Jump to content
Annons

Ett försök till cool radio pop...


oakleaf (oregistrerad)

Recommended Posts

oakleaf (oregistrerad)

LÅTNAMN: Day By Day

ARTIST/GRUPP: Ja, i brist på Craig David eller dylikt så fick det bli jag

GENRE: Nån form av modern pop

LÅTLÄNGD: 03:58

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 7.62 mb

STATUS: Jag skulle nog kalla detta en färdig låt demo, som behöver finslipas i all oändlighet.

LÅTLÄNK: Yousendit fil

Day By Day

Detta är något som jag haft kul med i det senaste. Frågan är hur det låter? Jag är ganska orolig för jag har hört så mycket bra här på forumet och jag har aldrig postat själv...men vadå, man måste våga ibland.

Det här är ju ett försök till något radio poppigt så jag misstänker att många kommer få rysningar (av obehag).

Det är svårt att spela in där jag är nu, rummet är långt ifrån idealt och basen ändrar sig för varje ton och sången tar upp lika mycket bilväg som sång... 🙂 Ja ja, alla dessa bortförklaringar. Bara jag får ett bättre golfset så kommer jag säkert bli golf proffs....

Hur som haver, jag skulle bli jätte glad om nån vill lyssna och ge lite kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter snyggt. Har ett coolt gung. Snygg sång. Gillar när du tar bort basen ( iallafall första gången).

Tycker det låter riktigt bra. Du skulle nog bygga det lite mot slutet så det blir lite mer spännande.

Kanske är den akustiska gitarren lite hög i början.

Snyggt jobbat! 😳

Redigerat av Grannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra.Bra sångröst och bra uttal.

Dock när du "droppar" basen tycker jag att du skall lägga på stämmor på sången så att dom fyller ut tomrummet som blir ( i verserna ).

Sedan sänka akustiska gitarrerna en aning , samt kanske EQa bort lite diskant på dom.

Men annars en mycket bra låt med duglig mixning.

Låt låten vara en vecka eller så och kom tillbaka till den efter det så kommer du troligtvis höra bättre vad som begöver fixas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter som en blandning mellan bosson och jayjay. :rolleyes:

Jag gillar inte akgurorna, men i övrigt funkar väl detta... fast det är nog inte riktigt bra nog för att bli en radiohit. Och på demonivå är dessvärre ingen intresserad av att lyssna på detta. Lite konstig form/dynamik, tycker jag, och lite brist på ordentlig hook. Men låter ju ändå hyfsat profsigt produktionsmässigt. Kör på! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Grannen: Schysst, kändes skönt och höra. Ska kolla in gitarren i början. Och du har rätt att nåt mer behövs mot slutet. Tack för feedback!

Picazzo: Tack och bock! Roligt att du nämner stämmor på verserna, för jag har har samma tankar själv så vi får se vad jag gör. Gitarrerna har du rätt i, och jag ska försöka skruva till det ännu mer. Dock lämnar jag denna låt typ en vecka nu som du rekommenderar.

tbruce: Hook är alltid svårt, en dag kanske man har trixat fram den där magiska hooken. Jag håller dock med om att jag inte nått hela vägen fram, om ens halva. Räknar inte med att höra denna på radion i nuläget med andra ord. 😆 Har däremot lite funderingar på vad du menar med att ingen är intresserad av detta på demonivå? Alltså, menar du publishing A & R's eller allmänt? Känns ju lite surt...men men, jag haft kul i alla fall. Tack för dina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Oj! Det låter bra, kompis!

Det som stör lite är att ljudbilden är lite väl svulstig den första minuten. Och kanske är gitarren lite väl hög?

Wow, känns skönt att höra positiva vibbar från dig. Min nästa låt kommer vara en Blues... 😆

Tack för feedback. Du har rätt om gitarrerna, och jag tror det kan vara en EQ grej mer än volym. Men jag ska givetvis kolla detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce: Hook är alltid svårt, en dag kanske man har trixat fram den där magiska hooken. Jag håller dock med om att jag inte nått hela vägen fram, om ens halva. Räknar inte med att höra denna på radion i nuläget med andra ord. 😆 Har däremot lite funderingar på vad du menar med att ingen är intresserad av detta på demonivå? Alltså, menar du publishing A & R's eller allmänt? Känns ju lite surt...men men, jag haft kul i alla fall. Tack för dina öron.

