Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Som rubriken lyder så vill jag få min sång att låta mindre detaljrik och definierad.

Jag spelar in med en SM7B in i en Scarlett 2i2 och använder mig av Pro Tools om det kan hjälpa vid tips av plugins och liknande.

"Cheesy" är det bästa ordet jag kan beskriva hur jag tycker att mina sånginspelningar låter när det finns för mycket detalj i diskanten. Och, nej, jag är inte osäker i min egen sång och ogillar inte att höra mig inspelad. Och ja, jag kan sjunga och får till bra tagningar och har bra mickteknik, så den klassiska idiotkommentaren "skit in, skit ut" kan du som funderar på att skriva skippa.

Har provat saturation (Fabfilter Saturn, Softube Tape, Black Box HG2, Decapitator, Kramer Tape) och det gör en gnutta, men inte tillräckligt mycket. Har jag för lite saturation så märks det inte, och vrider jag upp effekten så får jag det tydliga soundet av distortion när sången blir högre på vissa ställen, vilket jag hatar. Och, ja, jag har provat att lägga saturation efter kompressorn.

Därtill har jag självklart provat att bara EQ:a ner diskanten lite. Det hjälper lite att ta bort de absolut högsta frekvenserna (lowpass vid 15khz), men fortfarande förhållandevis väldigt lite. Tar jag ner övrig diskant med en high shelf så låter det bara mer dovt och rent soniskt oönskvärt, så det är inte den effekten jag är ute efter. Har provat lite andra effekter som en tape sim med låg IPS, men det får lite samma effekt som att bara ta ner diskanten med EQ, blir bara dovt och som en inspelning med låg sample rate, och det är som sagt inte det jag är ute efter.

Någon som har någon idé? Behöver du ha mer information så får du be om det, så "Det hade varit bra om du hade kunnat berätta x" kan du som skriver också skippa. Jag har hållt på med musik i 6,5 år (mycket instrumentaler) och har ett mycket bra öra för hur jag vill att saker ska låta, men har inte spelat in extremt mycket sång, så det är en process jag försöker att bli bättre på just nu. Har inget ljudexempel på det jag pratar om men skulle kanske kunna gå att ordna.

Annons
Posted (edited)

Du har ju uteslutit det mesta och redan bestämt vad man inte får föreslå.

Skulle du kunna tänka dig att posta ett utkast med förslag på svar på din fråga så det inte blir fel?

Edited by Analogfreak
Posted
6 minuter sedan sa Analogfreak:

Du har ju uteslutit det mesta och redan bestämt vad man inte får föreslå.

Skulle du kunna tänka dig att posta ett utkast med förslag på svar på din fråga så det inte blir fel?

Så du känner med andra ord inte till någon annan metod än de metoder jag redan testat. En person med sunt förnuft svarar inte på ett inlägg där man inte har något att tillföra.

Posted
45 minuter sedan sa slejnard:

Har du provat olika avstånd till mikrofonen?

Ett slapback delay kan göra sitt till.


Reverb där du rullar bort diskanten med EQ. 

Stort tack för svar. 

Har provat att spela in riktigt nära SM7B:n, men då fick jag för mycket proximity och harshness än vad som gick att rädda med EQ sedan. Därför testar jag att spela in med  fyra fingrars avstånd (ca. 7 cm) till micken just nu. Har du något avstånd du rekommenderar till micken, som kan ge mindre ”definition”/ skärpa?

Ska testa runt lite med  slapback och reverb med rolloff, tack för tipsen. Brukar du köra slapback-delayen i stereo eller mono? Och ungefär till vilken frekvens rullar du av reverben?

Posted

Har inget exakt avstånd, kanske 15cm ifrån och med popfilter mellan. Du kan även prova sjunga lite i sidan på micken.  Brukar ha slapbacken som en send i stereo. Har inga exakta inställningar, utgår från en preset i Reaper rea delay som heter slap och en annan vocal fattener. Även Waves delay användes. Brukar dra EQ så den får en nedförsbacke på diskantsidan. Har inga exakta siffror. 

Posted
1 timme sedan sa slejnard:

Har inget exakt avstånd, kanske 15cm ifrån och med popfilter mellan. Du kan även prova sjunga lite i sidan på micken.  Brukar ha slapbacken som en send i stereo. Har inga exakta inställningar, utgår från en preset i Reaper rea delay som heter slap och en annan vocal fattener. Även Waves delay användes. Brukar dra EQ så den får en nedförsbacke på diskantsidan. Har inga exakta siffror. 

 

1 timme sedan sa slejnard:

Tänk också på att om du har avstånd till micken så tas mer av rummet med! 

Okej, tack för tipsen.

