Jump to content
Annons

bitkonvertering


noise

Recommended Posts

när jag har mastrat i wavelab o ska konvertera 24bitars & 48 000sampelrate låten till 16bit & 44000(eller vad det nu är för tal) hur gör jag då för att få det så bra som möjligt

jag väljer dithering(stavas det så?) 16bit m.m men renderar man bara filen så är det fortfarande 24bit m.m

hur gör jag för att den ska bli 16bitar?

ska jag efter renderingen då spara spåret som 16bitar? eller ska jag i renderingen välja att skapa en ny fil på 16bitar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej kan inte ge dig exakt svar, men ska försöka så gott jag kan. Ditheringspluggen du kör gör inte i sig att filen blir 16/44. Det måste du göra manuellt när du sparar filen. Ditheringspluggen fyller bara upp glappen mellan bitarna ( om man får utrycka det så utan att få skäll från någon ) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Klicka upp renderingsfönstret.
  • Se till att "Create new file" är valt under Result, så att...
  • ...du kan kryssa för "Create specific file"
  • Skriv in ett filnamn för din blivande 16/44 masterwav.
  • Klicka upp på Wave (PCM) och i fönstret som kommer upp...
  • ...kan du justera att renderingen ska ut i 16 bitar och omsamplas till 44kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

a bra, då vet jag 😛

men blir det någon skilnad på att skapa en ny fil i samband med renderingen eller att bara spara om filen till 16bit m.m efter renderingen?(om man inte ska par en ny fil)

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag undrar om samma grej är ifall det är någon som helst mening i att spela in i mer än 44.1 och 16 bitar eftersom det ändå måste konverteras ner till det om det ska hamna på cd. Finns det nån mening i att spela in i högre samplerate och bitdjup?

vad jag vet är att det är bra att ha den i högre samplingsfrekvens m.m så länge som möjligt i produktionen man håller på med.

det kan ju inte vara skadligt iaf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska musiken hamna på CD? Kör på 44kHz!

Däremot är ett bra bitdjup tacksamt. Med 24 bitar, eller 32, behöver man inte tänka på headroom och dynamik.

16 bitars djup tar man sist av allt, efter dithering. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...