Jump to content
Annons

Hur ska vi samla kunskap smidigt?


Carl_B

Recommended Posts

Följande tråd är delad från denna tråd. Se detta som en liten temeraturmätare om vad ni tycker om idén! /admin

En länklista på webben över alla länkar till tjänster och produkter som nämns i tidningen, om jag förstår dig rätt?

Idén är bra och vi har fått förfrågningar på det tidigare, men tyvärr finns inte tiden att göra detta.

Gissar att du i ditt sökande letar efter pluggen Slower, finns på www.gogma.com/diverse

Mvh

    .björn.

tja... det skulle ju kunna köras av användarna på forumet...

en tråd där man lägger till länkar med beskrivning på grejen... max 1 post per användare som sedan ska uppdateras ist för att posta ny... frågan är hur disciplinerat det kommer att bli... 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dags att öppna en Wiki på Studio? 😆

Där kan alla vara med och bygga upp FAQ:ar, länklistor och kunskapsbanker om musikskapande och musikproduktion?

bra idé... testa att ha öppet ett forum kallat typ 'wiki' ( 🙂 ) en månad eller 2 och ser hur responsen är...

Link to comment
Dela på andra sajter

bra idé... testa att ha öppet ett forum kallat typ 'wiki' ( 🙂 ) en månad eller 2 och ser hur responsen är...

Vi tar idén med oss och funderar på tidsåtgång och bästa sättet att genomföra den. No promises, men vi har pratat om liknande tidigare. 😆

Att använda nuvarande forum kanske kan gå, men det kan bli lite roddigt att hålla en bra struktur som det är upplagt idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
bra idé... testa att ha öppet ett forum kallat typ 'wiki' ( 🙂 ) en månad eller 2 och ser hur responsen är...

Vi tar idén med oss och funderar på tidsåtgång och bästa sättet att genomföra den. No promises, men vi har pratat om liknande tidigare. 😆

Att använda nuvarande forum kanske kan gå, men det kan bli lite roddigt att hålla en bra struktur som det är upplagt idag.

aa.. .de e sant.. men försök att integrera det på ett snyggt sätt isf...

EDIT: Nice Olsberg... smart o splitta den... 😆 får nog lite mer uppmärksamhet då...

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

en FAQ har vi väll pratat om förut.

det som vore bra (för Studio och "oss") är att ha den på Studiosidan

inte här i forumet.

det börjar bli lite väl många upprepade frågor

från nytillkomna "postare" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

det börjar bli lite väl många upprepade frågor

från nytillkomna "postare" 😉

aa... fast de e väl lite av charmen med ett forum ? 😄

då kan man plugga på gamla topics o sen låtsas va svingrym! 😉

men FAQen borde väl ligga väl synligt på första sidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att wiki idén låter underbar. Alla kan ju skriva i en wiki om jag förstod sidan korrekt, vilket är bra men ökar risken för att det blir lite ostrukturerat efter ett tag.

Men man skulle ju kunna tänka sig att ha 5 till 10 "moderatorer" som försöker strukturera upp saker när det blir rörigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att wiki idén låter underbar. Alla kan ju skriva i en wiki om jag förstod sidan korrekt, vilket är bra men ökar risken för att det blir lite ostrukturerat efter ett tag.

Men man skulle ju kunna tänka sig att ha 5 till 10 "moderatorer" som försöker strukturera upp saker när det blir rörigt?

hmm de har du rätt i... människor är för lata... det märker man inte minst på alla återkommande trådar... ingen orkar söka innan de postar... finns nog en risk att det kommer bli kaos... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att wiki idén låter underbar. Alla kan ju skriva i en wiki om jag förstod sidan korrekt, vilket är bra men ökar risken för att det blir lite ostrukturerat efter ett tag.

Men man skulle ju kunna tänka sig att ha 5 till 10 "moderatorer" som försöker strukturera upp saker när det blir rörigt?

hmm de har du rätt i... människor är för lata... det märker man inte minst på alla återkommande trådar... ingen orkar söka innan de postar... finns nog en risk att det kommer bli kaos... 😉

Jag tror inte det behöver bli kaos, kolla på susning.nu det verkar funka bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det behöver bli kaos, kolla på susning.nu det verkar funka bra...

funkade

de har stängt så att man inte kan lägga till nytt nu för vanliga personer.. har ja för mej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det e strålande idé..

Men.. i nuläget är forumet på tok för litet och har alldeles för liten användning (få inlägg) för att en wiki skulle kunna fyllas till relevant nivå.

I framtiden kan det nog bli riktigt aktuellt dock.. tror jag.

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag tycker att grundidén är bra. Visserligen är det kanske bara en tre fyra frågor nu som återkommer med osannolik frekvens, i framtiden kommer säkert nya grejor att bli allmängods och i behov av nötande och blötande. Vissa trådar kan ju vara kul att ta upp flera gånger för att saker och ting händer, men att då ha en kunskapsbank som Newbies och vi övriga kan ösa ur vore ett steg i rätt riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga dumma frågor...Bara idioter som ställer dem 😄 Nä, det är bara bra att du inte vet vad en wiki är. Det betyder att du inte hänger på internet lika ohälsosamt mycket som oss andra 🙂

En wiki är en sida på internet som är som en stor uppslagsbok. Alla användare får själva fritt redigera, lägga till och härja bland all text vilket både har sina för- och nackdelar. Gå in på susning.nu för att få dig en uppfattning om hur det kan se ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

The mother of all Wikis är ju annars Wikipedia, fast de flesta visste väl redan det...

Jag tycker det låter som en bra idé. Jag är tillräckligt nördig för att gräva ned mig i mindre allmännyttiga ämnen och skulle exempelvis vilja skriva en hel hög med artiklar på de olika komponenterna i syntar ur ett praktiskt perspektiv (och en helvetes massa improviserad matte).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
(Jag bumpar den här tråden.)

Det skulle vara mycket intressant med en Wiki på svenska om musikteknik.

Någon som har utrymme på en server? Det finns väl färdiga mallar (programvara) man kan använda?

beror på hur mycket utrymme som skulle behövas......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte installera TikiWiki på mitt hotell för att experimintera lite, och fick det nästan att fungera ett tag.

Men jag dribblade bort mig med all php och skrivrättigheter, så jag lägger ner projektet tills vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte installera TikiWiki [...] Men jag dribblade bort mig med all php och skrivrättigheter, så jag lägger ner projektet tills vidare.

Tappert försök! Kan tänka mig att det är lite knepigt att få till det. Men det är ju där IDG/Studio skulle kunna komma in och hjälpa. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...