Jump to content
Annons

Analog Masterings enhet...


Sonefors

Recommended Posts

:rolleyes: 1776???????????????????????

Använd fantasin, Florian. 😉

1176 SE påminner om 1176 LN, som påminner om en riktig 1176. Jag använder SE ibland till elgitarr, synth eller orgel.

I jämförelse med LN tillför den inte samma pump när man driver den hårdare. Ofta låter den strypt när man kör med extrema inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

har du däremot en kommersiell eller "riktig" studio så lär du i första hand behöva hardware,enligt mig i alla fall! 😎

äh lägg ned det där snacket, vi vet alla här att digitalt skit knäcker analogt skit. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska jämföra 1176SE och 1176LN så komprimerar LN för det första med mer studs i ljudet, det är mycket mer hörbar pumpkompression när man driver den hårt, medan SE mer lägger ljudet på en jämn nivå.

För det andra har LN ett mycket mjukare ljud än SE. SE har mer rå diskant medan LN smetar till diskanten och gör den mer behaglig för lyssning. Men det är ingen jättestor skillnad mellan de två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man ekonomin att kunna handla prylar för 100.000-tals kronor är det väl en sak men handla hårdvara för 500-1500 (symboliskt alltså..) så vettefan om det är nån större skillnad.

Jag har sålt bort bl.a. en DBX266 av enda anledningen att jag använder UAD-1 kortet istället... Låter i mina öron minst lika bra om inte bättre. Och så är det en helt annan flexibilitet med mjukvara än med hårdvara om man inte sitter i en miljonstudio....

Link to comment
Dela på andra sajter

Med UAD-1 kortet (och annan mjukvara för den delen) så kan man använda fler 1176LN än om du har 1 riktig 1176LN.... Logiskt eller?

Men om mjukvaru 1176LN låter lika bra än hårdvaru 1176LN har jag iofs ingen koll på.

🙂😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den värd att köpa till tycker du? (1176LN alltså)

Absolut!

När jag komprimerar trummor brukar det stå mellan den och Voxengo Marquis. När jag komprimerar sång brukar det stå mellan den och LA-2A. När jag komprimerar gitarrer brukar det stå mellan den och Voxengo Crunchessor. När jag...

Det enda jag tycker den fungerar sådär på är hela mixen. Den är lite för påtaglig för det. Plus att det är lätt att påverka botten eftersom den är så snabb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Det blev ganska hett här 😛

Jag är lite kluven, men kommer att satsta på

ett UAD-1...

Florian: Jag satsar på att bli en komersiell låtskrivare och brinner för det jag gör.

Jag har ingen värsting studio, men jag tror att vi alla här på detta forum har stora möjligheter att nå det mål vi siktar på, utan en 100% korrekt studio...

Det är bara fantasins gränser som kan stoppa oss.

Klockan är nu 16:00 och det mycket kvar av söndagen.

Låt oss nu ta en kopp kaffe, en fet snus och skapa morgondagens hit's

Lycka Till

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

i rock sammanhang brukar man ju rätt ofta komprimera brallorna av sångaren med en 1176. Har ni testat nåt liknande med UAD-pluggarna och blivit nöjda med resultatet?

Jo, jag har använt all-button-mode till sång. Attack och release reagerar ganska annorlunda då och jag tycker det kan vara svårt att ratta rätt. Men någon gång har jag blivit nöjd. Har för mig att jag använt en mer transparent kompressor före 1176'an då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara fantasins gränser som kan stoppa oss.

Huvet på spiken och det absolut viktigaste i sammanhanget för alla som håller på med någon form av kreativ sysselsättning,klart man klarar sig med pluggar för det mesta-de är kanonbra helt enkelt,jag ville bara hårddra det hela för debattens skull,varför vet jag inte egentligen... 😆 lycka till med musiken!

(vad är det för stuk du kör?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör helt enkelt allt... 😆

Just nu håller jag på med ett par

popiga RnB låtar med distade syntar.

Gillar att meka fram häftiga ljud med hjälp av z3:an

och lite gitarr förstärkare(plugg från Ozone)...

