Jump to content
Annons

alla instrument på samma spår?


kurt_ko-ben

Recommended Posts

hej..om man spelar in via ett mixerbord så verkar ju alla instrument komma ppå samma kanal..kan man inte få dom separerade?? asså att man spelar ex gitarr bas o piano osv samtidigt, och får gitarren på ett spår, basen på ett osv...just nu får jag allt på samma spår..varför???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej..om man spelar in via ett mixerbord så verkar ju alla instrument komma ppå samma kanal..kan man inte få dom separerade?? asså att man spelar ex gitarr bas o piano osv samtidigt, och får gitarren på ett spår, basen på ett osv...just nu får jag allt på samma spår..varför???

Hur många ingångar har du på ljudkortet? Och vilket ljudkort har du?

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

...men då använder du ju bara två kanaler ut från mixern och kan alltså bara spela in ett stereospår eller två monospår...

Du måste alltså koppla för att använda fler utgångar att koppla spearat till dina 4 ingångar på kortet - annars spelar du förstås in den mix som du lyssnar på...

Finns det Inserts på mixern, så brukar det gå bra att använda dem som "Direct out" (finns säkert beskrivet i manualen till mixern i så fall). Finns det inga Inserts, så blir det knepigare - och jag misstänker att du inte har mer än 2st effekt-tappningar på den mixern - så då kan du inte lösa det.

Är det bara två olika monokällor du vill spela in samtidigt, så kan du använda effekttappningarna och skicka t ex sången på, medan gitarren får gå ut på effekttappning nr 2...

Link to comment
Dela på andra sajter

jaa där finns bara två main out på denna mixern...förresten..vet du om man kan få olika effekter på varje kanal? ex chorus på ettan och reverb på tvåan o sådär??

kan jag inte lösa mitt stora problem med att jag spelar in allt på sama kanal då??

FETTA!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att spela in olika saker samtidigt på varsin kanal, så måste du naturligtvis skicka in olika ljud på flera kanaler också... Utan att ha fler utgångar från mixern, kan du bara få ut 2 kanaler separat.

Effekter? Menar du i Cubase då, eller?

Det är bland de mest grundläggande funktionerna, så det skulle nog vara ganska bra om du drog fram manualen och bläddrade lite, så blir det mycket lättare ganska snabbt - och dessutom lättare att ställa relevanta frågor som andra kan förstå... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

lite skumt att allting kommer på sama kanal...jag vill ju ha det splittat...gitarr på ena kanalen, bas på andra..osv osv...det var det som var min tanke med detta...hmm..och enligt musikaffären skulle det gå hur bra som hellst:...

Det som klas försökt förklara är att det inte är det minsta skumt att alla ljud kommer på samma kanal.

Betänk följande enkla allegori:

Du kopplar en vattenslang till en kran. Till en annan kran kopplar du en annan slang. Efter några meter kopplar du samman de båda slangarna till en enda större, med vilken du vattnar gräsmattan. Inte tusan sprutar det två strålar från slangen bara för att vattnet ursprungligen kom från två källor?

Link to comment
Dela på andra sajter

lite skumt att allting kommer på sama kanal...jag vill ju ha det splittat...gitarr på ena kanalen, bas på andra..osv osv...det var det som var min tanke med detta...hmm..och enligt musikaffären skulle det gå hur bra som hellst:...

Ja det ska gå bra. Ditt ljudkort har ju fyra ingångar och du har fyra inserts på mixerbordet. Varför du inte får mer än två ingångar att funka samtidigt vet jag inte, jag har ingen som helst erfarenhet av ditt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..nej jag är lite trött på det...funderar på att köpa nytt...

vad rekomenderas...jag vill såklart kunna spela in separat som jag sagt...det är det som krävs...

Det som rekommenderas och krävs... är väl att du läser manualen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör så här: I insertjacket på kanal 1 p ådin mixer sticker du ner en telekontakt ungefär halvvägs. Den andra telekontakten på sladden stoppar du in i ditt ljudkorts Line In 1.

Gör likadant på kanal 2-4 på din mixer resp. ljudkort.

Det knepigaste med att gör på detta sätt är att man inte stoppar ner telekontakterna helt och hållet i mixerbordets insertjack.

Du får helt enkelt dra upp/ skjuta ner telekontakten tills du får ljud in i datorn från något instrument. När du har ljud är det bara lämna telekontakten som den sitter och sticka ner resterande kontaker som ska in i insertjacket lika långt.

Detta sätt är inte det optimala, men det enda vettiga att göra dte på med den mixer du har nu.

Lycka till!

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon snäll moderator kanske kunde slå ihop nedanstående trådar med denna, eftersom det blir lite förvirrat med samma diskussion på flera ställen... 😲

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=53&t=23390

https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=12&t=23389

Link to comment
Dela på andra sajter

har testat det där nu som u sa med att köra insertsjacken halvägs...

får fortfarande blandade instrument på sammma spår...

och inställningarna verkar va rätt..

är det ingen som kör med cubase eller vet hur mitt ljuskort steinberg mi4 fungerar...lite lättare att å hjälp då..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har pm kurt-ko-ben

/Filip

Edit: blandade ihop dina trådar. någon annan hjälper dig säkert i denna elelr någon annan tråd.

ps. starta itne nya trådar överallt om samma sak. 😳

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

haha nej jag ska itne gröa det..såg att många blev irriterade igår..men jag startade försten tråd på fel ställe, sen tog jag en annan tråd på inspelning men sen hitta jag ljudkort o det var ju det mitt problem är så stara jag en där..

sorsry..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...