Posted

Om du har Logic

Prova. Släng på ett par vintage EQ (tube), default,  utan några ändringar annat än drive enligt smak och tycke. Släng på mer än en också..

  • Gilla 1
Posted
On 2025-04-30 at 23:32 sa zzzach123:

Som rubriken lyder så vill jag få min sång att låta mindre detaljrik och definierad.

Jag spelar in med en SM7B in i en Scarlett 2i2 och använder mig av Pro Tools om det kan hjälpa vid tips av plugins och liknande.

"Cheesy" är det bästa ordet jag kan beskriva hur jag tycker att mina sånginspelningar låter när det finns för mycket detalj i diskanten. Och, nej, jag är inte osäker i min egen sång och ogillar inte att höra mig inspelad. Och ja, jag kan sjunga och får till bra tagningar och har bra mickteknik, så den klassiska idiotkommentaren "skit in, skit ut" kan du som funderar på att skriva skippa.

Varför frågar du om hjälp när du redan kan allt?

On 2025-04-30 at 23:32 sa zzzach123:

Någon som har någon idé? Behöver du ha mer information så får du be om det, så "Det hade varit bra om du hade kunnat berätta x" kan du som skriver också skippa. Jag har hållt på med musik i 6,5 år (mycket instrumentaler) och har ett mycket bra öra för hur jag vill att saker ska låta,

Inget illa menat men jag tror chanserna till att få konkreta svar ökar om du tonar ner testosteronet i dina inlägg.

On 2025-05-01 at 08:43 sa zzzach123:

 Har provat att spela in riktigt nära SM7B:n, men då fick jag för mycket proximity och harshness än vad som gick att rädda med EQ sedan

Med anledning av att du gärna lyfter fram hur rutinerad du är och hur vältränat öra du har undrar jag vad som fick dig att tro att du får mindre definition och proximity-effekt genom att sjunga riktigt nära micken. Det känns lite som att du mest skjuter från höften och gör alla tänkbara nybörjarfel. När det gäller valet av mikrofon undrar jag varför du valde SM7B när du säger att du inte vill ha proximityeffekt.  Eftersom du uppger att du är så duktig och kan din sak utgår jag från att du inte valt SM7B bara för att Michael Jackson hade en sån eller för att du läst någonstans att det är världens bästa mick.

 

 

  • Gilla 1
Posted
On 2025-05-01 at 23:00 sa Håkan Ström:

Om du har Logic

Prova. Släng på ett par vintage EQ (tube), default,  utan några ändringar annat än drive enligt smak och tycke. Släng på mer än en också..

Hej Håkan. Jag använder Pro Tools, men ska se om jag kan hitta något motsvarande alternativ. Tack för svar och ditt tips.

Posted

Såväl medlemskontot som initialinlägget känns tyvärr mest fejk och trolligt.

Men för vad det är värt:

Det du beskriver jämte sättet du beskriver det på tyder kristallklart på att du helt enkelt behöver läsa på lite mer vad gäller ljudteknik, anpassat till just ditt område. Inga genvägar, tyvärr. Även om du får ett svar på en metod som löser ditt aktuella "problem", så kommer du sannolikt inte förstå varför/hur metoden rent tekniskt löser problemet, och då har du inte vunnit ett skit. Varför? Därför att metoden mest troligt är unik för det enskilda fallet. När du sjunger in nästa låt kommer du mer eller mindre behöva revidera metoden för att uppnå samma krav och tillfredställelse. Och då har du hamnat i en ond cirkel där du behöver vända dig till forumet med i princip samma fråga. Och med beaktande av din aningen överdrivna självsäkerhet är risken stor att du inte blir tagen på allvar.

PS: Jag har hållit på med musik i över 40 år varav 25 av dessa är studioproduktion. Och jag har fortfarande så jävla mycket mer att lära. Fundera lite på det där.

  • Gilla 2
Posted
8 timmar sedan sa Valle:

Såväl medlemskontot som initialinlägget känns tyvärr mest fejk och trolligt.

Men för vad det är värt:

Det du beskriver jämte sättet du beskriver det på tyder kristallklart på att du helt enkelt behöver läsa på lite mer vad gäller ljudteknik, anpassat till just ditt område. Inga genvägar, tyvärr. Även om du får ett svar på en metod som löser ditt aktuella "problem", så kommer du sannolikt inte förstå varför/hur metoden rent tekniskt löser problemet, och då har du inte vunnit ett skit. Varför? Därför att metoden mest troligt är unik för det enskilda fallet. När du sjunger in nästa låt kommer du mer eller mindre behöva revidera metoden för att uppnå samma krav och tillfredställelse. Och då har du hamnat i en ond cirkel där du behöver vända dig till forumet med i princip samma fråga. Och med beaktande av din aningen överdrivna självsäkerhet är risken stor att du inte blir tagen på allvar.

