Jump to content
Annons

Popdänga (i repris)


Recommended Posts

LÅTNAMN: A simple mistake

ARTIST/GRUPP: Slowmoboy

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:01

KOMPOSITÖR: Rikard Sandberg

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE: Eliasson (bas) Olle Eronns polare (trummor)

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: MP3

STORLEK: 4,16 MB

STATUS: Ganska färdig.. tror jag..

En låt som jag la upp för några månader sen som Eliasson & Olle Eronn erbjöd sig att lägga bas och trummor på, vilket var supernajs! Så nu funderar jag på vad jag ska fixa på den.. Har lite svårt att bli färdig med grejor och denna är inget undantag. Så säg gärna om ni har nåt förslag eller åsikt om mix osv.. Har lagt en limiter på men har ingen koll på sådana mastringsgrejor så den kanske sabbar lite men vafaen.. :rolleyes:

Redigerat av Richie76
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Richie76

Det första jag märkte var att sången/rösten var väldigt bra. Bra låt i övrigt utom att refrängen är lite fel arrad med soundet. Om ni jobbar vidare i denna stil och får till ljudbilden bättre kan det bli riktigt bra. Lite för vassa diskanttaggar och mer komprimering behövs. Detta kan klart bli något.

Link to comment
Dela på andra sajter

starboy (oregistrerad)

Riktigt bra det här!

Framför allt tycker jag sångljudet är väldigt bra.

Det som borde fixas, enligt mig, är trumljudet.

Främst är det baskaggen och pukorna som låter konstigt i mina lurar.

Kan bero delvis på "mastringen", men ljudet borde någ skruvas lite hur som helst.

Bra låt och bra jobbat i övrigt!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Tota - kul!

spaceman - Trevligt att du tyckte om sång! Felarrad ref.. är det för spretigt eller bara fel instrument? Diskanttaggar får ses över, gissar att du menar att det blir för diskantigt vissa tillfällen. Japp en kompis ska få komprimera när det är klart.. 😆

Starboy - Tack för det! Trummorna kan jag inte göra något åt.. men jag funderar eventuellt på att sänka dem i nivå ett litet snäpp. Cheers! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också det låter riktigt bra!! 🙂 Gillar verkligen soundet och sången...Men som det redan nämnts är det nått knas med trummorna. Min gissning är att det är nån form av fakestereo. Typ choruseffekt som är lfo styrd för jag tycker trummorna går lite fram o tillbaka mellan stereo <-> mono på något vis.... :rolleyes:

...sedan bör nog gitarrerna mixas lite bättre, nivåerna ses över, vid ca 1:50 resp 2:40. Tycker den vänstra gitarren sticker ut väldigt mycke...

Sedär, lite konstruktiv kritik från mig. 🙁

//Micke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju som sagt en sjukt bra låt och Richie´s sångröst är värd att döda för! :rolleyes:

Men nåt knas med trummorna har det blivit. Jag skall se över dom imorgon och skicka upp nya om det är nåt strul med dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker du ska föröka få det låte större, det låter så otroligt tomt och instängt. även om man kan urskilja alla instrument så blir det otroligt grötit. låter inte som alla instrument hör ihop, hör inget liv i låten. tror att väldigt mycket beror på bara ljudet att man inte känner något liv i låten.... skruva, skruva, skruva på som bara den...

jag tror att denna låt kan med mycket om och men bli ricktigt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

MjInc - Tack för konstruktiv kritik 🙂 . Ska se över de nivåer du tar upp.. grymt lätt att bli hemmablind!

Eliasson - Oj vad du tar i.. 🥰 Tack för all hjälp med låten, tycker den blev mer levande efter er insats, sedan om trumljudet inte är perfekt må det vara hänt.. blev grymt mycket bättre än innan. 😉

dajerszz - Undrar just hur man får det att låta större? 😆 Med reverb eller separera med eq eller med panoreringar? Ja, man borde väl kanske mixa till den bättre men jag har inte nån direkt koll på vad jag sysslar med så det kan även bli mycket sämre! :rolleyes: Men ska sätta mig ner och kolla över.. Tack för inlägg.

Pluffo - Ja, visst kan man ana lite keaneinfluenser på denna! 😄 Jag gillar att du gillar det! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt. Väl framförd och med riktigt bra sång. Snyggt arrat. Om man får vara lite kritisk tycker inte jag att det lyfter riktigt tyvärr. Början på låten är bra med snygg dynamik. Det är nog slutet jag menar där jag önskar fler röster. Där är det nu lite platt.

Men i det stora hela..riktigt kompetent. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns widening effekter som man kan använda för att få det att låta större. Jag vet att izotope ozone har en sådan. hhttp://www.izotope.com/products/audio/ozone/

Finns en demo att hämta också.

Trummorna är redan kommenterade så det är ute i luften.

