Jump to content
Annons

Från blues till poprock


91:an

Recommended Posts

LÅTNAMN: Oh, baby you’re mine

ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg

GENRE: blues/pop/rock

LÅTLÄNGD: 3:42

KOMPOSITÖR Jan Gissberg

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 5,3 Megabyte

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: http://hem.bredband.net/b437498

LÅTLÄNK till nya version med nytt trumljud: http://hem.bredband.net/b437498

Började låten som blues på akustisk gitarr. Men ju mer jag jobbade med den ju mer övergick den i rockigare rytmer. Fick inte in rätta svänget förrän jag ersatte klaviaturbas med elbasgitarr. Sologitarrerna är en Variax i resoläge samt distad Strata. Knepigt att ställa in volymer tycker jag, Efter tolv ommixningar är jag tondöv, så jag tar gärna emot synpunkter från fräschare öron.

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

lite Beatles känsla över början (skriver medan jag lyssnar), känns som sången skulle fram lite mer.kanske även sologitarren.

skön låt,bra arangemang.mycket Beatles känsla.

hittar inget mer att anmärka på efter första lyssningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Växte upp med Beatles och sextitalsmusik, rötterna går aldrig ur en 😛 Jag har provat med alla möjliga volymer på sång, sologitarrer osv och det är väl inte färdigrattat än. Jag får tacka för dina synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väldigt bra, och Beatlesinfluenser är ju aldrig fel.

Sången låter bra tycker jag.

Aah vilken go distgitarr 🙂

Dra upp sången bara lite på refrängerna kanske.

Basen kan upp lite oxå.

Men bra helhetsintryck 😱

*sjunger med "shubidua" i slutet*

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalasbra!

hur skön som helst.

men...

det första jag reagerade på var att virveln är helt klanglös, riktigt tam.

fram med mer bas också!!

nivåerna på gitarr o sång är perfa som det är.

Bra jobbat! när kommer skivan? 😱

Redigerat av rockmasse
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra detta ...inte lite Harrisoninflues...men Ok...i mina öron skulle det funka akustiskt rakt igenom som typ.den akustiska versionen av Revolution...som också har likheter med denna 😛 så allt som allt...bra låt bra jobbat 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

AXL, hade man sångresurserna skulle man trycka till mer i sången, det är väl det som skiljer hobbyisterna från proffsen 😉 Men kanske det går att ta i lite mer i körerna.

O-Jay, ratta i volymerna är ju inga problem, betydligt lättare än göra om sångspår :rolleyes: Vet inte om jag törs höja volymen på basen mer, vid varje ommixning har jag lyft basen men samtidig dundrar det i högtalarna och jag får kompensera med att skära i låga frekvenser. Svår balansgång, speciellt om man mixar i hörlurar och måste kopiera över till annan dator där det finns tillgång till högtalare för att kunna lyssna till resultatet.

Rockmasse Trots att jag har en uppsjö olika virvlar hittade jag aldrig nån jag tyckte passade ordentligt så vi är överens där, får nog leta vidare... kul att du gillade låten 😉

Karl , Jo, från början var det akustiskt rakt igenom men ju mer jag höll på med låten förändrades den, man skulle lätt kunna göra fler versioner, precis som "Revolution" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat Janne! Får Let it be-vibbar. Som om John ska dra igång sin lapsteel på For You Blue. Som att gå från vinylversionen till naked. Väldigt skön mix, perfekt panorerat, aningen torrt kanske är enda lilla invändningen. Stämmorna perfekta. Låten har ett skönt gung med catchy refräng. Övergången 02:23-31 m fl är läcker, kan tänka mig sitar där också. George Martin skulle vara helnöjd med detta.

Fortsätt i denna sköna stil! 😄

Nu är det videon till denna och föregångaren som skulle vara kul att se. För du kan ju sånt OCKSÅ! 🙂 har jag förstått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beatles möter JJ Cale, om man nu skall jämföra.. 🙂 Skön låt med gott sväng. Som andra sagt hade varit trevligt om refrängen kunde lyftas lite på något sätt. Välproducerat i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

AXL, ha ha jovisst är jag proffs, men inte inom musik, men jag bugar för ditt goda omdöme 🙂

equality, kul att du gillar refrängen. Låten består ju av tre verser efter varandra och sen en "refräng" tre gånger i följd och sen är det slut. Från början var det bara verserna med breaket emellan och nån refräng behövdes inte. Men det var svårt att avsluta och så tillkom refrängslutet, med upprepning vilket funkade!