PS: Jag har hållit på med musik i över 40 år varav 25 av dessa är studioproduktion. Och jag har fortfarande så jävla mycket mer att lära. Fundera lite på det där.

I ett frågeprogram under påskhelgen nämndes ett uttryck jag aldrig hört tidigare som jag blev nyfiken på.

 https://projektledning.se/dunning-kruger-effekten/
 

Jag minns att du Valle en gång i tiden när vi var unga implementerade utteycket MBBAD på forumet (Multiple Bulletin Board Account Disorder). 
 

Jag funderar på om MBBAD kan vara en följd av Dunning-Kruger-effekten.

Nu vet vi ju inte om det är så i just den här tråden men det kan vara värt att reflektera över det.  Man får ju känslan att trådskaparen i varannan mening går in i självförsvar för att dölja sin inkompetens.

Nybörjare har alla varit inom alla områden och borde inte vara något att skämmas för.

Jag har hållit på med musik 40 år och upptäcker hela tiden nya saker att lära sig inom området. Att vara ödmjuk och ärlig med sitt kunnande är en förutsättning för att utvecklas.

Posted (edited)

Jag vill inte vara den som ogrundat dömer ut någon men tittar man på trådskaparens historik hittar man endast 1 tidigare ämne som han raderat. Det känns lite trolligt.

 

Edited by Analogfreak
Posted
3 timmar sedan sa Analogfreak:

I ett frågeprogram under påskhelgen nämndes ett uttryck jag aldrig hört tidigare som jag blev nyfiken på.

 https://projektledning.se/dunning-kruger-effekten/
 

Jag minns att du Valle en gång i tiden när vi var unga implementerade utteycket MBBAD på forumet (Multiple Bulletin Board Account Disorder). 
 

Jag funderar på om MBBAD kan vara en följd av Dunning-Kruger-effekten.

Nu vet vi ju inte om det är så i just den här tråden men det kan vara värt att reflektera över det.  Man får ju känslan att trådskaparen i varannan mening går in i självförsvar för att dölja sin inkompetens.

Nybörjare har alla varit inom alla områden och borde inte vara något att skämmas för.

Jag har hållit på med musik 40 år och upptäcker hela tiden nya saker att lära sig inom området. Att vara ödmjuk och ärlig med sitt kunnande är en förutsättning för att utvecklas.

 

On 2025-04-30 at 23:32 sa zzzach123:

Som rubriken lyder så vill jag få min sång att låta mindre detaljrik och definierad.

Jag spelar in med en SM7B in i en Scarlett 2i2 och använder mig av Pro Tools om det kan hjälpa vid tips av plugins och liknande.

"Cheesy" är det bästa ordet jag kan beskriva hur jag tycker att mina sånginspelningar låter när det finns för mycket detalj i diskanten. Och, nej, jag är inte osäker i min egen sång och ogillar inte att höra mig inspelad. Och ja, jag kan sjunga och får till bra tagningar och har bra mickteknik, så den klassiska idiotkommentaren "skit in, skit ut" kan du som funderar på att skriva skippa.

Har provat saturation (Fabfilter Saturn, Softube Tape, Black Box HG2, Decapitator, Kramer Tape) och det gör en gnutta, men inte tillräckligt mycket. Har jag för lite saturation så märks det inte, och vrider jag upp effekten så får jag det tydliga soundet av distortion när sången blir högre på vissa ställen, vilket jag hatar. Och, ja, jag har provat att lägga saturation efter kompressorn.

Därtill har jag självklart provat att bara EQ:a ner diskanten lite. Det hjälper lite att ta bort de absolut högsta frekvenserna (lowpass vid 15khz), men fortfarande förhållandevis väldigt lite. Tar jag ner övrig diskant med en high shelf så låter det bara mer dovt och rent soniskt oönskvärt, så det är inte den effekten jag är ute efter. Har provat lite andra effekter som en tape sim med låg IPS, men det får lite samma effekt som att bara ta ner diskanten med EQ, blir bara dovt och som en inspelning med låg sample rate, och det är som sagt inte det jag är ute efter.

Någon som har någon idé? Behöver du ha mer information så får du be om det, så "Det hade varit bra om du hade kunnat berätta x" kan du som skriver också skippa. Jag har hållt på med musik i 6,5 år (mycket instrumentaler) och har ett mycket bra öra för hur jag vill att saker ska låta, men har inte spelat in extremt mycket sång, så det är en process jag försöker att bli bättre på just nu. Har inget ljudexempel på det jag pratar om men skulle kanske kunna gå att ordna.

kolla acustica audio, gratis plugg som heter fire. Kanske kan vara något?
Den lovar vintage "brittiskt guld". Alltså knappast HiFi.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.