Jump to content
Annons

Piratkopior


Maharadijan (oregistrerad)

Recommended Posts

Maharadijan (oregistrerad)

Varför e vissa så spydiga och vägrar att hjälpa andra som har piratkopia på tex cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Katla (oregistrerad)

För att de kanske betalt sina program och tycker att nedladdaren borde göra likadant innan han/hon ställer frågor kring det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant. En annan anledning är att uppenbara "enkla" frågor vars svar står inom de 10 första sidorna i manualen kanske inte är så spännande att svara på för 10:e gången. Nu säger jag inte att det är det _du_ frågar efter, men det är nog den generella inställningen.

Effekterna av Forumregel 9 kan vara ytterligare en anledning.

Flyttar tråd från forum Allmänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Maharadijan (oregistrerad)

Katla: Tror kappast de har betalat för alla program/musik etc de laddat ner, dåligt argument.

Olsberg: Finns väl inget som säger att du måste svara på frågorna.

basshole: Har aldrig stulit nån bil så det blir lite knepigt att svara på. Har du själv stulit program/musik/spel någon gång??

Säger inte att jag tycker det är ok att stjäla, tycker bara det är intressant att höra vad andra tycker. Finns en hel del dubbelmoral där ute.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Katla: Tror kappast de har betalat för alla program/musik etc de laddat ner, dåligt argument.

Att säga att " du tror" och i nästa andetag kalla mina svar för dåliga argument är att kasta sten i glashus. 🙂 Det jag gav dig som svar var bara möjliga förklaringar. Jag kan inte utgå från att "de" någon gång tankat ner piratkopior eftersom jag inte har något/några bevis som stödjer den misstanken.

Du fick ett svar som jag tycker verkar rimligt. Har du tänkt på att det kanske är de som verkligen köpt alla sina program (jodå, de finns faktiskt) som bemöter nedladdare med spydig attityd?

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg: Finns väl inget som säger att du måste svara på frågorna.

...vad menar du? 😮

Haha... 🙂

Maharadijan, Olsberg är inte bara moderator för forumet, han är tillika chefredaktör för tidningen Studio som står bakom forumet. Och Studio i sin tur ägs av IDG.

Du kanske kan förstå att en organisation som IDG inte vill förenas med uppmuntran av piratkopiering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att inte hjälpa folk som kör piratkopierat är en fjantg regel, precis som regeln att man måste kommentera andras låtar innan man får kommentarer på sin egen. Jag försöker hjälpa folk om jag kan. Punkt.

Däremot håller jag med om att man inte orkar svara den hundrade gången någon säger "hej jag har cubase sx 56 xl superduper men ja fattar inte hur man spelar in på mitt soundblaster kort va gör ja för fel"

Men jag skulle också vilja säga att regeln om att man ska söka innan man frågar visserligen är väl tänkt, men ibland är det sannerligen inte lätt att hitta saker när man söker. Riktigt komiskt blir det när någon svarar kort "Sök på ordet x" och när man gör det får man inte en enda träff.

Samma sak gäller uppmaningen om att läsa i manualen. Jag har själv manualen, och kan bara konstatera att ibland vill man göra något, men har inte den blekaste aning om vad detta något heter på engelska. Då är det inte så kul att få läsa "Slå upp manualen på sidan 1 och läs, ditt jävla piratkopierande pucko."

Sammanfattningsvis har jag alltså respekt för att de kunniga inte orkar svara på vissa frågor. Samtidigt tycker jag att vissa svar är lite väl dryga.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig som jobbar med support på musikprogram är det en självklarhet att först fråga om kunden köpt programmet av oss.

Har dom inte det kan vi inte hjälpa dom.

Skulle vi hjälpa alla som inte är våra kunder skulle vi inte hinna med dom som faktiskt HAR betalat våra löner!

Sen angående piratkopiering. I princip alla har gjort det en eller jättemånga gånger. Jag med.

Jag tycker inte att det är bra. Men om man gör det, räkna inte med att få hjälp av proffesionell support. Den är en service man betalat för när man köpr programmet. Så enkelt är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl ingen regel att inte hjälpa folk som körpiratkopierat? det är väl däremot en regel att inte uppmuntra till piratkopiering eller tipsa om vart man hitta piratkopior....

Jag hjälper folk om jag kan....men har jag vaknat på fel sida så går min frustration ut över delvis de som piratkopierar....

