Jump to content
Annons

Munspel, dessa munspel!


prinsviktor

Recommended Posts

Annons

en ton när du suger, en när du blåser. På bluesmunspel är skalan CDGGBCDEFGABCDEFGAC

Vill man få toner emellan de, så använder man s.k bending teknik och bänder tonerna (typ som på gitarr, men mha munnen/andning)

Jag har ett Hohner Special 20 i G och ett Folkmaster i C

edit: skalan gäller för C-munspelet

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

På bluesmunspel är skalan CDGGBCDEFGABCDEFGA

På ett munspel i C eller? Du nämnde du har ett Hohner i G, och ett annat i C....

Edit: Lägger till,

Är varannan ton luft in, varannan ut, dvs:

C - blås

D - sug

G - blås

osv...

Flummigt instrument...Sug! Blås! Sug! 😄

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

A är en av mina favoriter, men helst ska man ju ha ett gäng, men de har en tendens att bli utslitna och gå sönder. Speciellt om man har barn eller av nån anledning förvarar dem i fickan vid fel tillfälle 😱

Funderar på att skaffa ett helt set med 12 st. så är man redo för det mesta 😎

milton: Jo det är varannan.

MusicGene: Stämmer skalan?

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittade jag två intressanta länkar om munspel....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Munspel

http://hem.fyristorg.com/bluesmunspel/ (nybörjaren ska gå in på Världens kortaste munspelslektion.. och sen vidare på "start". där lärde jag mig nyss mitt första "riff".... :rolleyes: )

på Tekniker o tips förklaras hur man ska blåsa och suga....

Redigerat av bohm
Link to comment
Dela på andra sajter

På bluesmunspel är skalan CDGGBCDEFGABCDEFGA

På ett munspel i C eller? Du nämnde du har ett Hohner i G, och ett annat i C....

Edit: Lägger till,

Är varannan ton luft in, varannan ut, dvs:

C - blås

D - sug

G - blås

osv...

Flummigt instrument...Sug! Blås! Sug! 😳

låter som ett kvinnligt instrument!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hohner Special 20 tycker jag är bättre än Pro harp men det bästa bluesmunspelet är dock helt klart Lee Oscar. Helt underbar ton och känsla.

Att tänka på är ju att skall man ha en bluesmunspel och skall spela i E så skall munspelet vara i A. För A så skall munspelet vara i D osv....med andra ord subdominanten i tonarten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Hoffsten är ett lysande exempel på en svensk kvinna som kan lira bluesmunspel så det svänger!

Många sångerskor kan också spela munspel, t.ex. Nina Persson - men då handlar det ju om en helt annan sorts spelstil och inte samma nivå som Hoffsten.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig förstått hur man spelar på ett munspel..

låter skönt dock - men hur gör man? Hur vet man vilken ton man tar? Då resten av bandet inte kastar saker på en vet man att man träffat rätt!

Jag vet att jag tar rätt ton

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh... Vilket munspel som gäller har lite med vilken känsla man vill förmedla.. eller vilka man vill kompa med.. Ett Hohner ProHarp i C är ju standard.. Men vill jag verkligen låta bluesig och fet så får det bli ett Lee Oskar i G.

Sen så får man som bluesharpare se till att ha en hel del olika tonarter med sig. Den enda jag inte gillar är Hohner Marine band (den med trä).. Trät sväller av fukten efter ett tag och jag får rispor på läppen.. Jag föredrar de med plastram faktiskt.

Sen har jag ett par Hohner SlideHarps (som man kan spela rena halvtoner med utan bend på.. Har en knapp på sidan). Sen har jag en som Hohner tyvärr slutat med som heter Pro Harp 250. Den har aluminiumram och man kan byta individuella toner i den så man kan skapa sina egna skalor om man vill.. Tyvärr så gillar jag inte tonen på den.

Rent soundmässigt så gillar jag min Lee Oskar i G bäst 😕

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

tja,munspel..Lee oskar definitivt. jag har provat allt.överlägsna i livslängd.Men man måste spela in dom försiktigt absolut inte bända tonerna för hårt.gör man det på rätt sätt så kan dom hålla i flera år.förr när jag lirade på Hohner fick jag skruva isär dom och fila lite på metalltungan för att justera upp tonen till rätt nivå,det blir nämligen korrosion på tungorna av saliven och utandningsluften.spola dom i ljummet vatten om det fastnar nåt på nån ton,.var mycket försiktig om du tar i sär dom,rör inte metall läpparna - om du inte vet vad du gör..eftersom munspel är personliga instrument,don´t ever let no one else but you touch them..

kanske man får höra nåt alster nån gång..Harmonica mike 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

tja igen,jag vet ju inte hur mycket du hajar om munspel..jag har spelat sen jag var 13 år, medelålders om ett tag skratt 😏 ..

