Jump to content
Annons

hur mycket mer prestanda med mer RAM?


ketri

Recommended Posts

Har en P4 3.0 med 1GB ram nu som jag kör Pro Tools 6.7 på. Det fungerar väldigt bra men på senaste tiden när vissa inspelningar blivit stora med mycket pluggar så blir datorn väääääääldigt trött och vill ibland inte ens spela upp projektet. Det är ju inte så kul att behöva offra ett reverb eller en kompressor för att man ska kunna fortsätta mixa.

Skulle det hjälpa att pilla i 1gb ram till? Eller räcker det kanske med 512?

Är inte så hemma på datorprylar och vad som gör vad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Antar du att du inte kör HD eller nåt annat?

Kolla i aktivitetshanteraren under fliken prestanda.

Här får du en hint om CPU och minnestillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar du att du inte kör HD eller nåt annat?

Kolla i aktivitetshanteraren under fliken prestanda.

Här får du en hint om CPU och minnestillstånd.

Som jag skrev så har jag inte så stor koll på datorer och så har jag inte datorn hemma utan i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mer minne är alltid bra.

Kör man mycket stora samplingar behövs mycket ramminne.

Jag har 1GB själv, med 1GB har jag inga problem med minnet.

Nu behöver jag mer CPU :-)

JL

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, jag skaffade 512Mb till redan befintliga 512Mb, men måste säga att jag inte upplevde någon större revolution speciellt när man använder CPU intensiva instanser som VSTi. Live4 , reason,wavelab visade exakt samma CPU användning som förut , men antagligen har jag nu större marginaler när jag använder samples, men inget jag heller märker av ......., och inget går snabbare för det heller 😳

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Man får inte kraft över till pluggar för att man skaffar mer minne.. Det är CPU:n som behöver mer kräm. Däremot är mycket minne alltid bra att ha 😳

Man får inte det? Har faktiskt aldrig fattat helt hur en dator jobbar.

Någon får väldigt gärna förklara 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En samplingsbaserad VSTi använder mycket minne (typ Kontakt, Orkesterpluggar osv), medans syntpluggar och effekter drar mycket CPU. Använder du mycket samplingsgrejer, köp mer minne, använder du mycket effekter, köp en ny CPU.. 😄

Själv kör jag mycket av både och, så jag har en P4 på 3 GHz (som ska uppgraderas) och 2 GB minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju dra en liten översiktlig förklaring om hur datorer arbetar...

Först några grundläggande regler:

* Allt datorn ska jobba med måste ligga i minnet (RAM).

* Allt datorn jobbar med är ettor och nollor (bitar).

RAM är väldigt snabbt i förhållande till andra lagringsmedia. Detta eftersom det inte är något fysiskt minne utan det använder helt och hållet elektricitet. Innehållet kan bara ses genom att mäta spänningarna. Utan elektricitet - inget minne, så när strömmen bryts är allt i RAM borta för evigt. RAM används därför inte för saker man vill spara, utan det används bara tillfälligt för saker man vill att datorn ska jobba med.

På hårddiskar har man ett filsystem för att hålla ordning på vad som finns lagrat var och vad som är ledigt. Men någon sådan lyx finns inte i RAM. Där ligger allt huller om buller. Enda sättet att få någon logik i röran är minnesadresserna. Varje lagringsplats representeras av ett tal (minnesadressen). En lagringsplats rymmer åtta bitar, dvs en byte (ett tecken). Så har man 1 GB minne finns det alltså cirka en miljard lagringsplatser som numreras från noll till en miljard.

För övrigt använder dagens datorer 32 bitar för minnesadresser, vilket innebär att det högsta talet är 2^32 (2 upphöjt till 32), med andra ord 4 miljarder, dvs 4 GB vilket då är gränsen för hur mycket minne datorn kan hantera. Men 64-bitar väntar runt hörnet.

När ett datorprogram vill använda RAM så ber den datorn om tillstånd. Programmet talar om för datorn hur många lagringsplatser (bytes) det behöver. Går datorn med på det så säger den "Ja, visst, varsågod" och lämnar över minnesadressen till den första lagringsplatsen. Därefter reserverar den efterföljande lagringsplatser tills det blir så mycket som programmet begärde. Datorn håller reda på att det området hör till det programmet och släpper inte in något annat program där. Programmet måste själv hålla reda på hur stort utrymmet är. Skulle programmet bege sig utanför så sker det på egen risk. Så länge utrymmet inte är reserverat av något annat program så funkar det, men utrymmet kan ju när som helst reserveras åt något annat program eftersom datorn betraktar det som ledigt. Och irrar man planlöst omkring i minnet är risken att man plötsligt stöter på något reserverat område. Och gör man det så kraschar programmet... "Programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer att avslutas"...