Nääää jag menar mer att sånna som lyssnar på demoartister i allmänhet (dvs vanligt folk, inte skivbolag) sällan är intresserade av sån här musik, isåfall hade dom förmodligen inte lyssnat på demos. 😆 Dvs jag tror det är svårt att bygga en "fanbase" för sån här musik på demonivå, eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Nääää jag menar mer att sånna som lyssnar på demoartister i allmänhet (dvs vanligt folk, inte skivbolag) sällan är intresserade av sån här musik, isåfall hade dom förmodligen inte lyssnat på demos.  😆  Dvs jag tror det är svårt att bygga en "fanbase" för sån här musik på demonivå, eller nåt.

Aah jag förstår. Du vet grejen är den att om jag en dag lyckas skriva en bra låt så är väl förhoppningen att låta nån annan artist göra den. Jag som artist vore ingen höjdare..hahaha...blygare än Hedlund i Snowroller.

Inte för att jag tror det är lättare att pitcha låtar hos publishing bolag..eh...

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Klockren radiopop. Lite för mycket autotune i min smak, men det är det nästan alltid i sån här musik.

Mycket behagligt att lyssna på. Snyggt som tusan, även om sånt här inte tillhör sånt som jag gärna lyssnar på i vanliga fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Klockren radiopop. Lite för mycket autotune i min smak, men det är det nästan alltid i sån här musik.

Mycket behagligt att lyssna på. Snyggt som tusan, även om sånt här inte tillhör sånt som jag gärna lyssnar på i vanliga fall.

Det var verkligen kul att höra. Tack så mycket, det värmer verkligen.

Jag använde autotune rätt hårt i denna låt för att försöka hitta ett sound som jag hörde i mitt huvud. Tyckte det passade in liksom.

Kul att du gillade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra! Du sjunger bra. Skönt "flow" - framförallt i början.

Dock behöver den ett bättre slut. Är ingen fan av "fade outs" (funkar ibland, men...) - tycker en bra låt förtjänar en bra inramning med början och slut.

En variant skulle vara att droppa allt utom ev ambienceljud och köra en akapella-rad som slutar tvärt.

Gitarrerna är ju redan nämda...

Bara mina åsikter

Skön poplåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Tycker det va en riktigt skön o härlig låt. Men dom sagt så finns det ingen riktigt hook, känns som låten maler på i samma spår hela tiden.

Men harmonierna o allt va ljuvligt!

Tackar for feedback! (Inga prickar pa vokalerna just nu dar jag siter)

Kul och hora att laten ar ok och att harmonierna funkar. Funderar dock pa det har med hooken. For jag tycker namligen att det finns lite av en hook, men det ar sakert jag som ar partisk. Jag kan dock forestalla mig vad du menar och jag ska fundera over detta. Lite mer variation som du sager kan nog ocksa vara bra. Vi far se vad jag gor framover. Jag ar hur som helst glad att du gillar delar av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnat nu igen... Och jag älskar verkligen låten, helt ljuvlig.

Har nog ändrat mig lite med hooken också, den finns där, men den är inte så jätte stark.

Nu stör jag mig på virtual guitarist istället =)

Men det är en riktigt riktigt bra låt! Det behöver inte va nån hook tycker jag

Edit: Tror du man skulle kunna få prova att remixa kanske?

Redigerat av kallemio
Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Jorå, det här är ganska cool.

Snygg låt, men gitarrerna är för högt mixade (som redan nämnts).

Riktigt kompetent produkt, skulle gärna höra fler spår i samma stil 😆

/cheers

Redigerat av starboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Arin (oregistrerad)

lite för mycket pojkbands ljud i början ("Åhhhh Yeah") kanske, om du fattar. Men jag lyssnar inte på så mycket pop så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, inte så tokig...

Men tycker nog att "beatet" låter lite för "soulaktigt-modernt" i förhållande till melodin/gurorna...

-å andra sidan så sticker ju låten ut från mängden (genren) i och med detta...-så på det hela taget är det nog bra!

glasklart?

Grym pipa du har!

Tjohopp

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Skitbra! Du sjunger bra. Skönt "flow" - framförallt i början.

Dock behöver den ett bättre slut. Är ingen fan av "fade outs" (funkar ibland, men...) - tycker en bra låt förtjänar en bra inramning med början och slut.

En variant skulle vara att droppa allt utom ev ambienceljud och köra en akapella-rad som slutar tvärt.

Gitarrerna är ju redan nämda...

Bara mina åsikter

Skön poplåt.

Manga tack, stralande kul att hora.

