Jump to content
Annons

In Flames


Daisy Chain

Recommended Posts

Dere svensker skal iallefall ha for at dere har mye bra Metal!

Deriblant In Flames. Etter å ha sett dem live så sitter jeg igjen med dette spørsmål:

Spiller In Flames med et "click-track"? Hvordan gjør de det med koring? Alt er MEGET likt cd platene med tanke på detaljer..Alt stemmer liksom..

Håper dere forstod dette:)

Mvh

Daisy Chain

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Svaret är väl att de är otroligt kompetenta musiker som gör det lika bra som skivorna. 😛

Jepp. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

heheh. Det jeg tenker mest på er at gitarer,trommer,bass og vokal gjøres live.

MEN, sitter det en kille bak bandet og trykker febrilsk på en sampler/synth?

Under refrengene så hører jeg ofte en andrestemme helt i klikk med vokalen, samt looper slik som man hører det på cd platene..

*Daisy CHain som ikke har for vane å høre stemmer i hodet*😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fuskande är det säkert. På en Rainbowkonsert fick en av roddarna kompa Blackmoore för att gitarren skulle låta lika fett unde solot. Han var inte med på Scenen, men Graham Bonnet lär enligt myten ha dragit fram honom ur kulissen och påstått att han lirade alla solon. Blackmoore blev förbannad och Bonnet slutade snart i Rainbow. Tänker nog att detta är en klintbergare förståss.

Fakutm kvarstår. Jag såg t e x Soundgarden Live och de var precis lika bra som på skivorna. Sången var till och med bättre.

Hårdrock har av tradition för det mesta bra musiker. Det är inte lika mycket stylat och producerat av någon studiomaffia utan ett gäng killar (eller tjejer) som spelat mycket tillsammans. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

De In Flames-konserter jag varit på, så har dom i varje fall inte haft några syntar på scenen, så playback är förmodligen inte helt fel gissat. Vet inte om resten är playback med. Det var faktiskt lite av en besvikelse. Jag tycker om att kolla på vilka syntar dom använder när jag går på konsert och varje gång det bara är ett gäng gitarister och trummisar som står där och man klart och tydligt hör coola syntljud så känns det som man har blivit lite lurad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Iron Maiden har en som spelar synth, han är till och med rätt känd i vissa Maiden-kretsar, fast jag vet dock inte vad han heter.

Men han står aldrig på scenen, utan står bakom och spelar där det behövs. Ingen playback där inte, 😄 bara lite "halvfusk" egentligen. Men vad ska man göra? Ta in honom som ny medlem, när han ändå inte spelar på alla låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

offtopic:

Hörde gitarristen i suede säga att de som går in i studio med ambitionen att låta som de gör live bör strunta i att gå in i studio. Funkar det likadant åt andra hållet. 😄

Ligger en hel del i det, tycker jag. Både åt det ena och andra hållet. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fuskande är det säkert. På en Rainbowkonsert fick en av roddarna kompa Blackmoore för att gitarren skulle låta lika fett unde solot. Han var inte med på Scenen, men Graham Bonnet lär enligt myten ha dragit fram honom ur kulissen och påstått att han lirade alla solon. Blackmoore blev förbannad och Bonnet slutade snart i Rainbow. Tänker nog att detta är en klintbergare förståss.

Bara nästan rätt, om jag tillåts korrigera!

Det hände under Bonnets sejour med MSG. Sen har du rätt. Bonnet var skitfull och påannonserade också "Cry for the nations" som "en jävla skitlåt".

Nästa gig stod Gary Barden åter bakom sångmiken...

Jag äger KERRANG!-numret där detta refererades, för att ta död på eventuellt äh-det-är-bara-en-myt-snacket.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

In flames spelar till ett click-track som trummisen har i sina lurar.

Detta är syncat till en minidisc spelare eller en DATbandspelare. Dom har bytt genom tiden. Tror dom gick över till minidisc för att den var stabilare.

På minidiscen ligger alltså synthar och körsång och allt annat som dom inte klarar av att spela live.

