Jump to content
Annons

Sång"hörna"


Martin

Recommended Posts

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Ju. så kan man göra...

Men du måste vända micen om det ska bli någon effekt...

Alltså...vokalisten ska stå med ryggen mot hörnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men modellen är nog inte helt dum... det finns en del som isolerar en garderob, sätter micken däri, och sen står utanför och sjunger rakt in. Ljudet studsar ju mest ditåt man pekar munnen, så att sjunga rakt mot hörnan som du gör är nog inte helt uppåt väggarna. Dock mindre kul för den som sjunger.

Sök lite på forumet... finns mängder om det här här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom micen tar upp huvudsakligen från sin framsida, så blir det faktiskt bättre att stå med ryggen in mot hörnet, eftersom ljudet bakifrån sångaren då kommer att dämpas av skum-materialet i hörnet. Står man på andra hållet, så kommer alla reflexer utifrån rummet däremot att spelas in...

På bilden ser det dock ut att vara lite snålt tilltaget, men man kanske blir lite lurad av vinkeln...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Eftersom micen tar upp huvudsakligen från sin framsida, så blir det faktiskt bättre att stå med ryggen in mot hörnet, eftersom ljudet bakifrån sångaren då kommer att dämpas av skum-materialet i hörnet.

Det var ju det jag försökte säga.

Var inte så förvirrad nu, Chilone. Hacke har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom micen tar upp huvudsakligen från sin framsida, så blir det faktiskt bättre att stå med ryggen in mot hörnet, eftersom ljudet bakifrån sångaren då kommer att dämpas av skum-materialet i hörnet.

Det var ju det jag försökte säga.

Var inte så förvirrad nu, Chilone. Hacke har fel.

Jag har mycket att lära. Jag får piska dig i nån annan gren istället. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

å andra sidan sjunger du in mot hörnet så reflekteras ju rösten mindre än om du sjunger ut i rummet, vilket ger dig mindre reflexljud. 😳 Prova vilket som känns bäst, kan dock vara mer inspirerande att ha nunan ut från väggen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar att sjunga när jag är själv, halvkul att sjunga när det sitter 5 pers å glor på en, lite annat live men då får man hoppas att det är fler än 5 personer 😕

Det som är viktigt är att man tar i, och inte smyger på orden, sjunger man fel så ska det vara ordentligt. Inlevelse är svårt, man kommer alltid på så bra ideer när man redan spelat in allt 😳

Tror det är viktigt att lyssan mycket på låten man skall spela in, innan man skriver nåt, så får jag lite känsla iallafall och så slipper man komma på dom bra grejjerna efter att man spelat in 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

har läst ett tips här på forumet i nån tråd att sätta skenor i taket ca 1 meter x 3 och hänga heltäcknings mattor ,kan kanske få stumpar från nån mattaffär gratis/billigt, då har du ett sångbås som du kan ta bort när det inte behövs och kan göra det lite större om du vill ha mer utrymme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt och tänkte på en sak. Istället för att bygga ett fysiskt rum, eller ljudisolera en gaderob. Kan man inte göra så här?:

mick.jpg

Blir det någon skillnad måntro?

// Martin

Det var pinsamt likt min hörna..Fast jag har äggkartonger 😳

Jag tycker det blir bättre att sjunga in mot hörnet, då dör det mesta returljudet ut direkt.

Men det kanske beror på att jag har en mic med litet membran, som tar upp lite ljud även från sidorna..?.. 😕

Det är nog bara att testa sig fram...

...Moberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man inbilla sig saker. Men mitt tips är ändå att testa dig fram, försök lyssna efter vad som kommer med förutom sången. Testa att klappa och föra oväsen framför micken och se vilka ljud som kommer med. Hittar du nått som låter bra, kör på det, är du osäker, spela in och lägg upp så folk här på forumet kan komma med en bedömning. För lurighetens skull kan du döpa dem till ljudklipp 1 och 2 så lyssnarna inte vet hur micken står. Om det inte hjälper så tar du det som känns mest bekvämt och naturligt för dig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man inbilla sig saker. Men mitt tips är ändå att testa dig fram, försök lyssna efter vad som kommer med förutom sången. Testa att klappa och föra oväsen framför micken och se vilka ljud som kommer med. Hittar du nått som låter bra, kör på det, är du osäker, spela in och lägg upp så folk här på forumet kan komma med en bedömning. För lurighetens skull kan du döpa dem till ljudklipp 1 och 2 så lyssnarna inte vet hur micken står. Om det inte hjälper så tar du det som känns mest bekvämt och naturligt för dig. 🙂

Dagens bästa tips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle med största säkerhet kunna säga vilket ljudklipp som var vilket som sagt...

Det är det nog många som skulle, men det är en annan sak att säga vilket som låter bäst. Och för de som inte vet vilket som är vilket så behöver de ju inte gå på våra tankar och teorier, utan bara lyssna och säga vilket som de upplever låter bäst. Eller hur? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det nog många som skulle, men det är en annan sak att säga vilket som låter bäst. Och för de som inte vet vilket som är vilket så behöver de ju inte gå på våra tankar och teorier, utan bara lyssna och säga vilket som de upplever låter bäst. Eller hur?🙂

visst Neko,men det finns vissa grundläggande lagar (fysik/akustik) som vi som teoretiker redan känner och gärna dela med oss utav,bland dem den om ett litet pojkrum etc ALDRIG kan ha en bra inverkan klangmässigt-basic-ok om man står i en sal eller större... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...