Jump to content
Annons

Effekterna till VST-instrumenten


Swell

Recommended Posts

😕 Varför Ă€r man, pĂ„ insert och send, begrĂ€nsad till ett fĂ„tal effekter till VST-instrumenten? Allting Ă€r ju digitalt sĂ„...varför denna skillnad? Kan man kringĂ„ detta?

/Swell

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

😕 utveckla frĂ„gan..jag fattade inte... har du SE/eller SL eller kanske SX?

Om jag fattade dig rÀtt undrade du varför det bara finns ett antal inserts / sends per kanal? troligtvis för att det skulle bli vÀldigt plottrigt om möjligheten fanns att adressera 64inserts tillvarje kanal..dessutom skulle fönstret bli vÀldigt lÄngt.. sen kanske det har med datorkraft att göra...vad vet jag..

Hursomhelst finns det en lösning..kanske inte som du tÀnkt dig, men ÀndÄ.

Vet inte om SE/SL har groupchanneltracks? Men i SX kan du ju göra sÄ hÀr för att fÄ "oÀndligt" med inserts:

Skapa ett antal groupchanneltracks som du döper till ( som exempel ) FX Route 1 , FX Route 2 , FX Route 3 o.s.v.. Sen gĂ„r du till audiokanalen och stĂ€ller output till -> FX Route 1 sen gĂ„r du till gruppkanalen FX Route 1 och sĂ€tter Output till FX Route 2.. pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r du 8 nya inserts varje gĂ„ng du loopar vidare till en ny gruppkanal..hĂ„ll i hatten nĂ€r du trycker pĂ„ play sen... 🙂

Lycka till

Eller menar du varför SE/SL inte har alla 8 inserts? dom mĂ„ste ju "kapa data" nĂ„gonstans för att rĂ€ttfĂ€rdiga dom 8000:- som SX gĂ„r lös pĂ„... 😄

/D

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för svar men jag ska utveckla min frÄga lite:

I SX kan man till vst-instrumenten (t.ex. lm-4 och b4) bara anvÀnda effekter som arpache 5, autopan, chorder m.fl.

Till sÄng och inspelad gitarr och bas kan man ju anvÀnda sig av mÄnga vst-eftekter sÄsom magneto, timeworks eller waves masteringeffekter och allt vad man nu har.

/Swell

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I SX kan man till vst-instrumenten (t.ex. lm-4 och b4) bara anvÀnda effekter som arpache 5, autopan, chorder m.fl.

Till sÄng och inspelad gitarr och bas kan man ju anvÀnda sig av mÄnga vst-eftekter sÄsom magneto, timeworks eller waves masteringeffekter och allt vad man nu har.

Det verkar som om du försöker lÀgga VST-effekter pÄ MIDI-kanalen..? Om du istÀllet vÀljer den kanal som ditt VST-instrument har lagt till i mixern kan du anvÀnda alla de effekter du har installerade.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jess bocks..Du mÄste skilja pÄ MIDI-effekter och AUDIO-effekter...Arpache m.fl Àr MIDI.. DirectX/VST Àr Audio.. prexis som Bonzo sÀger...

-edit- Utveckling: Arpache, Chorder, Quantizer m.fl arbetar i realtid pÄ midi-data..

Ta som ett exempel Quantizer . Du spelar in lite midi-noodles- lite slarviga ackord utan att kvantisera. Sen öppnar du Quantizer i trackinspectorn ( till vÀnster om alla "tracks".) och stÀller in 100% i strenght och 16delar...nu nÀr du spelar upp rÀttar den till dina MIDI-data i realtid...MEN..om du plockar bort Quantizern..lÄter det lika slarvigt igen.. för den Àndrar inte MIDI-datat permanent..rÀtt fiffigt.

/D

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Dom effekter du pratar om Àr MIDI-effekter, dvs dom modulerar MIDI-datat. T.ex. ett arpeggio lÀgger du som en MIDI-effekt.

"Vanliga" vst-effekter modulerar en audio-signal, och dom kan du preics som bonzo sÀger lÀgga pÄ output:en ur VSTi:t som du spelar (dÀr ur kommer just en audiosignal). DÀr kan du dÀremot inte lÀgga ett arpeggio.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...