Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag undrar hur man ska optimera volymbalansen mellan ljudkort och slutsteg på monitorerna för att få så bra ljudkvalitet som möjligt.

Jag har hört att man ska höja på slutsteget för att få så bra signal/brus förhållande

som möjligt men samtidigt är det vissa som säger att man får sämre upplösning på ljudkortet om man sänker det för mycket. Nu är problemet att man inte vill ha så mycket volym när man mixar.

För tillfället har jag ca 6 (av 10) på monitorerna och ca 4 på ljudkortet på min nuvarande utrustning. Är det rätt eller bör jag ändra nånting.

Jag väntar på nya grejor: Event 20/20 Passiva högtalare och ett Samson Servo steg på 2 gånger 100W och ett EMU 1212M ljudkort.

Redigerat av Frank Zappa
Annons
Postat

Så högt som möjligt på ljudkortet.. sen reglerar du lyssningsvolymen med monitorn. Är det fråga om digital volymkontroll (i mjukvara för ljudkortet) så tappar du upplösningen (bitar) det är sant. Har du så som jag förslår får du brusfriaste signal också.

Postat

Sänker du volymen mjukvarumässigt, så sänker du oftast också bitdjupet - och hur kul är det om man anstränger sig för att ha hög kvalitet genom hela kedjan - när lyssningen kommer att bli bristfällig på grund av att man inte kör med större upplösning än 12 bit eller något...? 😉

Lösningen är att blåsa på för fullt från ljudkortet och koppla genom en passiv attenuator (exempelvis SM Pro Audio M-Patch, NHT PVC eller Synthax Suzy), som sedan kopplas till slutsteget.

Har man en volymkontroll på slutsteget och det står tillgängligt, så behöver man förstås ingen sådan mellankoppling, men annars är det väldigt smidigt med en sådan. 😆

Postat (redigerat)

Hmm....borde variera lite tycker jag...........beroende på vad man har för ljudkort och vad man har för monitorer......man borde välja att förstärka signalen med den förstärkare som är bäst......dvs, har man billigt ljudkort borde man varken förstärka eller försvaga signalen i "slutsteget", utan bara låta den passera så orörd som möjligt....och förstärka den i monitorerna istället (självklart förutsatt att dom har ett bättre "slutsteg")....

fast å andra sidan skall man ju alltid hålla signalen så hög som möjligt för att bättre på signal/brus-förhållandet.....hmm....

jag vet inte vad som ger mest.... 😉

Redigerat av Mr Keys
Postat

Ja jag har en volymkontroll på slusteget tillgängligt. Om man har en atennuator mellan ljudkort och slutsteg och sen drar på både slutsteg och ljudkort till max (slutsteg till 8 kanske) kommer det att göra nån skillnad för ljudet eller är det samma sak som att sänka volymen på slutsteget?

Postat
Ja jag har en volymkontroll på slusteget tillgängligt. Om man har en atennuator mellan ljudkort och slutsteg och sen drar på både slutsteg och ljudkort till max (slutsteg till 8 kanske) kommer det att göra nån skillnad för ljudet eller är det samma sak som att sänka volymen på slutsteget?

En passiv volymkontroll ger inget extra brus, som ytterligare förstärkning gör. Om du skruvar upp på slutsteget, så förstärker du troligen signalen, eftersom volymkontrollen i ett slutsteg inte brukar vara passiv. Det optimala borde alltså vara att du låter ljudkortet köra för fullt, för att behålla högsta upplösningen vid D/A-omvandligen - och sedan reglerar du volymen på ditt slutsteg, eftersom det sitter tillgängligt.

Frågan är vad som är bäst när man tänker på bekvämligheten - och om det lilla extra bruset i slutsteget, är märkbart om du skruvar upp det lite extra för att kunna dämpa med en passiv volymkontroll. Tittar du på M-Patch (som undertecknad har kampanj på för stunden... 😉 ) och Suzy, så finns det även finesser som killswitch och monoknapp - och bara det är ju typiska bra-att-ha-saker som kanske kan göra livet enklare ibland... 😆

Postat (redigerat)

På samsons hemsida står det att insignalen ska vara +4 dbu och att man sen ska reglera volymen med volymkontrollen men för att få bästa signal/brusförhållande ska man höja slutsteget till max egentligen. Men det står också att signalen som kommer in atennueras med -48 dB (eller om det var 28 kommer inte ihåg) när volymkontrollen är på ett och om den är på max så är den +4 dB. Är den passiv då eller?