Men....alla får ju välja att svara eller att inte svara hur dom vill.....det är ju egentligen inget att ifrågasätta....eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig som jobbar med support på musikprogram är det en självklarhet att först fråga om kunden köpt programmet av oss.

Har dom inte det kan vi inte hjälpa dom.

Skulle vi hjälpa alla som inte är våra kunder skulle vi inte hinna med dom som faktiskt HAR betalat våra löner!

Sen angående piratkopiering. I princip alla har gjort det en eller jättemånga gånger. Jag med.

Jag tycker inte att det är bra. Men om man gör det, räkna inte med att få hjälp av proffesionell support. Den är en service man betalat för när man köpr programmet. Så enkelt är det.

I 9 fall av 10 behöver man inte använda sig av forumet i behov av

hjälp med själva programet och funktioner i dessa. Då nästan "alla"

svar finns i antingen manual eller via Sopproten 😆

Tipps och trix vid inspelning däremot kan man få massor av här

då dessa för det mesta är frukat lama i manualerna.... 😳

Edit: Sopprot = Support

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag sällan vill hjälpa piratkopierare är att piratkopiering och lathet ofta går hand i hand. Någon har laddat hem Cubase SX 3 på DC++ men förstår inte på en gång hur programmet fungerar. Eftersom det var så bekvämt när de skaffade sig programet vill de nu också få svaren på alla deras frågor serverade på ett silverfat. Forumets uppgift är inte att de som faktiskt har orkat sig igenom en instruktionsbok sak sitta och extrahera svar åt de som inte har lust.

Jag tycker i stort sett det borde vara ett grundkrav att man i över huvud taget försökt läsa manualen innan man ställer frågor här, oavsett om man är piratkopierare eller köper all sin mjukvara. Att inte förstå är helt okej. Att vara så slapp så att man inte ens orkar lägga ner en timme på att plöja igenom en instruktionsbok är inte det.

Detta är även fördelaktigt utifrån frågeställarens perspektiv. Att lära sig att att hitta svaret på sin fråga själv snarare än att vara beroende av att andra ska göra det åt en är mycket värt. Låt oss ta en analogi. Jag kunde inte knyta mina egna skosnören förrän jag var 11 eftersom någon annan gjorde det åt mig hela tiden. Vad tror ni hände med mitt fotfäste om jag var ute och lekte i skogen när snörningen gick upp?

Nu ska jag göra som Myril: "Ge en man en fisk och han är mätt för en dag. Ge en man ett fiskespö och...ja, ni fattar."

Till sist är det många som klagar på att manualerna alltid är på engelska. Jag tycker denna invändning är relevant om man är under 10 eller över 65. I annat fall undrar jag vad ni gjorde på engelskalektionerna i skolan. Instruktionsböcker är sällan skrivna med något svårt språk. Med lite god vilja ska ni se att även ni klarar er igenom dem.

Att piratkopierare sedan alla gånger inte har manualen är deras problem, inte vårat.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

En personlig reflektion.

Jag är ingen större älskare av hårdvarulås - dongles. Ofta funkar de bra, men tillräckligt ofta krånglar de och skapar massa problem för mig.

Anledningen till att det finns hårdvarulås är att piratkopierarna skryter med att de piratkopierar. Vissa dar blir jag förbannad på sånt - kunde de åtminstonde hålla käft om det så leverantörerna inte visste det så skulle det inte finnas några hårdvarulås. Sant eller inte, men så känns det vissa dar.

Så därav den sura reaktionen.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt ser jag att Maharadijan som har skapat den här tråden har skrivit alla inlägg förutom ett i trådar som han själv har skapat. Tänk lite på det här med givande och tagande och balansen däremellan så kanske du hittar en till anledning till varför lata piratkopierare kan få ett lite kyligt mottagande ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför e vissa så spydiga och vägrar att hjälpa andra som har piratkopia på tex cubase?

att hjälpa folk med användning av piratkopierade program är att uppmuntra detsamma.

det är forumet inte till för.

nu går jag.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag sällan vill hjälpa piratkopierare är att piratkopiering och lathet ofta går hand i hand. Någon har laddat hem Cubase SX 3 på DC++ men förstår inte på en gång hur programmet fungerar. Eftersom det var så bekvämt när de skaffade sig programet vill de nu också få svaren på alla deras frågor serverade på ett silverfat. Forumets uppgift är inte att de som faktiskt har orkat sig igenom en instruktionsbok sak sitta och extrahera svar åt de som inte har lust.

