Jump to content
Annons

Fula instrument


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag gillar inte saxofoner som brölar, ensamma fioler som gnids utan vibrato, maxade virveltrummor i trumset, för mycket hawaii-gitarr...

...men framförallt inte synthar som Àmnar försöka förestÀlla riktiga instrument men misslyckas katastrofalt, sÄsom trumpetsynth.

DĂ€remot gillar jag saxar som spelar soft, zigenarfiol, ej maxade virveltrummor.

För att inte tala om flygel, pukor, jazzgitarr, cello, piccolaflöjt, tvĂ€rflöjt, congas, tablas, hammondorgel, rickenbacker bas, gibson elgitarr och mousettedragspel... Mumma allesammans. 😄

:musik

IDA: God

Redigerat av musik
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Roland D50!

MÄste vara den sÀmsta synthen nÄgonsin?

Hade en en gÄng i tiden men gjorde mig av med den p g a att den lÀt fördjÀvligt.

Min JX8P har jag dÀremot kvar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

SÀckpipa har jag lite svÄrt för. Bli helt fel för mig och klingar falskt i mina öron. Sen bÀr ju dom som spelar alltid kilt och det Àr nÄgot som jag inte riktigt greppar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Katla (oregistrerad)
Roland D50!

MÄste vara den sÀmsta synthen nÄgonsin?

Nja...jag tycker att korg M1 Ă€r bra mycket trĂ„kigare och sĂ€mre Ă€n D50. 😄

SÄ lÀnge man undviker de utnötta presetljuden funkar den tycker jag.

Saxofon lÄter apa (tack svenska dansband för att ha sabbat det instrumentet) och mÄnga presetljud i gamla synthar likasÄ (Korg M1, Roland SY77 m.fl.). GM-ljud Àr ocksÄ en styggelse. Annars har jag svÄrt att finna instrumentljud jag verkligen avskyr.

Favoritljud: analoga filtersvep, akustisk gitarr, mellotron, elorgel, sitar, strÄkmaskin, slapbas, analoga trummaskiner och mycket mer. :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÀckpipa har jag lite svÄrt för. Bli helt fel för mig och klingar falskt i mina öron. Sen bÀr ju dom som spelar alltid kilt och det Àr nÄgot som jag inte riktigt greppar.

Du behöver ju inte greppa det dom har under kilten om du inte vill! 😉

Jag tycker steelguitar lÄter för j-vligt. Elektronröst ocksÄ (a la Cher och alla efterföljare).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÀckpipa har jag lite svÄrt för. Bli helt fel för mig och klingar falskt i mina öron. Sen bÀr ju dom som spelar alltid kilt och det Àr nÄgot som jag inte riktigt greppar.

iof.... men visste du om att det finns en svensk sĂ€ckpipa? Mycket mer behaglig och inte lika mĂ„nga borduner... och dom som spelar det har defenetivt ingen kilt 😉

http://user.it.uu.se/~crwth/bagpipes/swedish/index.swe.html

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Du behöver ju inte greppa det dom har under kilten om du inte vill! 😉

😉

Du frĂ„gan Ă€r om jag inte hellre greppar fisken, bara jag slipper höra dom spela. 😉

Umemagnus: Se dÀr ja, en svensk sÀckpipa. Inte den blekaste om detta, lÄter den mindre falskt menar du? Bra! Kanske ska börja importera dessa hit till Storbritannien och börja distributera.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Jag tycker steelguitar lÄter för j-vligt.

Steel-guitar...hmmm...jo det kan vara enerverande. Fast pÄ Dire Straits On Every Street platta dÀr Paul Franklin lirar tycker jag det lÄter rÀtt frÀckt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÀckpipa har jag lite svÄrt för. Bli helt fel för mig och klingar falskt i mina öron. Sen bÀr ju dom som spelar alltid kilt och det Àr nÄgot som jag inte riktigt greppar.

iof.... men visste du om att det finns en svensk sĂ€ckpipa? Mycket mer behaglig och inte lika mĂ„nga borduner... och dom som spelar det har defenetivt ingen kilt 😉

http://user.it.uu.se/~crwth/bagpipes/swedish/index.swe.html

Japp, riktigt bra, faktiskt. Lyssna pÄ Ful-valsen med Hedningarna om ni inte tror mig. LÄten innehÄller dessutom distad luta(!), om jag minns rÀtt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Roland D50!

