Jump to content
Annons

Musik köpt på iTunes..


nurfen

Recommended Posts

Annons

Jag tror inte att du kan ladda ner dem på nytt. Att formatera om hårddisken utan att backa upp sin musik är som att bränna sina vinylskivor på bål. Men maila Apple för säkerhets skull och hör efter, de borde ju ha information om dina köp lagrad, men jag är inte helt säker på att du kan få tag i den på nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag fattat det så är det kört om man inte gjort backup på den musik man köpt. plus att man måste avregistrera nånting i itunes innan man formatterar.. har för mig detta iaf. man kan högst ha låtarna registrerade tre gånger och för varje formattering nu gör utan att avregistrera försvinner en av de tre...

men jag har för mig att man inte får ladda hem köpt musik igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Man köper ju inte musiken utan användarrättigheter till den nerladdada instansen av musiken. Ända sättet att få det klokt ät ju att bränna ner det på en audio-CD, men då får man ju bränna ner 128kbps mp3 eller dylikt MS-DRM kakkaformat...

I slutändan av denna kedja drar man slutsatsen att köpa en riktig CD och sen rippa den för olika medium är det enda fungerande alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man köper ju inte musiken utan användarrättigheter till den nerladdada instansen av musiken. Ända sättet att få det klokt ät ju att bränna ner det på en audio-CD, men då får man ju bränna ner 128kbps mp3 eller dylikt MS-DRM kakkaformat...

I slutändan av denna kedja drar man slutsatsen att köpa en riktig CD och sen rippa den för olika medium är det enda fungerande alternativet.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

jag fattar i huvudtaget varför man köper så komprimerad musik. Snacka om nolldynamik eller ljud, om man är kräsen vill säga. Så fort jag är intresserad av nån musik så går jag och köper ett album. Man blir sällan missnöjd, istället för att lägga 140 spänn på bira en kväll kan man lika gärna göra sig själv och sin bransch en tjänst ...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fattar i huvudtaget varför man köper så komprimerad musik. Snacka om nolldynamik eller ljud, om man är kräsen vill säga.

Det handlar väl om tillgänglighet oftast. Om man lyssnar på lite smalare musik kan det vara ganska bökigt att få tag på skivorna snabbt och enkelt. Ofta får man beställa dem utomlands och det kan ta ett par veckor innan de dyker upp.

Personligen plockar jag hem musiken illegalt och sen beställer skivan. På så vis får man det bästa av båda världar 🙂

Men det kan vara lite besvärligt att beställa ibland som sagt. När jag skulle köpa Jen Woods senaste EP så fick jag gå till forex och växla ut 10 dollar som jag skickade i ett kuvert till det lilla distributionsbolaget i USA. Desvärre fick jag vänta ett par månader eftersom de var tvugna att pressa upp nya skivor. Fast som bonus fick jag ett handskrivet personligt brev tillsammans med skivan. 😄 Så går det till i den lilla världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

..hur gör man för att få tag på den när man formaterat datorn?

Fick formatera förut, och nu när jag loggar in på ITMS och trycker på "Köpt" så är det tomt. Men mina låtar då..?  🙂

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sedan. Mejlade då Apple. De lät meddela att jag kunde, med deras goda vilja och handpåläggning, åter ladda hem låtarna genom att i iTunes välja Avancerat\Leta efter inköp.... Funkade finfint 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

..hur gör man för att få tag på den när man formaterat datorn?

Fick formatera förut, och nu när jag loggar in på ITMS och trycker på "Köpt" så är det tomt. Men mina låtar då..?  😄

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sedan. Mejlade då Apple. De lät meddela att jag kunde, med deras goda vilja och handpåläggning, åter ladda hem låtarna genom att i iTunes välja Avancerat\Leta efter inköp.... Funkade finfint 😎

Hmm.. Ingenting händer när jag väljer "Leta efter inköp...". Vad ska hända? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man köper ju inte musiken utan användarrättigheter till den nerladdada instansen av musiken. Ända sättet att få det klokt ät ju att bränna ner det på en audio-CD, men då får man ju bränna ner 128kbps mp3 eller dylikt MS-DRM kakkaformat...

Det stämmer på de butiker som säljer Microsofts WMA-format. men inte för iTunes. Där äger du filen du köpt. Det är sant att du kan spela filen på max 4 datorer men du kan också avregistrera en gammal dator om du köper en ny. Det går ju inte med en WMA-fil dä du bara licensierar låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

nurfen: hittar du var man maila lägg gärna upp länk här. Nästan lika svårt att hitta mail på apples hemsida som MS.

Annars stämmer jag in med snyder. Itunes låtar kanske är lite bättre än WMA men i alla fall, helt bra är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

..hur gör man för att få tag på den när man formaterat datorn?

Fick formatera förut, och nu när jag loggar in på ITMS och trycker på "Köpt" så är det tomt. Men mina låtar då..?  🙂

Jag råkade ut för samma sak för ett tag sedan. Mejlade då Apple. De lät meddela att jag kunde, med deras goda vilja och handpåläggning, åter ladda hem låtarna genom att i iTunes välja Avancerat\Leta efter inköp.... Funkade finfint 🙂

Hmm.. Ingenting händer när jag väljer "Leta efter inköp...". Vad ska hända? 😄

Det som ska hända är att iTunes börja tanka hem din köpta musik igen. Du måste dock först kontakta Apple. Jag gjorde det här.

Lycka till! 🙂

L.C: Se länk ovan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...