett-"oh!". Låter bra!

Kanske att Izotope Vinyl (gratis) låter lite bättre än Grungelizer. Annars är det väl bara att köra på med olika distpluggar, förstärkarsimulatorer, mm.

Är inte Izotope Vinyl bara för pro-tools? Jag kör cubase. Det står ju iofs på hemsidan att den finns i vst-format så det borde ju funka. Ska prova den, och sen leka lite med DaTube och Amplitube och annat mysigt.

Tack för komplimangerna i övrigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, vad schysst. Skön sång.

Skitbra låt. Coola "oh!".

Lite för "mono" kanske, men det kanske är meningen?

Edit: Testa att skita ned mixen med Voxengo Boogex, den är gratis tror jag. Är nog avsedd för gitarr egentligen, det är väl typ nån slags dist-/förstärkarsimulatorplugg.

Redigerat av Jarnis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, vad schysst. Skön sång.

Skitbra låt. Coola "oh!".

Lite för "mono" kanske, men det kanske är meningen?

Edit: Testa att skita ned mixen med Voxengo Boogex, den är gratis tror jag. Är nog avsedd för gitarr egentligen, det är väl typ nån slags dist-/förstärkarsimulatorplugg.

Det ska inte vara "mono", men det kanske låter så, jag är väl lite avtrubbad efter att ha suttit och mixat idag. Gitarrerna är panorerade 50 åt varsitt håll, och så ligger det en ganska svag gitarr i mitten som är inspelad genom en Big Muff Pi, i princip bara en massa fuzz och oljud för att skita ner det. 😉 Överhänget på trummorna mickat i x/y och panorerat 100 åt varsitt håll. Tror att det bara skulle bli jobbigt om man panorerade gitarrerna mer, men jag ska testa det iaf!

Laddar ner Boogex också, tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Led zeppelin Eera .. fy fan va just'e .. gillar sången - så äkta .. !

Detta måste bara sparas!

mvh: job

Redigerat av job
Link to comment
Dela på andra sajter

Redan första två takterna kom jag och tänka på "i love rock'n'roll", och det var ändå INNAN den där gitarrprylen kom in och cementerade den referensen 😲

Missuppfatta mig inte nu, det låter inte som ett plagiat på något sätt, jag kom bara att tänka på den under just den delen av versen. Låten i sig är härlig tycker jag, sånginsatsen borde få ett pris och 2:10 är en perfekt längd.

Fyra stora stark. (av fem)

edit: 1:40 var det visst... 😉

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha, ja det finns nog vissa likheter med I Love Rock & Roll, men vafan. Konst bygger på imitation. 🙂

Jag tänker nog själv iaf höja fuzzgitarren som ligger i mitten, den borde lysa igenom lite mer. Och sen eventuellt lite lätt dist på gitarrerna om det behövs. Sen är det nog så skitigt det behöver vara. 🙂

Angående att låten säger sig vara 2:10, nån som vet varför det blir så? Jag är rätt säker på att det beror på att jag kör varierande bitrate, för det blev så på en annan låt förut också. Låten slutar ju runt 1:40 men det står ändå på räknaren att det är 30 sekunder kvar... Jag mp3kodade i wavelab 5.

Och en sak till: volymen är ju ganska låg, trots att mixen i cubase peakade på ungefär -2db, och jag normaliserade till 0db i wavelab. Högsta RMS på -8. Ökar jag mer distar det, och hårdlimitering sabbar ju dynamiken totalt, så hur kan jag göra? Finns det nån mastringsplugg som löser det åt mig, eller behövs det en professionell mastrare för att göra jobbet? Det är faktiskt ganska jobbigt att behöva höja volymen så mycket. Tänk på folk som lägger den i en playlist på datorn och när låten är slut kommer det en "vanlig" låt och spränger högtalarna...

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är kul. Fast det låter inte så kul. Ljudet är väldigt dåligt. låter som en 2-kanalare i replokalen. Ljudbilden är som om du lagt en filt över hela mixen. Jag skulle börja med att försöka få fram lite mer nyanser. Mer diskant. mer bredd och mer djup. Jag skulle passa mig för att sktia ner det mer. Risken är bara att det blir ännu grötigare. Cymablerna är konstigt oklara och borde vässas lite. Hur är trumorna inspelade? Har du dem på fler kanaler?

Låten är klart godkänd 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena..

Dom andra har ju gett dig alla bra tips..så det gör inte jag.

Däremot måste jag säga: FAN VAD BRA!!!

Jag gillade det här..vilken rock feeling..Hade varit kul att se er live..greja en ny basist,och kör så det ryker - för ryker,det gör det!!!

