Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Punkfestivalen Àr ju i antÄgande.

TÀnkte att det kunde vara intressant att höra lite vad folk gillar för punk.

Man kanske kan fÄ lite tips och hitta lite gammalt och nytt inför punkfestivalen.

Personligen har jag "alltid" gillat Bad Religion, Dia Psalma, och Radioaktiva rÀker.

Har rÀtt svÄrt för mer "Old School"-punk mÄste jag sÀga, typ Dead Kennedys och liknande.

Hur ser ni pÄ dagens "kommersiella" punk, d v s band som Blink 182, Green day o s v?

Vad Ă€r punk egentligen förresten....? 😳

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

jag lyssnar mest pÄ 60-tals punk( Sonics mfl), -77punk ramones, Clash, Göteborg Sound, Stiff Little Fingers, tidigt 80-tal som Discharge, Anticimex, asta kask, abrasive Wheels . det finns sÄ mycket bra sÄ det Àr svÄrt att komma ihÄg alla.

sÀj vad du gillar för typ av punk sÄ ska du fÄ lite tips.

tex. gillar du Green Day kolla upp Undertones, stiff little Fingers, Ramones

😳

Postat
sÀj vad du gillar för typ av punk sÄ ska du fÄ lite tips.

Jag gillar Bad Religion och Dia Psalma (Dia Psalma ska ut och spela igen förresten: Kolla hÀr), fast det skrev jag innan. Propagandhi fÄr man ju absolut inte glömma heller. Fast jag har rÀtt svÄrt för NOFX och liknande band. Det fÄr inte blir för flamsigt och barnsligt. Melodiöst, men ÀndÄ gÀrna hÄrt, men nÄn form av balanserat allvar.

Snabbt eller mindre snabbt spelar mindre roll.

😳

Postat

Jag, precis som sixties, lyssnar mest 60-talspunk Sonics, Litter och liknande (i stort sett alla back from the grave, teenage shutdown, pebbles och nuggetssamlingar). Annars föredrar jag -77 punk typ Ramones, The damned, stiff little fingers, The Saints och Buzzcocks mfl.....

Postat

Jag Ă€r en riktig oldshool gubbe o gillar mest kĂ€ngpunk frĂ„n 80-talet, TotalitĂ€r Ă€r storfavoriter, deras tre förste EP Ă€r oslagbara. Övriga icke rangordnade favveband Ă€r:Tervet KÀÀdet, Moderat Likvidation, Anti-Cimex, Partisans, Riistetyt, Headcleaners, Missbrukarna, Misfits, No security, Dischange, Disorder, Discharge, Doom, osv..

Jag har pÄ senaste tiden börjat lyssna pÄ grindcore, va inte sÄ inne pÄ det innan förutom Arsedestroyers underbara först EP, men nu finns Sayyadina och Rotten Sound, som Àr aktiva. Andra nutida punkband som jag varmt rekommenderar Àr Micragirls frÄn Finland och spelar hysterisk surfpunk och svenska Kamikatze som kör stompigt oi-stuk.

Vad det gĂ€ller MTV-band som Blink och Green Day sĂ„ Ă€r jag helt ointresserad, men om det e punk för vissa sĂ„ e de helt ok för mig 😉 Det e inte punk att bry sig om vad andra tycker. :rolleyes:

Postat

Jag konsumerar faktiskt inte överdrivet mycket punk numera. Det Àr de gamla storfavoriterna som Äker fram dÄ och dÄ. GÀrna svenskt.

KSMB lyssnar jag dock alltid pÄ.

Annars; Clash, Pistols, Ebba Grön, Rancid, Ramones, Dia Psalma, Raped Teenagers, Attentat, Charta77...

Oviktig petitessfrÄga: Kallade sig 60-talsbanden för punk?

Postat

Jag Ă€r mest inne pĂ„ kĂ€ngpunk(ex TotalitĂ€r, Krigshot, Mijailo), grindcore (Nasum, Napalm Death, Gadget, Birdflesh) och lite mer poppig collegepunk (Alkaline Trio, tidiga Millencolin). The Clash gillar jag ocksĂ„, men Ramones och Sex Pistols tycker jag Ă€r fullstĂ€ndigt vĂ€rdelösa. Sen Ă€r ju frĂ„gan om punk innefattar könspunk som Slaskfittorna, Protes-Bengt och Tatuerade snutkukar... sĂ„nt gillar jag ocksĂ„. 😆

Postat

Dead Kennedys,, SÀger bara det.. vilka lÄtar, vilket drag. Men det enda som kommenterats om dem pÄ denna trÄd Àr negativt,,, :-(

Postat
Dead Kennedys,, SÀger bara det.. vilka lÄtar, vilket drag. Men det enda som kommenterats om dem pÄ denna trÄd Àr negativt,,, :-(

Jag har haft lite svĂ„rt för dom innan. Men jag ska nog kolla upp dom igen bara för det. NĂ„n sĂ€rskild skiva som kan rekommenderas? 🙂

Postat

Glömde Dead Kennedys, jag tycker att de Àr skitbra! Jello Biafra Àr ju en av vÄr tids stora visionÀrer.

