Jump to content
Annons

ADAT, härligt 80-tal eller kass kvalité?


jagheterjens

Recommended Posts

Hejsan!

är ny på det här med studio men jag vill spela in och mixa det analogt för känslans skull!

hade tänkt köpa 2st ADAT blackface och ett 24kanals mixerbord.

jag kör med behringer kompressorer och shure sm57 och beta 52. reverb får jag ju också skaffa.

överhäng hade jag tänkt Line audios nya cm3.

kan man få härligt 80-tals hårdrocksljud med detta?????

är det värt att köpa detta eller är det lättare/billigare/ men framförallt bättre kvalite och köra i datorn?

hoppas ni kan svara!

Redigerat av jagheterjens
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan knappast spela in analogt med en ADAT... 🙂

Det är nämligen digitalbandare som kör med 24-bit och 48kHz. Du kan alltså lika gärna köra direkt till datorn.

Enda anledningen att ha en ADAT i dag, är om man behöver kunna flytta med sig en bandare för att göra inspelningar smidigt och enkelt på andra platser där inspelningsmöjligheter på annat sätt inte finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda anledningen att ha en ADAT i dag, är om man behöver kunna flytta med sig en bandare för att göra inspelningar smidigt och enkelt på andra platser där inspelningsmöjligheter på annat sätt inte finns...

Samtidigt är ju en bärbar dator med externt audiointerface lättare att bära på än en ADAT-kloss. 😳

Som jag ser det finns det två anledningar att skaffa ADAT-bandare idag.

Den första är om man har tidigare inspelningar på ADAT som man vill kunna plocka upp och jobba med (kanske överföra till ett mer hållbart medium).

Den andra är att använda ADAT-bandaren som en extern AD/DA-omvandlare. De säljs ju för rätt låga priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nämligen digitalbandare som kör med 24-bit och 48kHz. Du kan alltså lika gärna köra direkt till datorn.

ADAT blackface landar på 16 bitar. Visst är dom billiga men om du envisas med att köra adat ska du nog fundera på XT istället.

Hade jag varit du och inte behövt vara mobil hade jag, förutsatt att du köper ett 24-kanalsbord, köpt till tre Alesis AI-3 och ett RME HDSP 9652. Då kan du rocka in 24 kanaler samtidigt i datorn (om den pallar det 😆 ).

Har aldrig hört nån säga att pudelljudet sitter i ADATarna. Körde själv ADAT i några år. Ett jävla pill med band och tonhuvud som strulade. Många besök till Luthman för reparation blev det. Fan, när jag tänker på det tror jag dom fortfarande har en av mina XT kvar 😳 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nämligen digitalbandare som kör med 24-bit och 48kHz. Du kan alltså lika gärna köra direkt till datorn.

ADAT blackface landar på 16 bitar. Visst är dom billiga men om du envisas med att köra adat ska du nog fundera på XT istället.

Hade jag varit du och inte behövt vara mobil hade jag, förutsatt att du köper ett 24-kanalsbord, köpt till tre Alesis AI-3 och ett RME HDSP 9652. Då kan du rocka in 24 kanaler samtidigt i datorn (om den pallar det 😛 ).

Har aldrig hört nån säga att pudelljudet sitter i ADATarna. Körde själv ADAT i några år. Ett jävla pill med band och tonhuvud som strulade. Många besök till Luthman för reparation blev det. Fan, när jag tänker på det tror jag dom fortfarande har en av mina XT kvar 🙂 .

