Jump to content
Annons

Högre volym..?


kenjoswe

Recommended Posts

Hej alla,

Jag tycker att jag ofta får för låg volym på mina alster.

När jag spelar in använder jag mig av VST-Dynamics i Cubase, compressor och limiter.

Finns det någon plugin som är vettig för mastring - så att man får högre volym?

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Waves har en bra limiter L2/L3 tror jag den heter,sitter inte vid musikdatorn just nu...

med den får du upp trycket rejält-men ta inte i för mycket så du dödar dynamiken...

dvs att du inte har något headroom kvar överhuvudtaget,många gör det stora misstaget att mastra för högt idag vilket är rent sorgligt och tröttsamt att lyssna på-

läs mer om ämnet "loudness war" i tidningen MIX online...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör man en riktigt bra mix från början så behöver man inte trycka på så mycket med en Limiter. Det blir lätt att man slappar lite genom att välja att limitera hårt istället för att göra en bra mix för att få upp volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu testat Voxengo's Elephant som låter bättre jämfört med VST-Dynamics. Dock kanske en aning dyr - närmare 70 $. Jag tror också att man tappar en del via Cubase mp3 konverterare.

/Kent J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också grymma problem att få riktigt bra volym på mina låtar. När jag använder mig av Limiter tycker jag bara att den sabbar ljudet om jag krämar på.

Använder mig av Logics limiter har även prövat Waves L1

Logic's Limiter fattar jag ingenting utav. Jag använder mig utav Waves L2'a helst.

Finns den där Elefanten som AU-plugg? Måste man ju nästan kolla upp 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det finns en perfekt Waves L1-klon, som är gratis.

George Yohng's W1 Limiter VST

Ladda hem HÄR för PC-VST och HÄR för Mac-VST.

Mmm, älskar allt gratis. Denna skall vi testa.

Jag har kört waves pluggar och gillar dem. Tyvärr är det beroende framkallande och lika med dyrt.

Hoppas att den är lika mångsidig som Waves. Gratis är ju fint men oftast är pluggarna bra på en grej.

JL

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste det vara så hög volym på allt? Lyssnarna bestämmer ju det själva oavsett.

😏

Det måste inte vara hög volym på allt. Själv föredrar jag det om det är limiterat utan överdrift. Mer pung helt enkelt. Men givetvis så handlar det ju om materialet. American Recordings IV med Cash lät ju lite väl pressade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en platta som representerar detta fenomenet. Om här finns några hårdrockare så lyssna på den remastrade versionen av maidens "somewhere in time".

Den är riktigt jobbig att lyssna på, den är så pass pressad att det liksom blir en sugande effekt på kaggarna och kompgurorna.

Nä, folk kan använda volymrattarna istället!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en perfekt Waves L1-klon, som är gratis.

George Yohng's W1 Limiter VST

Ladda hem HÄR för PC-VST och HÄR för Mac-VST.

Tankade hem den i går kväll 😆 . Ska testa den efter jobbet i dag 😏 , gött med gratis stuff!

Redigerat av Oakmeal
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...