Video till musiken? Det skulle vara tecknade gubbar då 😉 Tanken är god men tidskrävande, men att animera till musik är väldigt kul, minns det både från "Pelle Svanslös" och "Kalle Stropp" 😎

Hellpig JJ Cale-Beatles 😄 ja, varför inte, men sjunger inte JJ Cale i väldigt låga tonarter om jag minns rätt?

För övrigt har jag lyssnat på alla förslag om åtgärder och lagt ut låten på nytt med starkare bas, och starkare kör, lyft mellanregistret i virveln samt minskat det torra i sången!

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Ahh! Gött med den lite mörkare och mustigare Janne som tittar fram på 60-tals scenen!

Skitsnyggt och varierande arrangemang! Det enda jag inte riktigt kommer överens med är cymbalen som sticker ut och låter lite oäkta genom vänstra högtalaren. Kanske lite längre decay eller bara smutsa in den lite mer i det övriga.

Ser en mörk smådassig jazz-scen nånstans i det gråa New York typ -63 och en svartklädd Janne med smoking och gangster hatt 😛 står på en bräcklig träscen med tjocka slitna knallröda sammets-gardiner som ska se ut som nån ridå och på golvet står tjejerna i klatschiga klänningar och skriker tillbaka: Oh, baby you'r mine oh mine!

DETTA VAR RIKTIGT GÖTT! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag inte riktigt kommer överens med är cymbalen som sticker ut och låter lite oäkta genom vänstra högtalaren. Kanske lite längre decay eller bara smutsa in den lite mer i det övriga.

Att cymbalen sticker ut kan nog bero på att trumljuden är helt torra. Det är bara virveln som har lite reverb. Ska man ha äkta scennärvaro bör det ju ligga samma efterklang över allt ljud. Tack för den målande beskrivningen med New Yorkscenen, ha ha 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt trumljud men skönt gung, bra sång och mysiga gitarrer.  🙂

Mvh / djonas

Tackar och bockar för dessa ord från en gitarrvirtuos 🙂

Trumljuden är lite blandade ljud från JV-1080(virveln) och Roland R8, Battery. Men det är några år sen jag förnyade lagret nu.

Grannen, ja du har rätt att det brukar vara mer lättsmältare saker annars. Det är ju så mycket mer krävande med energirikare stycken, bra mycket svårare att få till 😉 Man får hålla på och ta om och ta om igen tills man nått sin gräns 🙂

Tack Valdez , och vad roligt att ingen anmärkt på svengelskan som tidigare alltid legat som en skugga. Verkar som konstruktiv kritik givit resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ja vad ska man säga allt har ju sagts redan skitbra låt helt enkelt. Låter mycket bra även här i min kassa lyssning så det är nog inget fel på ljudet det tror jag inte man behöver fundera så mycket på. Kommer inte med några mera djuplodande analyser för det finns kort sagt inget att gnälla på :rolleyes: .

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll på att börja med samma fras som Burnin Sven... det tog inte många sekunder innan foten började stampa och ett leende gled fram över läpparna 😄 .

Får känslan av att stå med en stor stark i ett öltält, lite lätt berusad, och bara gunga med i det allmänna välmåendet. Kanske skulle man så smått börja kika efter någon 30-taggare som är villig att glida ut på dansgolvet med en trots att man inte direkt är stadig på foten och har dansen som sin specialitet. 🙂

Sedan vet man väl inte var man vaknar upp dagen efter men det hade det varit värt efter en sådan kväll i musikens tecken. 😎

Som någon sa - skönt gung!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då det fungerar. Coola gitarrer. Tycker att sången är lite för snygg för låten. Trummorna drar ner helheten tyvärr. Du borde skaffa dig en bättre trumplugg, det skulle lyfta dina produktioner. Virveln t e x låter helt stum. 🙂

edit: sången är riktigt cool på slutet när du går högt högt upp. Undrar om du inte skulle ha med skrikandet hela vägen ("baby your mine" alltså)

