Jump to content
Annons

Två skärmar - vad ska man ha?


Torwald

Recommended Posts

Tänkte att det börjar bli dags att skaffa en dubbel uppsättning skärmar för att underlätta mixningsarbetet. Som det är nu trängs alltsammans på en 17" LCD, och jag tror att jag helst vill ha två 19".

Vad kan ni rekommendera? Räcker det med billigast möjliga skärmar? Helst vill jag kunna köra 1600x1200 på båda skärmarna, fast jag vet inte ens om LCDskärmar har stöd för det...?

Berätta gärna vad ni själva har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha mer än 1280*1024, så får du gå upp på större än 19", tyvärr.

19"-skärmarna har nämligen samma upplösning som 17"-skärmarna, så de är bra om man vill kunna sitta längre ifrån dem, men inte för upplösningens skull. Det är därför det inte skiljer speciellt mycket i pris också... 🙂

Själv har jag två Samsung; en 171N och en 172X (eftersom 171N hade utgått när jag skulle köpa den andra...) - båda med den härligt tunna kanten. Mycket nöjd! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att det fortfarande är så "dålig" upplösning på lcd/tft-skärmarna då! 1600x1200 är ju hur sexigt som helst 😳

Funderar på att välja två 17" istället, eftersom det verkar som en mer ekonomisk lösning. Roligare saker än skärmar kan man ju köpa för 3 000 :rolleyes:

Fler tips?

Claes, när jag kollade såg jag bara Samsungs med lite annorlunda modellbeteckning. Vad kostade dina styck? Tänkte för att få en liten idé om hur bra skärmen behöver vara. Hög uppdateringsfrekvens är såklart ett plus, men så länge det inte är mindre än 60hz är jag nöjd.

Patrik: De var snygga. Vad kommer det sig att du valje en så liten tillverkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör NEC på mitt jobb och enligt mina ögon är de mycket bättre än HP (de enda jag har kunnat jämföra med). NEC LCD1770nx är en rekommendation om du skall köra 17".

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att det fortfarande är så "dålig" upplösning på lcd/tft-skärmarna då! 1600x1200 är ju hur sexigt som helst 😄

Funderar på att välja två 17" istället, eftersom det verkar som en mer ekonomisk lösning. Roligare saker än skärmar kan man ju köpa för 3 000 😉

Fler tips?

Claes, när jag kollade såg jag bara Samsungs med lite annorlunda modellbeteckning. Vad kostade dina styck? Tänkte för att få en liten idé om hur bra skärmen behöver vara. Hög uppdateringsfrekvens är såklart ett plus, men så länge det inte är mindre än 60hz är jag nöjd.

Patrik: De var snygga. Vad kommer det sig att du valje en så liten tillverkare?

Hopplöst! 🙁

De byter modellbeteckningar på skärmarna nästan lika ofta som man byter skjorta... 🙁

De nuvarande som motsvarar mina, är 740B.

När det gäller TFT, så spelar uppdateringsfrekvensen inte alls den roll som den gjorde med CRT - så det behöver du egentligen inte tänka på... Alla TFT är flimmerfria.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fundering:

4ms responstid = 250 uppdateringar från ljus till mörk pixel/sekund

75Hz = 75 uppdateringar/sekund

Detta kommer då att begränsa uppdateringen till 75ggr/sekund om man har en skärm med ovan spec.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt 2 st 19t på Misco...

LG L1915S, inte några värsting grejer, men dom fungerar utmärkt till Nuendo som jag sitter med... 🙂

Dom har nedsatta priser på TFT just nu... Jag gav bara runt 2 600/st...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fundering:

4ms responstid = 250 uppdateringar från ljus till mörk pixel/sekund

75Hz = 75 uppdateringar/sekund

Detta kommer då att begränsa uppdateringen till 75ggr/sekund om man har en skärm med ovan spec.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Det spelar egentligen inte så stor roll. Du får det ändå flimmerfritt, eftersom punkterna lyser tills de får ny information. På en CRT-skärm lyser punkterna inte alls individuellt, utan de blinkar till efter hand som katodstrålen som sveper över skärmen, en linje i taget, träffar punkten - och därför behöver man en högre uppdateringsfrekvens på dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fundering:

4ms responstid = 250 uppdateringar från ljus till mörk pixel/sekund

75Hz = 75 uppdateringar/sekund

Detta kommer då att begränsa uppdateringen till 75ggr/sekund om man har en skärm med ovan spec.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Det spelar egentligen inte så stor roll. Du får det ändå flimmerfritt, eftersom punkterna lyser tills de får ny information. På en CRT-skärm lyser punkterna inte alls individuellt, utan de blinkar till efter hand som katodstrålen som sveper över skärmen, en linje i taget, träffar punkten - och därför behöver man en högre uppdateringsfrekvens på dem...

men om mitt resonemang stämmer:

om skärmen bara klarar 75Hz: 1/0,075= 13,3ms

Så en skärm som inte har högre uppdateringsfrekvens än 75Hz kan inte få bättre responstid än ca 13 ms.