Därför får ju programmen bara använda minne de fått reserverat åt sig. Skulle datorn svara nej på en begäran om minne så måste programmet kunna hantera det, annars kommer det genast att krascha då det inte går att använda minne som inte finns.

Säg nu att vi ska spela på ett VST-instrument som består av samplingar. Då är det ju datorn som ska skapa ljudet. Datorn ska med andra ord jobba med VST-instrumentet och den måste därmed ladda in det i minnet. Datorn kollar hur mycket plats instrumentets ljud tar på hårddisken och begär så mycket plats i minnet. Får den det så kopierar den ljuden till minnet och datorn kan därefter jobba med ljuden.

Samplingar tar ju som bekant upp mycket plats. Man brukar ju först och främst prata om antal bitar. 16 eller 24 bitar är ju vanligt. Det antalet bitar anger är storleken på varje sample. Sedan har vi samplingsfrekvensen, vanligtvis 44100, 48000 eller 96000 Hz. Den anger hur många samples det är per sekund. 24 bitar är ju 3 byte (24/8) och vid 96000 Hz blir det alltså 3 * 96000 = 288000 bytes. Per kanal. Per sekund. En stereosampling i 20 sekunder tar alltså upp 2 * 288000 * 20 = 11 520 000 bytes (11 MB).

Så, säg nu att vi har laddat in alla samplingar i minnet. Vad händer då när man trycker på en tanget på midi-klaviaturen? Jo, då ska det ju bli ljud. Och hur blir det ljud? Jo, genom att datorn kopierar en följd av ettor och nollor från minnet till ljudkortet. Men hur vet den vilka ettor och nollor den ska ta? Jo, det är nu processorn kommer in i bilden...

Processorn kan ta saker från en minnesadress och göra något med dem. Den kan flytta saker från en del av minnet till en annan eller utföra matematiska beräkningar. Att bara flytta saker är enkelt och går snabbt. Matematiska beräkningar kan ta lite längre tid beroende på hur avancerade de är. Jobbar man bara med heltal är det enkelt.

Ska du bara spela upp en sampling, exakt samma som redan ligger i minnet i samma format, så rör det sig i princip bara om att flytta från minnet till ljudkortet och det går snabbt. Men har du åtta spår som ska mixas ner till två och med diverse effekter, ja då behövs ju en massa matematiska beräkningar också och då får processorn mer att göra.

Så här långt är det egentligen inga problem för någon dator oavsett processorkapacitet. Problemet uppstår först när man börjar ställa krav. Va? Räcker det inte med att ljudet är klart om en timme? Vill du ha det nu?

Datorn får en begäran om att generera ett ljud. Den hämtar grundmaterialet från minnet och utför matematiska beräkningar. Resultatet av beräkningarna sparas i minnet varifrån det skickas till ljudkortet.

Är datorn långsam och man vill vara säker på att få ljudet utan avbrott måste man ge datorn ett försprång (högre latency). För när ljudkortet börjar spela kommer den ju att plocka 288 bytes varje millisekund och datorns processor måste alltid ligga före och kunna leverera mer, för tar det slut i ljudkortet tar ju ljudet slut. Det hackar.

Skulle man använda ett VST-instrument som inte består av samplingar utan i stället simulerar en analogsynth så går det inte åt lika mycket minne. Det finns ju inga samplingar att ladda, bara matematiska formler.

Ska vi försöka oss på en sammanfattning så, mer minne och snabbare processor går hand i hand. Man om burken "swappar" mycket kan det vara värt att skaffa mer minne först. Windows har nämligen något som kallas "virtuellt minne". Det är finess som gör att Windows aldrig (nåja) säger att minnet är slut utan i stället så rensar den automatiskt i minnet när det behövs mer plats. Den tar dock inte bort sakerna helt och hållet, utan de flyttas till hårddisken och så ligger de där tills de behövs igen, då flyttar Windows tillbaks dem till minnet (och flyttar undan något annat om det behövs). Proceduren kallas för att "swappa" [svåppa] och man märker det tydligt på att det går segt och hårddisken jobbar för högtryck. Det tar för saker att visa på skärmen, det går långsamt att växla mellan programmen. Händer sånt ofta är det bra att skaffa mer minne.