Men som sagt, jag gör allt som jag kommer på

för att jag ska bli så bred som möjligt..

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

OK - sitter du möjligtvis vid flygfältet?

Köpte mitt mixerbord där av Alex förra hösten...

Några studios i en gammal k-märkt byggnad med killar som har en massa olika projekt alltifrån pojkbandspop till heavy...verkar snurra bra för dom!

Florian: Pratar du med mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan,jag orkar/hinner inte gå in på det just nu,men om du vill kan du ju alltid söka dig fram till andra forum och reviews/utlåtanden och åsikter från studiorävar framförallt i staterna men även vissa i England (de har en egen filosofi i många avseenden som kan verka lite lustig,inte alltid helt rumsren men intressant...) och med studiorävar menar jag folk som är betydligt vassare än jag på det här med att förklara sina preferenser + att de med sina 30-40 års efarenhet av topp-notch utrustning vet vad de pratar om helt enkelt,finns massor att googla på...jag har "bara" pysslat med studioteknik sedan 1987 i professionell bemärkelse... 😆

(inget illa ment men detta forum vänder sig/drar till sig kanske främst till nybörjare etc,framförallt datortweaks av vilka jag fått bra tips ibland,i andra fall absolut inte osv men när det kommer till ren och skär analogteknik och hederlig ljudteknik ur den gamla skolan som också är grunden till kunskap inom området så är forumets medlemmar fullständiga noviser,med vissa undantag förstås...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian: Pratar du med mig?

yes

eftersom du finns i Bollnäs tänkte jag...

nej jag tänkte fel,ursäkta Borlänge skall det vara,hmmm suttit för mycket i studion på sistone så man är lite spaced-out om du ursäktar,Bollnäs är ju för fasen i Hälsingland-fina trakter (och tjejer..)hälsa! 😆

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Menar du flygfältet här i bollnäs?

Hmm vad jag vet finns det bara 2

studios här i bollnäs förutom min egen

Nr1: Fun studio ute på heden(Totalt värdelös

tekniker med mycket prylar) nått studieförbund äger den..

Nr2: Kommer inte på vad killen som äger den heter.

Men den ska vara jävligt grym. Takida har vart där ett

antal gånger vad jag vet...

Vilken Alex?

Mvh

Fredrik

Edit: Okej 😆

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan,jag orkar/hinner inte gå in på det just nu,men om du vill kan du ju alltid söka dig fram till andra forum och reviews/utlåtanden och åsikter från studiorävar framförallt i staterna men även vissa i England (de har en egen filosofi i många avseenden som kan verka lite lustig,inte alltid helt rumsren men intressant...) och med studiorävar menar jag folk som är betydligt vassare än jag på det här med att förklara sina preferenser + att de med sina 30-40 års efarenhet av topp-notch utrustning vet vad de pratar om helt enkelt,finns massor att googla på...jag har "bara" pysslat med studioteknik sedan 1987 i professionell bemärkelse... 😆

(inget illa ment men detta forum vänder sig/drar till sig kanske främst till nybörjare etc,framförallt datortweaks av vilka jag fått bra tips ibland,i andra fall absolut inte osv men när det kommer till ren och skär analogteknik och hederlig ljudteknik ur den gamla skolan som också är grunden till kunskap inom området så är forumets medlemmar fullständiga noviser,med vissa undantag förstås...)

Jaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Varför är professionella studior världen kring fullpackad med hårdvara? Alla kan väl inte ha fel? Troligen inte. Varför tar dessa studios in mer och mer mjukvara? För att det också funkar. Varför gör dom sig inte av med sin hårdvara? För att det är nåt speciallet där. Med min talang och mitt utrymme och mina grejer kan det väl vara att mjukvarans kvalitet och prestande är långt över hårdvaran.

Hursomhelst, mjukvaran har 100 sidor som är bättre än hårdvaran. Hårdvaran har kanske 5 sidor som är bättre än hårdvara. Ändå säljs och används hårdvara. Rör, optiska komponenter. Sånt funkar bäst som hårdvara. Det har sitt specialle "nånting"-

Allt beror ju dessutom på musikstil, produktionsstil, arbetsvanor och pengar.