Denna är faktiskt jättefin och jag tycker du/ni har gjort ett kanonjobb. Instrumenten och sången som spelar lite olika melodier hela tiden men ändå låter så bra ihop. Vet inte ifall du gillar jämförelser men det påminner mig om coldplay (vilket är ett av mina favoritband 😕)

På minussidan vill jag bara säga att "and time is the only thing you need" partiet låter lite oengagerat men det kan mycket väl bero på effekten. Det påminns vid nästa parti. Vill även säga som redan sagt att en liten stegring i slutet skulle göra det mäktigare.

/ John

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannen - Tackar! Nej, har aldrig riktigt tänkt på det förrän du påpekar det att man borde feta upp sista refrängen lite mer.. fint tips 😆

Håkan Ekberg - Kul att det gillas!

Johahl - Ska kolla upp widening effekten och se om det gör nån skillnad, bra tips! Om du får coldplayvibbar så gör det inte alls ont 😱 Tycker att de är helt lysande! Även om jag själv inte märker av nån direkt likhet i just denna låt så tar jag det definitivt som en komplimang. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Plus: Bra låt! Snygga harmizar. Snygg röst.

Minus: Trummisen är otight. Tunnt trummljud.

Betyg: 4/6

Link to comment
Dela på andra sajter

Marängen - Fan vad sköj att du gillar låten! 😱 Har faktiskt aldrig testat att lägga piano på "sticken" men kanske skulle funka, funderar även på att byta pianoljud, skulle bara varit perfekt om man hade fått blivit världsjättebästexpert på att spela piano. 😳

Thimmie - Kan nog stämma att trummisen inte är heltajt överallt men tycker inte att det spelar nån jätteroll på demo-nivå, det blev betydligt mer levande än när jag spelar pekvingervals i a f.. 🙂 Men jag kan möjligtvis ordna så att har blir skjuten i benet eller annan valfri kroppsdel. 😱 Trevligt att du tycker det är bra låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Marängen - Fan vad sköj att du gillar låten! 😆 Har faktiskt aldrig testat att lägga piano på "sticken" men kanske skulle funka, funderar även på att byta pianoljud, skulle bara varit perfekt om man hade fått blivit världsjättebästexpert på att spela piano. 😛

Thimmie - Kan nog stämma att trummisen inte är heltajt överallt men tycker inte att det spelar nån jätteroll på demo-nivå, det blev betydligt mer levande än när jag spelar pekvingervals i a f.. 🙂 Men jag kan möjligtvis ordna så att har blir skjuten i benet eller annan valfri kroppsdel. 😱 Trevligt att du tycker det är bra låt!

Hehe... Nä, du behöver inte skjuta honom. Be honom öva istället, för låten förtjänar en bättre trummis! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Tjena du,

Skon lat! As skon lat rattare sagt. (Inga prickar pa vokalerna pa datorn jag sitter vid just nu, sorry)

Denna lat har grym potential tror jag. Men den kanns tunn just nu. (Sorry om jag upprepar mig, har inte last de andra inlaggen) Hela ljudbilden kanns lite skev, jag far hela trum kitet i vanster kanal till en borjan. Och sen efter forsta refrangen gar det fram och tillbaka lite grann. Ska det vara sa?

Som sagt laten ar as skon, verkligen. Och jag tror detta kan bli fantastiskt med mer bearbetad produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oakleaf - Va sköj att du gillar låten! Ja, det är lite problem med trummona som far mellan höger och vänster. Undrar just om det är det som gör att ljudbilden blir skev eller något annat.. Ska sitta och skruva ytterligare å se om det går att ffå till. Tack för inlägg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Najs, välskrivet osv, grym sång. Dock är det många småsaker som jag stör mej på, basregistret känns lite mesig, hela ljudbilden känns väldigt diskantig... sen undrar jag vad tusan som händer vid 0:59-1:00, "the last one"... låter fel rent harmoniskt, som att melodin bryter otrevligt mot nån ackordton... har inte tid att kolla upp mer exakt vad som händer just nu, men det låter knäppt.

Sen pianoslingan precis efter, känns inte den väldigt snodd? Typ coldplay, som nån sa... hmm.

Och sen är fejdouten lite snabb. 🙂

Men grymt i övrigt. Har du lust att sjunga på en låt som jag håller på att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kornsan - Trevligt! 😛 Ja, svårt det där att inte låta allt för mycket som nåt annat..

Tbruce - Tackar för synpunkter! Jaså, har faktiskt inte tänkt på de harmonier du tar upp men det kan ligga nåt i det du säger.. Pianoslingan är nog mest inspirerad av Keane, men inte på något sätt snodd utan mer stilmässigt inspirerad om du förstår vad jag menar 🙂. Faden håller jag med om och ska fixas. Visst kan jag testa sjunga på en låt.. har inte mest tid men Pm:a så kan vi kolla läget. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...