Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag upplever att när jag spelar in och mixar en låt i Cubase SX3 så håller ljuden en bra ljudstyrka. MEN, när man sedan mixar ner det till en ljudfil så sänks volymen, och man måste gå in i Cubase igen och höja alla nivåer till den gräns att det börjar digitaldista för att man spelat in med för lite gain. Skillnaden märks tydligt om man lyssnar på en låt i Cubase och sen lyssnar på en annan låt i ett uppspelningsprogram, t ex itunes eller winamp. Låtarna verkar då ligga ganska nära varandra i ljudstyrka men gör man en audio mixdown på Cubaselåten och jämför låtarna i itunes så har Cubaselåten blivit mycket svagare... rörigt kanske men jag hoppas ni förstår.

Är det bara jag som inbillar mig eller har någon annan märkt samma sak?

Annons
oakleaf (oregistrerad)
Postat
Jag upplever att när jag spelar in och mixar en låt i Cubase SX3 så håller ljuden en bra ljudstyrka. MEN, när man sedan mixar ner det till en ljudfil så sänks volymen, och man måste gå in i Cubase igen och höja alla nivåer till den gräns att det börjar digitaldista för att man spelat in med för lite gain. Skillnaden märks tydligt om man lyssnar på en låt i Cubase och sen lyssnar på en annan låt i ett uppspelningsprogram, t ex itunes eller winamp. Låtarna verkar då ligga ganska nära varandra i ljudstyrka men gör man en audio mixdown på Cubaselåten och jämför låtarna i itunes så har Cubaselåten blivit mycket svagare... rörigt kanske men jag hoppas ni förstår.

Är det bara jag som inbillar mig eller har någon annan märkt samma sak?

Jag har märkt exakt samma sak. Och håller just nu på att forska i detta. Om du kommer på nåt får du gärna berätta så gör jag samma sak.

När jag importerade en kommersiellt utgiven låt i Cubase blev det vara sprak och digital dist. Allt blev helt rött!

Varför är det så här undrar jag?

Postat

Cubase är ju en sequenser -inget audio program i den bemärkelsen -kör alltid Audiomxdown filen in typ wavelab för att justera nivån....

saxat från en säker källa....

Postat
Cubase är ju en sequenser -inget audio program i den bemärkelsen -kör alltid Audiomxdown filen in typ wavelab för att justera nivån....

saxat från en säker källa....

Ja det blir ju jag också tvungen att göra, men även i Wavelab finns det en gräns för hur mycket man kan höja utan att det distar.

Postat
När jag importerade en kommersiellt utgiven låt i Cubase blev det vara sprak och digital dist. Allt blev helt rött!

Om detta hänt så har du sannolikt höjt mastern eller höjt ljudspåret där musiken ligger. Alternativt tittar du på att mätarna står på 0dB och luras att tro att det distar vilket det i själva verket inte gör.

Kolla upp så att programmet ni spelar upp den bounceade ljudfilen med inte har sänkt volym eller har nån eq eller liknande aktiverat. Nivån bör vara exakt samma som den är i Cubase.

/Majken

Postat

en limiter på tex minus 1db stör inte dynamiken i låten annat än de starkaste transienterna, men kan göra mycket för genomsnitts nivån

bara för att vissa använder en limiter för att få det resultat du beskriver betyder inte att det är det enda sättet. När vi snackar om att förstöra dynamik är det ju också oftast kompressorer som är boven

Postat

Om detta hänt så har du sannolikt höjt mastern eller höjt ljudspåret där musiken ligger. Alternativt tittar du på att mätarna står på 0dB och luras att tro att det distar vilket det i själva verket inte gör.

Kolla upp så att programmet ni spelar upp den bounceade ljudfilen med inte har sänkt volym eller har nån eq eller liknande aktiverat. Nivån bör vara exakt samma som den är i Cubase.

/Majken

Det kan faktiskt också vara en inställning på ljudkortet, jag blev tvungen att justera detta på mitt Terrateckort...så att volymen är lika när jag jobbar i Cubase som när jag spelar upp en stereofil.

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Faktum är att jag inte rörde några mätare överhuvudtaget. Och det är inte bara mätarna som går i taket, ljudet är fullständigt distat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.