Jump to content
Annons

ZIP IT släpper debutskiva gratis på nätet


ZIP IT (oregistrerad)

Recommended Posts

ZIP IT (oregistrerad)

Lundarockarna ZIP IT utmanar de stora skivbolagen genom att släppa sin debutskiva Ready To Roll på nätet - och endast på nätet - för gratis nedladdning.

Det fanns en tid då artisterna var skivbolagens slavar och varenda ton som spelades skulle inbringa pengar i kassan. Denna tid är förbi, menar ZIP IT, som vänder på det hela och uppmanar fans och rockentusiaster att ladda ner nya skivan Ready To Roll från bandets hemsida - helt gratis. "Plattan" består av 12 självskrivna låtar som spelades in förra hösten och vintern. Efter strul med flera inblandade skivbolag bestämde bandet att musiken var viktigare än pengar.

- Påtryckningar av fans gjorde att vi insåg att det inte längre var någon idé att vänta på en halvhjärtad lösning från ett skivbolag som inte kunde leverera. Vi satte oss ner och kom fram till att vi gör det hela på vårt eget sätt istället och hoppas att det passar våra fans, säger bandets sångare och gitarrist Emil Ekbladh.

Övriga medlemmar Ola Johansson (gitarr), Martin Andersson (bas) och Ola Larsson (trummor) var med och putsade på lösningen som skulle bli banbrytande i musikbranschen.

Ready To Roll är inspelad i YLA Studios i Malmö och mastrad på Cutting Room i Stockholm. Skivan finns att ladda ner gratis på bandets hemsida http://www.zipitonline.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Det fanns en tid då artisterna var skivbolagens slavar och varenda ton som spelades skulle inbringa pengar i kassan.

När var denna tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en tid då artisterna var skivbolagens slavar och varenda ton som spelades skulle inbringa pengar i kassan.

När var denna tid?

Den pågår väl än i våra dagar... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt ok! 😳

Och ett jäkla bra initiativ även om det ej är banbrytande och gjorts ett tag, men av hur många egentligen? Hela album dessutom?

Tycker det är skitbra att visa att pengarna betyder mindre än musiken.

Samtidigt som jag tycker att musiken som erbjuds av Zip it borde vara i fokus istället för vad och hur de skrivit inlägget... 😄

Iaf...jäkligt bra låtar... 🙂

Mvh

Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte är banbrytande utesluter ju inte att man kan påstå det som ett rent PR-trick för att påbättra distributionen... 😉

Nä, detdär är ju microsoft mästare på. Fast deras trick är ju oftast att ta idéer som andra företag kom på för åratal sen men som inte folk i allmänhet känner till och kalla det för deras "innovationer". Men i detta fallet känner väl de flesta till att artister släppt sina skivor gratis på nätet? Så det blir lite löjligt att försöka framstå som att de är banbrytande. Sedan Wilco släppte sin Yankee hotel foxtrot gratis på nätet och blev mäkta populära av det så har fler försökt söka lyckan på det viset.

*gäsp*

Förresten, jag uppfann hjulet igår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte är banbrytande utesluter ju inte att man kan påstå det som ett rent PR-trick för att påbättra distributionen... 😄

Nä, detdär är ju microsoft mästare på. Fast deras trick är ju oftast att ta idéer som andra företag kom på för åratal sen men som inte folk i allmänhet känner till och kalla det för deras "innovationer". Men i detta fallet känner väl de flesta till att artister släppt sina skivor gratis på nätet? Så det blir lite löjligt att försöka framstå som att de är banbrytande. Sedan Wilco släppte sin Yankee hotel foxtrot gratis på nätet och blev mäkta populära av det så har fler försökt söka lyckan på det viset.

Det var aaaaaabsolut inte min mening att försvara den här typen av PR, men jag förstår den. Dock inte att försöka marknadsföra sig på det där viset på ett forum som det här. Här är det inga nyheter, här tolkas det mest som SPAM.