Redigerat av Frank Zappa
Postat
På samsons hemsida står det att insignalen ska vara +4 dbu och att man sen ska reglera volymen med volymkontrollen men för att få bästa signal/brusförhållande ska man höja slutsteget till max egentligen. Men det står också att signalen som kommer in atennueras med -48 dB (eller om det var 28 kommer inte ihåg) när volymkontrollen är på ett och om den är på max så är den +4 dB. Är den passiv då eller?

Samsons variant är aktiv - åtminstone den modell jag har sett...

Postat

Låter väldigt märkligt.. Kan du ge en länk till denna Samsonsida? Slutegen på max?? 😆 Det blir högt det.. Alltså.. Du ska se till att ditt ljudkort jobbar på full volym.. (Ingen digital dämpning via mjukvara/kontrollpanel etc...) Har du en lineutgång på ditt ljudkort så är det endera semipronivå (-10dbu om det är typ rca, mono-tele etc) eller pronivå +4 dbu om det är en xlr eller balanserad line (tror jag). Sen måste du ju ha en volymkontroll på själva slutsteget.. Det är där du reglerar lyssningsvolymen utan att det ska påverka ljudkvalitén..

Låter flummigt annars.. 😳

Postat (redigerat)

Nej det är balanserade tele in och ut så då är det alltså +4 dbu. Anledningen till att jag är lite tveksam är att det i manualen står så här och jag citerar nu:

"Apply an input signal to the Servo 120a at or about +4 dBu (if sending signal from a mixer,

drive the output meters at approximately 0 vu). While the input signal is present, slowly raise

the Channel Input controls until the desired sound level is achieved. The ten-segment LED

meters next to each Channel input control will show you the continuous power output of the

Servo 120a as signal is being passed. For the best signal-to-noise ratio, the Servo 120a should

normally be run with the Channel Input controls at or near maximum and the right-most (+4

dB / 100%) segment should light occasionally (but not frequently) during peak levels. If you

are using a mixer that has a master output level control (sometimes called “Control Room

level”), use it to attenuate the signal as necessary to achieve the desired speaker level."

PS Hittade inte manualen till min modell men det står exakt samma sak i min manual som ligger nånstans hemma.

Redigerat av Frank Zappa
Postat

Gör såhär:

Höjj mellan 80 - 100 % på ljudkortet, sen regerar du bara volymen på slutsteget.

Varför krångla till det? Ljudet kan ju inte göras bättre med någon manick om jag säger så. Hoppas du förstår vad jag menar. Testa och LYSSNA. Låter det skit så är det skit.

Postat
Gör såhär:

Höjj mellan 80 - 100 % på ljudkortet, sen regerar du bara volymen på slutsteget.

Varför krångla till det? Ljudet kan ju inte göras bättre med någon manick om jag säger så. Hoppas du förstår vad jag menar. Testa och LYSSNA. Låter det skit så är det skit.

Finns ju monitorer som inte har volymkontroll (mina t.ex).

Har beställt ett Terratec phase x24 som kommer nästa vecka, någon som vet om volymkontrollen på ljudkortet är passiv eller aktiv? Borde väl vara aktiv men man vet ju aldrig 😳

Postat

Ok.. Då bryter vi ner det här i smådelar och på Svänska då! 🥰

"Apply an input signal to the Servo 120a at or about +4 dBu (if sending signal from a mixer, drive the output meters at approximately 0 vu).

Betyder att du ska se till att mata steget med full spruta från ditt ljudkort (+4dBu)

While the input signal is present, slowly raise

the Channel Input controls until the desired sound level is achieved.

Betyder att du ska vrida på voymkontrollen på slutsteget till njutbar volym uppnås.

The ten-segment LED

meters next to each Channel input control will show you the continuous power output of the Servo 120a as signal is being passed.

Betyder att lysdiodstapeln visar RMS uteffekten som slutsteget matar ut till högtalarna.. Inte insignalen.

For the best signal-to-noise ratio, the Servo 120a should

normally be run with the Channel Input controls at or near maximum and the right-most (+4 dB / 100%) segment should light occasionally (but not frequently) during peak levels.

Betyder att du ska ha så hög insignal till slutsteget som möjligt för bästa signal/brus förhållande (precis som Claes och jag sagt tidigare i denna tråd) (Luktar Besserwizzer va 😉 )

If you are using a mixer that has a master output level control (sometimes called “Control Room level”), use it to attenuate the signal as necessary to achieve the desired speaker level."