Jag vill ha lite passlig mängd hårdvara, men sku aldrig byte ut mitt powercore med sina kompressorer. Ändå har jag beställt en billig optorörkompressor åt mig (Pro VLA). Så snart skall jag jämföra och berätta (Pro VLA vs. Powercore 24/7).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj,det finns folk som tycker som jag 🙂 kul-men det där med 100 mot 5 vet jag ju inte förstås-gällande för/nackdelar 😉 skall man dessutom till att jämföra analogt mot digitalt så tänker jag att man gärna måste upp några snäpp i kvalitét och därigenom prislapp för att det ens skall vara relevant.

Det är bevisligen så här att man kan INTE,och jag vet att ni datornördar in i det sista kommer att hävda motsatsen men ni har tyvärr fel,alltså INTE simulera alla omständigheter/ljudbearbetningar/tweakar och inställningar som sker live i hårdvaran vilket borde säga sig självt-jag förstår att det ligger i sakens natur att de flesta på ett sådant här forum måste rättfärdiga sina teorier eftersom det annars skulla vara detsamma som att säga godnatt tll budgetstudions vara eller icke var osv men ta för fasen till er det som kunnigt folk gärna delar med sig av ibland gällande "riktig" utrustning-vet att många av er är med på galoppen men förvånande många famlar i mörkret i dessa dagar... 😳

Är det bara jag som tycker att fokus har flyttats från att spela in musik till att få det perfekta ljudet inom studiovärlden? Nån sorts snoppmätartävling det också antar jag.

synd att du tar det så banalt herr surikat---handlar om att skapa musik i första hand---har ALLTID gjort---trodde att detta forum hette studioforum???behandlas inte frågor och tips om teknisk utrustning osv på ett sådant???

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

i rock sammanhang brukar man ju rätt ofta komprimera brallorna av sångaren med en 1176. Har ni testat nåt liknande med UAD-pluggarna och blivit nöjda med resultatet?

Jo, jag har använt all-button-mode till sång. Attack och release reagerar ganska annorlunda då och jag tycker det kan vara svårt att ratta rätt. Men någon gång har jag blivit nöjd. Har för mig att jag använt en mer transparent kompressor före 1176'an då.

Ja, självklart "all in". Glömde nämna det. Tycker min distressor gör ett bra jobb med sitt "British mode"-läge eller vad dom kallar det. Nån dag skulle jag vilja jämföra och se hur UAD står upp. Får bli nästa projekt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Åt surikatet närmast, men också som allmänn point:

Här utgår vi från att vi redan kan sjunga, och spela, har just de instrument vi behöver och har en absolut hit i våra händer. Då är det väl på plats att diskutera (* såna här saker. Fattas ideérna, instrumenten och talangen är vi väl alla överens om att fel ställe att börja fixa är just de ställen som denna tråd behandlar.

(* Diskuterar, det är just det vi gör. Om olika ämnen. Och endel ämnen är på nivå 1 och endel är på nivå 100, och så kan det mycket väl vara utan att det automatiskt skulle bli en snoppelisnopp-tävling. Personligen är jag alltid intresserad av att läsa och höra åsikter av andra personer, oberoende om jag har andra åsikter, eller om ämnet ligger way out of min budget.

_NU_ är denna tråd långt utanför det vad den borde vara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

synd att du tar det så banalt herr surikat---handlar om att skapa musik i första hand---har ALLTID gjort---trodde att detta forum hette studioforum???behandlas inte frågor och tips om teknisk utrustning osv på ett sådant???

Jo det är klart att man kan prata om den tekniska biten, jag tror också att dyrare oftast betyder bättre. Men jag tycker att man lägger alldeles för stor vikt vid det. Bryr sig den genomsnittlige musiklyssnaren om att sången är inspelad med Behringergrejer istället för Neumanngrejer? Tyckte att Studios intervju med Loney, Dear var väldigt inspirerande och bra, att han spelade in allt ganska primitivt och mixade i dåliga högtalare och att det trots det faktiskt låter skitbra och folk gillar det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...