Jag tycker i stort sett det borde vara ett grundkrav att man i över huvud taget försökt läsa manualen innan man ställer frågor här, oavsett om man är piratkopierare eller köper all sin mjukvara. Att inte förstå är helt okej. Att vara så slapp så att man inte ens orkar lägga ner en timme på att plöja igenom en instruktionsbok är inte det.

Detta är även fördelaktigt utifrån frågeställarens perspektiv. Att lära sig att att hitta svaret på sin fråga själv snarare än att vara beroende av att andra ska göra det åt en är mycket värt. Låt oss ta en analogi. Jag kunde inte knyta mina egna skosnören förrän jag var 11 eftersom någon annan gjorde det åt mig hela tiden. Vad tror ni hände med mitt fotfäste om jag var ute och lekte i skogen när knytningen gick upp?

Nu ska jag göra som Myril: "Ge en man en fisk och han är mätt för en dag. Ge en man ett fiskespö och...ja, ni fattar."

Till sist är det många som klagar på att manualerna alltid är på engelska. Jag tycker denna invändning är relevant om man är under 10 eller över 65. I annat fall undrar jag vad ni gjorde på engelskalektionerna i skolan. Instruktionsböcker är sällan skrivna med något svårt språk. Med lite god vilja ska ni se att även ni klarar er igenom dem.

Att piratkopierare sedan alla gånger inte har manualen är deras problem, inte vårat.

viktigpetter

Link to comment
Dela på andra sajter

Olsberg: Finns väl inget som säger att du måste svara på frågorna.

Du ställde en fråga överst på sidan och jag svarade vad jag _tror_ är den allmänna anledningen. Vad är det du slår mot? Och nej, jag svarar inte på frågor om program som är uppenbart piratkopierade. Inte alls. Personligen tycker jag det är bättre att låta bli än att ge en spydig kommentar.

Jag vill förtydliga att det inte finns en regel mot att svara på frågor som gäller piratkopierade program. Men om man svarar så bör det göras bemötande. Annars itne alls.

Mitt översta svar gäller anledningen till varför tonen kan vara som den är gällande piratkopierade program.

Säger inte att jag tycker det är ok att stjäla, tycker bara det är intressant att höra vad andra tycker. Finns en hel del dubbelmoral där ute.....

Jajjamän, det gör det :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Att sitta vid datan och uppfostra folk är inte min grej. Men kör på du, säkert är det till glädje för någon.

Vart tycker du att Pluffo uppfostrar? Han har ju knappast vänt sitt budskap mot en annan medlem utan talar allmänt. Jag har svårt att finna brister i de åsikter han för och är övertygad om att de ligger rätt nära sanningen.

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

vi kan väl vända på det istället?

varför är vissa som har piratkopior på t ex Cubase så otroligt frågvisa om grundläggande grejer i programmet och vägrar anstränga sig för att leta reda på svaren själva?

För att man är intresserad av att göra musik, vet inte var man börjar, laddar hem det enda man har hört om dvs Cubase och därefter fastnar? Ur det perspektivet är ropen på hjälp är fullt förståeliga, men jag tycker inte det är lika förståeligt att därifrån bli besviken när support (officiell eller inofficiell) saknas eller är bristfällig.

EDIT: Demomannen, håll dig till ämnet.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

@AndyPandy: Word!

@Pluffo: Dubbel-word!

En fråga som jag tycker är mer komplicerad än korkad. Jag stödjer inte piratkopiering, men jag stödjer inte heller alla mjukvarutillverkare alla gånger. Ofta tar de ju ut hutlösa priser, vilket leder till att köpviljan minskar och fler tankar hem, vilket i sin tur leder till att företaget måste ta ut mer pengar för sin produkt för att de ska gå ihop. Är mjukvaran hyfast billig från början kanske fler köper den och företaget tjänar på det.

Men det finns ju alltid personer som piratkopierar, oavsett om programmet kostar 20 spänn. Därför tycker jag att mjukvarutillverkarna måste erbjuda något MER när man köper programmet, som t ex Propellerheads. Deras forum för registrerade användare (dvs betalande) är superbra tycker jag. Andra alternativ kan vara att bundla ihop mjukvara med någon liten hårdvara (inte hårdvarulås), det kan vara nått i stil med att man får en maracas (eller nått) på köpet, i alla fall något som inte går att fildela 😳

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...