Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag köpte dessa förra veckan, efter att ha startat denna tråd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=22707

(för er som inte orkar läsa den tråden, så är det 2st demoex. av Yamahas MSP10 från Musikpunkten)

Ljudet är ju toppen, men de surrar rätt mycket tycker jag. 😳

Det är inte nån utsignal från datorn eller ljudkortet för surret finns även där då allt utom själva monitorerna är avstängda. Tidigare har jag alltid mixat genom stereon (detta är mina första monitorer) så jag vet inte alls ifall det är vanligt att de surrar!? 😏

Det kommer från både basen och diskanten, på båda monitorerna så det verkar ju inte vara bara en liten grej som skulle vara trasig (om nåt öht är trasigt)?

Jaja, surrar era monitorer också, eller är det bara mina?

Är det nåt jag borde kolla upp?

MVH Martin

Redigerat av mtornros
Annons
Postat
  Bobogura sa:
Låter som du inte har jordade uttag...

Kolla detta och prova i jordade uttag....

Aha, har faktiskt ingen aning om mina uttag 😆

Ska kolla upp det! Det vore toppen om det var så enkelt!

Postat (redigerat)
  AXL THE ROCKER sa:
  Bobogura sa:
Menar alltså jordade vägg eluttag.

Är dom inte jordade så lär det surra ....

.

Jaha.. dom är jordade!

Ok... är dom magnetiskt avskärmade.

Kan ju va dålig kvallite på kablar eller kanske dein mixer inte är toppen..

Kopplade tex in mina i en beringer mixer häromdan å då surrade mina genelec 8030 som fan med. det gör dom inte i vanliga fall när dom är kopplade direkt till ljudkortet..

Redigerat av Bobogura
Postat
  mtornros sa:
Ljudet är ju toppen, men de surrar rätt mycket tycker jag. 🥰

Det är inte nån utsignal från datorn eller ljudkortet för surret finns även där då allt utom själva monitorerna är avstängda. Tidigare har jag alltid mixat genom stereon (detta är mina första monitorer) så jag vet inte alls ifall det är vanligt att de surrar!? 😆

Hur haru kopplat dem?

Postat
  Pazo sa:
  mtornros sa:

Det är inte nån utsignal från datorn eller ljudkortet för surret finns även där då allt utom själva monitorerna är avstängda. Tidigare har jag alltid mixat genom stereon (detta är mina första monitorer) så jag vet inte alls ifall det är vanligt att de surrar!?  😆

Hur haru kopplat dem?

Direkt från main out på fireboxen.

Inget mixerbord eller nånting..

Och som sagt surrar det även när allt annat är avstängt.

Postat
  mtornros sa:
  Pazo sa:
  mtornros sa:

Det är inte nån utsignal från datorn eller ljudkortet för surret finns även där då allt utom själva monitorerna är avstängda. Tidigare har jag alltid mixat genom stereon (detta är mina första monitorer) så jag vet inte alls ifall det är vanligt att de surrar!?  😆

Hur haru kopplat dem?

Och du har som sagt kollat att dina uttag är jordade?

Postat
  lavrell sa:
  mtornros sa:
  Pazo sa:
  mtornros sa:

Hur haru kopplat dem?

Och du har som sagt kollat att dina uttag är jordade?

Inte än....jag vet inte riktigt hur man kollar det?

Postat

Sitter det två stift i kanterna på insidan av uttagen är det jordat. Ska du ha någon nytta av jordade uttag lär du även koppla med balanserade kablar mellan din firebox och monitorerna.

Postat
  kempor sa:
Sitter det två stift i kanterna på insidan av uttagen är det jordat. Ska du ha någon nytta av jordade uttag lär du även koppla med balanserade kablar mellan din firebox och monitorerna.

Mm, då är uttagen jordade.

Vet inte ifall jag har balanserade kablar dock...fast surret är ju som sagt där även fast Fireboxen inte är på.

Postat

Inte är det lätt att felsöka på distans.

Börja med att dra ur ljudkabeln från MSP-na. Surrar det fortfarande då så är det fel på burkarna. Gå tillbaka och klaga.