Sa jag "liten översiktlig"? Det går att berätta mycket om datorer. Mycket, mycket mer. Men det får bli en annan dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ska jag tame´fan printa ut på det dyraste printerpapper jag har och glasa in det i en förgylld ram ! Tydal , du anar inte vad du ställt till med. Funnes det ett pris för "Årets mest kristallklara pedagog " så är du given.

Mycket intressant , tackar och bockar 😳

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var mkt informativt och bra,med mer minne menar du förstås ram va???

Jag har i min P4 2.4 gHz 1024 ram 1 hd på 80 gb (system/program)

och en på 120 gb(musikfiler) tycker det borde räcka och det säger alla jag talat med att det också gör men faktum kvarstår,datorn har blivit förbaskat seg och som jag nämnt i tidigare inlägg så får den spikar i datormätaren (den till höger om cpu mätaren i cubase sx2)vid minsta lilla nu för tiden-det var inte så förut...

Försöker och försöker komma fram till vad det är som felar här,har gjort allt enligt optimering och defragmentering osv utan resultat,börjar inbilla mig att det blev så här när jag gick över till windows XP-hade 2000 förut och det var aldrig några probleeeem! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

det blev så här när jag gick över till windows XP-hade 2000 förut och det var aldrig några probleeeem! 😕

XP kräver mer av datorn, så det är inte otroligt. Du kan snabba den genom att minska på det antal program som körs i bakgrunden. Börja med att kolla på ikonerna nere till höger vid klockan och avsluta dem du inte behöver när du jobbar med musik. Tryck sedan Start, kör och skriv services.msc och tryck OK. Då får du upp en lista på vilka systemprogram du har igång. Kolla igenom alla som har startmetod "automatiskt". Läs beskrivningen och ändra dem du inte behöver till "manuellt". "Manuellt" innebär att datorn kommer att starta den först när den behövs. Stoppa de systemprogram du inte behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Det här ska jag tame´fan printa ut på det dyraste printerpapper jag har och glasa in det i en förgylld ram ! Tydal , du anar inte vad du ställt till med. Funnes det ett pris för "Årets mest kristallklara pedagog " så är du given.

Mycket intressant , tackar och bockar 🙂

Fucking word up! Det var precis ett sånt där svar jag ville ha på min fråga! 😎 Fast jag hade ju inte den blekaste aning om att det kunde bli så många rader av det hela 😛

Den här tråden blev ju helt plötsligt en kvalificerad yrkesutbildning! 😳

Hemskt mycket tack för detta!

Tydal for president!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer mig och och vrålar i hyllningskören Tydal!

men hur vet jag när jag har slut på minne? jag kör med 1gb (och är på väg att dubbla det) men kollar man i aktivitetshanteraren i XP så ser det ut som att virtuellt minne används trots att ram-minnet är uppe i typ 700mb. kommer windows alltid att vilja använda virtuellt minne oavsett hur mkt ram jag har? (jag vet att man kan stänga av växlingsfilen manuellt)

det skulle vara trist att stoppa i 1gb till och upptäcka att det inte hade ngn effekt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm...

Jag kör på en P4,3.2 med 2Gb ram...och jag kan oxå känna att det knakar

i fogarna ibland. Men det knasiga är inte ett fedeproject, utan det kan börja

redan vid ett par tre spår med VSTi och lite dsp på spåren...Visst kan erkänna

att de flesta är samplingsbaserade...

Jag kör på 2x250Gb diskar med system och program på ena och ljud/projects

bibliotek på andra....

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt använder dagens datorer 32 bitar för minnesadresser, vilket innebär att det högsta talet är 2^32 (2 upphöjt till 32), med andra ord 4 miljarder, dvs 4 GB vilket då är gränsen för hur mycket minne datorn kan hantera. Men 64-bitar väntar runt hörnet.

Jag kan uppgradera min dator upp till 16 GB RAM

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan uppgradera min dator upp till 16 GB RAM

Det är klart, har man sagt A får man väl säga B, även om man hade hoppats på att inte veckla in det alltför mycket...

För datorprogrammen och programmeraren fungerar det så med minnesadresser som jag skrev, de består av 32 bitar och det finns en gräns på 4 GB. Men det är inte det riktiga minnet, utan det är "virtual" memory. Internt så gör datorn om dessa virtuella minnesadresser till riktigt minne. På moderna intel-processorer finns en finess som heter PAE (Physical Address Extension), ett tillägg på fyra bitar som gör att man kan ha riktigt minne upp till 64 GB (36 bitar).

