Jump to content
Annons

Kraschade raid0-partitioner


pwayne

Recommended Posts

Har någon nån aning om vad som finns att göra åt följande deprimerande problem.

🙁🙁🙁

Igår försvann mina raid0-disk-partitioner plötsligt. Innan sa Windows nåt´ om inkonsekvenskontroll på enhet E:….

Nåväl: Jag har (hade…) tre Seagate Barracuda diskar om varder 250 Gb. En för operativ och program (två instanser av XP med separat boot) och två stycken i Raid 0 i två partitioner om vardera 250 Gb (enhet E: och F:)

Plötsligt 😆 försvinner alltså dessa partitioner och kvar finns E: men nu som en vanlig diskenhet om 250 Gb. På denna finns mapparna Recycler och ”System volume information” i övrigt inget.

Tittar jag i Partition Magic ser jag tre diskar varav den andra ännu saknar beteckningar men den tycks ha kvar partitioneringen i två lika stora delar (sedan ”raid-tiden”).

Finns det något sätt att återställa raid-enheten och därmed alla projekt och samplingbibliotek….

Jag har svårt att föreställa mig att diskarna är raderade, utan snarare har raidfunktionen/drivrutinerna ballat hur….

Jag gissar att det är kört men man får ju fråga i alla fall…..

Här en skärmdump också.

PartitionDump.jpg

Tacksam alla tips och idéer.

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det kanske inte är till någon hjälp men 2 ggr har jag råkat ut för att min dator crashat och efter mycket trixande har jag gett upp.

insett att allt var förlorat och formaterat och gjort om partitionerna med partion magic i samma storlek som tidigare.

installerat om windows och sedan vips så hittar datorn alla filer där dom låg förut fast jag har formaterat hela hårddisken. vet inte hur det gick till men det är några år sedan när jag hade win98.

det går inte att flytta hårdisken till någon annan dator och se om den hittar filerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

det kanske inte är till någon hjälp men 2 ggr har jag råkat ut för att min dator crashat och efter mycket trixande har jag gett upp.

insett att allt var förlorat och formaterat och gjort om partitionerna med partion magic i samma storlek som tidigare.

installerat om windows och sedan vips så hittar datorn alla filer där dom låg förut fast jag har formaterat hela hårddisken. vet inte hur det gick till men det är några år sedan när jag hade win98.

det går inte att flytta hårdisken till någon annan dator och se om den hittar filerna?

Problemet är att diskarna måste sammarbeta eftersom de är i raid. Hälften av informationen på den ena och hälften på den andra, var för sig "obegriplig information") typ vartannat ord 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Fan va trist, du har inga backuper?

Den senaste tidens projekt och idéer har jag inte backuppat. Samplingsbibliotek har jag på skivor men det tar en tid att koppla ihop dessa med programmen så det är ett digert arbete.....pust 🙂

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som är nackdelen med att köra Raid0 (som jag också gör, men enbart för ljudbiblioteken). Det blir snabbt, men mer osäkert än en ensam disk, eftersom all info går förlorad om bara den ena disken kraschar... 🙁

Ska man ha både hastighet OCH säkerhet, så är det 4 diskar som gäller, med Raid 10 eller 0+1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyckades med det omöjliga. Att rädda allt! 🙂😆😆

Så här var det:

Av någon anledning hade inställningarna i bios ändrats så att Raid-funktionerna var avstängda. Jag kom inte ens in i (post-bios-)programmen där man skapar raiddiskar. Detta tvingade mig till att gå igenom varje punkt för hur man skapar raid-diskar, vilket då förrutom drivrutiner etc kräver vissa inställningar i IDE-configutationen (Bios- main-menyn). När jag gjort detta kom jag plötsligt in i Raid-programmet där jag kunde se raid-paret!!! sen visste jag inte vad jag skulle göra utan "Esc:ade" och lät datorn starta upp. Är det nån som tror att jag blev lycklig när jag sedan klickar på "Den här datorn" och allt finns på plats!

Yipee! 😆

.....och Sixties du visste vad du pratade om:

det kanske inte är till någon hjälp men 2 ggr har jag råkat ut för att min dator crashat och efter mycket trixande har jag gett upp.

insett att allt var förlorat och formaterat och gjort om partitionerna med partion magic i samma storlek som tidigare.

installerat om windows och sedan vips så hittar datorn alla filer där dom låg förut fast jag har formaterat hela hårddisken. vet inte hur det gick till men det är några år sedan när jag hade win98.

det går inte att flytta hårdisken till någon annan dator och se om den hittar filerna?

....och jag behövde inte ens partitionera eller flytta diskarna. Bara några inställningar i BIOS!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då misstänker jag att du gör backup på dina projekt ganska omgående...? 😆

Skönt att det löste sig. Det är aldrig kul att tappa bort saker man har gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...