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo då det fungerar. Coola gitarrer. Tycker att sången är lite för snygg för låten. Trummorna drar ner helheten tyvärr. Du borde skaffa dig en bättre trumplugg, det skulle lyfta dina produktioner. Virveln t e x låter helt stum. 🙂

edit: sången är riktigt cool på slutet när du går högt högt upp. Undrar om du inte skulle ha med skrikandet hela vägen ("baby your mine" alltså)

Ja, det är nog dags att förnya trumkollektionen som tidigare nämnts, har alltid letat och provat runt bland de ljud jag haft tillgång utan att bli riktigt helnöjd. Har du förslag på bra trumplugg? Vad gäller sången på slutet tog det helt musten ur mej med alla omtagningar, är ju inte van att ta i på det sättet som här fordrades så jag lyckades inte få till det skrikigare, men ambitionen fanns 😆 Dom två sista refrängverserna med det höga läget var inte med från början utan var något jag la till i efterhand. Kan jämföras med en tornarthöjning, fast det är en oktav.

Tack B Sven för din lyssning! Kul att vi delar musiksmak 🙂

Skål stajo och tackar för din målande beskrivning i öltältet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sablar va skön sitardistgura vid 1:33~1:41. Som tidigare sagts så är det lite tråkigt med just virveln.. torr och platt. Tror att det hela skulle gifta sig med låten och tog och drog ut trumorna i monitorena och mickade upp med nån mick.. Gärna en bit i från.. Sen mixar du med torrtrummor och ambienta trummor ( en sjuk idé jag fick då jag lyssnade... Kan ju funka ju ) Mm.. sen kan du dra ner lite på wet-dry på delayet i sången.. Lite mer dry bara.. Grötar ihop sig en aningen nu.

Men det var tammetusan en skööön låt du 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig JJ Cale-Beatles😄ja, varför inte, men sjunger inte JJ Cale i väldigt låga tonarter om jag minns rätt?

Jo, det gör han men jag tänkte mer på svänget som brukar prägla hans alster. De gungar som f_n på ett skönt sävligt sätt. Lyssna på hela skivan där Cocain är med t ex. Vad heter den nu igen? Troubadour från 1976. Tyckte att din låt hade lite av det svänget som han hade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sablar va skön sitardistgura vid 1:33~1:41. Som tidigare sagts så är det lite tråkigt med just virveln.. torr och platt. Tror att det hela skulle gifta sig med låten och tog och drog ut trumorna i monitorena och mickade upp med nån mick.. Gärna en bit i från.. Sen mixar du med torrtrummor och ambienta trummor ( en sjuk idé jag fick då jag lyssnade... Kan ju funka ju ) Mm.. sen kan du dra ner lite på wet-dry på delayet i sången.. Lite mer dry bara.. Grötar ihop sig en aningen nu.

Men det var tammetusan en skööön låt du 😎

Ha ha, vilken ide med trummorna! Skulle jag aldrig kommit på, värt att prova nång gång, med flera micar kunde man ju skapa riktig livekänsla! Men ikväll ska jag ta gräva bland virvlarna och försöka ersätta den befintliga! Det verkar vara väldigt samstämmigt över lag bland alla som tagit sej tid att lyssna att den ska bytas ut. Och sången ska nog torrläggas en aning, jag blötte den på inrådan men drog för mycket i regeln.

Emser, tror inte i nuläget att jag gör en akustisk version, jag är mitt inne i nästa låt nu, har hållit på alldeles för länge med den här 🥰

Hellpig, Det var länge sen jag lyssnade på JJ Cale så jag känner inte till några av hans titlar, men jag ska lägga "Troubadour" på minnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du 91:an, det här var kul. Bra sång och sound. Klart annorlunda även om blues/rock kan vara väldigt konservativ så låter detta kul på ett nytt sätt. Hoppas du jobbar vidare på samma spår och inte halkar in på en massa annat tjafs.

Roligt att du gillar låten, smaken är ju så väldigt olika, är lite nyfiken vad "annat tjafs" är så man vet vad man ska akta sej för :rolleyes:

Annars har jag prövat mej fram med alternativa trummor och den här virveln låter mer rasslig i alla fall!

låtlänk: http://hem.bredband.net/b437498

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...