Jump to content
Annons

Har ni hört ngt liknande? Tänkte väl:)


Recommended Posts

LÅTNAMN: Introducing

ARTIST/GRUPP: D.E.C

GENRE: Elektro, orientalisk, hårdrock osv..

LÅTLÄNGD: 2:47

KOMPOSITÖR: H&M&A

PRODUCENT: H

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: Mp3

STORLEK: ~3MB

LÅTLÄNK: http://hem.passagen.se/houtan2/introducing3.mp3

D.E.C - Introducing

OBS, låten är inte färdig ännu. Meningen är att blanda så många musikstilar som möjligt. Versen ska tex vara Rap, refrängen ska vara finsång eller rocksång, en snabb gitarrsolo á la hårdrock lite längre fram i låten osv..

Vi vill höra vad ni tycker om låten, kan vara bra med lite feedback redan nu när vi är halvvägs in i projektet 🙂

MvH/ D.E.C.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag lyssnat i typ världens sämsta högtalare (sitter på jobbet) men jag tycker att det låter ganska trevligt. Musiken funkar bra och mix kan jag (på grund av ovan nämnda högtalare) varken säga bu eller bä om om. Vore intressant att höra låten med sång på, då det känns som att det blir den som avgör om det kommer att bära eller brista. Ring Mike Patton!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det här var ju faktiskt rätt coolt, riktigt nice rytm i den tycker jag. Melodin är lite exotisk (kan man säga så), typ lite turkiet över den eller nåt.

Sen blir det ju ett riktigt ös som börjar vid 1:27, var också fint.

Tycker det var en shysst blandning av Electroniskt och Rock.

Ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin fint!..

Nu kan jag inget om rock och sånt 😉 .. men gitarren som kommer in vid 1.27 .. den distade? eller vad det heter.. 😉 .. vill jag höra mer av.. den försvinner lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

k.o.m.p.r.e.s.s.o.r.p.u.m.p.... det finns plenty of botten vid 20,30,40hz..sen blir det lite klent.. slingan..är det en gitarr som spelar?? tyckte det lät som en synt.. 🙁 ..den låter rätt trevligt grekiskt-bousoki-influerad med precis lagom effekt på för att få en dimension extra.....

Jag tycker ändå att det är lite, lite för mycket kompressor på det här för min smak..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ska ni ha allihop, det var kul att få lite feedback från er, vi var faktiskt lite osäkra på om idén att blanda alla jävla musikstilar som finns skulle funka eller inte, men det verkar som om det funkar 🙂

Sången är dock svår... efetrsom ingen av oss kan sjunga..🙂 men vi får se hur vi löser det...

Vi är faktiskt redan inne på vår andra låt, hör o häpna: hårdrocksballad med elektro-beats, stråkar, o lite annat smått o gott.. 🙂 kommer lägga upp den låten åxå inom en snart framtid...

"k.o.m.p.r.e.s.s.o.r.p.u.m.p.... det finns plenty of botten vid 20,30,40hz..sen blir det lite klent.."

Nu hängde jag inte med, vad menade du?? Var i låten blir det klent?

"slingan..är det en gitarr som spelar?? tyckte det lät som en synt.. "

Det är faktiskt en gitarr, vanlig Elgitarr.. mkt reverb en del chorous o lite delay... typ 🙂

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vänder på frågan...har ni använt kompressor?..

Jag menar inte att det låter "tunt" på det sättet...det låter som kompressorn..( det måste vara en kompressor..) är satt att jobba ganska hårt så alla dom frekvenser som låter fylligt plattas ut och därmed finns bara botten och lite högre mellanregister kvar...

Hoppas jag förklarade bättre nu?

Inget fel på låten 🙂

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gillade jag.

Men. Blir i längden lite tjatig, förmodligen för att iaf jag saknar någon typ av vocals, för att göra det hela "större". Gitarrerna är klockrena och likaså ljudkvalitén, men lite tyngre bas genomgående skulle nog vara mysigt..

Över lag bra. Vill höra ett färdigt resultat och mer av den här typen av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

'säkta mitt förra inlägg. :rolleyes:

Det här var coolt! Gillar att du får ihop de turkiska tonerna med de distade gitarrerna så snyggt.. funkar skitbra! 😄

02:25.. där trummorna är ensamma, lägg på mycket mer pads ...

En kanonidé du har här, ser fram emot vidareutvecklat resultat... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla.-

Fan va gött att alla verkar gilla detta, ingen som klagat hitills, det gillar vi 🙂

Nu ska vi se, ang kompressor... jag (som är mer åt hårdrockshållet och ansvarig för gitarrer o melodier) hade exakt samma diskussion med kompisen som gör beatsen samt mastrar (låt oss kalla honom beatmaster-killen 😉)... han gör iaf elektromusik till vardags, o han förklarade att de kompressar skiten ur låtar så att det i princip blir en jämn nivå på hela låten. Som nån sa så är det tydligen modernt inom den typen av musik. Då detta är en blandning av alla musikstilar borde vi kanske blanda mastringstekniker åxå???o ta ett mellanting även där!? vi kan ju alltid prova...

Enformig var det nån som sa, ja.. jag håller med, men mestadels beror det på att det ska vara sång (rap) där gitarren är ensam med trummorna, efter det är det tänkt att det ska komma en röjjig refräng o sen gitarrsolo eller ngt annat solo. Så då tror jag inte att det blir lika enformigt.... hoppas jag:)

Mer sån här musik kommer, var så säkra.. hehe:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjosan. Gillar grejjen men jag tycker att den tappar rätt mycket stuns efter en liten stund. Som demoniqus skrev, jag skulle vilja ha fram mer mellanregister, framför allt när gururna lirar. Känns som om det saknas lite balans där.

Link to comment
Dela på andra sajter

borde vi kanske blanda mastringstekniker åxå???o ta ett mellanting även där!? vi kan ju alltid prova...

😛 ..jafföffaen...mixa vilt....

Prova att göra en mix med mindre kompression and be amazed...

När jag experimenterar med extrema inställningar..brukar jag spara flera versioner utan så mycket "tweaks"..och det är oftast dom med renare karaktär som man diggar mest när dagen är slut... bara för att det är väldigt lätt att bli fartblind.

Be electronica-maestro snällt bara..eller bjud på en bärs..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...