Men däremot - att få en sån notis i dags- eller kvällsblaskan kan vara ett smart PR-trick. Sven Svensson och Rune Rövhål som läser det och inte är lika "på" som nördarna här, kommer säkert att ladda ner och berätta för sin bekanta att och vad han laddat ner. Musiken sprids, efterfrågan ökar, spelningar bokas. Typ. Och kanske även ett skivkontrakt på sikt.

Men som sagt, här på detta forumet har det ju inte samma effekt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ZIP IT (oregistrerad)

Tackar för alla kommentarer och respons.

Hoppas att ni gillar det ni hör.

Så länge ni laddar ner materialet och ger det en chans så bryr jag mig inte så mycket vad ni tycker om världsläget för gratis nätmusik. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan Wilco släppte sin Yankee hotel foxtrot gratis på nätet och blev mäkta populära av det så har fler försökt söka lyckan på det viset.

då kan jag väl passa på att nämna att the smashing pumpkins släppte deras sista skiva (Machina II) för nerladdning redan 2000... så Wilco var ju inte heller först =) men det blir väl inte en sämre idé, bara för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

då kan jag väl passa på att nämna att the smashing pumpkins släppte deras sista skiva (Machina II) för nerladdning redan 2000... så Wilco var ju inte heller först =) men det blir väl inte en sämre idé, bara för det?

Oh nej, de var verkligen inte först med det (inte smashing heller). Men de är de som blivit mest omtalade och efterapade vad jag vet, det var därför jag nämde det.

Link to comment
Dela på andra sajter

då kan jag väl passa på att nämna att the smashing pumpkins släppte deras sista skiva (Machina II) för nerladdning redan 2000... så Wilco var ju inte heller först =) men det blir väl inte en sämre idé, bara för det?

Oh nej, de var verkligen inte först med det (inte smashing heller). Men de är de som blivit mest omtalade och efterapade vad jag vet, det var därför jag nämde det.

då kommer ju onekligen följdfrågan: vilka/vem var först?!? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

då kommer ju onekligen följdfrågan: vilka/vem var först?!? 🙂

Ja säg det du. När jag började driva min musikcommunity 97 så hade vi iaf två band som la upp hela sin produktion där. Och jag tror konkurrenterna mp3.com hade ännu fler (något elektroniskt som fick massa uppmärksamhet vill jag minnas). Men jag minns ärligt talat inte namnet på banden. Jag kan nog kolla upp det om du verkligen vill veta 😄 (jag har alla loggar och musik kvar nånstans i bråten)

Men inget av banden var ju välkända band så de kanske inte räknas? men det är ju åas inte zip it heller:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i vilket fall som helst att det är väldigt konstigt att det här släpptes igenom som nyhet av forumets administratörer. För det första släpptes skivan enligt "ZIP IT"s egna websida för nästan tre månader sedan - knappast något nytt alltså - och för det andra är detta, att släppa sin musik gratis på nätet, något som många av oss på forumet har gjort de senaste 5-10 åren - alltså absolut inget unikt, banbrytande eller utmanande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en tid då artisterna var skivbolagens slavar och varenda ton som spelades skulle inbringa pengar i kassan.

När var denna tid?

😄

Heja glaskatten!

BTW - På måndag kommer det nytt på Bevlar. Helt gratis - sjukt banbrytande! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en tid då artisterna var skivbolagens slavar och varenda ton som spelades skulle inbringa pengar i kassan.

När var denna tid?

🙂

Heja glaskatten!

BTW - På måndag kommer det nytt på Bevlar. Helt gratis - sjukt banbrytande! 😮

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh. Typiskt forum-mob-beteende, "ni skrev fel, buää, nu ska vi tjata om det i varenda inlägg istället för att diskutera det som var tanken!". Yadayada. Skitbra av ZIP IT att göra detta tycker jag (och likväl skitbra att alla andra som gör det gör det), tråkigt bara att dom valde wma istället för mp3 eller ogg eller så. Sen var kanske inte musiken riktigt min grej ändå, men det spelar mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns en tid då artisterna var skivbolagens slavar och varenda ton som spelades skulle inbringa pengar i kassan.

När var denna tid?

Jag är också intresserad. Jag tror "ZIP IT" lever i en fantasivärld. Men jag vet ju inte. Well?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...