Betyder att du kan använda controllroom-volymenpå ditt eventuella mixbord för att styra ljudvolymen.. OBS Blanda nu inte ihop detta med att styra utvolymen på dittt ljudkort från en mjukvara.. Då begränsar du med stor sanorlikhet bitarna (som vi nämnt tidigare)

Postat
Gör såhär:

Precis! Om slutsteget och dess volymkontroll är lättillgängligt, så finns det inte så stor mening att ha en extra box för volymregleringen. Jag skulle dock rekommendera full spätta från ljudkortet, eftersom alla sänkningar där kostar i bitdjup.

Postat
Gör såhär:

Har beställt ett Terratec phase x24 som kommer nästa vecka, någon som vet om volymkontrollen på ljudkortet är passiv eller aktiv? Borde väl vara aktiv men man vet ju aldrig 😳

I ett läge med aktiva monitorer som bara har en liten trimpot på baksidan (vilket är vanligt...), är det verkligen användbart med en passiv attenuator.

I ditt fall, med Terratec-burken, behöver du nog inte tänka så mycket på det. Volymratten som sitter på den, är säkert aktiv - men den sitter med största sannolikhet i den analoga delen, så det är bättre att använda den, än att reglera utvolymen i Cubase-mixern, eftersom det då inte påverkar bitdjupet. 😄

Postat

shit, hmmm nu blev ju jag lite frågvis här.

Jag äger ett stycke Motu Traveler och använder dennes volymreglage för att reglera ljudet till mina aktiva monitorer. Skulle det alltså vara bättre att damma av min Samson C-control och använda den mellan ljudkortet och monitorerna?

Eller räknas inte kortets volympott som digital? (borde väl göra det?)

Postat

Jag äger ett stycke Motu Traveler och använder dennes volymreglage för att reglera ljudet till mina aktiva monitorer. Skulle det alltså vara bättre att damma av min Samson C-control och använda den mellan ljudkortet och monitorerna?

Jag misstänker att volymratten där sitter i den analoga delen och därmed inte påverkar bitdjupet - men det är nog säkrast att fråga tillverkaren...

Postat

Jag misstänker att volymratten där sitter i den analoga delen och därmed inte påverkar bitdjupet - men det är nog säkrast att fråga tillverkaren...

okej I will do that!

thanx Claes! 😄

Postat (redigerat)

Jag fattade redan när claes sa att man skulle ha ljudkortet till max så det är inte det det handlar om här. Jag förstår, jag är inte trög. Jag har höjt mitt ljudkort nu och det blev en jäkla skillnad.

Men jag är fortfarande tveksam när det gäller slutsteget.

For the best signal-to-noise ratio, the Servo 120a should

normally be run with the Channel Input controls at or near maximum and the right-most (+4 dB / 100%) segment should light occasionally (but not frequently) during peak levels.

Betyder att du ska ha så hög insignal till slutsteget som möjligt för bästa signal/brus förhållande (precis som Claes och jag sagt tidigare i denna tråd) (Luktar Besserwizzer va )

Rätt! Men det innebär att jag ska ha rattarna helt åt höger (max) för att uppnå detta.

Det verkar inte som att det är volymrattar utan input level controls.

1: Channel input level controls - These 41-position detented knobs allow you to adjust the input level of the

signal arriving at the rear-panel input jacks (see #4 and #5 on the following page). At their fully counterclockwise

position, the signal is attenuated by 70 dB (essentially completely off ). At their fully clockwise position, the

signal is at unity gain (that is, no attenuation). When +4 dBu of signal arrives at the input jacks and the Channel

input level controls are set to their fully clockwise “0 dB” position, the Servo 120a delivers full power output.

PS Notera att jag inte kan testa än eftersom de nya högtalarna inte kommit än.

Redigerat av Frank Zappa
Postat

Nu har jag läst manualen på http://www.samsontech.com/products/related...ownman_v1_2.pdf

Och min slutsats är följande: Det är bäst att ha ditt ljudkort på max utsignal (för att få minimal bitreducering).

Att koppla ljudkortet till en passiv volymratt som i sin tur är ansluten till ditt Samsonsteg. (här hade ju Claes förslag på några)

Slutsatsen har jag kommit fram till efter att ha läst följande i manualen

Channel input level controls - These 41-position detented knobs allow you to adjust the input level of the signal arriving at the rear-panel input jacks (see #4 and #5 on the following page). At their fully counterclockwise position, the signal is attenuated by 70 dB (essentially completely off ). At their fully clockwise position, the signal is at unity gain (that is, no attenuation). When +4 dBu of signal arrives at the input jacks and the Channel input level controls are set to their fully clockwise “0 dB” position, the Servo 120a delivers full power output.

