Jump to content
Annons

Vilket bord till livemixning?


illern

Recommended Posts

Det ska köpas ett nytt mixerbord till musikföreningen där jag sitter som ordförande. Det ska användas tillsammans med ett PA som drivs utav ett yamaha bassteg på 2x500W, ett toppsteg på 2x300W och ett samson monitorsteg som jag inte kommer ihåg wattantalet till. Till systemet finns förutom 2 basar och 2 toppar en fyrakanalerskompressor och 2st reverbenheter (quadra och midiverb). Vi behöver såldedes ett gäng sendar. Hade jag fått bestämma så hade det blivit ett digitalt bord. Nu är det tyvärr inte så utan bordet måste vara så enkelt så att "mormor kan använda det".

Dom två bord vi/jag har kollat på är dels Soundcrafts Spirit Folio FX16 (länk till jam's sida) och Mackies 1642vlz pro (länk till musikbörsens hemsida). Ni får gärna föreslå andra bord men det får inte kosta mer än 8500kr.

Fråga om jag har glömt att ta med någon relevant information.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
denton (oregistrerad)

Båda är väl ett bra köp dock har väl soundcraft bordet några fler micingångar, men jag tror inte att du blir besviken vilket du än väljer. Jag har själv jobbat med båda och gillar nog mackies eq lite bättre plus att den har fler subbgrupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo man! Ett väldigt bra mixbord till en musikförening om ni nu redan har slutsteg och allt är minsan Behringer DDX3216 Vi skaffade själve ett till vår musikförening för över 3 år sedan.. Fantatstiskt då du får alla effekter du kan tänka dig på köpet.. "Gejtar" till trummorna. Reverb och dynamikpreccessorer till sångaren etc etc.. Sen som grädde på moset.. Om det är många band som repar i eran förening så kan varje band ha sitt preset sparat i den så det är bara att klicka en snabb recall så är allt set and go. 😏

Sen är det väldigt smidigt att (som vi då) koppla till ADAT interface så kan man ha den för demoinspelningar i replokanen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska köpas ett nytt mixerbord till musikföreningen där jag sitter som ordförande. Det ska användas tillsammans med ett PA som drivs utav ett yamaha bassteg på 2x500W, ett toppsteg på 2x300W och ett samson monitorsteg som jag inte kommer ihåg wattantalet till. Till systemet finns förutom 2 basar och 2 toppar en fyrakanalerskompressor och 2st reverbenheter (quadra och midiverb). Vi behöver såldedes ett gäng sendar. Hade jag fått bestämma så hade det blivit ett digitalt bord. Nu är det tyvärr inte så utan bordet måste vara så enkelt så att "mormor kan använda det".

Dom två bord vi/jag har kollat på är dels Soundcrafts Spirit Folio FX16 (länk till jam's sida) och Mackies 1642vlz pro (länk till musikbörsens hemsida). Ni får gärna föreslå andra bord men det får inte kosta mer än 8500kr.

Fråga om jag har glömt att ta med någon relevant information.

Tack på förhand.

köp bordet från en tysk sida istället, mycket billigre 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

eller varför inte köpa ett begagnat bord, du får då något mycket bättre för era 8500, fler mickingångar bättre kvalité osv. Det finns inget som säger att ett digitalt mixerbord skulle vara svårare än ett analogt, är det ungdomar som ska "hålla på" är de säkert mer familiära med menyer osv i ett digitalt bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett Soundcraft Spirit Folio FX16 från Jam till slut.

Dom skulle få in ett begagnat Allen & Heath MixWizard för ungefär samma pris i slutet av veckan men vi slog till direkt istället. Det enda jag har att invända på när det gäller Soundcraftbordet är att det konstigt nog saknar en padknapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...