Med ett C-spel exempelvis:

kan du spela visor i det som kallas första position i c-dur.

andra position:Blues rock,kallas även för cross harp..g-dur

tredje position: d - moll

fjärde position:a-moll men det är inte så vanligt..kräver att man har järn koll på spelet.

Hoppas att du har användning av mitt info..blow their brain out!

Harmonica mike.

Redigerat av Harmonica mike
Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på är ju att skall man ha en bluesmunspel och skall spela i E så skall munspelet vara i A. För A så skall munspelet vara i D osv....med andra ord subdominanten i tonarten.

Men detta gäller om man ska spela blues eller??

Jag brukar oftast spela i samma tonart som munspelet eller möjligtvis mollparallellen.

Link to comment
Dela på andra sajter

andra position blues/rock skall givetvis vara g-dur.

Alltså varför i hela fridens namn kan man inte spela blues/rock i vanligt C? De e vad jag gör iallafall.. men ska testa G..

Vill du lira i grund tonarten C (med kompet allltså )så köp ett F munspel.. då blir det crossharp/100% blues

MVh

Harmonica Mike

Link to comment
Dela på andra sajter

tordyveln (oregistrerad)

jag har ett C munspel, och har märkt att om man suger på hål 6 och 10 på ett speciellt sätt så får man exakt samma ljud som en rundgång i högtalare.. jag undrar om detta kan skada munspelet på nåt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett C munspel, och har märkt att om man suger på hål 6 och 10 på ett speciellt sätt så får man exakt samma ljud som en rundgång i högtalare.. jag undrar om detta kan skada munspelet på nåt sätt?

nej det kan inte skada munspelet. Däremot kan högtalarna ta skada. Ljudet kan också fastna i din mun om du spelar det för länge, ungefär som grimaser kan fastna i ansiktet om man gör dom för ofta/länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag ett par Hohner SlideHarps (som man kan spela rena halvtoner med utan bend på.. Har en knapp på sidan).

Om det finns kromatiska munspel - varför lirar man inte alltid på sådana? Så att man lika gärna kan lira bluesen i F som i hissdisskissmoll... 😏

Redigerat av milton
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag ett par Hohner SlideHarps (som man kan spela rena halvtoner med utan bend på.. Har en knapp på sidan).

Om det finns kromatiska munspel - varför lirar man inte alltid på sådana? Så att man lika gärna kan lira bluesen i F som i hissdisskissmoll... 🙂

Ända anledningen till att inte jag lirar kromatiskt,är att dom är svindyra..ett par tusen spänn för ett munspel som - om du har otur eller våldar i töjningarna -

håller några månader i bästa fall..första munspelen jag köpte var kromatiska.Tills jag kom på bättre tankar..efter påtryckningar från Modern..veckopengen ville liksom inte räcka till 😄

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag ett par Hohner SlideHarps (som man kan spela rena halvtoner med utan bend på.. Har en knapp på sidan).

Om det finns kromatiska munspel - varför lirar man inte alltid på sådana? Så att man lika gärna kan lira bluesen i F som i hissdisskissmoll... 😎

Ända anledningen till att inte jag lirar kromatiskt,är att dom är svindyra..ett par tusen spänn för ett munspel som - om du har otur eller våldar i töjningarna -

håller några månader i bästa fall..första munspelen jag köpte var kromatiska.Tills jag kom på bättre tankar..efter påtryckningar från Modern..veckopengen ville liksom inte räcka till 😉

MVH

Harmonica mike

Jaha, där fick det sin naturliga förklaring... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns kromatiska munspel - varför lirar man inte alltid på sådana? Så att man lika gärna kan lira bluesen i F som i hissdisskissmoll... 😉

Och så får man inte glömma spelkänslan.. det är en helt annan spelkänsla att spela på ett bluespel. Ungefär som att jämföra en 12strängad akustisk gitarr med en fender strata. Bluespelet är en fenderstrata 😄. Annan ton helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns kromatiska munspel - varför lirar man inte alltid på sådana? Så att man lika gärna kan lira bluesen i F som i hissdisskissmoll... 😕

Plus att det är mycket svårare med kromatiskt... Ta inte illa upp nu munspelare men vilken tjomme som helst kan spela en melodi på ett skal-munspel utan att det låter illa. Det går inte på ett kromatiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om det finns kromatiska munspel - varför lirar man inte alltid på sådana? Så att man lika gärna kan lira bluesen i F som i hissdisskissmoll... blink.gif

Alltså, det kromatiska munspelet har ju en knapp man trycker in. Om man nu ska spela gitarr och munspel samtidigt så blir det svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...