Men operativsystemet måste också vara med på det. Windows XP stöder bara 4 GB. Det är först Windows Server 2003 Enterprise Edition som har stöd för 64 GB RAM.

Att du kan uppgradera datorn till 16 GB RAM betyder bara att det finns plats för så mycket minne på moderkortet. Sen är det upp till dig att välja ett operativsystem som kan hantera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan uppgradera min dator upp till 16 GB RAM

Det är klart, har man sagt A får man väl säga B, även om man hade hoppats på att inte veckla in det alltför mycket...

För datorprogrammen och programmeraren fungerar det så med minnesadresser som jag skrev, de består av 32 bitar och det finns en gräns på 4 GB. Men det är inte det riktiga minnet, utan det är "virtual" memory. Internt så gör datorn om dessa virtuella minnesadresser till riktigt minne. På moderna intel-processorer finns en finess som heter PAE (Physical Address Extension), ett tillägg på fyra bitar som gör att man kan ha riktigt minne upp till 64 GB (36 bitar).

Men operativsystemet måste också vara med på det. Windows XP stöder bara 4 GB. Det är först Windows Server 2003 Enterprise Edition som har stöd för 64 GB RAM.

Att du kan uppgradera datorn till 16 GB RAM betyder bara att det finns plats för så mycket minne på moderkortet. Sen är det upp till dig att välja ett operativsystem som kan hantera det.

OSX har inga problem med det vad jag vet, det är väl förövrigt ett 64-bitars system?

Link to comment
Dela på andra sajter

OSX har inga problem med det vad jag vet, det är väl förövrigt ett 64-bitars system?

Ah, just ja, det är rätt många här som har Mac. Det tänkte jag inte på. De flesta man kommer i kontakt med kör ju annars Windows. Själv kör jag mest Linux, men även Windows till viss del. Är uppvuxen med DOS.

Jo, mig veterligen är OSX 64-bitar, men jag kan för lite om Mac för att säga säkert. Men det förutsätter ju att även processorn är 64-bitar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi kanske kunde återgå till ursprungsfrågan?

Alltså:

Hur mycket ökar prestandan med mer ram?

Hur långt är ett rep?

Det beror ju på vad du ska göra naturligtvis. Kör du mycket samplingar?

Stylus, Atmosphere, Trilogy, dfhs, bfd så är det ljud som laddas in å läggs i minnet tills du spelar in dom/ bouncar ner.

Rent kraftmässig så märker du ingenting. Möjligvis höjjer taket på nåt mer audiospår beroende på buffert i dina inställningar.

Mer cpurelaterade pluggar får du inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag köpt 2 GB extra minne, sammanlagt 3 i Powermacen när jag fått in dom. Får se om det blir nån skillnad, kommer ju åtminstone gå mycket smidigare med DFH.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi kanske kunde återgå till ursprungsfrågan?

Alltså:

Hur mycket ökar prestandan med mer ram?

Man kan få en bra hint om vad man själv vore mest hjälpt av; mer ram-minne eller snabbare CPU, så här (i Windows):

Starta först ditt musikprogram och ladda någon tung låt och låt den gå på play i bakgrunden. Öppna sen aktivitetshanteraren genom att högerklicka på aktivitetslisten längst ner på skärmen. Välj "Prestanda"-fliken så ser du två mätare till vänster. Den övre visar CPU, och den undre visar i princip ram minnet.

Den övre (CPU-) mätaren är typ samma som man kan se i Cubase eller Logic. Om den pendlar upp mot 75-100% så är du nära taket på din CPU. Att köpa mer ram minne hjälper inte alls då. Då är det snabbare CPU du behöver. Dubbelt så snabb CPU ger hälften belastning på samma låt (ungefär).

Den undre mätaren har lite underlig skala. Men regeln här är att den siffran som står under mätaren (i MB eller GB) inte bör vara högre än så mycket ram minne du har. Det kan funka bra en liten bit över den gränsen också, men då är man i riskzonen! Det som händer om man ligger för högt på den här skalan är att datorn blir väääldigt långsam och/eller kraschar eller inte hinner med. Datorn försöker nämligen då använda hårddisken istället för det riktiga ram-minnet (den "swappar" som tydal beskrev!). Om det är denna gräns man stöter på hjälper ingen ny CPU i världen. Bara mer ram.

Om du däremot har marginal kvar på minnesmätaren till hur mycket ram du har, hjälper det typ ingenting att köpa mer ram. Inget går fortare för det.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp!

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...