:rolleyes:😠😆

Link to comment
Dela på andra sajter

okey, jag menade mixa analogt.

spela in via mixerbordet som är analogt sen in i adat:arna. sedan tillbaka via mixerbordet och lägga på alla effekter osv. till en DAT bandare.

men skiljer det mycket mellan en ADAT och och Alesis HD24? ljudkvaliten asså?

mvh jens

Link to comment
Dela på andra sajter

mixa analogt.hmm. vad har du för mixerbord. har du inte ett väldigt bra är det en relevant fråga att undra omd det är värt det eftersom ljudkvalitén blir sämre. Att man vill mixa med reglar, det förstår jag, men det finns digitala alternativ i form av Mackie Control mm. (mackie control är dyr, det finns billigare men det var den enda jag kom på) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi snackar dator, hur bra kan det bli om man lägger 10,000 på ljudkort? jag har ett 2kanaligt ljudkort. har inte lyckats få någon bra kvalite.

eller vad skulle man behöva lägga på endast ljudkortet, 8 kanaler,

om man vill få skitrbra kvalite! eller åtminståne ha möjlighet till det?

jens

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi snackar dator, hur bra kan det bli om man lägger 10,000 på ljudkort? jag har ett 2kanaligt ljudkort. har inte lyckats få någon bra kvalite.

eller vad skulle man behöva lägga på endast ljudkortet, 8 kanaler,

om man vill få skitrbra kvalite! eller åtminståne ha möjlighet till det?

jens

i stort sett alla ljudkort som säljs idag är skitbra kvalité! Faktiskt!

Ja..om du jämför med ADAT. 😄

Digidesign 002r är ett jättebra alternativ. 8in o 8ut +mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller till och med 16 in och 16 ut om du köper en adat till analog konverterare.. så får du köra adat ändå! 🙂

Jag har hört talas om folk som har gamla blackface som AD/DA innan men hur bra är dom egentligen? Även om adat ju var en revolution i sig så känns det inte som dom hade så hemskt bra grejer när det kom. Just bättre omvandlare är ju nästan grunden för den hemstudiorevolution vi har sett på sistone känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi snackar dator, hur bra kan det bli om man lägger 10,000 på ljudkort? jag har ett 2kanaligt ljudkort. har inte lyckats få någon bra kvalite.

eller vad skulle man behöva lägga på endast ljudkortet, 8 kanaler,

om man vill få skitrbra kvalite! eller åtminståne ha möjlighet till det?

jens

Echo Layla3G har 8 in och 8 ut - och möjlighet att lägga till 8 extra in/ut genom en extern A/D-D/A-omvandlare som sedan kopplas in på ADAT Lightpipe-kontakterna.

Echo Audiofire 8 och 12 är två Firewire-interface, som också kan vara alternativ som är intressanta.

RME HDSP9632 är grymt bra med sina 2 inbyggda analoga I/O - och sedan kan du, liksom på Layla, lägga till en extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare som kopplas in på Lightpipe-kontakterna, för att få fler I/O.

RME HDSP9652 har inga analoga I/O alls inbyggda, utan ger dig i stället möjlighet att koppla in 3st 8-kanaliga A/D-D/A-omvandlare på Lightpipe och en 2-kanalig på S/Pdif - för att kunna köra 26 samtidiga kanaler.

RME Fireface är ett Firewire-kort, som visserligen ligger över 10000:- - men det anses tillhöra det bästa som har hänt planeten (nåja - men nästan... 🙂 ). Det har 8 inbyggda analoga och även detta har möjlighet att koppla till externa omvandlare för att få fler I/O.

MOTU har också riktigt högklassiga ljudkort, men dem har jag inte så bra koll på i nuläget, så modellbeteckningar o dyl överlåter jag nog åt andra för stunden... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller till och med 16 in och 16 ut om du köper en adat till analog konverterare.. så får du köra adat ändå! 😉

Jag har hört talas om folk som har gamla blackface som AD/DA innan men hur bra är dom egentligen? Även om adat ju var en revolution i sig så känns det inte som dom hade så hemskt bra grejer när det kom. Just bättre omvandlare är ju nästan grunden för den hemstudiorevolution vi har sett på sistone känns det som.

Jag trodde faktiskt att alla ADAT var 24-bit, men de äldsta var tydligen bara 16-bit...