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är kul. Fast det låter inte så kul. Ljudet är väldigt dåligt. låter som en 2-kanalare i replokalen. Ljudbilden är som om du lagt en filt över hela mixen. Jag skulle börja med att försöka få fram lite mer nyanser. Mer diskant. mer bredd och mer djup. Jag skulle passa mig för att sktia ner det mer. Risken är bara att det blir ännu grötigare. Cymablerna är konstigt oklara och borde vässas lite. Hur är trumorna inspelade? Har du dem på fler kanaler?

Låten är klart godkänd 😳

Att det är grötigt är halva grejen, det ska inte låta helt bra. Men jag tar ändå till mig kritiken och ska prova att höja diskanten, anledningen till att den är skuren är för att både cymbalerna lät illa med för mycket diskant, antagligen beroende på dåliga mickar, dåligt inspelat eller, mest troligt, dåliga cymbaler. Eller dålig trummis. 😆

Trummorna är inspelade med en shure beta52 på kaggen, en sm57 på virveln och sen ett par ADK SC1 som jag fick låna, i x/y-stereomickning, nån meter över trummorna, ungefär mellan virveln och golvpukan. Så det är alltså fyra kanaler, som jag lagt lite reverb och kompressor på. Ville inte micka upp pukorna och hihaten för att det skulle bli för mycket pillande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan, jag kan inte lyssna!

Låter som om det våre nåt i min smak, men jag får bara upp en massa tecken i en index.html-fil ??? 😠 Fel hos mig ? Nä, andra länkar funkar ju :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafan, jag kan inte lyssna!

Låter som om det våre nåt i min smak, men jag får bara upp en massa tecken i en index.html-fil ??? 😠 Fel hos mig ? Nä, andra länkar funkar ju 🙂

Prova att rensa cachen i din webbläsare. Det brukar lösa de flesta problemen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var skitbra. Rätt känsla på inspelningen, lagom skitigt. mycket driv och fram för allt kul låt. Tycker inte du behöver ändra nåt. Den här sparar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, finns det en plug i cubase som heter "Grungelizer" ? 😄

Jorå, ok rockenroll och ljudet är adekvat för genren. Tror inte ni behöver grungelizern ( 😄 goddamn thats a roligt ord), ni kan nog grungeliza till det själva.

Fan nu blir jag sugen o testa cubase så man får grungeliza lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt med härligt sväng! Jag gillar det och kan tänka mig att det låter ännu bättre live 😄 Lagom slamrigt och stökigt. Gitarrerna är kanske lite luddiga men är det så ni vill att det skall låta så är det helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättekul att folk gillar det! Fast iofs, det kanske är så att de som inte skrivit nåt hatar det? 😄

Jag ska testa att öka diskanten på gitarrerna och se hur det låter, och så ska jag få fram den fuzziga gitarren bättre, den hörs ju knappt nu och det är synd för den är fantastiskt rolig!

Om ni bor i Visby så har vi planerat att spela där i juni-juli nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asskönt! 😛 Den enda kritik jag har är att solot är för jävla lamt, dvs ljudmässigt ... iallafall i mina högtalare. HÖJ ! 🙁

Annars diggar jag det som fan ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tjena.

Låter som om man missar något.

Kan inte lyssna eftersom jag har Norton Antivirus (se länken https://www.studio.se/index.php?showtopic=24055)

😆  Saibot

Norton är skit, använd AVG Antivirus istället. Det är gratis och funkar precis lika bra, om inte bättre.

Hammock: Jo, solot har jag reagerat på själv. Den högerpanorerade gitarren är lite väl svag överhuvudtaget, så jag ska fixa till den och lite annat på onsdag. Så på onsdag kväll kanske jag laddar upp den här i putsad version och... EN TILL LÅT!

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

Vicket skönt stuk! Glöm det där med "I love rock and roll", jag tycker likheterna är svårupptäckta.

Höj sången lite och solot mycket (eller fimpa det helt). Du kan nog få ljudet skitigare om cymbaler och hi-hat får tillbaka lite av diskanten du skurit bort. Det är också lite för torrt för att vara skitigt tycker jag. En matsked reverb på trummorna eller möjligen hela ljudbilden kan göra susen.

Föredömligt kort låt

Låttitelförslag: Ass in the air alt. Air in the ass

OBS! Kommentaren ovan gäller första mixen, för den andra: höj sången och solot OBS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vicket skönt stuk! Glöm det där med "I love rock and roll", jag tycker likheterna är svårupptäckta.

Fast det är ju i princip samma signaturriff fast med annan rytmik. 😱 Inte för att det spelar nån roll, men vi har verkligen inte tänkt på det innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta får mig att tänka på Grand funk railroad! Speciellt "E pluribus funk"-plattan, vet inte om riffen eller sången påminner om något därifrån ??. Diggar det som fan 😄 Platta på g ? Ska i så fall inhandlas 😛

Redigerat av Hammock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...