Om du tittar noga så ser du att Daniel bara har hörlurarna på sig i vissa låtar.

Vissa låtar kör dom då utan click och bakgrunder eftersom det inte ligger några synthar eller någon körsång bakom.

Detta är, som någon skrev innan i tråden, väldigt vanligt inom hårdrocken.

Band som Evergrey, Therion, Paradise lost och Dark tranquillity gör på samma sätt.

Skulle gissa på att det ibland har varit nära nog 50% av allt man hör som är playback på Evergrey spelningar. Iallafall under tiden när de inte hade en synthare.

Hur vet jag detta? Det är väll ingen stor hemlighet, det märks ju ganska tydligt om man är observant. Jag har dessutom spelat förband åt In flames, Evergrey och Therion vid ett antal tillfällen.

Personligen tycker jag att det är förbaskat tråkigt. Trummisen måste ju stelt hålla sig till klicket och kan inte göra några utsvävningar i tempot.

Jag tycker att låtar skall gå lite fortare och ha lite mer energi live än på skiva.

En annan nakdel är ju de pinsammheter som uppstår när utrustningen krånglar.

Detta har hänt på flera Evergrey spelningar när dom måste stoppa och börja om från början med att trycka play.

Jag tycker faktiskt inte band måste låta samma live och på skiva. Det är två helt olika miljöer i min mening.

Live får det gärna låta lite skitigare och råare. Skit i de där extra grejjerna i bakgrunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt inte band måste låta samma live och på skiva. Det är två helt olika miljöer i min mening.

Live får det gärna låta lite skitigare och råare. Skit i de där extra grejjerna i bakgrunden.

Med det resonemanget skulle man ju kunna rationalisera bort gitarister och trummisar lika bra som syntspelande. Kan ju ha en ensam kille med synt och mikrofon mitt på scen som spelar trum- och gitarrpartierna eller har hälften inspelat på minidisc. När man gör som In Flames blir det lite Britney Spears-konsert av det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt inte band måste låta samma live och på skiva. Det är två helt olika miljöer i min mening.

Live får det gärna låta lite skitigare och råare. Skit i de där extra grejjerna i bakgrunden.

Med det resonemanget skulle man ju kunna rationalisera bort gitarister och trummisar ...

Ursäkta Polardark; du missar inte att du och Stolle säger samma sak va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta Polardark; du missar inte att du och Stolle säger samma sak va?

Ah, jo. Ville inte kritiserade Stolle utan snarare hålla med. Om man inte tänker ha riktiga musiker på en del när man framför live så kan man nästan lika gärna strunta i det.

Men visst, det är lite knepigt med artister som gör en massa grejer i studion, "offline". Man kan verkligen ifrågasätta värdet av att ha konserter överhuvudtaget när artisterna har ersatt en del av sitt spelande med automatik. Borde Britney Spears avstå från att framträda "live"? (Okej, dåligt exempel. Självklart svar där.) Borde Aphex Twin avstå från att framträda live? Det hela blir extra krångligt när man tänker på hur allt fler musiker använder datorn för att göra ljud. Personligen måste jag nog ändå motvilligt erkänna att jag tycker om att gå på spelningar även om artisten ifråga bara sitter där framför en iBook med en uttråkad min.

Så... jag vet inte själv. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår fråga det där egentligen.

Det kanske har lite med musikstil att göra också.

Jag tror att hårdrockare hellre vill att det är de där svettiga gubbarna som man ser på scen som gör allt oväsen. :rolleyes:

Det känns kanske som om electronica fansen inte skulle bry sig så mycket om musiken skapas på scen eller om den bara spelas upp.

Britneys fans vill nog bara se henne dansa och se showen kan jag tro. Känner inget Britney fan så jag vet inte . 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

inte playback, dom e helt enkelt jävligt duktiga! dom kör dock med playback på synthslingorna, åsså har anders(sångaren) lite hjälp av förinspelade backingvocals. annars lirar dom allt själv, har fan sett dom 6 gånger 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fuskande är det säkert. På en Rainbowkonsert fick en av roddarna kompa Blackmoore för att gitarren skulle låta lika fett unde solot. Han var inte med på Scenen, men Graham Bonnet lär enligt myten ha dragit fram honom ur kulissen och påstått att han lirade alla solon. Blackmoore blev förbannad och Bonnet slutade snart i Rainbow. Tänker nog att detta är en klintbergare förståss.