Man kan nog säga som så, att de gamla 16-bits omvandlarna mycket väl kan låta bättre än många billiga 24-bitsomvandlare som tillverkas idag. Varför? Jo - för på den tiden tilläts sådana saker att kosta pengar (och man kunde också ta ordentligt betalt för slutprodukten) och man var därför noga med konstruktionerna, så att man fick dem så bra det fanns möjlighet att göra dem...

Trots att många i dag använder precis samma omvandlarchip som sina dyrare konkurrenter, så kan det vara stor skillnad i ljudkvalitet mellan olika ljudkort på grund av konstruktionen som helhet - och många gånger måste man tyvärr ta det där med 24/96 med en stor nypa salt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

okey, jag ska överväga ett bra ljudkort.

men om jag nu envisas mixa analogt och spela in på gamalt sett med och använda externa effekter osv. vad är att rekomendera?

rullbandare?

alesis HD24?

eller den fostex d1624 eller vad den heter, jag har förstått att Adat kan läggas på hyllan!

tack för era svar!

det känns viktigt att köpa rätt saker!

mvh jens

Link to comment
Dela på andra sajter

grazazz (oregistrerad)

Adat blackface låter varmt och skönt som AD/DA betraktat men det är din arbetsplats du ska titta på. I princip så låter allting bra med den nivån du har satt dig på. Allting kan också låta skit om du inte har grejer som du trivs med. Personligen är jag uppväxt med rullbandare och fysiska reglar och det funkar bättre för mig att jobba mer fysiskt och inte sitta och pilla på en skärm,samtidigt som det är underbart att välja effekter ur en meny jämfört med att dra kablar och patcha upp. Skissa på hur du vill jobba innan du tittar på grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi snackar dator, hur bra kan det bli om man lägger 10,000 på ljudkort? jag har ett 2kanaligt ljudkort. har inte lyckats få någon bra kvalite.

eller vad skulle man behöva lägga på endast ljudkortet, 8 kanaler,

om man vill få skitrbra kvalite! eller åtminståne ha möjlighet till det?

jens

RME Fireface är ett Firewire-kort, som visserligen ligger över 10000:- - men det anses tillhöra det bästa som har hänt planeten (nåja - men nästan... 😄 ). Det har 8 inbyggda analoga och även detta har möjlighet att koppla till externa omvandlare för att få fler I/O.

Ursäkta halv-kapningen.. men jag trodde att rme fireface hade 10 samtidiga analoga in ? 8 line och 4 micpreampar varav de två första preamparna delar ad-omvandlare med 7:e resp 8: lineingången? Jag är lite sugen på kortet, men skippar det om man bara kan spela in 8 analoga samtidigt utan externa omvandlare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

om vi snackar dator, hur bra kan det bli om man lägger 10,000 på ljudkort? jag har ett 2kanaligt ljudkort. har inte lyckats få någon bra kvalite.

eller vad skulle man behöva lägga på endast ljudkortet, 8 kanaler,

om man vill få skitrbra kvalite! eller åtminståne ha möjlighet till det?

jens

RME Fireface är ett Firewire-kort, som visserligen ligger över 10000:- - men det anses tillhöra det bästa som har hänt planeten (nåja - men nästan... 😄 ). Det har 8 inbyggda analoga och även detta har möjlighet att koppla till externa omvandlare för att få fler I/O.

Ursäkta halv-kapningen.. men jag trodde att rme fireface hade 10 samtidiga analoga in ? 8 line och 4 micpreampar varav de två första preamparna delar ad-omvandlare med 7:e resp 8: lineingången? Jag är lite sugen på kortet, men skippar det om man bara kan spela in 8 analoga samtidigt utan externa omvandlare. 😄

Sorry - det är jag som är snurrig... 😄

Du har helt rätt. Det finns 8 line och 4 micpreamps, där 2 preampar sitter permanent som 9+10, medan de andra två är valbara mellan mic/line på 7+8.

