Valle Postat 31 mars 2006 AnmÀl Dela Postat 31 mars 2006 Till er hot-shots dÀr ute... en frÄga angÄende bouncning. Vilka nÀmnvÀrda risker finns det för oönskad s.k. recalculation, jitter etc av resultatfilen vid en enkel bouncning? Som vi vet sÄ sker vissa omrÀkningar om man sÄ endast skulle göra en mindre förÀndring i amplituden/ljudstyrkan. Men min frÄga gÀller en simpel sammanfogning av tvÄ originalfiler, utan nÄgon som helst tillkommande process. (Som nÀrliggande exempel kan vi ta "Majkens" tips i Studio 02-2006, tipsrutorna 2-4.) Kan vi alltsÄ lita pÄ att vÄra program (Cubase, Pro Tools, Samplitude etc) verkligen skapar en ny ljudfil helt utifrÄn originalfilerna, utan att tillföra egna godtyckliga "förÀndringar" i ljudbilden? MVH// Valle Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 31 mars 2006 AnmÀl Dela Postat 31 mars 2006 hur dÄ sammanfoga tvÄ filer? förklara . . . i vilket program? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 31 mars 2006 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 31 mars 2006 OK, nu nÀr jag lÀser mitt ursprungliga inlÀgg, sÄ hÀr i efterhand, sÄ framstÄr det kanske som lite vÀl luddigt. Och "sammanfoga" var ett korkat ordval. Men vi sÀger sÄ hÀr istÀllet... Program: Det bör inte spela nÄgon roll, eftersom det handlar om en simpel "object bouncing", eller snarare bouncningsprocessens algoritmer. Men för ordningens skull kan vi vÀl sÀga Samplitude Professional 8.2. Scenario: Du skapar ett nytt projekt med endast ett spÄr (track), och pÄ detta spÄr infogar du en godtycklig ljudfil (som helt enligt reglerna blir ett objekt pÄ track'en). Inga effekter lÀggs till, volymregeln samt panoreringen lÀmnas helt orörda. Allt ska vara helt "torrt". LÄt oss nu sÀga att du - bara för sakens skull - vill "bounca" spÄret/objektet om och om igen - sjutusenÄttahundra gÄnger - dÀr varje bouncning ersÀtter det befintliga objektet. Jag undrar: Den första (initiala) bouncningen i scenariot utgÄr som vi konstaterat frÄn en helt torr ljudfil, utan nÄgra som helst medrÀknade effekter eller förÀndringar i ljudbilden. Men Àr det sÄ, att det ÀndÄ sker nÄgon form av faktisk "recalculation" av ljudfilens digitala data (som Àr i fÀrd att bouncas)? Dvs, pÄverkas resultatet (negativt) för varje bouncning? Eller kopieras den digitala datan helt enkelt rÀtt av? Jag Àr pÄ det klara med att en viss "recalculation" mÄste ske om effekter och andra förÀndringar i ljudbilden ska följa med bouncningen. Men min frÄga gÀller alltsÄ ett helt torrt spÄr, dÀr inte ens volymregelns eller panoreringens lÀge ska rÀknas med. Varför jag undrar vad jag undrar: Jag Àr bara nyfiken. MVH// Valle Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 mars 2006 AnmÀl Dela Postat 31 mars 2006 Jag skulle tro att det sker en matematisk operation varje gÄng du bouncar - och att det inte bara blir en ren kopiering. Programmet vet ju inte att du bara vill kopiera, utan det mÄste ta hÀnsyn till alla eventuella ytterligare spÄr som ska mixas. Det skulle ju vara mer komplicerat att göra flera olika algoritmer för mixdown (och dessutom nÄgon rutin som detekterar vad som verkligen finns i de aktiva spÄren...) Àn att alltid anvÀnda en och samma, Àven om det bara rör sig om ett enda spÄr. Om du gör det ett fÄtal gÄnger, har jag svÄrt att tÀnka mig att det blir hörbart alls - men om det rör sig om 100 gÄnger, sÄ blir det nog vÀldigt tydligt... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 31 mars 2006 TrĂ„dstartare AnmĂ€l Dela Postat 31 mars 2006 Tack, Claes! đł Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 31 mars 2006 AnmĂ€l Dela Postat 31 mars 2006 Om vi nu tĂ€nker oss att du anvĂ€nder Samplitude 8.2 (som jag gör) sĂ„ finns det rĂ€tt sĂ€llan anledning att bounca förrĂ€n det Ă€r dags för slutlig mix. Jag jobbar i stor sett uteslutande med att lĂ„ta originalfilen ligga kvar orörd. All behandling görs sen oförstörande, dvs effekter med mera lĂ€ggs pĂ„ i mixen. Ăven om jag mixat och trixat och blandat och haft mig, sĂ„ Ă€ndras inte originalfilen som lĂ€ses in frĂ€sch varje gĂ„ng. Jag har faktiskt personligen aldrig en enda gĂ„ng behövt bounca spĂ„ren före slutlig mix i Sam. Om man mastrar spĂ„r frĂ„n flera olika projekt (VIP kallas de i Sam), sĂ„ blir det ju en bounce förstĂ„s, men den kan gĂ„ i 24 bitar eller 32 bitars upplösning. Rent teoretiskt sĂ„ Ă€r jag rĂ€tt övertygad om att det blir en pĂ„verkan av varje bounce, men praktiskt sett spelar det nog mycket liten eller ingen roll vid 24 bitars upplösning. Gunnar. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 1 april 2006 TrÄdstartare AnmÀl Dela Postat 1 april 2006 Till: "trombonisten" Du har, enligt min Äsikt, helt rÀtt i att det sÀllan finns anledning att bounca filer/tagningar förrÀn det Àr dags för slutmix. Jag Àr ocksÄ helt införstÄdd med principerna nÀr det gÀller oförstörande vs. förstörande ljudfilsbehandling. Min frÄga handlade dock bara om hur bouncning (sÄ som jag beskriver processen ovan) rent tekniskt pÄverkar ljudet/filen. Sen om det i praktiken spelar nÄgon roll eller inte... ja, spelar ju inte heller nÄgon roll. Jag var bara nyfiken. Men tack ÀndÄ, för din input! MVH// Valle Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.