Jump to content
Annons

Hjälp, vilken Patcbay?


Elite

Recommended Posts

Det har blivit för många olika effekter hemma i ljudkortet nu och skulle behöva köpa en patchbay.

Men har ingen aning vad jag ska köpa för någon. Det finns med flera olika funktioner om jag fattat rätt. Och vilket märke är att rekomenedera tycker ni.

Om någon kan det här med patchbays så vore det jätte trevligt om ni kunde lära mig ett och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skolan jag går på hade en behringer parch bay och den kan jag minst sagt avråda ifrån...

Varför då??? Vad kan strula i en patchbay?

Kontakterna kan vara av en billigare och klenare sort... 😕

Å andra sidan, så är de så billiga, att man kan ha råd att slänga den kassa och köpa en ny när det börjar strula...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag två 48-håls patchbayer, en Behringer PX2000 och en Prosonix J48. Båda har funkat utmärkt under många år, men Behringern är vassare tack vare att varje par har en omkopplingsswitch för vilket läge man vill ha den i (parallel, normaliserad, halv-normaliserad eller öppen). Se till att den du väljer har sådana omkopplare, för att ha full flexibilitet. Klart värd de extra 300 kronorna jämfört med en PX1000.

Det finns även en PX3000, för balanserade in/ut-gångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med PX1000 är att den är balanserad, trots att den också är den billigaste. Den har ett gäng lite halvunderliga konfigurationer som jag försökte bli klok på innan jag gav upp och gick och hämtade avbitartången från verktygsväskan. Köpte PX1000 för att jag hört innan hur enkelt det var att modifiera den (även fast det också gör att garantin ryker). Om man är lite mer händig så är nog PX1000 inte ett dåligt val.

Oavsett vilken modell man väljer så är det så billigt så att man inte ska behöva tänka för länge 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med PX1000 är att den är balanserad, trots att den också är den billigaste. Den har ett gäng lite halvunderliga konfigurationer som jag försökte bli klok på innan jag gav upp och gick och hämtade avbitartången från verktygsväskan. Köpte PX1000 för att jag hört innan hur enkelt det var att modifiera den (även fast det också gör att garantin ryker). Om man är lite mer händig så är nog PX1000 inte ett dåligt val.

Oavsett vilken modell man väljer så är det så billigt så att man inte ska behöva tänka för länge 😆

Glömde visst skriva att PX1000 också är balanserad. Tack!

Man kan ju säga att om man har tid och ork och inte tänker ändra konfigureringen efter man bestämt sig hur man vill ha den så kan man ju sätta lödkolven i den och spara 300 spänn. Annars är en av de "dyrare" modellerna att föredra 😄 Själv har jag haft nytta av att kunna ändra konfig någon gång då och då. När jag köpte den fanns det iofs bara PX2000 (kostade väl 995:- eller nåt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag två 48-håls patchbayer, en Behringer PX2000 och en Prosonix J48. Båda har funkat utmärkt under många år, men Behringern är vassare tack vare att varje par har en omkopplingsswitch för vilket läge man vill ha den i (parallel, normaliserad, halv-normaliserad eller öppen). Se till att den du väljer har sådana omkopplare, för att ha full flexibilitet. Klart värd de extra 300 kronorna jämfört med en PX1000.

Det finns även en PX3000, för balanserade in/ut-gångar.

Bra tips med omkopplingsswitch!

Har tre AP Audio nu och dom bara sprakar och gnäller. Switchning måste göras medelst lödkolv (och lödkunskaper). :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag två 48-håls patchbayer, en Behringer PX2000 och en Prosonix J48. Båda har funkat utmärkt under många år, men Behringern är vassare tack vare att varje par har en omkopplingsswitch för vilket läge man vill ha den i (parallel, normaliserad, halv-normaliserad eller öppen). Se till att den du väljer har sådana omkopplare, för att ha full flexibilitet. Klart värd de extra 300 kronorna jämfört med en PX1000.
Vill du bara proffsig ska det vara Bantam ju! Så får du äran att betala typ 10 ggr så mycket för lite mindre kontakter dessutom. 

Förlåt att jag lånar tråden en liten stund. Sitter hemma nu och har funderat på att skaffa patchbayer men jag vet INGENTING om hur dom fungerar!

1) Vaddå parallell, normaliserad, halv-normaliserad och öppen?

2) Hur ser de ut på baksidan? är det bara för lödning eller finns det med färdiga kontakter så man kan köra med kablar direkt?

3) Vad skiljer en Bantam från en "vanlig"?

Skulle behöva en patchbay för det blir mycket klängande och vridande när man ska koppla om nu...

/// Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Vaddå parallell, normaliserad, halv-normaliserad och öppen?

Andra sidan i manualen till Behringer PX2000 förklarar saken rätt bra. Kolla gärna där!

2) Hur ser de ut på baksidan? är det bara för lödning eller finns det med färdiga kontakter så man kan köra med kablar direkt?

Finns både och, beroende på vilket märke och modell man använder. En del kan även ha special-kontaker med multidon.

3) Vad skiljer en Bantam från en "vanlig"?

Tar mindre plats, bättre kvalitet på kontaktdonen, tål in och ut-ryckningar bättre, är dyrare. Men för en vanlig hemanvändare / semiproffs så duger tele alldeles utmärkt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra läsning!

Jag använder ett Behringer mx9000 med alla 24 kanalerna direkt in på 24 kanaler i datorn via direct out. Det jag kommer att använda patchen till är väl mest för att kunna använda ett externt outboardrack för alla effekter och processorer. Ska sätta mig och kolla igenom vilka signalvägar jag behöver.

Kan man säga så här typ:

För att få lätt tillgång till alla kanalers insertpunkter så använder kör man normaliserat?