Det har med fade-out ar alltid svart att avgora. Din ide ar inte dum, och jag kanske testar. Men jag fick liksom for mig att om jag ska gora en fade-out sa passar det pa en san har typ av lat. Jag ska overvaga vad du sager och se vad som passar bast.

Tackar for dina asikter. Uppskattas mycket!

(for dom som undrar, sa sitter jag med frugans lap-top och nar jag anvander den sa gar det inte att fa fram aao med prickar, inte ans med alt och siffer kombination, sorry)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
lyssnat nu igen... Och jag älskar verkligen låten, helt ljuvlig.

Har nog ändrat mig lite med hooken också, den finns där, men den är inte så jätte stark.

Nu stör jag mig på virtual guitarist istället =)

Men det är en riktigt riktigt bra låt! Det behöver inte va nån hook tycker jag

Edit: Tror du man skulle kunna få prova att remixa kanske?

Manga varma tack Kallemio. Det ar roligt det har, for jag har lyssnat pa 4 letter word ex antal ganger nu och den blir bara battre och battre. En komplett produktion pa den och du har nagot stort anser jag.

Haha...Virtual Guitarist ar en nod losning. I och med att rummet jag spelar in i skulle fa gitarrerna att lata an mer irriterande. Onskar inget mer an att jag skulle kunna lira in dom sjalv med bra ljud. Bara jag kan fixa det har med rummet sa kommer detta definitvt att goras.

Angaende remix, jovars detta tal att diskuteras. Vore intressant. Vad behover du?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Jorå, det här är ganska cool.

Snygg låt, men gitarrerna är för högt mixade (som redan nämnts).

Riktigt kompetent produkt, skulle gärna höra fler spår i samma stil 😏

/cheers

Tack så jätte mycket!

Gitarrerna ska jag definitivt se över.

Kul att du kan tänka dig att höra mer i denna anda. vi får väl se vad som kommer framöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
lite för mycket pojkbands ljud i början ("Åhhhh Yeah") kanske, om du fattar. Men jag lyssnar inte på så mycket pop så.

😏

Jo det är nog så. Fast det är meningen...Det är nog lite pojkband över hela den här låten och då ska det vara så tycker jag. Har dock full förståelse för att vissa inte uppskattar detta.

Tack för att du lyssnade även fast det inte är din grej med pop. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kahman (oregistrerad)

Jättebra låt! Väldigt hårt i mellanregister dock. Harmonierna är supersnygga. Det här skulle kunna bli en riktiig radio hit med lite jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Negod (oregistrerad)

Jättebra låt.

Saknar trycket i baslinen och kicken, även fast det är en lugn låt, om det skall vara en popdänga så måste det dunka lite 😄 Kanske dra på lite mellanregister på gurorna så de får lite mer tyngd och ta ner dom i mixen för de är ganska framträdande, eller dra ner diskanten på dom....

Men du sjunger jättebra, verklgen!! Du har en bra känsla för harmonierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Jorå, inte så tokig...

Men tycker nog att "beatet" låter lite för "soulaktigt-modernt" i förhållande till melodin/gurorna...

-å andra sidan så sticker ju låten ut från mängden (genren) i och med detta...-så på det hela taget är det nog bra!

glasklart?

Grym pipa du har!

Tjohopp

Man tackar för komplimangen!

Tycker din kommentar angående beatet är ganska glasklart faktiskt. Detta tar jag positivt då jag försökte hitta nån form av pop med lite soul/rnb känsla. Min röst låter minst soul men beatet kanske lite mer. Glasklart? 😄

Tack för att du lyssnade!

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Kul och hora att laten ar ok

Det där går att tolka på väldigt massa kul sätt. 😄

Aj då... 🙂 Så fel det kan bli.

Jag har nu börjat kopiera in vokalerna med prickar, när jag sitter med frugans laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Jättebra låt! Väldigt hårt i mellanregister dock. Harmonierna är supersnygga. Det här skulle kunna bli en riktiig radio hit med lite jobb!

Thanks a lot! Uppskattas verkligen!

Jag ska se över gitarren, jag tror det är det som spökar i mellanregistret.

Om du tror det finns potentital om man jobbar lite mer, så är jag mer än glad att jobba lite hårdare. Tackar!

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Av en slump hittade jag den här tråden, men blev positivt överraskad. Bra låt, men det saknas lite botten. Lite för mycket klick ljud på kaggen för min smak. De självspelande gitarrerna är ju tyvärr också ett problem. Men vad gör man inte när man inte kan spela själv hehe 😆

Härlig sång! En snygg produktion på låten skulle göra den till en radio-hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...