Jump to content
Annons

Dubbla skärmar - nytt grafikkort?


AstReam

Recommended Posts

Det är som så att jag vill använda mig av dubbla bildskärmar, men jag har absolut ingen aning om hur jag ska fixa ihop detta. Jag har 2 skärmar och den ena är inkopplad till datorn. hur tusan ska jag få in den andra skärmen?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Du behöver ett grafikkort som stöder två skärmar.

Jag har ett nVidia GeForce 6600 med dubbla utgångar - en digital och en analog. Fungerar bra.

Arrangefönster i den ena och mixer i den andra.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är precis så jag vill ha det. har kollat upp ett grafikkort som har detta. sen när man kopplat in dem så gäller det väl göra vissa instäällningar o så misstänker jag. Får se efter jag köpt kortet om det dyker upp problem=) Thx nemo! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan även vara i behov av även en liten detalj.

Troligen kommer en utgång vara digital och en utgång analog. Så om du har två analoga skärmar kommer du behöva en omkopplare som fixar den digitala till analog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan även vara i behov av även en liten detalj.

Troligen kommer en utgång vara digital och en utgång analog. Så om du har två analoga skärmar kommer du behöva en omkopplare som fixar den digitala till analog.

Sådana adaptrar brukar följa med korten - åtminstone alla jag har sett hittills, men det är kanske olika beroende på tillverkare...?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag borde varit tydligare.

Jag har två st 19" Fujitsu-Siemens Flata skärmar, med dubbla ingångar - en analog och en digital. Sålunda ligger den ena skärmen helt digital och den andra analog. Det är ingen som helst synbar skillnad mellan dem avseende bildkvaliteten.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjabba. Jag behöver ett grafikkort som jag kan använda två skärmar till. Jag förstår inte så många datatermer så hoppas jag kan få lite hjälp här.

Billigt kort som man kan två skärmar till?

Pris?

Rekomendationer?

tack på förhand / adama

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

förresten. Vad är det som det står på kortets namn för att det ska vara till för två skärmar. Det står ju inte 2 skärmar-kort eller sådär.

Jag hittar inget på namnet som säger att det är till två skärmar. Det är därför jag har lite svårt att hitta dessa. / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Rontan (oregistrerad)

ofta står det att kortet stöder dubbla skärmar. Du kan även stoppa i ett till graffekort så funkar det oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta nya grafikkort har stöd för 2 skärmar. Jag tror att det bara är bland de absolut billigaste som man hittar grafikkort med bara en utgång... Ofta finns det en analog och en digital utgång - men till den digitala brukar det också följa med en adapter, så att man kan koppla in en analog skärm där ocks, om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

ofta står det att kortet stöder dubbla skärmar. Du kan även stoppa i ett till graffekort så funkar det oxå.

jasså, det visste jag inte. Funkar det likabra då eller krånglar det på nåt sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Besökte en bekant i går och han körde med 3 skärmar. frågade inte hur han gjorde men det måste ju vara 2 grafik kort han använder. han är översättare och jobbar hemma så det är ju hans arbetsplats så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besökte en bekant i går och han körde med 3 skärmar. frågade inte hur han gjorde men det måste ju vara 2 grafik kort han använder. han är översättare och jobbar hemma så det är ju hans arbetsplats så att säga.

Kan också vara ett kort med fler utgångar - kanske från Matrox ? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

hej

har skaffat 2 LG204WT 20.1" widescreen skärmar.

till min förvåning kan jag inte köra rätt upplösning med mitt grafikkort som är ett GeForce FX5200 256mb AGP och har en VGA och en DVI utgång.

skärmen som jag kopplar in på VGA visar rätt upplösning 1680x1050 men skärmen på DVI kommer endast upp i 1280x1024.

jag har installerat båda skärmarnas drivrutiner (och talat om vilken som är analog resp digital) samt uppdaterat Nvidia drivrutinen till det senaste.

jag testade att sätta en adapter så att jag kopplar ut från DVI men in på VGA på den ena skärmen. då kan jag ställa en högre upplösning 1600x900 men inte 1680x1050 som skärmen är optimerad för.

jag har oxå testat att ange en egen upplöning (vilket man kan göra i NVIDIAS kontrollpanel) men detta funkade inte...fick svarta streck över skärmen.

på ett annat forum skrev ngn att man troligtvis måste ha ett kort med dubbla DVI utgångar för att det ska funka. jag har testat hos en kompis som hade det och då fick jag 1680x1050 på båda skärmarna och allt såg jättebra ut.

jag ringde till komplett för att rådgöra om vilket kort jag skulle ha men snubben jag pratade med trodde inte att man behöver 2 DVI och tyckte det var konstigt men menade oxå att 1680x1050 var en konstig upplösning och att 1600x900 ska vara riktig wide men i det läget ser det inte bra ut (ihoptryckt)

sedan är utbudet lite begränsat då jag måste ha AGP (har ej PCI-e) och helst ska kortet vara tyst.

han som jag pratade med på komplett sa att ljud och grafik går på samma brygga och att det kanske kunde vara bättre med ett väldigt enkelt grafikkort, typ ett som är tänkt för CAD och bara har tex 64mb i minne.....att det helt enkelt inte skulle störa ljudkortet så mkt.....som för övrigt är ett EMU1820m och moderkortet är ett MSI865 PE Neo-2

vad säger linus 🙂 och alla andra om denna teori och har ni ngt kort att rekommendera som ni vet kommer funka? (datorn är endast avsedd för musikbruk)

tusen tack

petri

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har DVI och VGA och får korrekt upplösning på båda skrämarna. Det är dock en ATI-chipset, så icke jämförbart. Kolla att windows i sin klokhet inte gömmer resolutioner för dig, genom att ta bort "show only compatible resolutions" eller dylikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har DVI och VGA och får korrekt upplösning på båda skrämarna. Det är dock en ATI-chipset, så icke jämförbart. Kolla att windows i sin klokhet inte gömmer resolutioner för dig, genom att ta bort "show only compatible resolutions" eller dylikt.

tack tsmalmbe

tyvärr har jag inte missat att testa det 😮

är upplösningen på dina skärmar 1680x1050? vad heter ditt kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Nope, jag har 1600x1200. Som default tyckte dock windows att skärmen bakom VGA skulle varait nåt annat. Kortet är nån gammal Radeon X800. Om du går under Display Properties -> Settings och klickar på skärm2, kan du inte sätta Screen Resolution att vara det rätta då? Det låter myskofisiskt. Framförallt om nånting ändrar då du pluggar in en VGA->DVI omkopplare. Faktum är ju att signalen finns som både digital och analog i DVI:n, och vad en DVI->VGA omkopplare gör är att ändra utseende på pluggen, och inget annat. Så signalen borde/torde vara helt samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du går under Display Properties -> Settings och klickar på skärm2, kan du inte sätta Screen Resolution att vara det rätta då? Det låter myskofisiskt.

nix...det går inte

några kommentarer om teorin att ett enklare kort skulle "lämna mer plats" åt ljudkortet? eller så kan vi omformulera till:

vilket av dessa?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121739

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323320

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Matroxen, bara för att den inta har någon fläkt. Annars, ingen aning. Det där med "rum" menar väl ofta PCI-latency bus-speed och liknande grejer. De påverkar INTE hurudana resolutioner man kan använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...