Jump to content
Annons

En till "sämsta"


bdatony

Recommended Posts

Annons
  • Svar 96
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

captain nemo (oregistrerad)

Bruce Springsteen är lika välkommen som radiosporten på min radio - dvs inte alls...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

han gamla snubben som sjunger "how does it feeeEeel". stör mig nåt enormt på hans svajande berättande sätt att sjunga på. ew. Så har jag inte så bra koll på den tidens musiker men det finns väl en hel del andra som sjunger i samma stil? Sådär pratande tonlöst gungande alltså.

bdatony - testa höra på 'bergman rock - jim'. på den borde du kanske gilla bob hunds sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

... Det där med sångare är verkligen en smaksak.

Det är definitivt den klarsynta slutsaten.

Herregud, alltid gnälla på Hellström. Visst kan jag förstå att han inte är en vanlig sångare, att Bod Dylan är konstig för många "för han kan egentligen ju inte sjunga" osv. Det just det dom kan fast på sitt sätt. Jag gillar Hellström och tycker han gör allting rätt (för det mesta), men ok han låter inte som Jöback - och det är jag glad för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, alltid gnälla på Hellström. Visst kan jag förstå att han inte är en vanlig sångare, att Bod Dylan är konstig för många "för han kan egentligen ju inte sjunga" osv. Det just det dom kan fast på sitt sätt. Jag gillar Hellström och tycker han gör allting rätt (för det mesta), men ok han låter inte som Jöback - och det är jag glad för.

Fast jag tror(hoppas) ändå att det är en skillnad mellan dylan och hellström. Hellström sjunger genialiskt snyggt rent musikalisktljudmässigt, och det är det som folk älskar eller hatar med honom. Det finns ju ingen som tycker att dylan sjunger snyggt, där emot är han poet och folk tycker det gungar och har fint budskap. eLLeHUR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Herregud, alltid gnälla på Hellström. Visst kan jag förstå att han inte är en vanlig sångare, att Bod Dylan är konstig för många "för han kan egentligen ju inte sjunga" osv. Det just det dom kan fast på sitt sätt. Jag gillar Hellström och tycker han gör allting rätt (för det mesta), men ok han låter inte som Jöback - och det är jag glad för.

Fast jag tror(hoppas) ändå att det är en skillnad mellan dylan och hellström. Hellström sjunger genialiskt snyggt rent musikalisktljudmässigt, och det är det som folk älskar eller hatar med honom. Det finns ju ingen som tycker att dylan sjunger snyggt, där emot är han poet och folk tycker det gungar och har fint budskap. eLLeHUR?

Jag menade inte att Hellström & Dylan var lika, utan att det finns en rätt vanlig uppfattning att de egentligen inte kan sjunga. Fast det var nog lite fel av mig att klistra fast det på den här tråden. Var och en har ju "rätt" att må illa av t.ex. Hellströms sång.

---

Om Dylan sjunger snyggt eller inte är väl inte det viktigaste. På vissa låtar sjungar han mjukt och ömt, om en speciellt. Ibland kraxar han som en kråka. Frågan är väl mer om man berörs av det. Rent tekniskt tycker jag han fraserar helt underbart på t.ex. Changing of the guards.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Blå Tågets (som gjorde Staten och kapitalet) sångare lät för j-ligt men bidrog till bandets charm och livekänsla på skiva. Vad gäller Bob Dylans röst har den ju genomgått en massa faser. Tyckte den var som bäst i mitten 60-talet när hans låtmaterial var som starkast, nyansrik och varierad. På Nashville Skyline (countryplattan) lät han smörsångaraktig som den värste Perry Como. Sen har den långsamt gått utför, verkar som han knappt kan ta mer en tre, fyra olika toner. Pinsamt t ex på hans 30-årsjubileum i Madison Square garden 1991 där han låter bedrövligt entonig. Tur att de andra artisterna där gör hans låtar så oändligt mycket bättre, t ex Don't think twice it's allright i makalös tungblues av Clapton.

Håller med om hans frasering, hans största styrka som sångare och Changing of the guards är en av hans starkaste 70-talslåtar.

edit: kom på lite till... 😎

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste lista några favoriter att avsky:

e-type - haha

Madonna - Fattar ingenting

Shakira - kermit i kvinnokostym

Christina Aguilera - kermit i kvinnokostym

ska lägga till fler efterhand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste lista några favoriter att avsky:

e-type - haha

Madonna - Fattar ingenting

Shakira - kermit i kvinnokostym

Christina Aguilera - kermit i kvinnokostym

haha.

ok.

e-type: ja han är ett långhårigt rocksvin som tror att han gör technomusik, och sjunger därefter.

madonna: om NÅGON kan göra om det hon har gjort för popkulturen så lovar jag att jag ska äta upp min skitiga gamla sko. hon är dels ett musikaliskt geni, dels en pionjär som utvecklar musiken snarare än följer rådande normer..

shakira: näst efter e-type den svagaste på listan. men att hon inte kan sjunga eller att hon skulle låta som kermit.. njäe?