eller? missförstod jag dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fundering:

4ms responstid = 250 uppdateringar från ljus till mörk pixel/sekund

75Hz = 75 uppdateringar/sekund

Detta kommer då att begränsa uppdateringen till 75ggr/sekund om man har en skärm med ovan spec.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Det spelar egentligen inte så stor roll. Du får det ändå flimmerfritt, eftersom punkterna lyser tills de får ny information. På en CRT-skärm lyser punkterna inte alls individuellt, utan de blinkar till efter hand som katodstrålen som sveper över skärmen, en linje i taget, träffar punkten - och därför behöver man en högre uppdateringsfrekvens på dem...

men om mitt resonemang stämmer:

om skärmen bara klarar 75Hz: 1/0,075= 13,3ms

Så en skärm som inte har högre uppdateringsfrekvens än 75Hz kan inte få bättre responstid än ca 13 ms.

eller? missförstod jag dig?

Uppdateringsfrekvensen är ju egentligen mest intressant när tekniken är sådan att man måste uppdatera för att bilden inte ska försvinna - eller om man har behov av väldigt snabba förändringar. Ditt resonemang stämmer säkert - men responstiden från ljus till mörk (eller tvärtom) på 4ms, gäller förmodligen helt vit resp helt svart - och hur ofta ändras det så drastiskt? Det vanligaste är ju en nyansändring i färgen - och inte helt tänt eller släckt - och då blir ju responsen i praktiken ännu snabbare...

När det gäller Cubase och liknande, där det inte är någonting alls som rör sig i snabba förlopp, så kan man utan problem köra på de slöaste skärmarna som säljs i dag, utan att ha ont av responstiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fundering:

4ms responstid = 250 uppdateringar från ljus till mörk pixel/sekund

75Hz = 75 uppdateringar/sekund

Detta kommer då att begränsa uppdateringen till 75ggr/sekund om man har en skärm med ovan spec.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Det spelar egentligen inte så stor roll. Du får det ändå flimmerfritt, eftersom punkterna lyser tills de får ny information. På en CRT-skärm lyser punkterna inte alls individuellt, utan de blinkar till efter hand som katodstrålen som sveper över skärmen, en linje i taget, träffar punkten - och därför behöver man en högre uppdateringsfrekvens på dem...

men om mitt resonemang stämmer:

om skärmen bara klarar 75Hz: 1/0,075= 13,3ms

Så en skärm som inte har högre uppdateringsfrekvens än 75Hz kan inte få bättre responstid än ca 13 ms.

eller? missförstod jag dig?

Uppdateringsfrekvensen är ju egentligen mest intressant när tekniken är sådan att man måste uppdatera för att bilden inte ska försvinna - eller om man har behov av väldigt snabba förändringar. Ditt resonemang stämmer säkert - men responstiden från ljus till mörk (eller tvärtom) på 4ms, gäller förmodligen helt vit resp helt svart - och hur ofta ändras det så drastiskt? Det vanligaste är ju en nyansändring i färgen - och inte helt tänt eller släckt - och då blir ju responsen i praktiken ännu snabbare...

När det gäller Cubase och liknande, där det inte är någonting alls som rör sig i snabba förlopp, så kan man utan problem köra på de slöaste skärmarna som säljs i dag, utan att ha ont av responstiden.

Jo, det lär ju stämma att det inte går från helt vitt till släkt direkt. På så sätt blir det ju snabbare. Bra tänkt.

Jag var mest bara intresserad av att se om min teori stämmer. Jag ska nämligen köpa en 20" snart och den kommer inte enbart att användas till musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det blev lite diskussion. Jag har en LG nu som jag är jättenöjd med, men har haft en Siemenes tidigare som också var väldigt bra. Därför lutar det åt LG eller Siemenes. Kollade in www.misco.se och fann att de hade rätt mycket skärmar som verkar lovande. Synd att man inte är egenföretagare då, det hade varit skönt med lite momsavdrag 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att ögat är rätt långsamt. Den vanliga TV-bilden uppdaters ungefär 25 gånger per sekund, något som man kommit fram till att ingen människa upplever som flimmer.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att ögat är rätt långsamt. Den vanliga TV-bilden uppdaters ungefär 25 gånger per sekund, något som man kommit fram till att ingen människa upplever som flimmer.

G.

Det är därför det finns 100Hz-skärmar, eller...? 😉

Visst flimrar TV:n - men eftersom man där sveper över varannan linje varje gång, så upplevs det inte lika illa som om svepet hade varit linje för linje vid varje uppdatering. På en datorskärm går svepet linje för linje, så där vill man ha högre uppdateringsfrekvens om man kör med CRT.

