Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, jag har ett litet problem, det är så att jag har samplat vocaldelarna av en låt som inte finns i acapellaversion, men då följer en del oönskade ljud med som jag inte vill ha. Finns det några tricks (plugins eller annat) för att "extrahera" röster ur en sampling? Det skulle vara väldigt behändigt 😉

Annons
Postat
Tja, jag har ett litet problem, det är så att jag har samplat vocaldelarna av en låt som inte finns i acapellaversion, men då följer en del oönskade ljud med som jag inte vill ha. Finns det några tricks (plugins eller annat) för att "extrahera" röster ur en sampling? Det skulle vara väldigt behändigt 😉

jag kan ha fel någon annan kanske kan rätta mig men jag skulle tro att det är eq som gäller

Postat

Well, jag har gjort ett tappert försök med EQ, men jag är kanske lite dålig på det, hur som helst så är det en del frekvenser högre upp som jag har svårt att få bort.

Jag får väl fortsätta slita manuellt med allt jag kan komma på 😱

Postat

Thanks =) Jag har skrivit nån rad förut som annan användare, men nu kanske jag blir flitigare besökare framöver.

Postat

Det som möjligen kan fungera (även om resultatet kommer att låta skit...), är om du fasvänder den ena kanalen, så att det som ligger i mono fasas ut. Då har du tagit bort leadsången (tillsammans med bas, baskagge virvel och annat som ligger i mono. I nästa steg får du sedan köra med originalet och mixa in den versionen med "bortplockad" sång, fasvänd - så drar du bort det som ligger utanför mitten.

Det kommer att låta fruktansvärt dåligt, men ändå. Vill du experimentera, så är det utfasningar du måste pilla med. När du sedan har fått ut något, som i bästa fall knappt är snäppet bättre än oanvändbart, så får du testa med eq för att få bort basen, baskaggen etc...

Postat
Det som möjligen kan fungera (även om resultatet kommer att låta skit...), är om du fasvänder den ena kanalen, så att det som ligger i mono fasas ut. Då har du tagit bort leadsången (tillsammans med bas, baskagge virvel och annat som ligger i mono. I nästa steg får du sedan köra med originalet och mixa in den versionen med "bortplockad" sång, fasvänd - så drar du bort det som ligger utanför mitten.

Jag förstår inte riktigt... hur ska detta gå till? Jag testade just och jag får inte ihop det alls...

I orginalljudfilen så har vi ju tre typer av ljud; Ljud som bara finns i höger kanal, ljud som bara finns i vänster kanal, och ljud som är gemensamma. Vi vill ha ut ljuden som är gemensamma och bli av med de andra. Så gör vi som du sa, splittar kanalerna så vi har en som innehåller höger + gemensamt, och en som innehåller vänster + gemensamt. Vi centrerar båda och fasvänder en av dem; resultatet blir att det gemensamma ljudet försvinner, samtidigt som höger och vänster får olika polaritet och blandas. Eftersom de är blandade med olika polaritet så kan det ju knappast spela någon roll längre åt vilket håll man fasvänder det här spåret? För det kommer ju aldrig stämma på båda sidorna ändå. Och att fasvända ena sidan av orginalljudet hjälper inte heller, för när vi mixar bort ljudet på den sidan så får vi istället med mer ljud från den andra (eftersom det är en monokanal vi mixar in), och får i princip bara en stereovänd version av orginalet?

Problemet är liksom att det enda som kan ta bort ljudet till höger/vänster är en fasvänd version av samma ljud, och hur vi än bär oss åt så kommer vi aldrig få fram en version som innehåller bara det och inte monoljuden. Tyvärr. Effekten blir att monoljud går att ta bort men aldrig isolera.

Eller har jag fel nånstans nu?

Postat (redigerat)

Aha! Ett litet tankefel av mig...

Nåja - det blir kasst oavsett vilket, om man trots allt lyckas trixa till det på något sätt - så det är ändå enklare och bättre att spela in det själv... 🙂

Redigerat av Claes
Postat
Effekten blir att monoljud går att ta bort men aldrig isolera.

Eller har jag fel nånstans nu?

Antagligen. 😎

Adobe Audition har en funktion vid namn Center Channel Extractor och den kan isolera monoljudet ur din stereokanal.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.