Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Är just i tagen och ska köpa mig ett matchat par små membransmickar och har hela tiden tänkt att jag ska köpa ett par Oktavor, dock har jag nu på senare tid

börjat snegla åt ett par lineaudio cm3. Är det någon som har något bra argument varför jag ska välja någon? eller något argument varför jag inte ska välja någon?

Kanske tillochmed finns någon som har erfarenhet av båda?

Tacksam för svar

... och ja jag har lyssnat på claes testsite

Redigerat av Elton
Annons
Postat

CM3 är ju inriktad på att ha ett ofärgat ljud, precis som allt från Line Audio Design. Det är perfekt om man vill ha just ett ofärgat ljud.

I vissa fall vill man ha en mic som tillför lite färgning - och MK012 gör det, inte extremt på något sätt - men mycket snyggt.

Du har ju redan lyssnat - så det är inte lönt att nämna min testsite :rolleyes: - men till syvende och sist är det ju en fråga om tycke och smak - och är något som egentligen bara du själv kan avgöra. Jag gillar MK012 bättre, men CM3 är också en väldigt bra mic...

Glasklart svar, eller hur...? 🙂

Postat

Fråga till Claes:

Hur upplever du skillnaden mellan CM2 och CM3? Jag har använt CM2 och tycker det är mycket mick för pengarna.

Har lyssnat på din testsite och där upplever jag att CM3 är aningen tunn jämfört med CM2. Fast det kanske är en liten skillnad i nivå som ger mig den känslan.

Postat

Jag köpte CM3:erna i förrgår och har väl inte prövat dom sådär jättemycket förutom som trummik där en av CM3:erna sitter riktad genom trumsetet mot virveln.

Ska dock köpa en bärbar datorn idag och börja spela in lite på jobbet så först då kanske jag märker hur bra de är.

Det roliga är att när jag köpte CM3:erna på Jam så pratade vi en del om de olika mikrofonerna de hade och säljaren rekomenderade mig ett par AKG-mikar för 7200:- som han nu kunde sälja för 6900:- men det var för dyrt för mig. Vi kom in på CM3:erna och jag frågade vad man egentligen fick om man gick upp till Rödes NT5:er.

Han kunde faktiskt inte säga något direkt vettigt så det slutade med att han bara sa rakt av: "Äh, köp CM3:erna" 😄

Jag fick uppfattningen av att han gillade dom bättre än Röde-mikarna så då vart jag nöjd 🙁

Postat
Fråga till Claes:

Hur upplever du skillnaden mellan CM2 och CM3? Jag har använt CM2 och tycker det är mycket mick för pengarna.

Har lyssnat på din testsite och där upplever jag att CM3 är aningen tunn jämfört med CM2. Fast det kanske är en liten skillnad i nivå som ger mig den känslan.

Det är ju svårt att beskriva.

CM3 har lite lägre brus och rakare frekvensgång över ett lite utökat frekvensområde. Den ska också ha jämnare svar "off-axis" än CM2, men det har jag inte alls provat, så där får jag lita på Rogers ord (han brukar vara kinkig... 😄 ). Om du upplever den tunnare än CM2, så är det troligen nivån som luras, eftersom CM3 når lite längre ner i basen - men de har ju en väldigt lik karaktär, eftersom Line Audio alltid strävar efter ett så neutralt ljud som möjligt. 😄

Postat

Jag är så nöjd med min CM2 att jag "inte behöver" en CM3, fast man är ju ändå sugen...

//peAk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.