Bara nästan rätt, om jag tillåts korrigera!

Det hände under Bonnets sejour med MSG. Sen har du rätt. Bonnet var skitfull och påannonserade också "Cry for the nations" som "en jävla skitlåt".

Nästa gig stod Gary Barden åter bakom sångmiken...

Jag äger KERRANG!-numret där detta refererades, för att ta död på eventuellt äh-det-är-bara-en-myt-snacket.

tjing

Bengan

Okej! Coolt at någon har kvar sina gamla Kerrang. 😄 Ja, det var halvvägs rätt iallfall. Vad hände egentligen med Michael Schenker?

För övrigt så tror jag som jag sade innan. Lite fusk är det säkert. Men det förtar inte att det ofta är bra musiker inom bättre hårdrockskretsar. Och visst kan det få vara lite råare live. Det är bara coolt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Iron Maiden har en som spelar synth, han är till och med rätt känd i vissa Maiden-kretsar, fast jag vet dock inte vad han heter.

Men han står aldrig på scenen, utan står bakom och spelar där det behövs. Ingen playback där inte, 😉 bara lite "halvfusk" egentligen. Men vad ska man göra? Ta in honom som ny medlem, när han ändå inte spelar på alla låtar?

Ahaa. Maiden trivia dags... 😄 Han är en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anställd av Mr Harris sedan -79 (ja, det är på nittonhundratalet för er som är "för unga"), som bastekniker.

Hur mycket han spelar på scen nuförtiden är svårt att säga men på turnén "Seventh son of A Seventh son" så "kom han till" att spela keyboard på vissa låtar.. 🙂

Och visst vill "vi hårdrockare" framstå som de enda som gör oväsen på scen.... 😆

All denna teknik och vad göra med den..? 😛

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Coolt at någon har kvar sina gamla Kerrang. 🙂 Ja, det var halvvägs rätt iallfall. Vad hände egentligen med Michael Schenker?

Jo föffan, Man slänger inte sina gamla tintinalbum och rockfanzines/magazines. Det som grämer mig nåt GRÄSLIGT dock, är att jag inte för mitt liv kan finna mitt exemplar av Close Up #1. Det är spårlöst väck.

Vad Michael Schnker gör idag, har jag icke den blekaste om. Han kan ju inte gärna lagt av va?

En festlig detalj, med tanke på den nu utredda Bonnet-incidenten, är att på den gamla "One Night at Budokan" (för Er som inte var med, kan jag meddela att ALLA hårdrockare släppte ett dubbelalbum med den titeln på 80-talet 🙂 ) finns en gitarrist/keyboardist/bg-vokalist vid namn Paul Raymond nämnd, och KONVOLUTAVBILDAD på skivan. Man får väl förmoda att det var innan herr Schenker drabbades av stora egovansinnet och vägrade låta nån annan synas bredvid honom själv...

hell well...

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa. Maiden trivia dags... 🙂 Han är en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anställd av Mr Harris sedan -79 (ja, det är på nittonhundratalet för er som är "för unga"), som bastekniker.

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 🙂

Allvarligt, menar du verkligen SJUTTIOnio? Samma år som Maiden släppte Soundhouse Tapes med Rob Lunehouse på gitarr? Kan det stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant på den teknik Stolle beskrev kör t ex Rush. I vissa låtar (med mycket som ligger playback och där musiken skall synka hårt med filmprojektioner) får Neil Peart klick via hörlurar. I andra låtar där det mer handlar om lite synthpads och en och annan sångstämma så trampar Geddy eller Alex igång en sequenser i realtid vid de ställen i låten som grejorna skall komma in. De trampar två gånger i takt med musiken. Tidsförloppet mellan första och andra trycket avgör tempot.