Jag fick en enorm förbättring när jag bytte till en 100Hz-TV för några år sedan, jämfört med den gamla blinkmaskinen. Mycket behagligare bild, helt enkelt. Skulle försås ännu hellre skaffa en LCD-TV, men jag tycker att de fortfarande är för dyra - och den gamla TV:n är det inget fel på ännu, så den får nog hänga med ett par år till. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ändå kasta in tanken på en widescreen skärm i st f två 19-tummare.

Priserna verkar inte allt för giftiga längre och blir inte datorbelastningen lägre

med en skärm? Upplösningen som jag har sett är helt ok. Dessutom tycker jag det skulle kännas mer naturligt att glo på en skärm än på samma yta från två skärmar.

edit: stafsning

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade det varit det optimala med en enda stor skärm - men leta i så fall gärna upp en skärm med 2560*1024 punkter (om den ska motsvara två 17" eller 19" bredvid varandra...) - för rimliga pengar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell har rabatt på sina 2005FPW 20" widescreen skärmar. 4703:- (ex moms)

Kör själv med 2st sådana skärmar. Funkar fint.

Kollade igår på bakom filmerna till King Kong:

http://www.kongisking.net/kong2005/proddiary/

Där använde dom de skärmarna ganska mycket upptäckte jag till avancerad grafik.

Så duger dom till det lär ju vara mer än tillräckliga för musik produktion 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, kanske en smula utanför frågan men om man har ett nätverk kan man med detta Maxivista program få en arbetsyta spridd över upp till 4a monitorer. Använd tex en lapptopp för att få större arbetsyta...

Skitsmidigt! Det där måste jag ha. Är det gratis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade det varit det optimala med en enda stor skärm - men leta i så fall gärna upp en skärm med 2560*1024 punkter (om den ska motsvara två 17" eller 19" bredvid varandra...) - för rimliga pengar... 😱

Ursäkta en okunnig men måste ha den upplösningen då vid ljudarbete? Är inte det viktigare vid videoredigering? På familjedatorn här har jag en 23' widescreen och har aldrig saknat högre upplösning men samtidigt kanske jag inte vet vad jag missat. 😉😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade det varit det optimala med en enda stor skärm - men leta i så fall gärna upp en skärm med 2560*1024 punkter (om den ska motsvara två 17" eller 19" bredvid varandra...) - för rimliga pengar... 😉

Ursäkta en okunnig men måste ha den upplösningen då vid ljudarbete? Är inte det viktigare vid videoredigering? På familjedatorn här har jag en 23' widescreen och har aldrig saknat högre upplösning men samtidigt kanske jag inte vet vad jag missat. 😕😄

Det är helt underbart att ha arrangefönstret på huvudskärmen - och mixer+pluggar på skärmen bredvid. Du vet inte vad du har missat... 😉

Jag är så van att ha två skärmar till allting (inte bara musiken, alltså), att det känns irriterande med bara en på jobbet - annars kan man ju ha två program uppe bredvid varandra, om man behöver titta i dem samtidigt. Det är ju mycket jobbigare att växla och komma ihåg vad man läste nyss... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar: det här med två skärmar. Tar det mer på datorn på något sätt, får nätagget (som pajat nån gång för mig t.ex. - jag har fortfarande inget bra) ta mer styrk med två skärmar inkopplade?? fast skärmarna har i o f var sin elsladd kopplade till stömuttagen ju, men finns det risk för andra problem som kan komma upp?? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt underbart att ha arrangefönstret på huvudskärmen - och mixer+pluggar på skärmen bredvid. Du vet inte vad du har missat... 😉

Du är rätt övertygande Claes... 😉 Kan du inte rakt av bara tipsa två skärmar som skulle funka...tusan har bara ett uttag på grafikkortet... 😕 Säljer du skärmar också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt underbart att ha arrangefönstret på huvudskärmen - och mixer+pluggar på skärmen bredvid. Du vet inte vad du har missat... 😉

Du är rätt övertygande Claes... 😉 Kan du inte rakt av bara tipsa två skärmar som skulle funka...tusan har bara ett uttag på grafikkortet... 😕 Säljer du skärmar också?

Det står lite längre upp... 😉

Nåja - jag är mycket nöjd med mina skärmar - och den aktuella modell som motsvarar dem, är Samsung 740B.

Du får skaffa ett grafikkort med urtag för två skärmar också - annars blir det lite svårt...

Försäljning av datorprylar överlåter jag åt andra, eftersom det är en så extrem bransch, att jag inte har någon möjlighet alls att konkurrera prismässigt med de som har enorma volymer på sin försäljning.

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar: det här med två skärmar. Tar det mer på datorn på något sätt, får nätagget (som pajat nån gång för mig t.ex. - jag har fortfarande inget bra) ta mer styrk med två skärmar inkopplade?? fast skärmarna har i o f var sin elsladd kopplade till stömuttagen ju, men finns det risk för andra problem som kan komma upp?? 😕

Nej - datorn belastas inte mer av att köra två skärmar. Möjligen kan grafikkortet visserligen dra lite mer ström och bli lite varmare, men det är ytterst marginellt i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...