Postat
Jag har haft lite svÄrt för dom innan. Men jag ska nog kolla upp dom igen bara för det. NÄn sÀrskild skiva som kan rekommenderas?

börja med första DK: Fresh Fruit For Rotten Vegetables

freshfruit.jpg

Postat

Ingen som gillar gillar Black flag!?

Sen ang. Blink 182, Jag tycker faktiskt dom ÄR vĂ€ldigt bra 🙂 Men dom skulle suga rĂ€tt brutalt utan trummisen 😆 Han Ă€r ju helt suverĂ€n!

Postat

Ingen har ju nÀmnt G.B.H, Varukers, Anti-NoWhere League, Blitz, Oppressed,

The Blood, Krunch, Crudity, Mob 47, Black Flag har forfarande glömt massor men det var nĂ„gra till bra band 🙂

Postat

Det Àr vÀl egentligen mer old school hardcore, men fan jag kan inte lÄta bli

att nÀmna Youth of Today i en trÄd som denna.

Troligen det bĂ€sta bandet nĂ„gonsin. 🙂

Postat

Jag gillar nÀstan bara den "nya" punken, typ Thunderbirds Are Now!, Blood Brothers och sÄnt. KÀng, Oi! och sÄnt har jag aldrig riktigt hajat.

Postat (redigerat)
Det Àr vÀl egentligen mer old school hardcore, men fan jag kan inte lÄta bli att nÀmna Youth of Today i en trÄd som denna.

Kan ju nĂ€mna att jag har lirat förband Ă„t Youth of Today pĂ„ Rockborgen i Fagersta och visst fan Ă€r dom bra 🙂

hardcore Àr ocksÄ punk!!

Redigerat av sixties
Postat (redigerat)
Det Àr vÀl egentligen mer old school hardcore, men fan jag kan inte lÄta bli att nÀmna Youth of Today i en trÄd som denna.

Kan ju nĂ€mna att jag har lirat för band till Youth of Today pĂ„ Rockborgen i Fagersta och visst fan Ă€r dom bra 😄

hardcore Àr ocksÄ punk!!

Åh.... herre.... punk!! 😆😛😄😼

FĂ„r jag kyssa din stĂ„lhĂ€tta? 🙂

Edit: Kan inte smĂ€lta det du just sa. Sitter fortfarande och Ă€r förvĂ„nad och avis. 😼

Redigerat av Pico
Postat
Dead Kennedys,,  SÀger bara det.. vilka lÄtar, vilket drag. Men det enda som kommenterats om dem pÄ denna trÄd Àr negativt,,, :-(

Glömde Dead Kennedys, jag tycker att de Àr skitbra! Jello Biafra Àr ju en av vÄr tids stora visionÀrer.

SjÀlvklart DK oxÄ, sÄg dom i Avesta av alla stÀllen för nÄgra sommrar sen, tyvÀrr med annan sÄngare men nostalgitrippen va total ÀndÄ. Dom körde bara en lÄt jag inte hade hört förut

Postat

KSMB, EBBA, RAMONES, CLASH, PISTOLS, M.I.D, NERVES, SUGSUNES, PURE MANIA, FUNNY FARM m fl.

Postat

Dropkick Murphys tycker jag kan fÄ till det emellanÄt.

SÄg dom pÄ Roskilde och sen sÄg jag inga fler band dÀr.

Det var liksom inget annat som var intressant efter det.

Postat

Ah, jag glömde Boredoms japanska punkgalningar med tvÄ trummisar!!! I Roskilde bröt sÄngaren benet i nÄgot halvknasigt stagediveförsök (kanske var typ.....-98??) men fortsatte ett tag ÀndÄ. Det var ph377 m4XXa7 len.......