För att få in effektslingor och externa ljud från tex synthar så kör man öppet?

Vet inte riktigt när jag ska kunna använda dom andra! (parallell och halvnormaliserat)

/// Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Behringer och andra billiga patchar är att det lätt blir överhörning mellan kontakterna. Inte så kul.

Hur pass bekräftat är det här? Har du egen erfarenhet? Gäller det alltså ALLA billiga patchar, obalanserade som balanserade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att ta argument i stil med "det låter illa därför att det är billigt". Brukar personligen vilja ha lite mer påtagliga argument till för varför det skulle förhålla sig på det viset. Kontaktelementen i min patchbay borde vara ungefär lika pålitliga som alla andra konstruktioner som använder liknande standardkomponenter. Det verkar ju ändå vara väldigt lite som kan gå fel i vad som egentligen bara är en plåtlåda med 48 hopkopplade kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ha då balanserad eller inte balanserad????

Beror på din utrustning. Om ditt ljudkort har balanserade ingångar (vilket de flesta halvproffskort har), och du har någon utrustning med balanserade utgångar, tex en mixer, så borde du skaffa en balanserad patch bay. Balanserade kopplingar ger mindre brus, speciellt på saker med långa kablar, som mikrofoner. Kan också hjälpa om du har mycket elektrisk utrustning som orsakar brum och brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Behringer och andra billiga patchar är att det lätt blir överhörning mellan kontakterna. Inte så kul.

NÄää.. Det låter bullshit för mig.. Såvida man inte kör med signalnivåer uppmot 2000 volt och väldigt höga frekvenser(över 20 KHz) inte tusan kan det bli överhörning inte.. det är tekniskt omöjligt då varje kontakt är helt galvaniskt åtskilld ju. Bara signaljorden är gemensam. 😄

Enda chansen att det ska kunna bli överhörning är i så fall att kontakterna är paralella mot varandra och vädligt väldigt nära (kapacitiv koppling). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Behringer och andra billiga patchar är att det lätt blir överhörning mellan kontakterna. Inte så kul.

NÄää.. Det låter bullshit för mig.. Såvida man inte kör med signalnivåer uppmot 2000 volt och väldigt höga frekvenser(över 20 KHz) inte tusan kan det bli överhörning inte.. det är tekniskt omöjligt då varje kontakt är helt galvaniskt åtskilld ju. Bara signaljorden är gemensam. 😳

Enda chansen att det ska kunna bli överhörning är i så fall att kontakterna är paralella mot varandra och vädligt väldigt nära (kapacitiv koppling). 😆

Hegobald,

Tack för ett balanserat 🙂 inlägg utan rena spekulationer. Ungefär så tänkte jag också (fast utan dom tekniska fakta du impade med 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska man ha då balanserad eller inte balanserad????

Beror på din utrustning. Om ditt ljudkort har balanserade ingångar (vilket de flesta halvproffskort har), och du har någon utrustning med balanserade utgångar, tex en mixer, så borde du skaffa en balanserad patch bay. Balanserade kopplingar ger mindre brus, speciellt på saker med långa kablar, som mikrofoner. Kan också hjälpa om du har mycket elektrisk utrustning som orsakar brum och brus.

Ja mitt ljudkort har balanserade ingångar men jag tror inte att alla effekter jag har har det. Det är nog lite olika. Spelar det någon roll om man sätter in balanserade kablar och ansluter detta till en balanserad patcbay från icke balanserade grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Behringer och andra billiga patchar är att det lätt blir överhörning mellan kontakterna. Inte så kul.

NÄää.. Det låter bullshit för mig.. Såvida man inte kör med signalnivåer uppmot 2000 volt och väldigt höga frekvenser(över 20 KHz) inte tusan kan det bli överhörning inte.. det är tekniskt omöjligt då varje kontakt är helt galvaniskt åtskilld ju. Bara signaljorden är gemensam. 😳

Enda chansen att det ska kunna bli överhörning är i så fall att kontakterna är paralella mot varandra och vädligt väldigt nära (kapacitiv koppling). 😆

jasså, det låter bullshit för dig. Då har du nog inte testat deras patchar eller så kör du med väldigt svag signal.

Har du någon gång hört talas om radio? Där är ju sändare och mottagare galvaniskt åtskillda......men det hörs ändå...! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det någon roll om man sätter in balanserade kablar och ansluter detta till en balanserad patcbay från icke balanserade grejer.

Så fort en obalanserad signal sätts in nånstans i kedjan så blir hela kedjan obalanserad.

I övrigt händer inget. det är alltså inte farligt att köra obalanserat på utrustning som klarar balanserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med Behringer och andra billiga patchar är att det lätt blir överhörning mellan kontakterna. Inte så kul.

NÄää.. Det låter bullshit för mig.. Såvida man inte kör med signalnivåer uppmot 2000 volt och väldigt höga frekvenser(över 20 KHz) inte tusan kan det bli överhörning inte.. det är tekniskt omöjligt då varje kontakt är helt galvaniskt åtskilld ju. Bara signaljorden är gemensam. 😳

Enda chansen att det ska kunna bli överhörning är i så fall att kontakterna är paralella mot varandra och vädligt väldigt nära (kapacitiv koppling). 😆

jasså, det låter bullshit för dig. Då har du nog inte testat deras patchar eller så kör du med väldigt svag signal.

Har du någon gång hört talas om radio? Där är ju sändare och mottagare galvaniskt åtskillda......men det hörs ändå...! 😮

Vore trevligt om du, classic, ville bemöta mitt inlägg ovan.

Vore även trevligt att få höra lite fakta som backar upp dina teorier och inte bara spekulationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...