Postat

...men som jag tolkar det, så är volymratten på slutsteget egentligen samma sak som en av de passiva attenuatorerna som jag har nämnt - och i så fall är en extern burk överfödig om slutsteget är placerat så att det är bekvämt att komma åt det...

Postat
Gör såhär:

Har beställt ett Terratec phase x24 som kommer nästa vecka, någon som vet om volymkontrollen på ljudkortet är passiv eller aktiv? Borde väl vara aktiv men man vet ju aldrig 😆

I ett läge med aktiva monitorer som bara har en liten trimpot på baksidan (vilket är vanligt...), är det verkligen användbart med en passiv attenuator.

I ditt fall, med Terratec-burken, behöver du nog inte tänka så mycket på det. Volymratten som sitter på den, är säkert aktiv - men den sitter med största sannolikhet i den analoga delen, så det är bättre att använda den, än att reglera utvolymen i Cubase-mixern, eftersom det då inte påverkar bitdjupet. 😛

Ah, Får ta och kolla upp det.

Vad gör igentligen "level switchen" på baksidan av monitorn?

+4dBm ska man köra på om man kör med balanserad signal?

-10dBm ska man köra på om man kör obalanserad signal?

"means that full power is reached with an input level of -10dBm / +4dBm"

Signalen förstärks altså mer i -10dBm läget och mindre i +4dBm läget?

Postat

+4dB/-10dB är till för att anpassa till nivån som skickas till den.

Det är inte nödvändigtvis kopplat till balanserat/obalanserat, även om det oftast är +4dB i balanserade kopplingar.

Skickar du en +4dB-nivå till en -10dB ingång, så får du överstyrning, eftersom signalen är för hög för ingången - och om du skickar en -10dB-nivå till en +4dB ingång, så blir det svagare än man vill, med högre brus som följd...

Postat

Ok!

Nu kanske ni förstår vad jag menar.

Som jag tolkar det så får man mest signal to noise ratio om man har en insignal på +4 dbu och driver steget till max. Men om det ska funka med en atennuator så måste den in efter slutsteget innan högtalarna.

Jag vet inget om atennuatorer men de kan väl inte kopplas efter slutsteget. Eller???

För om det inte går så har jag ingen nytta av en atennuator.

Postat
...men som jag tolkar det, så är volymratten på slutsteget egentligen samma sak som en av de passiva attenuatorerna som jag har nämnt - och i så fall är en extern burk överfödig om slutsteget är placerat så att det är bekvämt att komma åt det...

Det är 2 rattar.. En för varje kanal.. Dessutom är dom stegade och går inte ända ner till noll.. Max 70dB dämpning verkar det som. Måste bli enklare att ha en passiv volymkontroll mellan ljudkort och slutsteg då. Dessutom slipper man eländet med att det "poffar" till då man slår i gång datorn då.

Postat (redigerat)
Ok!

Nu kanske ni förstår vad jag menar. 

Som jag tolkar det så får man mest signal to noise ratio om man har en insignal på +4 dbu och driver steget till max. Men om det ska funka med en atennuator så måste den in efter slutsteget innan högtalarna.

Jag vet inget om atennuatorer men de kan väl inte kopplas efter slutsteget. Eller???

För om det inte går så har jag ingen nytta av en atennuator.

En attenuator sänker bara ljudet. Om du blåser på fullt in med +4dB-nivå och har attenuatorn på 0dB dämpning, så blir det högt så in i h-e...

Attenuatorn sätter du på samma ställe som den nuvarande som sitter inbyggd i slutsteget - nämligen före slutsteget... Enligt min mening borde du inte ha någon större nytta av en attenuator i ditt fall.

Redigerat av Claes
Postat

En attenuator sänker bara ljudet. Om du blåser på fullt in med +4dB-nivå och har attenuatorn på 0dB dämpning, så blir det högt så in i h-e...

Attenuatorn sätter du på samma ställe som den nuvarande som sitter inbyggd i slutsteget - nämligen före slutsteget... Enligt min mening borde du inte ha någon större nytta av en attenuator i ditt fall.

Jag tror inte det heller, jag tror att det de menar är att om man vill utnyttja slutstegets hela dynamikomfång på 105 dB och signal to noise, så måste man ha en viss volym, eftersom bruset är ungefär lika högt både på hög och låg volym och själva signalen då i jämförelse blir större.

Man kan inte få 105 dB dynamik om du bara har 30 dB volym, för även om bruset skulle vara obefintligt så är själva skillnaden mellan det högsta och lägsta ljudet 30 dB. Aja nu stänger vi den här tråden

Tack för alla svar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.