Postat (redigerat)

EBBA GRÖN

RAMONES

CLASH

UK SUBS

STRANGLERS

SHAM 69

D.R.F - (Disponentens Röda Fingrar)

The Rude Kids

Redigerat av job
Postat

Mina favoritpunkplattor. eller, fan det Àr inte bara punkplattor, men lite sÄn ny attitydmusik a la 77,78 iallafall....

"Never mind the bollocks" Sex Pistols

"Life on the line" Eddie and the hotrods

"Pure mania" Vibrators

"Damned damned damned" Damned

"Give em enough rope" The Clash

"Black and white" Stranglers

"In the city" Jam

"999" 999

"Hahaha" Utravox

Postat
Ingen som gillar gillar Black flag!?

JodÄ, jag var rÀtt glad för den amerikanska hardcore-genren 80-85. Black Flag, Bad Religion, Gang Green, MDC, VOID, Bad Brains etc etc...

Postat

Jag gillar mest den dÀr 90-talsvÄgen av california punk, typ Bad Religion, NOFX, Lagwagon och sÄnt (de tvÄ förstnÀmda slÀppte ju plattor pÄ 80-talet ocksÄ, men jag gillar inte de tidiga grejerna). Alla de tre har för övrigt lyckats hÄlla sig grymma Ànda fram till idag ocksÄ. Green Day Àr ocksÄ asbra förresten.

Och Blink har gjort en del klart sköna grejer, men skulle vara rÀtt sunkiga utan Travis, han bankar som ingen annan. Tidiga Millencolin tycker jag Àr grymt ocksÄ. Ett band som pÄ senare dar har slÀppt bra grejer Àr ju svenska Venerea. Dia Psalma Àr inte fy skam heller, riktigt grymma lÄtar dÄ och dÄ.

Postat

Öhm, skum grej:

InlÀgget ovan av Giggsy gjordes av mig, vi anvÀnder samma dator ibland och han var inloggad, mÀrkte inte det riktigt, hehe. SÄ det var alltÄs jag som skrev:

"Jag gillar mest den dÀr 90-talsvÄgen av california punk, typ Bad Religion, NOFX, Lagwagon och sÄnt (de tvÄ förstnÀmda slÀppte ju plattor pÄ 80-talet ocksÄ, men jag gillar inte de tidiga grejerna). Alla de tre har för övrigt lyckats hÄlla sig grymma Ànda fram till idag ocksÄ. Green Day Àr ocksÄ asbra förresten.

Och Blink har gjort en del klart sköna grejer, men skulle vara rÀtt sunkiga utan Travis, han bankar som ingen annan. Tidiga Millencolin tycker jag Àr grymt ocksÄ. Ett band som pÄ senare dar har slÀppt bra grejer Àr ju svenska Venerea. Dia Psalma Àr inte fy skam heller, riktigt grymma lÄtar dÄ och dÄ. "

INTE GIGGSY!

Postat
UK SUBS

SHAM 69

dom glömde jag och förstÄs Cockney Rejects, fotbollspunk nÀr den Àr som bÀst.

Postat

Om man sen utvecklar begreppet att tĂ€cka Ă€ven "New Wave" sĂ„ fĂ„r man hur mĂ„nga band till som helst. Allt frĂ„n syntmusik, depp, svartrock, avantgarde, etno i en salig röra. 😆

btw. Dead Kennedys kan verkligen greppa en konsertpublik. SĂ„g dem 1982. Flera jag kĂ€nner hĂ€vdar att det Ă€r den bĂ€sta konsert de varit pĂ„. 😆

Kan ligga nĂ„got i det. Klart bĂ€ttre Ă€n Discharge i alla fall. Bottennappet anser jag var Exploited som kastade flaskor pĂ„ publiken pĂ„ Karlshamsfestivalen 1982. DĂ„ blev ThĂ„ström arg och det höll pĂ„ att bli slagsmĂ„l i logen mellan banden... 😆

Postat

Hmm... var 17 1977 och missade i stort sett hela punkvÄgen.

Senare upptÀckte jag att The Clash hade gjort bra saker plus att en periods kollektivboende gav mig lite Ramones. Min absoluta favoritlÄt med The Clash Àr "Straight to Hell" (Àr den punk eller bara bra?).

Minns att nÀr Paul Young var populÀr med "Love Will Tear Us Apart" sÄ spelade en vÀn Joy divisions version och herregud ett helt annat uttryck. LÄten fick ett annat liv.

Men trots att det definitivt finns riktigt bra punk har det aldrig varit nÄgot stort omrÄde för mig. Vad som hÀnder nu vet jag ingenting om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.