Sen koppla dem till ljudkortet. Se till att du har rätt sorts kabel. Det skall vara balanserad kabel. På ljudkortssidan skall det alltse se ut som en hörlurskontakt. Det skall vara en "ring" i mitten, inte bara spets och hölje. På MSP-sidan skall det vara XLR-kontakt, inget annat. Har du nån annan kabel så är det där surret kommer från.

Gunnar

Postat

Kan det ha någon betydelse att jag använder mig av skarvsladdar? De är också jordade.

Postat
  trombonisten sa:
Inte är det lätt att felsöka på distans.

Börja med att dra ur ljudkabeln från MSP-na. Surrar det fortfarande då så är det fel på burkarna. Gå tillbaka och klaga.

Sen koppla dem till ljudkortet. Se till att du har rätt sorts kabel. Det skall vara balanserad kabel. På ljudkortssidan skall det alltse se ut som en hörlurskontakt. Det skall vara en "ring" i mitten, inte bara spets och hölje. På MSP-sidan skall det vara XLR-kontakt, inget annat. Har du nån annan kabel så är det där surret kommer från.

Gunnar

Diskanten surrar fortfarande när jag dragit ur sladden, men basen slutar låta/knastra.

Sladden är det nog inget fel på. Köpte dem nya, och de ser ut så som du beskrev dem.

Postat
  Pazo sa:
  mtornros sa:
Kan det ha någon betydelse att jag använder mig av skarvsladdar? De är också jordade.

har du något annat kopplat "före" högtalarna i samma skarvdosa=

ehh...jo faktiskt har jag det. måste gå till affären nu, men ska testa vidare sen!

tack så jättemycket för all hjälp!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Lättaste testen är att koppla in högtalarna i samma uttag i toaletten/badrummet/tvättrummet där du har tvättmaskinen, för det uttaget är alltid garanterat jordat. Skarvsladdar som är jordade som kopplas till ojordade vägguttag, eller "jordade" vägguttag som inta har jorden kopplad (been there, seen that) kan man inte lita på.

Toa rules.

Postat

Men är era monitorer knäpptysta eller?

Jag lyckades faktiskt få bort surret i basen, berodde på utgångarna i fireboxen faktiskt. antingen att det är sladdarnas fel, eller dåliga portar på ljudkortet..? Aja..

Hsh, återstår fortfarande ett brus (inte längre surr) som kommer ur diskanten även när allt är urkopplat och avstängt. Så, som sagt...är era monitorer knäpptysta?

Postat
  mtornros sa:
Men är era monitorer knäpptysta eller?

Jag lyckades faktiskt få bort surret i basen, berodde på utgångarna i fireboxen faktiskt. antingen att det är sladdarnas fel, eller dåliga portar på ljudkortet..? Aja..

Hsh, återstår fortfarande ett brus (inte längre surr) som kommer ur diskanten även när allt är urkopplat och avstängt. Så, som sagt...är era monitorer knäpptysta?

när man krämar på regält med ljud, utan att ha något som spelar så är det väl lite surr. Men inget jag störs av, det är som sagt på tokhög nivå 😛

Postat

du har säkert en jordslinga pga oproffsig inkoppling av din utrustning,inga lampor/andra maskiner/kylskåp etc etc utom studioutr. på den fas du använder till studion,så lätt var det---kan betyda att du måste göra om rätt kraftigt i elskåpet=behörig elektriker,annars får du ta bort skärmen på kablarna(signal)... 😛

Postat
  Florian le Sage sa:
du har säkert en jordslinga pga oproffsig inkoppling av din utrustning,inga lampor/andra maskiner/kylskåp etc etc utom studioutr. på den fas du använder till studion,så lätt var det---kan betyda att du måste göra om rätt kraftigt i elskåpet=behörig elektriker,annars får du ta bort skärmen på kablarna(signal)... 😄

mm, jag pratade med pappa som är gammal elektriker, och han nämnde samma grej. uttagen är ju jordade, men det kan vara i stort sett vad som helst i samma rum som ligger och stör..

Aja, då är det säkert inget fel på monitorerna iaf 🙁 men det är ju snopet 😆

Och så ska jag nog kontakta Halméns ang. Fireboxen. Left Main Out verkar inte vara 100%-ig..den skickar ut en jobbig ton tills man trixat & vridit sladden i exakt rätt läge. Och det är inte sladdens fel...

Tack för att ni finns 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.