MÄste vara den sÀmsta synthen nÄgonsin?

Hade en en gÄng i tiden men gjorde mig av med den p g a att den lÀt fördjÀvligt.

Min JX8P har jag dÀremot kvar.

Roland D50 och Korg M1 hör nog till dom mest könlösa synthar jag kÀnner till.

Altsaxofon Àr ett hemsk instrument.

Hade förr problem med klarinett men har fÄtt omvÀrdera. Ibland Àr det knÀckande fint (sÄlÀnge dom dÀr gamla svenska bop-gubbarna hÄller sig borta frÄn instrumentet vill sÀga)

Horn och Cellos i rÀtt sammanhang fÄr mig att smÀlta totalt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker steelguitar lÄter för j-vligt.

Steel-guitar...hmmm...jo det kan vara enerverande. Fast pÄ Dire Straits On Every Street platta dÀr Paul Franklin lirar tycker jag det lÄter rÀtt frÀckt.

Vad Ă€r steelguitar? Är det sĂ„nna som Dobro tillverkar eller bara stĂ„lstĂ€ngad akustisk?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Altsaxofon Àr ett hemsk instrument.

Inte i rĂ€tt sammanhang. đŸ˜±

Jag sÀger bara: John Zorn.

hm.m Är det han som har detdĂ€r grymma bandet med Bill Frisell som jag inte minns namnet pĂ„ nu (vilket gör mig totalt skitförbannad för jag har det pĂ„ tungan precis hela tiden) ?

Okej, i rÀtt sammanhang Àr allting bra sÄklart, men generellt menade jag.

(googlade)

Naked City menade jag sĂ„ klart. Har en platta med dom nĂ„nstans. Är som att Ă„ka bergodalbana nĂ€r man lyssnar pĂ„ den.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Panflöjt, ryser jag av đŸ˜± Dana Dragomir finns alltsĂ„ inte i cd-stĂ€llet....

"Panflöjt som Àr sÄ fint".. som min mamma sÀger.. Och som förmodligen allas mammor sÀger..

NÀ, kan inte göra mer Àn hÄlla med. Dana D förstörde panflöjt.

DÀremot samlade jag och en kompis pÄ panflöjtsplattor ett tag. Ett billigt alternativ om man vill fylla upp CD-hyllan!! Har ingen aning om var dom blev av men vi hade en gedigen samling. Tror aldrig jag orkade lyssna pÄ nÄgon av dom, men det Àr ju fina omslag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker steelguitar lÄter för j-vligt.

Steel-guitar...hmmm...jo det kan vara enerverande. Fast pÄ Dire Straits On Every Street platta dÀr Paul Franklin lirar tycker jag det lÄter rÀtt frÀckt.

David Gilmore (Pink Floyd) har hanterat steel-guitar pÄ ett ytterst fördelaktigt sÀtt pÄ en del lÄtar. F.ö. tycker jag nog att (nÀstan) alla instrument kan lÄta bra, i rÀtt sammanhang.

Eftertankens kranka blekhet... nyckelharpa. Jag har nog aldrig hört nyckelharpa i rĂ€tt sammanhang nĂ€r jag tĂ€nker efter! đŸ˜±đŸ˜›

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Panflöjt, ryser jag av đŸ˜±Â  Dana Dragomir finns alltsĂ„ inte i cd-stĂ€llet....

"Panflöjt som Àr sÄ fint".. som min mamma sÀger.. Och som förmodligen allas mammor sÀger..

NÀ, kan inte göra mer Àn hÄlla med. Dana D förstörde panflöjt.