Link to comment
Dela på andra sajter

okey, jag ska överväga ett bra ljudkort.

men om jag nu envisas mixa analogt och spela in på gamalt sett med och använda externa effekter osv. vad är att rekomendera?

rullbandare?

alesis HD24?

eller den fostex d1624 eller vad den heter, jag har förstått att Adat kan läggas på hyllan!

tack för era svar!

det känns viktigt att köpa rätt saker!

mvh jens

Alltså, du kan ju se din dator som en "bandare". Har du tex 16st out från ljudkortet så kör du in dessa i ditt analoga bord och skickar tillbaka till ljudkortets in, och sen så är det bara att fläska på med externa effekter...

Annars så är en HD24 en skitbra burk!

Jag körde den ett tag och spelade in allt på, sen så förde jag över filer via firewire till datorn och fortsatte editera där för att sedan stoppa tillbaka allt fix till HD24an och forsätta mixa. Så det kanske kan vara nåt för dig?

Redigerat av onid
Link to comment
Dela på andra sajter

...men fördelen med att spela in direkt på datorn, är att man slipper göra överföringar från annat media för att kunna editera på olika sätt... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

...men fördelen med att spela in direkt på datorn, är att man slipper göra överföringar från annat media för att kunna editera på olika sätt... 😏

precis! Just därför jag bytte från HD24 till Pro Tools fullt ut 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

grazazz (oregistrerad)

Ljudkort och licenscierad programvara? Ta ett beg Digi 001. Låter alldeles utmärkt och programvaran med på köpet. Man behöver verkligen inte ha den senaste versionen av programmen och låt alla ev. begränsningar bli en tillgång för dig istället. Det är ju musik du ska göra eller hur. Digi 002 om du har mer pengar och då blir du dessutom mobil om du vill. Som jag fattar så ska du inte sitta och pilla med midi utan spela in "på riktigt". Dessutom om man läser alla artiklar om att riktig outboard låter så himla bra så ta det med en nypa salt,det skulle jag också säga om jag hade betalat 20 000 för en Neve burk. det är den som spelar som avgör hur det låter. 98 % av folk hör inte skillnad där de lyssnar. Speciellt inte med mp3. Sen om du vill bli spelad på radio så komprimerar de isönder det du gjort i alla fall, nej spela från hjärtat så låter allting bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

men om jag nu envisas mixa analogt och spela in på gamalt sett med och använda externa effekter osv. vad är att rekomendera?

Att spela in på gammalt sätt betyder att spela in på rullbandare anser jag. Det är dyrt både att köpa och underhålla, kräver en hel del kunskaper och är inte direkt nybörjarvänligt. Innan adat och hårddiskinspelningar var detta enda alternativet dock.

De studior jag sett som vill mixa analogt men som inte spelar in på rullband arbetar alla efter samma princip. Först spelar du in via antingen ditt kontrollbords mickförstärkare eller externa sådana in på din digitala 'bandare'. Det kan vara HD24, DA-88, adat, valfri dator osv. Sedan spelas det inspelade matrialet upp och går ut via bandarens utgångar tillbaka till kontrollbordet. Detta är inspelningsmediumets enda uppgift, resten av arbetet görs alltså på det analoga kontrollbordet och signalen skickas via det till extern utrustning och lyssning.

Alternativet är som andra säger att spela in till datorn och sedan hålla sig till den dvs använda den interna mixern och mjukvara istället för externa kompressorer osv. Personligen anser jag att detta alternativet är överlägset om man inte har gott om pengar och/eller kunskaperna till att köra analogt. Vissa tycker det låter bättre ju mer analogt det är eller känner att det blir ett bättre arbetsflöde. Själv tycker jag oftast man lyckas förstöra mer än förbättra om man gör en halvbra analog lösning.

Så eh.. det är väl bara att känna efter. Kanske inte gjorde varken till eller ifrån detta. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...