Sen tycker jag nog att det här med backing-tracks är lite avhängigt av musiken. Det skulle kännas konstigt om Motorhead körde till klick. Jag har dock sett otaliga konserter där backing-tracks verkligen har sin plats. Accept körde ju ovan nämnda sequenserteknik till sina jättekörer med ett ett överväldigande resultat.

Så fort det skall till körer överhuvudtaget i en livesituation så används redan inspelade körer jättemycket. Alla har väl varit på konsert och förundrats över hur bra och hur mycket körer har låtit trots att det bara är två eller tre personer som körar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara lite så där allmänt om ljudkvalité och live... Jag har sett två band som lät bättre live än på skiva. Det första var Electric Boys, på Lunda festivalen omkring 1993. Det andra var Vildsvin på Hässleholmsfestivalen omkring 1997. Högst imponerande, fettight, bra sound, kraftfullt, dynamiskt etc. Två av mina bästa liveupplevelser faktiskt, rent ljudmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa. Maiden trivia dags... 😎 Han är en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anställd av Mr Harris sedan -79 (ja, det är på nittonhundratalet för er som är "för unga"), som bastekniker.

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 😉

Allvarligt, menar du verkligen SJUTTIOnio? Samma år som Maiden släppte Soundhouse Tapes med Rob Lunehouse på gitarr? Kan det stämma?

Jag skulle tro att han menade 89. Jag menar, det var inte förrän på Somewhere In Time som de började använda synthar (gitarr-synthar var det då, "riktiga" synthar började dom med på plattan Seventh Son Of A Seventh Son).

Numera har dom ju flera låtar med synthar i, även om det självklart aldrig tar överhanden. Men frågan är då om man ska strunta i det live, eller låta någon annan spela upp det? Maiden valde det senare alternativet. Vilket som är bäst vet jag inte riktigt vad jag tycker...

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa. Maiden trivia dags... 😆 Han är en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anställd av Mr Harris sedan -79 (ja, det är på nittonhundratalet för er som är "för unga"), som bastekniker.

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 😎

Allvarligt, menar du verkligen SJUTTIOnio? Samma år som Maiden släppte Soundhouse Tapes med Rob Lunehouse på gitarr? Kan det stämma?

Hey hey hey! Det var Dave Murray som gjorde alla gitarrerna på The Soundhouse Tapes. Men du kanske är för ung för att minnas... 🙂😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa. Maiden trivia dags... 😄 Han är en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anställd av Mr Harris sedan -79 (ja, det är på nittonhundratalet för er som är "för unga"), som bastekniker.

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 🙂

Allvarligt, menar du verkligen SJUTTIOnio? Samma år som Maiden släppte Soundhouse Tapes med Rob Lunehouse på gitarr? Kan det stämma?

Hey hey hey! Det var Dave Murray som gjorde alla gitarrerna på The Soundhouse Tapes. Men du kanske är för ung för att minnas... 😛😆😄

Det var väl fan! Här blir man MÄSTRAD 😄 !! På HEMMAPLAN!!!

🙂

Var det så? Vem är då denne Rob, som är namngiven och avbildad på konvolutet? En pre-Eddie?

Doug Samson på trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahaa. Maiden trivia dags... 😆 Han är en amerikansk musiker vid namn

Michael "The Count" Kenney, anställd av Mr Harris sedan -79 (ja, det är på nittonhundratalet för er som är "för unga"), som bastekniker.

Yessss! Kom igen NAMEDROPPING nu!!! 🙂

Allvarligt, menar du verkligen SJUTTIOnio? Samma år som Maiden släppte Soundhouse Tapes med Rob Lunehouse på gitarr? Kan det stämma?

Rob Loonhouse var aldrig medlem i Maiden, han var inte ens gitarrist. Han var ett dedikerat Heavy Metal-fan som tog med sin planka (i ordets rätta bemärkelse) och lirade luftgitarr på alla gig och metaldiscon på klubben The Bandwagon i London.

Snackade vi Maiden-trivia eller...? 🙂

picture14.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...