DÀremot samlade jag och en kompis pÄ panflöjtsplattor ett tag. Ett billigt alternativ om man vill fylla upp CD-hyllan!! Har ingen aning om var dom blev av men vi hade en gedigen samling. Tror aldrig jag orkade lyssna pÄ nÄgon av dom, men det Àr ju fina omslag.

haha, skulle endast vara för omslagen i sĂ„nna fall 😛

Redigerat av Antevante
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Arin (oregistrerad)

jobbig saxofon Àr hemskt annars mycket Amrikansk wester musik spyr jag pÄ hela upplÀgget!

Redigerat av Arin
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hammondorgel e nog mitt favvoljud, sÄÄ Àkta och analogt pÄ nÄt sÀtt, mycket variationer. Nu lyssnar jag ju inte bara pÄ tysk hissmysik bara för det.

Oboe och gitarr gillar jag skarpt oxÄ!

Sounds goood!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker steelguitar lÄter för j-vligt.

Steel-guitar...hmmm...jo det kan vara enerverande. Fast pÄ Dire Straits On Every Street platta dÀr Paul Franklin lirar tycker jag det lÄter rÀtt frÀckt.

Vad Ă€r steelguitar? Är det sĂ„nna som Dobro tillverkar eller bara stĂ„lstĂ€ngad akustisk?

Steelguitar Ă€r ett horisontellt bordsmonterat strĂ€nginstrument som man sitter vid och spelar pĂ„ med en metallhylsa, vĂ€ldigt populĂ€rt inom mainstream country. Det instrumentet har förstört mĂ„ngen hyfsad lĂ„t genom historien. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hammondorgel e nog mitt favvoljud, sÄÄ Àkta och analogt pÄ nÄt sÀtt, mycket variationer. Nu lyssnar jag ju inte bara pÄ tysk hissmysik bara för det.

Oboe och gitarr gillar jag skarpt oxÄ!

Sounds goood!

Jo de e helt sjukt vicka rysningar man kan fĂ„ av vissa Hammondpartier 🙂

Oboe Ă€r ocksĂ„ underskattat. Jag vet det Ă€r vĂ€rsta smöret men introt till "Bright Eyes" av Garfunkel Ă€r helt underbart 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Jag fÄr utslag av tamburin.

Kanske nÄt med frekvensen som triggar min tinnitus,

men jag mÄr fan fysiskt illa varje gÄng nÄgon spelar eller rÄkar sparka till en tamburin.

Varför ligger det alltid en tamburin pÄ golvet i studios?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jag gillar inte saxofoner som brölar, ensamma fioler som gnids utan vibrato, maxade virveltrummor i trumset, för mycket hawaii-gitarr...

...men framförallt inte synthar som Àmnar försöka förestÀlla riktiga instrument men misslyckas katastrofalt, sÄsom trumpetsynth.

DĂ€remot gillar jag saxar som spelar soft, zigenarfiol, ej maxade virveltrummor.

För att inte tala om flygel, pukor, jazzgitarr, cello, piccolaflöjt, tvĂ€rflöjt, congas, tablas, hammondorgel, rickenbacker bas, gibson elgitarr och mousettedragspel... Mumma allesammans. đŸ˜±

:musik

IDA: God

Distad lergök :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Börjar fÄ riktigt svÄrt för rhodes faktiskt.

Botemedel: Chick Coreas "Friends". VÀrldens bÀsta rhodesljud, vÀlspelat, svÀngigt och bara trevligt. Jag tror inte hans mÀrkliga vÀrldsbild smittar av sig, men hÄll nere volymen för sÀkerhets skull...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Panflöjt, ryser jag av 😕 Dana Dragomir finns alltsĂ„ inte i cd-stĂ€llet....

I filmen "Once upon a time in America" finns ett ledmotiv med panflöjt som Àr vÀldigt vackert faktiskt! Men det Àr ju skrivet av Ennio Morricone förstÄs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...