Christina Aguilera: enorm röst, enorm utstrålning och sjunger tekniskt jävligt bra, har dock en tendens att waila lite fööör mycket..

bygger du på listan kan jag fortsätta argumentera emot.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

madonna: om NÅGON kan göra om det hon har gjort för popkulturen så lovar jag att jag ska äta upp min skitiga gamla sko. hon är dels ett musikaliskt geni, dels en pionjär som utvecklar musiken snarare än följer rådande normer..

Men nu var det listan på sämsta sångare inte champinjoner eller musikaliska genier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man geniförklara någon som snor låtar? Hellström är ingen sångare, en glad götöööbörgare som bjuder på sig själv. Killen är ju helt bora vad det gäller sång. Även resten av hans band. En hönsgård smittad av rabies. Låter inte klokt. Visst det finns folk som headbangar till testbilden på tv och geniförklarar den musiken. Sämst sångare är nog svårt. Kan ju fråga grannen om han sjunger. vet inte , håller med som flesta här. Men jag kom just på att Roffe Wikström är rätt urkass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså när det gäller det här med sångröst är ju sjukt svårt att tala om bra eller dålig, eftersom det finns två helt olika aspekter på det - "teknik" och "känsla". Om vi fortsätter med uttjatade exemplet Hellström så sjunger han ju både gräsligt och underbart på samma gång. Och jag föredrar nån som har dålig teknik men bra känsla framför nån som har dålig känsla men bra teknik. Hårdskolade röster är sällan intressanta (men det finns såklart undantag).

Yeah. Men för att ta en random "dålig" röst så kan jag säga att Nanne har jag rejält svårt för.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Töntig diskussion. Undrar vem som vinner :rolleyes:

jävligt häftigt bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man geniförklara någon som snor låtar?

Och vad hade det med något att göra? :rolleyes: Snackar du om den där trumpetslingan eller vad det var som Hellström påstods ha "snott" så är det ju bara fånigt - för det första var det ganska garanterat inte en medveten stöld, och för det andra så var det bara i en låt - vilket inte torde förringa Hellströms "låtskrivargeni" i övriga låtar. Om man nu öht anser att han är ett geni, that is.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste lista några favoriter att avsky:

e-type - haha

Madonna - Fattar ingenting

Shakira - kermit i kvinnokostym

Christina Aguilera - kermit i kvinnokostym

haha.

ok.

e-type: ja han är ett långhårigt rocksvin som tror att han gör technomusik, och sjunger därefter.

madonna: om NÅGON kan göra om det hon har gjort för popkulturen så lovar jag att jag ska äta upp min skitiga gamla sko. hon är dels ett musikaliskt geni, dels en pionjär som utvecklar musiken snarare än följer rådande normer..

shakira: näst efter e-type den svagaste på listan. men att hon inte kan sjunga eller att hon skulle låta som kermit.. njäe?

Christina Aguilera: enorm röst, enorm utstrålning och sjunger tekniskt jävligt bra, har dock en tendens att waila lite fööör mycket..

bygger du på listan kan jag fortsätta argumentera emot.. :rolleyes:

Jag kan hålla med om att Aguilera har teknisk talang, men hur hon använder rösten är ju helt regelvidrigt... så med andra ord degraderas hon till urusel sångare... jag tror att vilken halvmedioker producent med bra övertalningsförmåga skulle kunan förmå henne att sjunga bättre, men då hela artist"eliten" omges av ryggdunkare och rövslickare så kommer hon att fortsätta med det hon tror att hon gör bra. Det där med utstrålning förstår jag inte...

Undrar vad madonna gör som är så genialiskt, förutom att hon genom år av chockerande bilder skapat sig ett namn med den där musiken hon gräver fram (hon har väl inte skrivit en ton... eller?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vad madonna gör som är så genialiskt, förutom att hon genom år av chockerande bilder skapat sig ett namn med den där musiken hon gräver fram (hon har väl inte skrivit en ton... eller?).

Hon är väldigt känd alltså måste hon vara väldigt bra.

eller åtminstone gjort något som tilltalat väldigt många?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Madonna, tidiga Madonna i alla fall, har en rätt söt röst. Absolut inte världens sämsta sångare.

HH sjunger skitbra bitvis. Lite "falskt" kanske, men vad har det för betydelse?

Jag hatar Per Gessles äckelsång. Joey Belladonna sjunger rätt dåligt också. Tänk er Anthrax med en vettig sångare, de hade ju varit världens bästa thrash-band.

Kan inte heller med Lisa Ekdal, Stefan Sundström och andra som kör det där vissångarstuket.

Carola (nu får man väl på nöten) sjunger helt vidrigt. Blä!

Link to comment
Dela på andra sajter

han gamla snubben som sjunger "how does it feeeEeel".

Bob Dylan 😛 Nog för att man kan tycka vad man vill om hans röst, men de flesta vet ändå vem han är...? 😆

För övrigt skiter jag i hur mycket folk gnäller på Håkan Hellström. Enligt min enkla åsikt suger han ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...